handdator

Visa fullständig version : Hur går ett gym runt?

Naggan
2012-08-18, 21:26
Hej.
Jag har alltid undrat hur ett gym kan gå runt och samtidigt ha folk anställda?
Nu tänker jag inte på SATS, Friskis och svettis gym osv, utan mer såna gym som är lite mer "utanför".

Där jag bor har vi en befolkning på runt 10 000/pers och det är i kommunen och här finns det 3 stora gym.
Så min fråga är, hur kan dom gå runt ekonomiskt?

Jag menar, dom hyr maskinerna (om dom inte hyr så får dom fortfarande betala en hel del för dom), hyran på lokalen, löner etc.
På det gymmet jag är på kostar det 2000:-/år och säg att det är 200st som är medlemmar då, det blir 400 000:-/år. Ingenting ju, om man tänker på maskinerna, hyran, lönerna.

Så min fråga är, hur kan det gå runt ekonomiskt? Aldrig förstått mig på det.

Edit: Har själv planer på att starta ett gym företag och tänker sälja kosttillskott på gymmet och på nätet, (vilket inget gym i kommunen gör). Så där kanske jag kan tjäna ett fåtal tusenlappar.
Söker gärna ett tips på gymnamn :)

312
2012-08-18, 21:37
Det undrar jag också om de flesta butiker etc, typ kiosker som ligger dåligt till. Har inget svar på din fråga tyvärr.

Yes
2012-08-18, 21:38
Antingen har de fler inkomstströmmar eller medlemmar än du tror, eller så går de inte runt. Kanske drivs ideellt eller får bidrag från kommunen?

Låter som en otroligt dålig idé att starta ett nytt gym i den kommunen. Om det stämmer att ett "stort" gym där har 200 medlemmar måste marknaden vara väldigt begränsad. Jag hade börjat med att hitta något ställe där det finns ett stort antal potentiella medlemmar inom en 10 minuters radie.

Sniggel
2012-08-18, 21:41
Jobbade för ett "sådant gym" tidigare och det var med nöd och näppe som de gick runt. Vissa år hade de förlust men sett över tid så gick de precis runt.
Visserligen hade de rätt så bra med medlemmar och lyckades även ett år att utöka sitt medlemsskap med smart marknadsföring (fick in fler medlemmar utav den äldre generationen).
Att de hade service, bra stämning och bra basic utrustning gjorde även att de som ibland stack till andra billigare gymkedjor som ploppade upp - kom tillbaka när de insåg att de fick vad de betalade för.
(Ursäkta meningsbyggnad, jag är trött :P)
Men ja, löner och utgifter gick nätt och jämnt runt där med inkomsterna.

Solidar
2012-08-18, 21:57
Har också funderat på det, men gissat att eftersom de är "föreningar" och tar ut medlemsavgift utöver årsavgiften säkert får en massa föreningsbidrag.

Bara en teori, så kanske inte alls stämmer

TREX
2012-08-18, 21:59
Är verkligen hyran på lokalen så saftig då?

Ondskapelsen
2012-08-18, 23:31
Du underskattar antalet betalande medlemmar som aldrig tränar...

kEKKZA
2012-08-18, 23:47
Du underskattar antalet betalande medlemmar som aldrig tränar...

This. Mörkertalet är stort eftersom folk köper gymkort, håller på nån vecka sen ligger det bara och skräpar

Sniggel
2012-08-18, 23:49
Har också funderat på det, men gissat att eftersom de är "föreningar" och tar ut medlemsavgift utöver årsavgiften säkert får en massa föreningsbidrag.

Bara en teori, så kanske inte alls stämmer

När det gäller gymmet jag tränade på, så tappade de (de var en förening) bidrag efter bidrag tills att de stod helt på egna ben.

Eddie Vedder
2012-08-19, 08:34
Jag gissar att många som startar gym helt enkelt redan på förhand har kalkylerat för att det kommer bli ett rent helvete att gå runt men att man ändå föredrar det framför att ha en mer stabil ekonomisk situation med ett jobb man inte gillar.

Brinner man för träning kanske ett fattigt liv som gymägare är ett mer "rikt" liv (bildligt talat) än att tjäna mer på annat håll. Och det gäller ju fler arbeten som kanske mer består av människor intressen än en strävan efter pengar, akademiska yrken och kulturarbete exempelvis.

