handdator

Visa fullständig version : Jag kan inte vissla - är det någon annan som lider av detta?

Snafu
2012-08-21, 15:33
Jag kan inte vissla. Omöjligt. Provat allt.

Har det att göra med att jag har en förbannat stor käft som med lätthet sväljer digestive-kex hela? För bred käft? Kass tunga?

Är jag ensam? Jag kan låta som en tekanna, men inte en riktig vissling alltså med djup och ton?

Rikard Jansson
2012-08-21, 15:34
jag kan inte busvissla, har ingen som helst aning om hur man gör utan bara stoppar in fingrarna och blåser, och det funkar ju inte alls

Snafu
2012-08-21, 15:40
jag kan inte busvissla, har ingen som helst aning om hur man gör utan bara stoppar in fingrarna och blåser, och det funkar ju inte alls

Busvissling är advanced skills. Jag kan inte ens basic.

Brickhead
2012-08-21, 15:42
Träning, träning och åter träning så lyckas man till slut.

Loke
2012-08-21, 15:54
Det är nog inte lika för alla och för vissa är det nog svårare än för andra...

För mig är grunden i både busvissling och vanlig att jag använder övre käken, så tungan ligger emot övre tandraden för att hindra luft att gå runt tungan. Det kanske inte behöver fara helt tätt, men det är viktigt hur luften rör sig mellan gommen och tungan.

I vanlig vissling får man sen testa sig fram att hålla tungan på lite olika sätt. Vid busvissling håller jag fingerspetsarna mot tungan och tekniken är till stor del att sätta fingrarna rätt på tungan och trycka in den lagom hårt.

Snafu
2012-08-21, 15:55
Det är nog inte lika för alla och för vissa är det nog svårare än för andra...

För mig är grunden i både busvissling och vanlig att jag använder övre käken, så tungan ligger emot övre tandraden för att hindra luft att gå runt tungan. Det kanske inte behöver fara helt tätt, men det är viktigt hur luften rör sig mellan gommen och tungan.

I vanlig vissling får man sen testa sig fram att hålla tungan på lite olika sätt. Vid busvissling håller jag fingerspetsarna mot tungan och tekniken är till stor del att sätta fingrarna rätt på tungan och trycka in den lagom hårt.

Intressant, jag har alltid testat med fingrarna ovanför tungan när jag provat busvissla.

ceejay
2012-08-21, 16:00
antingen under eller mot spetsen när man busvisslar:]

Olegh
2012-08-21, 16:36
Jag kan inte heller. Och inte har jag någon lust att spendera en dag på att försöka lära mig..

anton2000
2012-08-21, 16:50
jag kan inte heller. Och inte har jag någon lust att spendera en dag på att försöka lära mig..

+1

nyvaken
2012-08-21, 17:53
Försökte lära mig busvissla en tråkig helg för några år sen. Det enda jag lärde mig är att jag aldrig kommer drabbas av muntorrhet, det bara fortsätter produceras!