Visa fullständig version : Några frågor till er som kör/har kört SL 5x5
Tja,
Funderar på att testa Sl 5x5, men undrar följande:
1. Hur tycker ni som kört/kör programmet att det fungerar? Själv är jag vad vid att köra 3 eller 4 split med fler isolationsövningar så jag är inte säker på om tre övningar per pass räcker.
2. Ska man köra bara tre övningar per pass eller ska man man lägga till t ex dips, chins och nån mag övning?
3. om jag gymmar måndag, onsdag, fredag, är det då ok att köra cardio eller thaiboxning tisdag, onsdag, lördag??
4. Mitt mål är att öka i styrka, behålla massa och bränna fett. Är det då vettigt att köra SL 5x5?
Hur som helst, tanken är som sagt att kanske testa SL 5x5 12 till 16 veckor och sen övergå till tri-phase träning.
Tack på förhand! :)
Jag tycker det fungerar mycket bra för att bygga grundstyrkan och hitta vart ens platåer är. Jag skulle köra schemat EXAKT som skrivet och inte lägga till någonting förrän du har kört igenom hela proceduren med att deloada två ggr, gå till 3x5, sen till 1x5 etc.
Oavsett träningsmål så bygger det en väldigt bra grund för vilken sorts träning du än kommer köra därefter.
1. fungerar superbra, du är som de allra flesta(inlusive mig själv) och det är fel, som nybörjare behöver man inte massa kolerijoks i cable-crossen. följ schemat
2. det är bara dem 3 övningarna per pass som det står i schemat, följ det
3.nej. du frågor om det är "ok" om "ok" betyder "kommer det inverka på mina resultat i SL 5x5" så är svaret ja, dina resultat kommer blir sämre.
4. Ja, mycket vettigt. städa upp din kost lite, dvs ät mycket protein, redig husmanskost och inte för mycke skit( du behöver inte fråga vad "skit" innebär, det vet du)
tanken kan vara sådan nu, men var öppen för förändringar i din tankegång. det kan mycket väl vara så att du är så nöjd med programmets resultat att du vill fortsätta(det finns en "stege" som man enligt programmet bör följa, som tar dig vidare i din utveckling.)
Mina övriga tips är: läs tråden som finns som en sticky överst i "träning- vikter & kondition" delen (iallafall första posten.)
börja med stången och öka vikterna som det står. var noga med teknik och lär dig rätt, filma gärna några pass och lägg upp filmer här för kritik. det är bäst om du gör det i början av schemat för att slippa sänka vikterna.
och sist men absolut inte minst följ schemat, hitta inte på massa annan skit, håll käften(dvs gnäll inte över att det blir för tungt eller liknande trams), lyft, sov, ät och fundera inte så mycket.
hoppas allt går bra.
//en föredetta SL 5x5:are som är mycket nöjd med sina reslutat
1. fungerar superbra, du är som de allra flesta(inlusive mig själv) och det är fel, som nybörjare behöver man inte massa kolerijoks i cable-crossen. följ schemat
2. det är bara dem 3 övningarna per pass som det står i schemat, följ det
3.nej. du frågor om det är "ok" om "ok" betyder "kommer det inverka på mina resultat i SL 5x5" så är svaret ja, dina resultat kommer blir sämre.
4. Ja, mycket vettigt. städa upp din kost lite, dvs ät mycket protein, redig husmanskost och inte för mycke skit( du behöver inte fråga vad "skit" innebär, det vet du)
tanken kan vara sådan nu, men var öppen för förändringar i din tankegång. det kan mycket väl vara så att du är så nöjd med programmets resultat att du vill fortsätta(det finns en "stege" som man enligt programmet bör följa, som tar dig vidare i din utveckling.)
Mina övriga tips är: läs tråden som finns som en sticky överst i "träning- vikter & kondition" delen (iallafall första posten.)
börja med stången och öka vikterna som det står. var noga med teknik och lär dig rätt, filma gärna några pass och lägg upp filmer här för kritik. det är bäst om du gör det i början av schemat för att slippa sänka vikterna.
och sist men absolut inte minst följ schemat, hitta inte på massa annan skit, håll käften(dvs gnäll inte över att det blir för tungt eller liknande trams), lyft, sov, ät och fundera inte så mycket.
hoppas allt går bra.
