Logga in

Visa fullständig version : Förklaring till min vikt kurva

Dashivas
2012-08-17, 08:11
Avslutade min deff 1v innan min semester börja.
Lägsta vikt var då 73,7kg med -24kg ca

Sista veckorna på deffen gick jag inte ner mer i vikt eller synligt fett är dock riktigt kass på se det.
Låg på 1200-1400 kalorier per dag i slutet min normala balans enligt uträkningarna är 2700 kalorier.

När jag avslutat deffen så åt jag lite gott då jag tyckte jag förtjänat det efter så pass lång deff (sen i feb)
Gick relativt snabbt upp i vikt igen till ca 83kg men mestadels vatten och mat i magen som denna vikt uppgång bestod av.
Kände ett enormt bättre tryck på gymmet med mat i magen måste jag erkänna.

Under semestern har jag inte räknat vad jag ätit utan mest ätiy vad som är gott helt enkelt ville ju ha semester.
Har nu jobbat i 2v då har min kost blivit mer regelbunden och bättre samt jag räknar igen.
Äter mellan 2500-3500 kalorier per dag ca
Första dagen efter semestern vägde jag 86kg nu i morse dvs 2v efter ligger jag på 80,4kg väger mig alltid ny pissad på morgonen.
Och det är inte så att vikten hoppar från dag till dag utan dessa 2v har vikten sakta men säkert sjunkit varje dag.

Så min fråga är helt enkelt av vilken anledning gick jag inte ner under slutet av deffen (ca 3-4v) på 1200 kalorier medans nu går jag ner på ett snitt på 3000 kalorier per dag.

Reaper123
2012-08-17, 08:18
Kan vara många saker, främst tror jag det är hormoner som spelar in. Ett långvarit kcalunderskott sliter rejält på kroppen om det görs fel och ibland kan vikten stå helt stilla pga den dagliga variansen.

Hur ser ditt intag av kolhydrater ut om man jämför perioderna?
- För anledningen till att du nu tappar i rask takt med dubbla kcalintaget kan ju ha med att när du inte räknade åt kopiösa mängder kolhydrater och bundit massor med vätska som nu rinner av?

Just detta fenomen råkar jag ut för gång på gång. Så brukar ha en inkörningsperiod på 1-2 veckor innan jag kan se hurvida jag ligger på kcalunderskott i lämplig takt (diffar över 10kg tom vs full)

Dashivas
2012-08-17, 08:24
Kan vara många saker, främst tror jag det är hormoner som spelar in. Ett långvarit kcalunderskott sliter rejält på kroppen om det görs fel och ibland kan vikten stå helt stilla pga den dagliga variansen.

Hur ser ditt intag av kolhydrater ut om man jämför perioderna?
- För anledningen till att du nu tappar i rask takt med dubbla kcalintaget kan ju ha med att när du inte räknade åt kopiösa mängder kolhydrater och bundit massor med vätska som nu rinner av?

Just detta fenomen råkar jag ut för gång på gång. Så brukar ha en inkörningsperiod på 1-2 veckor innan jag kan se hurvida jag ligger på kcalunderskott i lämplig takt (diffar över 10kg tom vs full)

Så du menar att jag bundit så pass mycket vatten och nu när jag är mer strikt med kosten även om jag käkar hyffsat nära min uträknade balans , borde ligga på några 100 kalorier över så tappar jag överflödet av vattnet?

Att maten i magen väger är jag fullt medveten om , om inte annat så märker det man får springa på dass och skita för jämnan

Reaper123
2012-08-17, 08:48
Så du menar att jag bundit så pass mycket vatten och nu när jag är mer strikt med kosten även om jag käkar hyffsat nära min uträknade balans , borde ligga på några 100 kalorier över så tappar jag överflödet av vattnet?

Att maten i magen väger är jag fullt medveten om , om inte annat så märker det man får springa på dass och skita för jämnanEftersom du inte säger hur din fördelning av makros varit och/eller är så var det en ren spekulation.

Tex
Under deff: lowcarb
Under semestern/"bulk": higcarb
Efter semestern "bulk"/balans: lowcarb

Då skulle kurvan för mig själv se ut som följande: Direkt semestern påbörjas går jag upp väldigt mycket i vikt, mestadels pga vätska. När jag sedan har en mer kontrollerad kost och sänker kolhydratintaget så kommer mycket vätska och bukfylla försvinna och jag går sakta men säkert ner i vikt igen, efter ~2 veckor stannar vikten mest troligt upp eller iaf planar ut och kan då konstatera att jag ligger omkring min kcalbalans!

Nu är detta ett extremt exempel, men man ska inte underskatta variansen på vågen pga vätska. Många blir lurade av detta, speciellt om man inte väger sig dagligen!

Dashivas
2012-08-17, 10:29
Eftersom du inte säger hur din fördelning av makros varit och/eller är så var det en ren spekulation.

Tex
Under deff: lowcarb
Under semestern/"bulk": higcarb
Efter semestern "bulk"/balans: lowcarb

Då skulle kurvan för mig själv se ut som följande: Direkt semestern påbörjas går jag upp väldigt mycket i vikt, mestadels pga vätska. När jag sedan har en mer kontrollerad kost och sänker kolhydratintaget så kommer mycket vätska och bukfylla försvinna och jag går sakta men säkert ner i vikt igen, efter ~2 veckor stannar vikten mest troligt upp eller iaf planar ut och kan då konstatera att jag ligger omkring min kcalbalans!

Nu är detta ett extremt exempel, men man ska inte underskatta variansen på vågen pga vätska. Många blir lurade av detta, speciellt om man inte väger sig dagligen!

Har inte riktigt brytt mig om kolhydrator och fett utan jag har sett till så jag fått i mig 2-3X protein sen tagit kosten som passar mig bäst och fyllt på med både fett och kolhydraters .
Dock på 1200 så har ju varken fett eller kolhydrater varit den övervägande faktorn utan proteinet är var jag fått större delen av kalorierna.

Numera äter jag både pasta och potatis osv medans under deffen åt jag mer eller mindre bara broccoli blomkål morötter med kyckling file.

vill minnas att jag låg runt 50-80g på både fett och kolhydraters under deffen medans jag käkar uppåt 200-250g nu.
Under semestern blev det ju godare mat med lite fetare såser osv