Visa fullständig version : Sänkning av ämnesomsättning
Kom på en funderare idag - vad exakt är det som gör så att ämnesomsättningen sänks när man äter för lite och går ned i vikt? Låt oss säga att man skulle gå ned i vikt utan att loosa ett enda mikrogram muskelmassa (yeah right, men vi kan låtsas iaf), skulle man ändå åka på nedsatt ämnesomsättning? Vad är det som sänks i såfall? Kräver inte alla reaktioner i kroppen samma energimängd ändå? Hur kan den sänkas?
Någon som kan trassla ut detta?
pneumatic
2004-02-02, 21:13
Correct me if i'm wrong, men om du teoretiskt skulle behålla all muskelmassa under viktminskning. Så skulle viktminskningen bestå mestadels av fett och vatten?
Och om du går ned i vikt, så borde det väl inte vara lika ansträngande att göra en rörelse, som du kanske gjorde när du vägde 10kg mer. Dvs det krävs mer energi av kroppen att lyfta en 10kg tyngre kropp ur soffan än vad det krävs för en 10kg lättare kropp.
Vilket borde leda till nedsänkt ämnesomsättning, då du inte gör av med den energin som du kanske gjorde för 10kg sedan?
Vad som sänks mer ingående vet jag inte alls, kanske alla signaler till levern etc. som säger till den att det inte krävs lika stor produktion av de olika ämnena längre?...usch nu vågar jag inte spekulera längre.. :em:
Vi får se hur mycket smäll på fingrarna jag får.
/Henrik
Originally posted by pneumatic
Correct me if i'm wrong, men om du teoretiskt skulle behålla all muskelmassa under viktminskning. Så skulle viktminskningen bestå mestadels av fett och vatten?
Och om du går ned i vikt, så borde det väl inte vara lika ansträngande att göra en rörelse, som du kanske gjorde när du vägde 10kg mer. Dvs det krävs mer energi av kroppen att lyfta en 10kg tyngre kropp ur soffan än vad det krävs för en 10kg lättare kropp.
Vilket borde leda till nedsänkt ämnesomsättning, då du inte gör av med den energin som du kanske gjorde för 10kg sedan?
Vad som sänks mer ingående vet jag inte alls, kanske alla signaler till levern etc. som säger till den att det inte krävs lika stor produktion av de olika ämnena längre?...usch nu vågar jag inte spekulera längre.. :em:
Vi får se hur mycket smäll på fingrarna jag får.
/Henrik
Jo, men om man bortser från just den där viktminskningen som gör att det inte är lika ansträngande att gå en kilometer som det var innan. Själva ämnesomsättningen sänks väl? Det som alla ojjar sig över under diet - att man måste akta sig för att inte sänka ämnesomsättningen hej o hå. Vad exakt är det som gör att den sänks? Och på vilket sätt kräver reaktioner inte samma energi?
pneumatic
2004-02-02, 22:14
Kroppen har ju en underbar förmåga att anpassa sig till en miljö och olika förändringar. Många förespråkar ju ätardagar under sin diet pga. att få upp ämnesomsättningen igen, så att man får upp förbränningskurvan en bit.
Dvs, om du fortsätter att äta "minimalt" så anpassar kroppen sig tillslut vid gällande villkor och din ämnesomsättning sänks.
Din ämnesomsättning är beroende på vad du stoppar i dig, om du undvek 500kcal en dag, så skulle din ämnesomsättning vara tvungen att ta energi från dina muskler eller fettceller, eftersom den fortfarande vill ha kvar sin nivå. Men sedan när du väger mindre så har din ämnesomsättning hittat sin balans igen (vid denna gång en lägre nivå) eftersom du inte förbrukar samma energimängd som du gjorde vid den tidigare vikten.
Jag hoppas du finner svaren i denna text. Jag vet inte om den svarar alla (någon?) av dina frågor, men det är det bästa jag kan förmå.
Annars hoppas jag att någon kompletterar detta.
mvh
/Henrik
Toljanen
2004-02-02, 22:26
Kroppen har ju en underbar förmåga att anpassa sig till en miljö och olika förändringar.
Det märker jag efter en rejäl fylla.