//en föredetta SL 5x5:are som är mycket nöjd med sina reslutat
ok, tack för svar. Jag har läst genom den sticky som finns. Tror jag ska testa och se hur det känns, men eftersom jag inte är nybörjare på gymmet (har tränat enligt 3 och 4 split regelbundet i 1,5 år med paus på 1 år) kommer jag lägga till chins, nån magövning och kanske sidolyft. Kan inte skada att köra t ex 3x10 på dessa övningar om man orkar efter att man kört kart själva grundövningarna.
eller?
ok, tack för svar. Jag har läst genom den sticky som finns. Tror jag ska testa och se hur det känns, men eftersom jag inte är nybörjare på gymmet (har tränat enligt 3 och 4 split regelbundet i 1,5 år med paus på 1 år) kommer jag lägga till chins, nån magövning och kanske sidolyft. Kan inte skada att köra t ex 3x10 på dessa övningar om man orkar efter att man kört kart själva grundövningarna.
eller?
Klassisk 5x5-nybörjare, alltid ett gäng extra övningar för att etablera dominans :D
Kör på, du dör inte av de där extra övningarna :)
Klassisk 5x5-nybörjare, alltid ett gäng extra övningar för att etablera dominans :D
Kör på, du dör inte av de där extra övningarna :)
??
Handlar mer om att jag är van vid isolationsövningar så det känns skummt att skippa dem helt + om jag gillar chins och sidolyft kan det knappast va nått fel med att köra dem övningarna om man orkar/hinner i slutet av passet
Nope, precis vad jag menade.
Du frångår konceptet men det är inte så att dina extra övningar kommer att förstöra allt. Du får testa helt enkelt.
??
Handlar mer om att jag är van vid isolationsövningar så det känns skummt att skippa dem helt + om jag gillar chins och sidolyft kan det knappast va nått fel med att köra dem övningarna om man orkar/hinner i slutet av passet
Du får tänka långsiktigt. Programmet är väl uttänkt och att det finns en anledning till att chins och dips togs bort i den uppdaterade versionen av programmet. Du kanske orkar göra det nu, men i slutändan finns det en klar risk att extraövningarna du gör kommer påverka din prestation i huvudlyften i de kommande passen och sen kommer du tillbaka och klagar på att du inte kommer någonstans. Särskilt med tanke på att du även vill köra thaiboxning på det.
Kör programmet som skrivet, när programmet tills du kramat ur alla linjära ökningar, sen kan du hoppa på något program som t ex 5/3/1 där du kan lägga in chins/dips/whatever
Fast å andra sidan så har väl typ 99.9% av de som kör SL 5x5 tänkt och gjort precis som du, så det är väl bara att göra vad du vill.
SteelPulse
2012-08-20, 22:50
Tänker också hoppa på SL. Jag tänker hålla mig till schemat, men är förstås lite sugen på att börja med iaf 4o kg på böjen och kanske 30 kg på bänken, istället för att börja med tången
Fast nu när jag skriver detta inser jag att det är lite fånigt, kanske ska lägga egot åt sidan och utgår från stången. (tänkte faktiskt utgå från 15 kg-stång som finns på gymmet för miltärpressen, annars kommer jag dunka i taker rätt fort).
Vem tycker ni kan hoppa över några steg i början, själv har jag tränat i lite över ett år med måttliga resultat, men iaf kört mycket basövningar?
speedy83
2012-08-20, 22:55
Nu har jag inte kört programmet än men kommer att göra det framöver. Det jag kan tänka mig är att det blir nog jäkligt tufft när du börjar få på tunga vikter om du ska köra så mycket kampsport och även lägga till fler övningar i gymmet.
Från min tid som boxare minns jag att jag nog hade haft väldigt svårt att få ut något vettigt av all träning.
