Visa fullständig version : Är deff samma sak som diet?
Hej!
Jag har funderingar på att deffa och undrar hur detta egentligen går till, är det en speciell diet eller vad?:)
vicarious
2012-08-19, 17:03
Ja att deffa är samma sak som att dieta.
LarsLasr
2012-08-19, 17:03
Läs denna innan fler frågor (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881) :)
Sheogorath
2012-08-19, 17:06
"Diet" betyder ungefär "kosthållning". Alla som äter på ett planerat vis (eller rättare sagt enligt vissa principer) kan man säga "dietar". Det handlar i ordets rätta bemärkelse inte om att gå ner i vikt, även om det i byggarsvängen brukar vara synonymt med "deffar".
Stor Hård Ådrig
2012-08-19, 17:07
Dieta är ju bara att man har planerat sin kost, oberoende av syftet med dieten.
Läs denna innan fler frågor (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881) :)
Tack så mycket, där stod det väldigt utförligt!:D
Verkligen inte.
Sent from my ASUS Transformer Pad TF700T using Tapatalk 2
Verkligen inte.
På vilket sätt är det skillnad?:)
Spartansk
2012-08-19, 19:05
"Diet" betyder "kosthållning", eller "medveten kosthållning" kanske. Man kan alltså hålla en diet och gå upp i vikt.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5935389&postcount=4
Lychgate
2012-08-19, 19:12
Diet är ett annat ord för kosthållning. Om något skulle jag använda ordet diet i sjukdom/medicin sammanhang framför viktnedgång. T.ex. lågproteinskost vid njurproblem. Annars ett stort fluffigt +1 till Sheo.
Är deff samma som att banta?
Man kan dock säga att man dietar om man deffar.
Ungefär som att man religiös för att man är troende kristen, men inte nödvändigtvis tvärtom.
Är deff samma som att banta?
Nej, en deff är en viktnedgång med fokus på att bevara muskelmassa, en bantning är bara en viktnedgång.
Lychgate
2012-08-19, 19:18
Nej, en deff är en viktnedgång med fokus på att bevara muskelmassa, en bantning är bara en viktnedgång.
Får påminna mig själv om att sarkasmen försvinner rejält i text. :smash:
vicarious
2012-08-19, 19:22
Verkligen inte.
Nähä, vad gör man när man dietar då?
Spartansk
2012-08-19, 19:24
Man kan vara underviktig och gå på viktökningsdiet. Man kan hålla på med LCHF. T ex.
Nu har vi ju svarat på det några gånger i tråden men äter enligt en viss kosthållning. Ofta använder man dock orden som synonymer.
vicarious
2012-08-19, 19:26
Man kan vara underviktig och gå på viktökningsdiet. Man kan hålla på med LCHF. T ex.
Förvisso, men hur ofta hör man det ordet? I de flesta fallen så brukar väl syftet med att anamma en viss diet vara att gå ned i vikt.
Nu har vi ju svarat på det några gånger i tråden men äter enligt en viss kosthållning. Ofta använder man dock orden som synonymer.
Ok du har en poäng :) Om någon säger till mig "jag dietar" så tolkar jag det som att de försöker gå ned i vikt, men aja. Case closed.
Hur gör man för att inte tappa muskelmassa under en deff dvs vad ska man tänka på att äta och så? Om det inte är samma som en diet!:)
Deff = (rätt) diet + träning
LarsLasr
2012-08-19, 22:40
Hur gör man för att inte tappa muskelmassa under en deff dvs vad ska man tänka på att äta och så? Om det inte är samma som en diet!:)
Står i länken, tung styrketräning och ca 1.5-2g protein/kg kroppsvikt med ett totalt underskott på ca 500kcal per dag.
Nikodemus
2012-08-20, 06:32
"deff" kommer väl från definiera.. syftet med en deff är att definiera sin muskelmassa. mer specifikt än att bara gå ner i vikt...
vicarious
2012-08-20, 06:37
Högt proteinintag och styrketräning är det viktigaste. Och givetvis ett kaloriunderskott, annars går man inte ned i vikt.
Att deffa är att åta sig en dietform som gör att man går ner maximalt i bf% och minimalt i muskelvikt.
Att bulka är att åta sig en dietform som gör att man går upp i vikt.
En optimal bulk är att åta sig en dietform som gör att man går upp maximalt i muskelvikt och minimalt i bf%.
Att bara äta och hoppas på det bästa är inte någon form av diet då det saknar struktur, målbaserat ätande och definierat behov.
Nu kan det inte bli fel :D
Okej! Ungefär hur många procent i bf ska man ha som kvinna och hur tar man reda på den?:)
Okej! Ungefär hur många procent i bf ska man ha som kvinna och hur tar man reda på den?:)
"Ska ha" är ett väldigt luddigt begrepp enligt mig. Vad menar du med "Ska ha"?
Lychgate
2012-08-20, 17:11
Description Women Men
Essential fat 10–13% 2–5%
Athletes 14–20% 6–13%
Fitness 21–24% 14–17%
Average 25–31% 18–24%
Obese 32%+ 25%+
http://en.wikipedia.org/wiki/Body_fat_percentage
"Ska ha" är ett väldigt luddigt begrepp enligt mig. Vad menar du med "Ska ha"?
Haha sorry var lite otydlig! Jag menar om man deffar, vilken procent är bäst att ligga på?
http://en.wikipedia.org/wiki/Body_fat_percentage
Aha tack så mycket!:)
Lychgate
2012-08-20, 17:34
Haha sorry var lite otydlig! Jag menar om man deffar, vilken procent är bäst att ligga på?
Runt "Avarage" är väl bäst i rent hälsoperspektiv.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.