handdator

Visa fullständig version : Dricka sprit på ett bra sätt!

GVA
2012-08-21, 18:17
Hur dricker man sprit på en kväll på bästa sätt för att skada så lite på kroppen som möjligt?

Säg att man har tänk sig dricka en 30-35 cl sprit under en kväll hur ska man då dela upp det på kvällen?

Dricka med en jämn takt och hålla samma tempo under hela kvällen!
Eller kanske dricka sakta men sedan ta ett par snabba innan man ska gå ut ( kan kännas som det behövs om man blir med dragen till något disco hak) xD

Antar att detta är en ganska dum fråga men om det finns något ''hälsosammare'' sätt att dricka så hade jag ju föredragit det!

tillägger att jag aldrig blir i närheten av bakfull dagen efter jag druckit, tror det beror på att jag kommit in på spåret att alltid käka en pizza och dricka 1.5 L vatten när jag kommer hem xD

Börjat göra mina groggar med juice nu också känns bättre en att blanda ut med läskeblask, en bra start på ett nyttigt supande? :cheers:

Doggeh
2012-08-21, 18:46
Det mest "hälsosamma" vore väll att drick allt så fort som möjligt så levern kan processera bort alkoholen. Med andra ord skulle jag rekommendera andra alternativet av dem två.

Det där med juicen anser jag är "same same but different". Om det hade varit light-läsk hade jag sagt något annat :)

mij82
2012-08-21, 19:29
Drick rent

Elgreco
2012-08-21, 19:37
Levern kan processera ungefär 1 drink i timmen. Skiljer sig visserligen från person till person, men generellt sett så är det den mängd levern gör sig av med. Ett bra tips är att dricka ett glas vatten med varje grogg.

agazza
2012-08-21, 19:39
Tom mage, ren sprit, så mycket du kan så fort du kan under själva festtiden, känn dig fram så du inte blir för packad, avsluta i tid, fyll på med vatten, resorb och kvarg.

Zizou
2012-08-21, 19:57
Inte mycket bättre att göra groggar med juice än med vanlig läsk. Bättre att köra lightläsk då, t.ex Cola Zero, Sprite Zero, Pepsi max etc.

speedy83
2012-08-21, 20:47
Juice innehåller ju i de flesta fall mängder med socker så det är nog inte så mycket bättre. Men visst det innehåller ju säkert mer vitaminer än läsk så ur den aspekten är det väl bättre.

Det bästa är ju annars att sluta mesa och drick som en man dvs. RENT!

benaciii
2012-08-21, 20:56
Dricker man sprit ska det vara för det är gott. Varför dricka rent i syfte att bli full när man kan blanda och ha det trevligt. Du blir inte mindre man för det. Lightläsk och vodka är fint. samma med Captain morgan och cola zero.

Elgreco
2012-08-22, 05:43
Dricker man sprit ska det vara för det är gott. Varför dricka rent i syfte att bli full när man kan blanda och ha det trevligt. Du blir inte mindre man för det. Lightläsk och vodka är fint. samma med Captain morgan och cola zero.

+1

Drick vad du vill, eller lägg ner träningen! Får inte ta över allt!!!!

Tompann
2012-08-22, 07:47
50g päronvassle, 40cl vaniljvodka och en skvätt sprite zero.

Du behöver inte tacka mig.

Bästa sättet att få en kcalsnål fylla är för övrigt att dricka rensprit på tom mage. Krävs inte allt för mycket då, men känns väldigt osocialt.

Fredrik_S
2012-08-22, 08:58
Det är bättre att blanda spriten med vanlig läsk än lightläsk då det är mer socker i vanlig läsk. Socker ger dig mer energi och mer energi är bra när man är ute.

Sniggel
2012-08-22, 09:11

Omfg! We're dealing with a metrosexual man over here!

:D

(jag är sarkastisk om det behövs nämnas, this is internet osv)

För att vare seriös så är det mer hälsosamt att dricka 17 cl än 35 cl. Fast så fick jag inte svara :p
Tror också som Fredrik_S att om du ska dricka och ha trevligt så har man roligare om drinken innehåller äkta socker. Kombon alkohol + socker verkar ge en trevligare upplevelse (då inte enbart pga smaken) än alkohol + lightläsk.
Och att dricka handlar väl om att stimulera sinnet med belöningshormoner?

smeander
2012-08-22, 09:26
Max 2cl sprit i timmen, max 6cl på hela kvällen, sluta dricka 2300 och sov senast 0130. Recept för en lyckad kväll om man måste dricka samt välmående dagen efter.

