handdator

Visa fullständig version : Spelar antalet träningstillfällen roll?

Shirt
2012-08-22, 15:01
Hej

Spelar antalet träningstillfällen roll? Te.x skulle det på något vis vara bättre att träna 6 dagar i veckan än att träna 3 dagar i veckan för resultaten, generellt?

Funderar på att flera träningstillfällen borde ge en högre frekvens och totalt större påverkan på den allmänna "anabola miljön" i kroppen. Eller är det helt irrelevant då det handlar om att musklerna ska påfrestas, återhämtas och helt enkelt tränas tillräckligt frekvent, oavsett om det är 3 hårda helkroppspass eller 6 splittade pass? Jag menar, musklerna kan tränas lika hårt varje pass på exemplen och de får troligtvis en nästan lika hög frekvens. Spelar det alltså någon roll?

Känns som en riktigt konstig frågeställning.. :)

Nutrid
2012-08-22, 15:05
När man talar om vad folk presterar "bäst" på så är det definitivt individuellt.

Jag tror dock att du tjänar mer på att träna varje muskel 2 ggr i veckan i jämförelse med en gång. Det är av den enkla anledningen att proteinsyntesen är uppreglerad i 48 - 72 timmar för att sedan återgå till normalvärde och borde rimligtvis därför vara bättre att stimulera den så ofta du kan ovanför basvärden.

Shirt
2012-08-22, 15:13
Det var inte riktigt så jag menade. Tar ett nytt exempel, skulle det spela någon roll om jag tränade helkropp 3 gånger i veckan eller om jag tränade 6 halvkroppspass i veckan. Det är exakt samma frekvens (om vi bortser från vissa övningsval), de kan tränas lika hårt (volym, intensitet etc), d.v.s. man kommer att få minst lika stor stimulans, frekvens, återhämtning (om man lägger upp det "rätt"). Därför, skulle det finnas någon anledning varför fler träningstillfällen skulle vara bättre i detta syfte? Smaksak eller finns det en tanke bakom det?

bearwolf
2012-08-22, 15:29
Var det inte en ganska ny studie som talade för att samma volym över veckan fast på mer tillfällen gav lite bättre utslag?

Corpobal
2012-08-22, 15:31
Motorisk inlärning främjas sannolikt av fler uppdelade tillfällen än av längre men färre tillfällen. Om du vill utföra något som kräver färdighet i en komplex rörelse tex. en idrott så är det därför mycket bättre med sex pass än tre.

Shirt
2012-08-23, 21:36
Var det inte en ganska ny studie som talade för att samma volym över veckan fast på mer tillfällen gav lite bättre utslag?

Någon aning vad studien heter eller vart den kan hittas?

Matsa
2012-08-23, 21:39
Någon aning vad studien heter eller vart den kan hittas?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=182145

Jimmy198203
2012-08-23, 21:57
om man kollar på fettförbränning eller liknande borde inte fler, fast kortare pass gynna det med. iom att man sätter igång muskler och sätter igång kroppen i rörelse oftare under veckan?? eller tänker jag fel? :)