Visa fullständig version : Antal Frukter?
Slog mig bara på tanken, hur många frukter käkar ni dagligen?
Själv käkar jag 3-4 :D
Flex Jackson
2004-02-02, 21:23
hej
Typ mellan 5-10. Äter mest bananer och apelsiner.
mellan 2 & 4 bananer och ibland något äpple
Herkulez
2004-02-02, 21:28
tyvärr inga
Köper minst 6 kg frukt per vecka.
Blandning av äpplen, apelsiner och en mindre mängd banan, det är dock inte ovanligt att jag får kompletera med mer äpplen då och då.
Är Emmzan här så ryker också samtliga av mina apelsiner så då får jag köpa fler sådana också. :)
Originally posted by Herkulez
tyvärr inga
varför inte? :confused:
King Grub
2004-02-02, 21:32
4-5 stycken kanske. Äpplen, päron, bananer, apelsiner, ananas är standard, sedan varierar det efter säsong. Persikor gillar jag. En hel del bär blir det också.
Herkulez
2004-02-02, 21:35
Originally posted by Krystal
varför inte? :confused:
ids aldrig köpa, då man bodde med exet så åt man alltid frukter och gjorde alltid sallad till maten osc men nu blir det mes ris och kyckling och proteindrinkar till mål, fan det är inte lätt att bo själv :D
Blir väl en 2-3 minst. Mest bananer, men även nått äpple slinker ner lite då och då :)
Originally posted by Herkulez
ids aldrig köpa, då man bodde med exet så åt man alltid frukter och gjorde alltid sallad till maten osc men nu blir det mes ris och kyckling och proteindrinkar till mål, fan det är inte lätt att bo själv :D
Nä nu är du lat! :D
Du får allt klanka ner till affären och köpa ett par kilo nästa gång, annars kommer Mr. doktor :whipped: :D
Varierande. Just efter att man varit och storhandlat blir det kanske 5-6 per dag och i slutet av veckan är jag nog nere på noll... frukt är svingott men vi har världens tristaste fruktavdelning här på mitt ica *klaga*
4-5 bananer här, och 2-3 gröna äpplen om det är högsäsong.
johnblaze
2004-02-02, 22:20
Tyvärr för lite. Men jag kan glatt meddela att jag har ätit två bananer idag. Ska även ta ett äpple eller två till proteindrinken i natt. Min mage tål inte för mycket frukt eller grönsaker dock. :(
mycket bananer, äpplen, apelsiner, päron blir det.
kanske 4 om dagen 5-6 om jag tränar du det blir lite extra.
gott att snaska på vid burken
Snapphanen
2004-02-02, 22:43
fruktkorgar på jobbet så man försöker väl klämma 3-6 frukter... men detta kompenserar jag med att inte äta alls mycket grönsaker:(
AFanatic
2004-02-02, 22:47
Banan, kiwi, apelsin osv runt 4 st/dag...men orka räkna vindruvor...
afanatic: räkna portioner då, typ 2 kiwi som en portion, 1/2 grape som en, 100g vindruvor som en, eller något ;D
Just nu blir det inte så mycket, 2-3 minst om dagen, men ibland har det ju varit sådär en 8st o så med. Nektariner var gott, men dom e slut nu. Blir banan i efterträningsdrink samt äpplen och päron runt omkring, och sällan apelsiner. Kärnfria vindruvor äger ju men eftersom jag vet att dom är så billiga på LIDL köper jag dom inte nu för jag tänker att jag kan köpa dom där istället (och gör det aldrig).
Och så kanske 250g grönsaker eller så om dagen, potatis, tomat och gurka är inte grönsaker :D
AFanatic
2004-02-03, 01:04
Originally posted by aliquis
afanatic: räkna portioner då, typ 2 kiwi som en portion, 1/2 grape som en, 100g vindruvor som en, eller något ;D
:laugh:
Allvarligheten var extremt hög i det jag skrev.
frukt?
Kompenserar mitt intag av frukt genom att packa i mig vitamintabletter och dricka mängder med multivitaminjuice.. står på förpackningen att det är en massa frukter i den - typ 18 eller nått :cheers:
De enda gångerna jag använder färsk frukt är när jag gör deserter, tårtor osv..