Jockefoten
2012-08-19, 08:39
Jag vet inte hur det går rent ekonomiskt för gymmet jag tränar på, men ägarna brinner verkligen för träning och gör massa roliga påhitt. Crossfittävlingar hela sommaren vid en Slottsruin utanför Växjö, på helgerna kan de stå och laga proteinpannkakor vid entrén. De har byggt om kontoren på gymmet till en lekstuga för barn. Har man vänner som vill träna får de träna gratis etc.
Gissar att man måste göra det lilla extra om man vill locka kunder när gymmen blir fler och fler.

agazza
2012-08-19, 09:08
Som jag fattar det så måste dom gym som går ekonomiskt bäst satsa på passträning och pt:s och göra friavikter delen mindre. Lite tråkig utveckling

sent from phone

Nordenator
2012-08-19, 09:22
Ett gym har ju så mycket kringförsäljning ni glömmer då ni bara tänker på korten. Personlig träning, energidrycker, kosttillskott, kläder och liknande. Det finns säkerligen gym med begränsade kort där pass som spinning och liknande även det kostar extra. Obemannade gym blir någon form av motpol där man inte behöver någon som helst kringförsäljning för att överleva, då man har istället begränsat kostnaderna.

spoonchest
2012-08-19, 09:30
Hittade två artiklar om mitt lokala landsorts-gym. Relevant om något, hoppas jag.
Tydligen räcker det med 400 medlemmar för att enligt deras kalkyl ta ut "normala" löner. Till detta en grundinvestering på cirka 2 miljoner.
Fast jag tror det inte var en chansartad satsning, då det var det enda gymmet på 2,5 mil som tilltalade tanter på 40+ med zumba o dyl.

http://www.dt.se/nyheter/gagnef/1.4054028-stort-intresse-for-pa-g-invigning

http://www.dt.se/nyheter/gagnef/1.4580845-utomhussatsning-pa-g

spoonchest
2012-08-19, 09:35
Som jag fattar det så måste dom gym som går ekonomiskt bäst satsa på passträning och pt:s och göra friavikter delen mindre. Lite tråkig utveckling

sent from phone

Sant.
Det jag har efterfrågat nu är en lift till skivstången men det verkar vara lönlöst.
Brist på utrymme är det också, så jag lär lägga mina pass tills det är minst folk på gymmet.
Men flexibars, bodypump-utrustning och liknande kastas det pengar efter.

Macroman
2012-08-19, 10:34
Har också funderat lite kring detta. Dock så har jag även funderat hur t.ex SATS går runt.

Kollade upp dom nu och de går otroligt bra måste jag säga:

2011
Int.:818 mkr
Rör.res: 142 mkr
Res.: 95 mkr

rooz
2012-08-19, 10:41
Har också funderat lite kring detta. Dock så har jag även funderat hur t.ex SATS går runt.

Kollade upp dom nu och de går otroligt bra måste jag säga:

2011
Int.:818 mkr
Rör.res: 142 mkr
Res.: 95 mkr

Du undrar hur ett gym med en månadskostnad på ca 500:- per kort går runt*popcorn*

Edenfäll
2012-08-19, 11:15
Du undrar hur ett gym med en månadskostnad på ca 500:- per kort går runt*popcorn*

Jag ser inte hur kostnaden för månadskort är det enda som är relevant för lönsamheten. SATS går med vinst (knappt) men World Class, som vad jag vet har ännu dyrare kort, går med förlust.

http://www.di.se/artiklar/2012/7/26/gymmen-pressar-marginalerna/

Då lönsamheten även är ett problem för de större kedjorna så undrar även jag väldigt ofta hur de mindre gymmen faktiskt går runt.

rooz
2012-08-19, 11:19
Nej, jag har ingen aning alls hur folk går runt.

Mvh
En som jobbat på gym & ekonomiska kalkyler för detta..

Fyllot
2012-08-19, 11:23
Jag ser inte hur kostnaden för månadskort är det enda som är relevant för lönsamheten. SATS går med vinst (knappt) men World Class, som vad jag vet har ännu dyrare kort, går med förlust.

Då lönsamheten även är ett problem för de större kedjorna så undrar även jag väldigt ofta hur de mindre gymmen faktiskt går runt.

World Class har färre anläggningar som dessutom alltför ofta har bedrövlig geografisk placering. Finns inte plats för två jättar uppenbarligen och tacka vet vi fitness 24 och dess genialiska affärsidé.

Dock saknar jag alla källargymmen som fått stänga ner under 90-00-talet.

Cilia
2012-08-19, 12:21

SATS har jättemånga medlemmar som inte tränar. Det är en guldgruva. Sen säljer dom massor av PT-timmar nu. Det verkar ha exploderat. Därutöver har dom ju massor av andra produkter dom säljer.

Är World Class verkligen dyrare? Fördelen med SATS är ju att dom är precis överallt. Vilket underlättar planeringen av träning.

mikaelj
2012-08-19, 12:31
SATS i Stockholm verkar vara som Sportlife här i Göteborg. SATS har knappt alls etablerat sig hos oss, och omvänt finns det inte så många Sportlife i Stockholm, även om de har expanderat på sistone.

Macroman
2012-08-19, 12:52

Ja? Jobbar i fastighetsbranschen och vi har en gymkund som ständigt har problem att betala hyran. Ingen kedja dock.

Vi talar inte bara om ett gym utan en kedja där du kan gå på typ alla gym lite beroende på vilket kort du har. Stora fasta kostnader alltså.

Macroman
2012-08-19, 12:56

Skulle inte säga att SATS går med knapp vinst. !2 % vinstmarginal skulle nog de flesta företag ta rakt av om de kunde byta...