Dagen efter lider jag av vätskebrist och hur mycket jag än dricker kommer inget ut.
Om jag festar på en lördag så har jag ökat 2 kg i vikt till på måndagen pga av all vätska jag intagit under söndagen, men på tisdagen får jag springa på dass hela dagen när överskottsvätskan kommer ut.
Kroppen binder upp mer vätska än normalt om man utsätter sig för urtorkning och jag skulle tro att desammma gäller vid svält.
Originally posted by pneumatic
Kroppen har ju en underbar förmåga att anpassa sig till en miljö och olika förändringar. Många förespråkar ju ätardagar under sin diet pga. att få upp ämnesomsättningen igen, så att man får upp förbränningskurvan en bit.
Dvs, om du fortsätter att äta "minimalt" så anpassar kroppen sig tillslut vid gällande villkor och din ämnesomsättning sänks.
Din ämnesomsättning är beroende på vad du stoppar i dig, om du undvek 500kcal en dag, så skulle din ämnesomsättning vara tvungen att ta energi från dina muskler eller fettceller, eftersom den fortfarande vill ha kvar sin nivå. Men sedan när du väger mindre så har din ämnesomsättning hittat sin balans igen (vid denna gång en lägre nivå) eftersom du inte förbrukar samma energimängd som du gjorde vid den tidigare vikten.
Jag hoppas du finner svaren i denna text. Jag vet inte om den svarar alla (någon?) av dina frågor, men det är det bästa jag kan förmå.
Annars hoppas jag att någon kompletterar detta.
mvh
/Henrik
Näe, det jag undrar är alltså - om man bortser ämnesomsättningssänkningen från att man tappat massa. Är det nåt annat som gör att den sänks? Alltså oberoende av vikt etc... det är klart att en mindre människa inte behöver äta lika mkt som en stor.
pneumatic
2004-02-03, 00:09
Ja du, andra aspekter som påverkar din totala energiförbrukning är ju ålder, kön, fysisk aktivitet, termogenes, tillväxt, BMR etc. som indirekt påverkar din ämnesomsättning.
Satisfied? :)
/Henrik
pettan85
2004-02-03, 00:22
Tror det är så här, OBS tror, att när man går på deff så sänker man sitt kcal intag och kroppen försöker då anpassa sig så gott det går till detta och då sänker den värmeproduktionen, termogenesen och på så sätt "sparar" den några kcal. Är dock inte 100...
Hej!
Vet inte om det kan ge större "klarhet" i frågan, men då jag läste fysiologi har jag för mig att jag läste att nivåerna av sköldkörtelhormoner kan minska om man ligger lågt i kcal-intag en längre tid. Dessa hormoner påverkar nämligen metabolismen och en minskad mängd hormon skulle då ge en lägre basalmetabolism.
Är dock inte helt säker på om jag har uppfattat det helt korrekt ....var ett tag sen vi läste det nu :)
Originally posted by Annie
Hej!
Vet inte om det kan ge större "klarhet" i frågan, men då jag läste fysiologi har jag för mig att jag läste att nivåerna av sköldkörtelhormoner kan minska om man ligger lågt i kcal-intag en längre tid. Dessa hormoner påverkar nämligen metabolismen och en minskad mängd hormon skulle då ge en lägre basalmetabolism.
Är dock inte helt säker på om jag har uppfattat det helt korrekt ....var ett tag sen vi läste det nu :)
ah, är mer något sånt som jag är ute efter. Nån som kan utveckla?
jag förstår precis vad Nate är ute efter men kan inte ge ngt svar.
det är väl även det att man är rädd för att hamna i det som kallar svält tillståndet. Att kroppen tror att den är satt på svält och därmed lägger sig på en väldigt låg ämnesomsättning. Vad är det som händer i kroppen och varför gör den inte av med den energin den behöver annars för att fungera.
Om du äter mer så ökar kroppen kroppstemperaturen, dessutom kan levern variera sin förbränning en hel del.
edit
äter man mer mår man dessutom bättre, blir mer energisk och rör på sig lite mer naturligt utav det, även om man inte tänker på det.. svälter man vill man vila o slappa, inte städa, typ ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.