Visa fullständig version : Salts påverkan på kroppen?
Hej alla Koloanvändare.
Jag undrar hur bordssalt påverkar kroppen (fettinlagringen t.ex)?
En följdfråga är också: Om man har ett relativt högt intag av bordssalt och sen slutar med det tvärt, vad händer?
Jag undrar hur bordssalt påverkar kroppen (fettinlagringen t.ex)?
Salt har nog en högst marginell påverkan på fettinlagringen (jag vill skriva "ingen"; men reserverar mig för att Grub slänger upp en studie där man sett mikroskopiska skillnader). Saltintaget brukar främst vara ett problem om man har högt blodtryck eller dåliga njurar.
Om man har ett relativt högt intag av bordssalt och sen slutar med det tvärt, vad händer?
Är man frisk kommer det nog inte att hända så mycket. Någon smärre påverkan på vätskebalansen precis i bytet (du kissar lite mer eller lite mindre), men om du ligger kvar på den läge nivån anpassar sig kroppen till att den nu är den nya nollnivån.
Sammantaget skulle jag säga att det är onödigt att äta våldsamma mängder salt, men att det inte finns någon anledning att sträva efter att nolla saltmängden heller.
Jag har börjat käka väldigt mycket vitkål på senaste tiden, och jag läste om att det kan förhindra att jod tas upp av skölkdkörteln, så jag lassaade på med ca en tesked jodberikat salt extra i varje sallad för att kompensera, och efter ett par veckor märkte jag att mina anklar svullnat upp utav bara helvete. Lagt ner det nu, och de blir bättre.
aldoschadewitz
2012-08-21, 22:05
högt intag höjer aldostronet (tror det heter så).. så när du slutar tvärt kommer du att tappa vätska. Den som bands i saltet efter de höga intaget
LarsLasr
2012-08-22, 01:07
högt intag höjer aldostronet (tror det heter så).. så när du slutar tvärt kommer du att tappa vätska. Den som bands i saltet efter de höga intaget
som sedan kommer tillbaka när njurarna ställt in sig på lägre saltintag, går ganska fort.
straand94
2012-08-23, 17:41
som sedan kommer tillbaka när njurarna ställt in sig på lägre saltintag, går ganska fort.
Det där är något man "endast" gör inför BB tävlingar eller liknande :)
Det där är något man "endast" gör inför BB tävlingar eller liknande :)
Jag förstår nog inte riktigt.. Man får mer definierade muskler av att sluta med saltet? Men bara för ett kort tag?
Jag förstår nog inte riktigt.. Man får mer definierade muskler av att sluta med saltet? Men bara för ett kort tag?
Om du redan är väldigt tight kan du få det att se ännu bättre ut av att experimentera med salt och vatten t.ex. inför tävling eller fotografering. Om du inte är väldigt tight har du inget ut av det, eftersom du har för mycket underhudsfett - eller för lite muskler - för att effekten skall märkas så att det syns (man kan känna det själv framför allt om man någon gång äter väldigt mycket salt och drar på sig extra vätska av det, men det brukar inte vara något som man ser utifrån). Det är inte som att man lagrar tio liter överskottsvatten under huden som man kissar ut om man slutar äta salt.
Om du redan är väldigt tight kan du få det att se ännu bättre ut av att experimentera med salt och vatten t.ex. inför tävling eller fotografering. Om du inte är väldigt tight har du inget ut av det, eftersom du har för mycket underhudsfett - eller för lite muskler - för att effekten skall märkas så att det syns (man kan känna det själv framför allt om man någon gång äter väldigt mycket salt och drar på sig extra vätska av det, men det brukar inte vara något som man ser utifrån). Det är inte som att man lagrar tio liter överskottsvatten under huden som man kissar ut om man slutar äta salt.
Okej, då förstår jag nog! :) Tack!
Sök på "saltladdning". Gissar, GISSAR, att effekten är några timmar eller max en dag. Det är ingenting du vill uppleva eftersom kroppen är uttorkad och du blir seeeg i huvudet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.