Det är ju dock bara som jag misstänker, testa kan du ju alltid göra, är ju inte så tunga pass i början iaf.
eller?
jag har redan sagt 3 gånger vad du borde göra, följa schemat om du är så dum att göra misstaget som nästan alla som börjar med SL 5x5 gör även fast jag nu säger det en fjärde gång så får du skylla dig själv. ditt val.
Jag la till 4 set mage på slutet av passen, förutom nån gång ibland när jag kände att jag inte hade någon energi kvar. Funkade utmärkt för mig. Har alltid haft lite problem med magstödet och ville därför vara säker på att hålla igång det för att klara av de (för mig) tunga vikterna.
Från början kändes det som man gick på gymmet och inte gjorde nåt men när det börjar bli tungt så är tre basövningar tillräckligt.
Jag tycker det känns bra hittills och då har jag inte ens börjat öka vikter nämnvärt än.
Bra progressionsupplägg, lätt att följa, jag kör lite extra övningar på fredagspasset då jag har längre återhämtning
sent from phone
Ett tips till alla er som kör/ska köra SL 5x5 är att läsa rapporten som grundaren skrivit. där går han in mer i detaljt på varför han tycker att man inte ska lägga till massa andra övningar. som någon här ovan sade, det finns en anledning till varför han ÄNDRADE programmet och tog bort chins, dips och crunches.
läs. http://stronglifts.com/secret-5x5-report/
Kalliban
2012-08-21, 09:23
Ett tips till alla er som kör/ska köra SL 5x5 är att läsa rapporten som grundaren skrivit. där går han in mer i detaljt på varför han tycker att man inte ska lägga till massa andra övningar. som någon här ovan sade, det finns en anledning till varför han ÄNDRADE programmet och tog bort chins, dips och crunches.
Detta kan inte skrivas för många gånger. Det dyker upp tusen frågor om dagen om grundläggande saker i programmet och ändå missar många som börjar med det ofta flera saker. Läs programmet och följ det!
Dribinho
2012-08-21, 09:53
Även om Stronglifts är ett jäkligt vettigt program vill jag slå ett extra slag för dedikerad magträning utöver basövningarna.
Räcker gott med 1-2 övningar, 3-6 set typ vartannat pass.
En övning i stil med dragonflags, maghjul lr plankan och en crunchövning räcker gott.
Strong core and strong grip makes a strong body som en viss elak ryss brukar säga.
Frankz55
2012-08-21, 10:10
Aldrig kan det väl, ha varit så många som vill ändra och lägga till i ett etablerat upplägg.
Roligt att läsa alla som ställer massa frågor ENDAST för att när någon vänlig själ svarar ändå göra som man själv tyckte i början.
Vad är det med
1. Följ schemat och börja lätt...
2. ...för att det kommer bli fruktansvärt tungt sedan
som är så svårt att förstå?
Roligt att läsa alla som ställer massa frågor ENDAST för att när någon vänlig själ svarar ändå göra som man själv tyckte i början.
Det är nog mest där det svider i ögonen på många, i alla fall på mig.
Jag tycker själv att man inte behöver vara så panikslagen för att ändra något så länge man vet vad man pysslar med. Man får testa sig fram om man nu vill det.
Men att ställa frågan och sedan skita i svaren är så gudomligt irriterande, och ännu värre blir det när man säger sig följa konceptet "Stronglifts 5x5" men istället lägger till isoleringsövningar, extra pass, fan och hans laser™.
Börjar du kasta om och hålla på med isoleringsövningar så är du inte ens inne på en modifierad Stronglifts 5x5. Du kanske baserar din idé på det, men du går ifrån det mest grundläggande i hela schemat, vilket kanske inte är fel i sig, men man ska inte springa runt och tro att allt annat som Stronglifts 5x5 handlar om ska klicka som ett urverk då heller. Det är två helt olika saker att använda sig endast av ett fåtal basövningar och att använda sig av dessa + isoleringsövningar.
Frankz55
2012-08-21, 10:27
Det är nog mest där det svider i ögonen på många, i alla fall på mig.
Jag tycker själv att man inte behöver vara så panikslagen för att ändra något så länge man vet vad man pysslar med. Man får testa sig fram om man nu vill det.