OT:
Om någon vill smaka på en grym mousse (kanske på en ätardag eller nått) så gör såhär:
Smält 200g äkta Lindt vitchoklad i vattenbad
Vispa en äggula mycket hårt
vispa upp äggvitan från tre stora ägg
Nu bör man vara två personer och medan den ena rör i skålen med äggulan skall den andre tillsätta den smälta chokladen. Det kan ta ett tag innan man får en fin smet men jobba på. Blanda nu i den vispade vitan i denna smet och rör om så att den blir homogen. Använd nu moussen till vad ni vill (tårtor, minideserter osv). Låt kallna och njut...
Brukar bli mellan 5 och 10 frukter per dag.
ca 2dl bär, 1-2 apelsiner, 2-3 bananer, 1-2 kiwi och 1 äpple/päron per dag
Runt en 10 frukter varje dag blir det.
Min mamma håller på att sparka ut mig.
"Dyrt med frukt", jo visst är det dyrt...
Men lika gott!!:D
Max 1. Jag borde skärpa mig.
Räknas gurkskivor på smörgåsarna...? :rolleyes:
King Grub
2004-02-05, 18:09
Originally posted by JAM
Räknas gurkskivor på smörgåsarna...? :rolleyes:
När blev gurka en frukt? :D Byt ut gurkskivorna mot bananskivor så kan du få plussa på dagens fruktintag med 1.
Hehe..Jag brukar åtminstonde dra i mig minst 4-5 frukter varje dag :)..det blir mest äpplen för min del, är helt såld på Red Prince och Jona Gold!!
Nu har jag lagt upp en bild på mig själv som ni ser :hbang:
Lyckas alltid läsa en massa som inte talar väl för min "frukt-noja".
Läser alltid att det inte är bra att äta för mycket frukt och om man är på diet borde det vara i princip förbjudet...
Hur många kolisar är det egentligen i ett äpple??
King Grub
2004-02-05, 19:22
Originally posted by Trytter
Lyckas alltid läsa en massa som inte talar väl för min "frukt-noja".
Läser alltid att det inte är bra att äta för mycket frukt och om man är på diet borde det vara i princip förbjudet...
Hur många kolisar är det egentligen i ett äpple??
Var läser du det? Det är ju helt befängt.
Äpple innehåller 13-14 gram kolhydrater per 100 gram. Långsamma kolhydrater, med lågt insulinpåslag. Vad väger ett äpple? 100-150 gram?
Kommer inte ihåg men iofs så var det nog lite väl keto inspirerade texter..
Vet ej.
Samtidigt tror jag att det var homeros som sa att om man ville gå ner i vikt skulle man sova hårt och obekvämt:thumbup: .
Parillo brukar väl säga att frukt är av ondo och sådant trams.
Mycket riktigt säger han det..
http://www.parrillo.com/sngdetails.asp?sng=qa&id=12
King Grub
2004-02-05, 19:49
Parillo verkar ha glömt att frukt är mestadels vatten; han tycks tro att ett päron är ett skal fyllt med fruktos. Jag kan inte tänka mig att man kan uppnå den effekt han pratar om genom ett normalt eller t o m stort fruktintag, utan måste trycka ren fruktos.
King Grub: Det har folk försökt säga till honom i minst 10 år nu. :D
Har man riktigt fullt i levern och smäller i sig en skål fruktsallad så kanske det funkar. :eating:
Åt nyss mitt "första"? aroma-äpple :MrT:
mm..bismak :hbang:
Om man smäller i sig 10 äpplen på en gång då borde det ju vara runt en 130 gram kolhydrater det är väl inte fy skam i kaloriväg?
Eller mjaa joo räkna just på det och det är 520 kalorier.
Om man sen tänker på hur mycket plats 10 äpplen tar så...
Glöm att jag sa något:D
Trytter: Sen är ju inte alla kolhydraterna i äpplena från fruktos heller. :)
Får man ge sig på att fråga var resten av kolhydraterna kommer ifrån?
