handdator

Visa fullständig version : Varför är bilar så billiga att köpa i USA?

Duffman
2012-08-21, 20:58
Jag fick syn på den nya Shelby GT 500, och skrev ihop ett inlägg om vad bilar kostar i USA samt här i Sverige. Jag jämförde priser på ett stort antal modeller och tycker att det är ganska sjukt att en bil som Golf GTI är mer än 100.000 kronor billigare att köpa om man bor i Usa än här. Subarus nya lilla sportkupe BRZ (som ska vara billig till och med här) är sanslösa 139.000:- billigare att köpa i USA än här. Det är ju fan orättvist ju :) Sen kostar ju bensin cirka 6 kronor litern där borta men det är en annan sak...

Hur kan det vara så här och vad tror ni att det beror det på?

Listan på prisjämförelser finns här:

http://kanonfilm.se/2012/08/21/enorma-skillnader-i-nybilspriser-mellan-sverige-och-usa/

MathiasF
2012-08-21, 21:36
Högre skatt (25% i Sverige, runt 10% i USA beroende på stat)
Högre omkostnader (lokaler, personal, avgifter, räkningar)
Färre antal sålda bilar (Mindre kundbas bor över 30 gånger så många där borta och alla ska ha en egen bil)

Finns säkert många fler faktorer.

Tomas W
2012-08-21, 21:37
Misstänker att det är ffa skatten (och avgifter) som skiljer sig år kraftigt vid nybilsköp.

strikt
2012-08-21, 21:48
I USA används bilar som slit och släng, I sverige är det för dyrt!

Sverige är ett av få länder som har en gammal bilpark rullande, något att vara stolt över!

awesomooo
2012-08-22, 06:38
Fast det beror lite på bilmodell. En nya BMW 528 från fabrik kostar drygt 20k mer i Sverige så inte så jättestor skillnad. Det är väl dom amerikanska bilarna som man kan få till bra priser.

Hobbes
2012-08-22, 06:54
I USA används bilar som slit och släng, I sverige är det för dyrt!

Sverige är ett av få länder som har en gammal bilpark rullande, något att vara stolt över!

Stolt över att ha en gammal bilpark, äldre bild medför ibland sämre underhåll, kvalitet, säkerhet, miljö osv osv.

Förstår inte hur det kan vara något att vara stolt över?

Hobbes
2012-08-22, 06:56
Bensinen kostar just nu 118 cent här i Calgary, cirka 8.24 svenska kronor, jävligt dyrt!

awesomooo
2012-08-22, 08:40
Bensinen kostar just nu 118 cent här i Calgary, cirka 8.24 svenska kronor, jävligt dyrt!

15.33 kronor på OKQ8. Gick på 800 spänn nyss att tanka (Y)

Maod
2012-08-22, 08:42

Är det per gallon eller? ;)

Hobbes
2012-08-22, 08:56
15.33 kronor på OKQ8. Gick på 800 spänn nyss att tanka (Y)

Är det per gallon eller? ;)

I Canada är det liter (USA kör med gallon:D)

Jag menade inte att vara elak, men det är verkligen olika kulturer. I Canada är detta dyrt.

awesomooo, jag lider med dig, menar verkligen det, det är ju inte så att tåg och lokaltrafik är helt otroligt bra i Sverige.

Rahf
2012-08-22, 09:05
Bensinen i Kalifornien löper just nu runt cirka 4$ per gallon (~3,8l).

Hobbes
2012-08-22, 09:07
Bensinen i Kalifornien löper just nu runt cirka 4$ per gallon (~3,8l).

Hur ser det ut i USA; dyrt eller OK pris?

ducedo
2012-08-22, 09:07
En av alla fördelar med att bo i Sverige. En ny iPad 2 går på 3595 kr vs $399 (2658 kr).