Men att ställa frågan och sedan skita i svaren är så gudomligt irriterande, och ännu värre blir det när man säger sig följa konceptet "Stronglifts 5x5" men istället lägger till isoleringsövningar, extra pass, fan och hans laser™.
Börjar du kasta om och hålla på med isoleringsövningar så är du inte ens inne på en modifierad Stronglifts 5x5. Du kanske baserar din idé på det, men du går ifrån det mest grundläggande i hela schemat, vilket kanske inte är fel i sig, men man ska inte springa runt och tro att allt annat som Stronglifts 5x5 handlar om ska klicka som ett urverk då heller. Det är två helt olika saker att använda sig endast av ett fåtal basövningar och att använda sig av dessa + isoleringsövningar.
Exakt. Varför ens bemöda sig med att fråga? Ja - för allt i världen, lägg till chins på måndagar, kör 10x10 på böjen, och kör mage efter varje pass. Men varför intresserar man sig då ens för Stronglift 5x5 då det inte är det man sysslar med?
Om det är den där ca 200 sidor långa rapporten så orkade jag bara ögna igenom den, vill inte läsa success stories, Arnold-anekdoter och bizniz.
Men jag litar inte på att övningarna räcker för min mage, eftersom jag då jag tränade där det fanns instruktörer, flera ggr fick höra att jag inte drar in naveln när jag t.ex. böjer. Jag måste verkligen fokusera konstant för att få till det, vilket inte är möjligt när jag samtidigt ska tänka på knän, nacke, armbågar, osv samtidigt som det är jävligt tungt.
Frankz55
2012-08-21, 11:34
Men jag litar inte på att övningarna räcker för min mage, eftersom jag då jag tränade där det fanns instruktörer, flera ggr fick höra att jag inte drar in naveln när jag t.ex. böjer. Jag måste verkligen fokusera konstant för att få till det, vilket inte är möjligt när jag samtidigt ska tänka på knän, nacke, armbågar, osv samtidigt som det är jävligt tungt.
Testa dig fram, men sannolikheten att det skulle vara stor skillnad på om du lägger till magövningar kontra om du bara kör programmet rätt av är ganska liten.
Samtidigt nosar du lite på det jag menade. Våga lite på programmet. Varför inte gå ner till stången igen i böj och perfektera din teknik?
Kalliban
2012-08-21, 11:43
Om det är den där ca 200 sidor långa rapporten så orkade jag bara ögna igenom den, vill inte läsa success stories, Arnold-anekdoter och bizniz.
Jävla personliga tränare och deras påhitt (no offence till de PTs som faktiskt är vettiga, men många verkar ha gått en tvåveckors-kurs och hittar på lite egna övningar, exempelvis knäböj på boll, och alla litar på att de är "experter"). Varför ska du dra in naveln för? Du ska spänna hela buken (tänk att du ska bli slagen i magen) för att få upp ett buktryck för att stödja ryggen. Att dra in naveln ger dig ett sämre buktryck och sämre säkerhet och därmed större skaderisk.
Macroman
2012-08-21, 11:57
Aldrig kan det väl, ha varit så många som vill ändra och lägga till i ett etablerat upplägg.
Vad är det med
1. Följ schemat och börja lätt...
2. ...för att det kommer bli fruktansvärt tungt sedan
som är så svårt att förstå?
Ja, det är alltid lika kul att se alla rookies som tror att de har större kunskaper än de expertar med kanske 30 års erfarenhet som tagit fram de olika programmen. Det är säkert 100 pers som ifrågasatt 5x5 sedan jag började med det vid nyår. Majoriteten var fullständigt okunniga gällande styrketräning och träning öht men vill ändra pga ngn "kompis" hade sagt att det var för lite träning och att man "måste" köra mage o bicepscurl (helst i rack...) också.
Til slut blir man lite trött... *gah!*
Jag tror helt enkelt att det är egot som spökar hos folk som står i startgroparna för vare sig det gäller SL5x5 eller SS3x5.
Innan du bänkar eller pressar såpass mycket att du behöver lägga in extra triceps eller axelträning för att överstimulera de sekundära musklerna så kan du träna länge .. länge!