Fredrik_S
2012-08-22, 10:10
Max 2cl sprit i timmen, max 6cl på hela kvällen, sluta dricka 2300 och sov senast 0130. Recept för en lyckad kväll om man måste dricka samt välmående dagen efter.

finns väl ingen poäng överhuvudtaget iså fall? Kan man ju lika gärna skippa drickan helt och köpa läsk?

Spartansk
2012-08-22, 10:12

För att god alkohol nästan alltid är dyrare. Jämför alkohol per krona i öl (äcklig) och alkoläsk (god) så får du se.

benaciii
2012-08-22, 10:14
För att god alkohol nästan alltid är dyrare. Jämför alkohol per krona i öl (äcklig) och alkoläsk (god) så får du se.

Nu jämnförde jag inte öl sorter, utan att dricka äcklig ren vodka eller att göra det till en godare grogg.

Tompann
2012-08-22, 10:16

Kan inte hålla med dig om att alkoläsk är godare än öl. Men kan i alla fall bidra med en länk som stöttar ditt påstående.

http://apk.se/

ARMSTARK
2012-08-22, 10:22
Hehe, att nämna ordet "supa" i samma mening som "nyttigt" är en härlig motsägelse i sig. Drick långsamt så du inte blir asfull så slipper du göra en massa dumheter som du grämer dig för efteråt. Mycket vätska under kvällen gör så du mår bättre också. Vatten eller läsk är lite WTF i sammanhanget. Ha kul.

Spartansk
2012-08-22, 10:31
Nu jämnförde jag inte öl sorter, utan att dricka äcklig ren vodka eller att göra det till en godare grogg.

Fast även det är ju dyrare, för man måste köpa groggvirket.

benaciii
2012-08-22, 10:35
Fast även det är ju dyrare, för man måste köpa groggvirket.

Det var trots det inte trådskaparens bekymmer om det är dyrare eller inte.

Spartansk
2012-08-22, 10:38
Det var trots det inte trådskaparens bekymmer om det är dyrare eller inte.

Nej, men du ställde en fråga, som jag svarade på.

benaciii
2012-08-22, 10:39
Nej, men du ställde en fråga, som jag svarade på.

Nej, inga av mina inlägg var någon fråga.
Det var mer ett konstaterande.

Spartansk
2012-08-22, 10:43
Nej, inga av mina inlägg var någon fråga.
Det var mer ett konstaterande.

Du glömde visserligen frågetecknet här (eller struntade i det, vilket är felaktigt skriftspråk), men det var ändå tydligt formulerat som en fråga:

Och även om det var menat som ett konstaterande får jag väl säga emot det?

benaciii
2012-08-22, 10:45
Du glömde visserligen frågetecknet här (eller struntade i det, vilket är felaktigt skriftspråk), men det var ändå tydligt formulerat som en fråga:

Och även om det var menat som ett konstaterande får jag väl säga emot det?

Jag nämner ju dock ingenstans att dricka för det är billigt eller hur? Jag diskuterade smak och fylla. Ska du ha en billig fylla kan du dricka en kork Absint.

kajjm
2012-08-22, 10:46

Visst har du en poäng, men samtidigt är det onödigt att blanda in dina personliga åsikter i en tråd som uppenbarligen handlar om något annat.

Det är ju som sagt, inget mer än din egna åsikt att man skall dricka alkohol för att det inte gott, inte för att bli dyngrak.

Spartansk
2012-08-22, 10:48
Jag nämner ju dock ingenstans att dricka för det är billigt eller hur? Jag diskuterade smak och fylla. Ska du ha en billig fylla kan du dricka en kork Absint.

Nej, du nämnde att inte dricka för att det är billigt, vilket var det jag sa emot.

benaciii
2012-08-22, 10:48
Visst har du en poäng, men samtidigt är det onödigt att blanda in dina personliga åsikter i en tråd som uppenbarligen handlar om något annat.

Det är ju som sagt, inget mer än din egna åsikt att man skall dricka alkohol för att det inte gott, inte för att bli dyngrak.

Jag vet inte med dej, men att " Dricka sprit på ett bra sätt!" som tråden heter, tror jag inte innebär att bli dyngrak heller.

raddum
2012-08-22, 10:49
Jack Daniels och Zero, sen dricka under kvällen och ha trevligt. Gott och du slipper kalorier från läsk om det är det du vill. Är det bara maximal fylla på minimalt antal kcal du vill åt så är väl starksprit på tom mage mest effektivt, men känns >enligt mig< pointless.

