Logga in

Visa fullständig version : Deffkost eller normal kosthållning?

Dragkroken
2012-08-19, 20:31
Hej!

Sitter och funderar på huruvida en kost baserad på ett deffupplägg kontra ett mer normalare (Läs enklare) upplägg gynnar mig?

Mina primära mål med träning är att bli starkare i knäböj, bänkpress och marklyft. Jag har inga problem att flaxa ett par kilo upp eller ner, dock så vill man väl inte helst att fettet skall öka allt för mycket. Men så länge jag blir starkare så är jag nöjd :)

SÅ - Bygger jag lika mycket muskler med en kost som innehåller en lägre mängd kolhydrater eller ska jag hålla mig till en traditionell kost med ett högre intag protein?

Om något är luddigt, påpeka gärna detta så skall jag försöka förklara.

Tack på förhand!

312
2012-08-19, 20:37
Högt proteinintag OCH högt kolhydratingat tycker jag. Kaloriöverskott brukar hjälpa väldigt mycket med styrka, så det är nästan de viktigaste.

Dragkroken
2012-08-19, 20:43
Något som jag glömde säga är att jag försöker hålla ner kolhydratintaget för att jag har Ulcurös Kolit (en tarmsjukdom) och det lägre intaget gör att kroppen fungerar mycket bättre. Är det just kalorierna som spelar roll? Kan jag öka protein och fettet istället så att jag kommer upp i rätt kalorier? Eller spelar kollisarna in så mycket?

312
2012-08-19, 20:49
Något som jag glömde säga är att jag försöker hålla ner kolhydratintaget för att jag har Ulcurös Kolit (en tarmsjukdom) och det lägre intaget gör att kroppen fungerar mycket bättre. Är det just kalorierna som spelar roll? Kan jag öka protein och fettet istället så att jag kommer upp i rätt kalorier? Eller spelar kollisarna in så mycket?

Kolhydrater ger ju bra tryck och energi, men det går nog bra att höja fettet och proteinet lite extra.

Ja, kaloriöverskott (bulk) hjälper väldigt mycket, i alla fall för mig. Jag ökar otroligt mycket snabbare i övningar om jag bulkar.

Tar flera månader att klara 5kg extra i bänkpress om jag ligger still i vikt, men om jag äter lite extra och går upp i vikt så ökar jag 5kg på en vecka istället. Ungefär något sådant.