Trytter: Druvsocker samt en del fibrer men det räknas ju inte in.
Värst vad alla är nyttiga här då. Själv äter jag ungefär max 1 per dag, vanligtvis en hel banan jag skivar ner i filen/mjölken + muslin. det är gott det, borde kanske ta mej ett äpple per dag me. får se.
Originally posted by swiftin
Värst vad alla är nyttiga här då. Själv äter jag ungefär max 1 per dag, vanligtvis en hel banan jag skivar ner i filen/mjölken + muslin. det är gott det, borde kanske ta mej ett äpple per dag me. får se.
mes :D
Har funderat på en sak.
Vad är det som gör att de flesta röda äpplena är sötare än de gröna?
Har de en högre andel druvsocker som kolhydrater??
Trytter: Fruktsocker är ju iofs sötare till smaken än druvsocker men jag har ingen aning om det är någon skillnad på fördelningen.
Räknas torkade aprikoser? I så fall tror jag nog att de blir runt 20 st om dagen :smash:
-R
Aha erkänn att det inte är en lätt nöt att knäcka!
Jag ska skaffa mig ett liv jag vet:booty:
Herkulez
2004-02-05, 22:45
Framsteg.........johan sneglade åt frukt hörnan idag på ica iaf :D
vem vet snart kanske jag törs köpa ett äpple ller två
2 stycken blir det åtminstone, ibland fler. äpplen, apelsiner och bananer är favoriterna :eating:
MINST 4-5 och ofta mer.
M
Alcazara
2004-02-06, 11:37
6-7 stycken om dagen blir det. Ääääälskar äpplen! Jona Gold:hbang:
Håller mig till max 1 frukt per dag under diet...
Anledningen till det beror på att fruktosen måste omvandlas till glukos i levern. Därav det låga GI.
Under diet med högt proteinintag och lågt kolhydratintag så brukar levern påfrestas rätt hårt ändå... Om det stämmer.. hm.. dumt o chansa när det finns andra kolisar o äta...
1-3, orkar inte handla hela tiden.
En halv fruktsallad bestående av äpple, banan, apelsin, lime och frysta hallon+blåbär, varje kväll.
(är allergisk mot många frukter, men i fruktsallad kan jag äta dem)
Håller med Alcazara...Jona Gold är fruktansvärt goda äpplen :eating:
Har ni testat Red Prince??
Alcazara
2004-02-06, 16:29
Originally posted by Dymion
Håller med Alcazara...Jona Gold är fruktansvärt goda äpplen :eating:
Har ni testat Red Prince??
Nä, dem har jag inte provat. Vi verkar ju ha samma äppelsmak, så jag får väl ta och söka rätt på Red Prince om de är goda?
Red Prince är ungefär lika stora som Jona Gold fast de är mörkröda, de smakar förträffligt bra!! Prova dem Alcazara!!
MvH Dymion
Hejar på Royal Gala! :hbang:
Royal Gala är på tok för små!!:booty:
Originally posted by Dymion
Royal Gala är på tok för små!!:booty:
Nää du, tror inte att du har sett en riktig gala bjässe än! :thefinger
Originally posted by Action
Håller mig till max 1 frukt per dag under diet...
Anledningen till det beror på att fruktosen måste omvandlas till glukos i levern. Därav det låga GI.
Under diet med högt proteinintag och lågt kolhydratintag så brukar levern påfrestas rätt hårt ändå... Om det stämmer.. hm.. dumt o chansa när det finns andra kolisar o äta...
Har du så dålig lever kanske du inte ska deffa alls? Mår den sämre av lite fruktos har du väldigt dålig lever skulle jag nämligen tro.
Det är väl förövrigt inte samma del av levern som omvandlar fruktosen till glykos som omvandlar proteinet till glykos eller vad man nu vill ha ut av det?
Originally posted by z_bumbi
Har du så dålig lever kanske du inte ska deffa alls? Mår den sämre av lite fruktos har du väldigt dålig lever skulle jag nämligen tro.
Det är väl förövrigt inte samma del av levern som omvandlar fruktosen till glykos som omvandlar proteinet till glykos eller vad man nu vill ha ut av det?