Spartansk
2012-08-22, 10:49
Jag vet inte med dej, men att " Dricka sprit på ett bra sätt!" som tråden heter, tror jag inte innebär att bli dyngrak heller.

Även att bli "småfull" kan man ju göra så billigt som möjligt.

benaciii
2012-08-22, 10:50
Även att bli "småfull" kan man ju göra så billigt som möjligt.
ja vist.
Har du råd med en vodka för 200kr har du nog råd med en läsk för 17kr oxå.

kajjm
2012-08-22, 11:06

Siktar man på 50cl sprit så..

Kutso
2012-08-22, 11:26
http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html

Sniggel
2012-08-22, 11:28
Var tvungen att kolla extra noga så att Spartansk inte var autistisk men jag håller med om att du lämnade din retoriska fråga öppen för att faktiskt ifrågasättas. "Varför ska man..."
Visserligen nämner du att man ska ta hänsyn till trådens ämne men ditt inlägg gjorde det möjligt att gå offtopic IMO.

Viktigt detta! :D

GVA
2012-08-22, 16:50
Tack för alla relevanta och orelevanta svar!

Hittade denna arteklen på bodys hemsida http://www.body.se/forum/kost-och-naringslara/hur-mycket-forstor-alkohol-traningen-248138/post-2029120

Värkar ju inte vara så stort bakslag att dricka sprit för träningen enligt den, iaf om man inte dricker så mycket så att man får en baksmälla eller mår dåligt dagen efter!

Efter att ha läst den så kan man ju faktiskt supa till det med GRABBARNA med gott samvete! :)

GVA
2012-08-22, 16:59
Ett annat knep som jag brukar ta till är att blanda ut spriten med kanske 20%-30% vatten dagen innan så tar man med sig mindre en vad man tror, låter kanske skit dumt.. men blir att man dricker lite mindre då! Brukar ju alltid va så att man tänker att man inte ska dricka så mycket, sen efter 4de groggen så har man glömt bort det och dricker på som vanligt xD

BelowAverage
2012-08-22, 17:10
http://files.sharenator.com/1_I_Dont_Want_to_Live_on_This_Planet_Anymore-s500x282-295658-580.jpg

OnT: Du kan säkert dricka mycket sprit om du har bra genetik (!) för det!

GVA
2012-08-22, 17:23
http://files.sharenator.com/1_I_Dont_Want_to_Live_on_This_Planet_Anymore-s500x282-295658-580.jpg

OnT: Du kan säkert dricka mycket sprit om du har bra genetik (!) för det!

handlar ju om att öva också! dricker man en gång i veckan så kan man ju dricka mer än en som dricker varannan månad :)

spoon
2012-08-22, 17:36
Skinny bitch is your friend.

Vodka+kolsyrat vatten och en limeskiva.

Ta da :)

Sniggel
2012-08-22, 18:10
handlar ju om att öva också! dricker man en gång i veckan så kan man ju dricka mer än en som dricker varannan månad :)

Ja, men det innebär bara att man tål berusning bättre, inte att man tål de negativa effekterna bättre. Inte mycket iaf.
Ju mer sprit du "tål" desto mer dricker du och desto större skada gör du på kroppen. Det är väl vad jag vill säga iaf.

Doctor Snuggles
2012-08-22, 18:31

Öka toleransen är inte nödvändigtvis en särskild bra grej, särskilt om man dricker stora mängder per tillfälle. Har man otur så råkar man ut för kindling.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kindling_(substance_withdrawal)

Beelz
2012-08-22, 18:42
http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html

Spartansk
2012-08-22, 18:49
Ja, men det innebär bara att man tål berusning bättre

Nej, inte bara. Det handlar om att lära sig dricka helt enkelt. Lära sig vilken känsla som innebär att "nu ska jag nog inte dricka mer på en stund". Personligen tycker jag risken för kalasfylla är större när man dricker för första gången på en månad än när man dricker tre dagar i veckan.

Jockelofberg
2012-08-22, 21:35
Tom mage, ren sprit, så mycket du kan så fort du kan under själva festtiden, känn dig fram så du inte blir för packad, avsluta i tid, fyll på med vatten, resorb och kvarg.

Win!