Macroman
2012-08-22, 09:14
Jag fick syn på den nya Shelby GT 500, och skrev ihop ett inlägg om vad bilar kostar i USA samt här i Sverige. Jag jämförde priser på ett stort antal modeller och tycker att det är ganska sjukt att en bil som Golf GTI är mer än 100.000 kronor billigare att köpa om man bor i Usa än här. Subarus nya lilla sportkupe BRZ (som ska vara billig till och med här) är sanslösa 139.000:- billigare att köpa i USA än här. Det är ju fan orättvist ju :) Sen kostar ju bensin cirka 6 kronor litern där borta men det är en annan sak...

Hur kan det vara så här och vad tror ni att det beror det på?

Listan på prisjämförelser finns här:

http://kanonfilm.se/2012/08/21/enorma-skillnader-i-nybilspriser-mellan-sverige-och-usa/

Var glad att du inte bor i Norge. Där är bilar dyra!

MathiasF
2012-08-22, 09:17
Hur ser det ut i USA; dyrt eller OK pris?

Jag har tankat för drygt 2,29 - 2,89 per gallon när jag har varit där, så dyrt.

Halldin
2012-08-22, 09:19
En av alla fördelar med att bo i Sverige. En ny iPad 2 går på 3595 kr vs $399 (2658 kr).
Alla varor i USA anges exkl. moms dock.

För övrigt verkar det rimligt att bilar är billiga

thatice
2012-08-22, 09:33
Tjänar inte en amerikan betydligt mindre för motsvarande jobb?

MathiasF
2012-08-22, 09:35

Det beror helt och hållet på vad för jobb det är,
mer kvalificerade jobb tjänar man generellt mer på, medan man tjänar generellt mindre på mindre kvalficerade jobb.

Hobbes
2012-08-22, 09:35
Jag har tankat för drygt 2,29 - 2,89 per gallon när jag har varit där, så dyrt.

Gode gud, ja, det är verkligen relativt! Här kör vi mycket, dock finns det en utmärkt infrastruktur.

MathiasF
2012-08-22, 09:37
Gode gud, ja, det är verkligen relativt! Här kör vi mycket, dock finns det en utmärkt infrastruktur.

Nu vet jag inte om jag missförstod dig, men med tanke på att det ligger på runt 4 dollar idag så är det relativt dyrt nu.

Rahf
2012-08-22, 09:42

Nu vet jag inte om jag missförstod dig, men med tanke på att det ligger på runt 4 dollar idag så är det relativt dyrt nu.

Tänk på att jag bor i LA också, vilket trissar upp priset betydligt. Man tankar nog mycket billigare på andra ställen.

Enligt amerikansk standard så är 4$/gallon hutlöst.

Hobbes
2012-08-22, 09:53

Jag uttryckte mig klumpigt. Det är billigt i Sverige men dyrt i USA.

Tänk på att jag bor i LA också, vilket trissar upp priset betydligt. Man tankar nog mycket billigare på andra ställen.

Jag bor ju i Calgary och kör mycket. Det blir långa sträckor om man kör och jag betalar mycket för bensin. Dock menar jag är det relativt i jämförelse med Sverige. Jag tjänar mycket bättre här än i Sverige dock betalar jag andra avgifter jag inte gjorde i Sverige. Men i vid slutet av dagen tjänar jag fortfarande mer.

Vinter
2012-08-22, 09:55

Skådespelare USA vs Skådespelare Sverige? :D Nä men det finns alla kategorier precis som här, men är du högutbildad kan du tjäna betydligt bättre.

MathiasF
2012-08-22, 09:58

Kan säga dig att när jag åker över där så skiter jag totalt i soppapriset, det är ju rena konkursutförsäljningen jämfört med Sverige :cheers:
(Ja man tankar ju på det billigaste stället, men man gråter inte floder över några cent hit och dit)

http://gasbuddy.com/gb_gastemperaturemap.aspx

awesomooo
2012-08-22, 11:56
Var glad att du inte bor i Norge. Där är bilar dyra!