Har inte påstått att jag har dålig lever.. Skrev jag det eller??
Har hört från många håll att man inte bör äta mer än 2 frukter/dag för just leverns skull. Sen påfrestas ju den rätt mycket av det höga procentandelen Protein.
Men det kanske inte har ngn samverkan alls??
Alcazara
2004-02-09, 16:52
Så med andra ord kommer min lever inte orka med 7 frukter per dag så länge till...hmm det låter ruggigt!
Originally posted by Action
Har inte påstått att jag har dålig lever.. Skrev jag det eller??
Har hört från många håll att man inte bör äta mer än 2 frukter/dag för just leverns skull. Sen påfrestas ju den rätt mycket av det höga procentandelen Protein.
Men det kanske inte har ngn samverkan alls??
Om din lever ska kunna må dåligt av fruktosen från några frukter så lär den vara i ganska dåligt skick.
Ett äpple väger 100-150 g, per 100g är det ca 12,4 g kolhydrater, endast en del av det är ju fruktos säg 8 g.
Mår man dåligt av 8-12 g fruktsocker så är levern väldigt illa ute, samma sak om du äter två frukter vid samma tillfälle dvs 16-24 g.
Jag gissar förövrigt att du inte äter någon som helst mat som innehåller vanligt socker heller? Inte ens på ätardagen då det ju är 50% fruktsocker i sådant socker. Där finns det ju faktiskt en teoretiskt fara med fruktsockret då man kanske redan har fyllt levern med glykogen och sen fyller på med fruktos men jag tvivlar på att det är så allvarligt i verkliga livet.
Även om det är någon förvirrad byggare som stoppar i sig saker han/hon inte är lagliga som fått för sig att det sliter på levern med frukt så undrar man var han/hon fått det ifrån.
Att leverns mår dåligt av högt proteinintag är ju också intressant, upp till 8 g/kg och dag har inte visat något särskilt under en 3 månaders period har jag för mig men jag sitter inte på min egen burk och jag hittar inte rapportern på pubmed så jag kan inte säga säkert.
Originally posted by z_bumbi
Om din lever ska kunna må dåligt av fruktosen från några frukter så lär den vara i ganska dåligt skick.
Ett äpple väger 100-150 g, per 100g är det ca 12,4 g kolhydrater, endast en del av det är ju fruktos säg 8 g.
Mår man dåligt av 8-12 g fruktsocker så är levern väldigt illa ute, samma sak om du äter två frukter vid samma tillfälle dvs 16-24 g.
Jag gissar förövrigt att du inte äter någon som helst mat som innehåller vanligt socker heller? Inte ens på ätardagen då det ju är 50% fruktsocker i sådant socker. Där finns det ju faktiskt en teoretiskt fara med fruktsockret då man kanske redan har fyllt levern med glykogen och sen fyller på med fruktos men jag tvivlar på att det är så allvarligt i verkliga livet.
Även om det är någon förvirrad byggare som stoppar i sig saker han/hon inte är lagliga som fått för sig att det sliter på levern med frukt så undrar man var han/hon fått det ifrån.
Att leverns mår dåligt av högt proteinintag är ju också intressant, upp till 8 g/kg och dag har inte visat något särskilt under en 3 månaders period har jag för mig men jag sitter inte på min egen burk och jag hittar inte rapportern på pubmed så jag kan inte säga säkert.
Ja stämmer det du säger så låter det ju bra o jag har därmed inget att oroa mig för.
Har inte undersökt saken mer än att jag hört om det från flera håll att det ska vara slitsamt.
Jag har alltså inga problem med min lever och vill inte få det, därav min försiktighet på grund av det man snappat upp och hört under senare år.
Men forskning och inställning till saker o ting ändras ju hela tiden!
Alcazara
2004-02-16, 20:53
Nån som vet hur lång tid fruktosen blir kvar i levern? Alltså hur lång tid det tar för levern att bryta ned fruktos...
Jo tack det hade jag också gärna vetat.
Som sagt man käkar ju en del om dagarna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.