Om du vill lägga in latsdrag, rodd, bicepscurl, pushdown etc .. gör så, men kom inte sen och säg att programmet är skit. Lär känna din kropp, och tills dess att du gjort det .. följ ett avsett program.
Som tidigare nämts tycker jag, vilket så vitt jag förstår, att magträning bör inkluderas.
Testa dig fram, men sannolikheten att det skulle vara stor skillnad på om du lägger till magövningar kontra om du bara kör programmet rätt av är ganska liten.
Samtidigt nosar du lite på det jag menade. Våga lite på programmet. Varför inte gå ner till stången igen i böj och perfektera din teknik?
Jag har alltid försökt perfektera min teknik. Skulle jag inte lägga på vikter förrän tekniken är perfekt så skulle jag få böja med bara stången i nåt år. För att sedan få sämre teknik direkt når det blir tungt.
om man bortser från alla succes stories och bara läser "part II - Stronglifts 5x5: the ultimate strenght and muscle building program" så är det 14 sidor. kan du inte lägga ner lite över en halvtimme(om du nu är seg på att läsa engelska) på att läsa på om ett program som du är intresserad av att testa så skyll dig själv.
Det är lite komiskt, för hade du läst rapportens "Part III - Questions and answers" tillsammans med "part II" så hade du aldrig varit så osäker som du nu verkar vara och vilja lägga till massa magövningar.
börja från stången, kolla på instruktionsvideos som grundaren gjort(finns på Stronglifts.com men också på youtube), gör som han säger och öva tekniken varje pass så kommer du bli säkrare.
och man ska inte dra in naveln då man böjer, det är trams. nästa gång någon vill ge dig tips på hur du ska böja så ska du be om att få se dem böja (då ska du se till att dem går ner så djupt som man ska) och sen ska du fråga hur mycket dem kan böja. ALLA som böjer under 100kg ska ge fan i och ge tips från första början. och nej det finns inga undantag.
nu har jag gett er mina 50 cent några gånger; var smarta och lyssna på vad jag och Kalliban säger. Vi har gått igenom programmet, korrekt och med goda resultat och vi har dessutom hört era frågor tusen gånger i Strongliftstråden här på forumet redan.
Så gör som vi säger eller sluta ställa dumma frågor, sätt er ner i duschen, slå på varmvattnet och gråt för att ni aldrig kommer bli lika starka som dem som faktiskt kan lyssna.
Jävla personliga tränare och deras påhitt (no offence till de PTs som faktiskt är vettiga, men många verkar ha gått en tvåveckors-kurs och hittar på lite egna övningar, exempelvis knäböj på boll, och alla litar på att de är "experter"). Varför ska du dra in naveln för? Du ska spänna hela buken (tänk att du ska bli slagen i magen) för att få upp ett buktryck för att stödja ryggen. Att dra in naveln ger dig ett sämre buktryck och sämre säkerhet och därmed större skaderisk.
Innan jag körde min första vända 5x5 läste jag på om buktryck här på Kolo. Som jag förstod det så ska man spänna ut magen men att naveln ska dras inåt iallafall, ngt som för en del sker naturligt när de spänner ut magen men för en del inte. För mig blir det inte så om jag inte koncentrerar mig på det. Att börja spänna utåt var också en övergång för mig som gjorde att jag ville träna magen vanligt medan jag övade på det nya sättet.
om man bortser från alla succes stories och bara läser "part II - Stronglifts 5x5: the ultimate strenght and muscle building program" så är det 14 sidor. kan du inte lägga ner lite över en halvtimme(om du nu är seg på att läsa engelska) på att läsa på om ett program som du är intresserad av att testa så skyll dig själv.