Var glad att du inte bor i Danmark. Du kan få betala upp till 180 procent av bilens värde i skatt. Ännu värre i Egypten där du måste vara multimiljonär för att kunna köpa en helt vanlig BMW.

Spartansk
2012-08-22, 11:58
Skulle man kunna tjäna på att frakta hit en bil från USA, tro?

awesomooo
2012-08-22, 12:01

Nja vet ej. Mina kusiner tog med sin Corvette när dom flyttade hem från New York vilket innebar att den inte gick genom besiktningen i Sverige och massa skit var tvungen att monteras. Enligt dom så förlorade dom på att ta med den hit.

Den var rätt billig där borta och kostar inte så värst mycket i Sverige heller bättre begagnad som dessutom hade all utrustning och gick genom besiktningen.

Macroman
2012-08-22, 13:27
Var glad att du inte bor i Danmark. Du kan få betala upp till 180 procent av bilens värde i skatt. Ännu värre i Egypten där du måste vara multimiljonär för att kunna köpa en helt vanlig BMW.

Har för mig att Norge är värst men kan inte svära på att det är dyrare än Danmark dock. Har en kompis som bor där och jag gissar att det iaf är på ungefär samma nivå som Danmark.

Lurch
2012-08-22, 13:37

Vet en snubbe som tar över bilar och fixar upp dem och säljer iväg dom med riktigt bra vinst.

Men det kräver ju att du kan en del, tex lackera osv..

awesomooo
2012-08-22, 14:03
Har för mig att Norge är värst men kan inte svära på att det är dyrare än Danmark dock. Har en kompis som bor där och jag gissar att det iaf är på ungefär samma nivå som Danmark.

Nä jag vet att Danmark är dyrare : P En ny BMW 5-serie är drygt 200k (svenska pengar) dyrare i Danmark än i Norge. Såg en Maybach i Köpenhamn i somras, undrar hur mycket h*n betalade för den :naughty:

MathiasF
2012-08-22, 14:11

Var en snubbe som tog med en ny cross hem från USA,
Han skruvade ner den i smådelar, ramen fick plats i en stor resväska,
Fälgarna bar han över ryggen osv.

Pepparkakssmurfen
2012-08-22, 21:55

Öööh,tråden handlar om USA...

:smash:

Hemi
2012-08-23, 02:02

När det gäller äldre bilar så har priserna stigit rejält även i USA, dessutom börjar landet dräneras på bilar då nordeuropa och en del arabländer har köpt massor. Fast svenskt fixade amerikanare är populära att köpa tillbaks. Raggare och bilfolk knackar riktig plåt istället för fejkad plast, sägs det. Vissa bilar som var nästan gratis i USA för ett tag sedan är värda miljoner i dag. Hade ett bra pris på en Thunderbird ett tag men lät det vara. Kunde inte garantera att en stod bra i Sverige.

Hemi
2012-08-23, 02:50
Fast jag vet inte om någon amerikan lyckats köpa tillbaks från Sverige, strömmen är nog enbart åt andra hållet men jag vet att många vill.

Hobbes
2012-08-23, 05:48
Öööh,tråden handlar om USA...

:smash:

:laugh:

Rangz
2012-08-23, 06:36
Tänk på att det kostar en del att få bilen street-legal i Sverige för registreringar osv. Sen saknar amerikanska bilar blinkers på sidorna, det måste man ha i Sverige. Frakta hit bilen är ju inte direkt gratis det heller :)

Så det tål att tänkas en del om man verkligen skulle tjäna på det. Beror ju såklart också på supply/demand på bilen som avgör om det går att dra in pengar på att importera för att sälja vidare.

Macroman
2012-08-23, 09:06
Nä jag vet att Danmark är dyrare : P En ny BMW 5-serie är drygt 200k (svenska pengar) dyrare i Danmark än i Norge. Såg en Maybach i Köpenhamn i somras, undrar hur mycket h*n betalade för den :naughty:

Åh fan, ska genast informera min kompis så kanske han blir lite mindre deppig.