Det är lite komiskt, för hade du läst rapportens "Part III - Questions and answers" tillsammans med "part II" så hade du aldrig varit så osäker som du nu verkar vara och vilja lägga till massa magövningar.
börja från stången, kolla på instruktionsvideos som grundaren gjort(finns på Stronglifts.com men också på youtube), gör som han säger och öva tekniken varje pass så kommer du bli säkrare.
och man ska inte dra in naveln då man böjer, det är trams. nästa gång någon vill ge dig tips på hur du ska böja så ska du be om att få se dem böja (då ska du se till att dem går ner så djupt som man ska) och sen ska du fråga hur mycket dem kan böja. ALLA som böjer under 100kg ska ge fan i och ge tips från första början. och nej det finns inga undantag.
nu har jag gett er mina 50 cent några gånger; var smarta och lyssna på vad jag och Kalliban säger. Vi har gått igenom programmet, korrekt och med goda resultat och vi har dessutom hört era frågor tusen gånger i Strongliftstråden här på forumet redan.
Så gör som vi säger eller sluta ställa dumma frågor, sätt er ner i duschen, slå på varmvattnet och gråt för att ni aldrig kommer bli lika starka som dem som faktiskt kan lyssna.
Jag la flera timmar på att läsa på innan jag började. På hemsidan t.ex. Jag kollade på alla instruktionsvideos, antecknade före passen vad jag skulle tänka på och efter passen vad jag hade haft svårt med och behövde förbättra.
Jag grinar inte över nånting eftersom jag är väldigt nöjd med de styrkeökningar jag gjorde.
Jag la flera timmar på att läsa på innan jag började. På hemsidan t.ex. Jag kollade på alla instruktionsvideos, antecknade före passen vad jag skulle tänka på och efter passen vad jag hade haft svårt med och behövde förbättra.
Jag grinar inte över nånting eftersom jag är väldigt nöjd med de styrkeökningar jag gjorde.
du märkte alltså inte att jag skrev i plural då jag skrev om folk som grinar?
du märkte alltså inte att jag skrev i plural då jag skrev om folk som grinar?
Eftersom du hade samma otrevliga ton då du drog förhastade slutsatser om att jag inte orkar läsa så tänkte jag att du kanske inte hade förstått att jag inte är en av dem som grinar och att lite magövningar inte varit katastrofala för mina resultat.
Eftersom du hade samma otrevliga ton då du drog förhastade slutsatser om att jag inte orkar läsa så tänkte jag att du kanske inte hade förstått att jag inte är en av dem som grinar och att lite magövningar inte varit katastrofala för mina resultat.
så vitt jag vet så har man ingen ton då man skriver.
jag drog inte förhastade slutsatser, du sade själv att du inte orkade läsa rapporten.
hur kan du veta att dina resultat inte varit bättre om du slopat övningarna?
så vitt jag vet så har man ingen ton då man skriver.
jag drog inte förhastade slutsatser, du sade själv att du inte orkade läsa rapporten.
hur kan du veta att dina resultat inte varit bättre om du slopat övningarna?
Jag sa att jag inte orkade läsa en text full av irrelevant skit, inte att jag inte orkade läsa på om programmet.
Jag tror inte att du och jag kommer fram till nåt vettigt på att diskutera det här mer, börjar kännas lite "få sista ordet".
Innan jag körde min första vända 5x5 läste jag på om buktryck här på Kolo. Som jag förstod det så ska man spänna ut magen men att naveln ska dras inåt iallafall, ngt som för en del sker naturligt när de spänner ut magen men för en del inte. För mig blir det inte så om jag inte koncentrerar mig på det. Att börja spänna utåt var också en övergång för mig som gjorde att jag ville träna magen vanligt medan jag övade på det nya sättet.
leta reda på valsavamanövern. Det där med att suga in naveln är rehabövningar för skadade patienter inom sjukvården och har ingenting med det vi försöker åstadkomma att göra.
Postat via en mobil enhet
leta reda på valsavamanövern. Det där med att suga in naveln är rehabövningar för skadade patienter inom sjukvården och har ingenting med det vi försöker åstadkomma att göra.
Postat via en mobil enhet
Tack för tipset :) Det är nog ungefär det jag försöker göra men misstänker att jag släpper så fort jag inte tänker på det. Instruktören som hjälpte mig för några år sen med magträning bad mig först spänna magen och sa sen att nej, det där är diafragman. Jag fick även ont i ryggen av t.ex. böj. Så jag tror att han gav mig hjälpen jag behövde då.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.