handdator

Visa fullständig version : Fettmätning-missvisning?

kjellis
2004-02-02, 17:55
Hur pass exakt är en fettmätning..

Gjorde 2 fettmätningar nyss..
Den ena där man stod på en våg som var precis ny.. Den visade även vätske balansen i kroppen..

Men den verkade väldigt missvisande..

Där hade jag ca 30% fett dvs 30kg eftersom jag väger 100..

Har iofs en hel del på magen nu efter bulken men min polare som inte har mycke fett alls visade den 23% på..

Sen gjorde vi även test där man höll i en apparat kommer inte ihåg vad den kallas.. Den visade 22% på mig och 11,8 på min polare..

Jag har skaplig muskelmassa och PT:n trodde mycke kunde bero på att vågen inte lyckades urskilja muskler och fett tillräckligt..?

Ska även göra en kalippelmätning snart se vad den visar..

Hur stor fermarginal är det på de olika mätningarna?

Tacksam för svar..

aliquis
2004-02-02, 19:07
Båda sakerna bygger väl på bioimpedans och är väl lika duktiga, men metoden fungerar inte särskilt bra på vältränade individer eftersom kroppssammansättningen inte är riktigt som för vanliga människor vilket ofta resulterar i att metoden anger en högre fetthalt än vad det egentligen är.
Kan lägga till att det beror på att en vältränad persons muskler inte innehöll lika stor andel muskler eller hur det nu var.

kjellis
2004-02-02, 20:17
Kalippel ska väll vara det säkraste ifall det är en skicklig person som utför testerna? Dvs en som känner skillnaden ordentligt på vad som e muskler och fett..?

z_bumbi
2004-02-02, 20:24
Kalipermätning är ganska exakt om den som mäter är van.

Ingen av de två metoderna är dock så exakt men det man är ute efter är ju förändringarna och då funkar kalipern bäst.

kjellis
2004-02-02, 20:26
Okey...

Aja ska ta och mäta med kaliper och se ifall det är nån skillnad sen blire att mäta precis innan sommaren.. Mest för skoj skulle så länge jag är nöjd med resultatet så..

Zaglyon
2004-02-03, 17:18
var får man tag på en kaliper och vad bör man tänka på när man använder den? Mäta på ett visst ställe, eller varför är det bättre om man låter en som är van mäta?

kjellis
2004-02-03, 18:10
Vet ej vart man köper bör finnas på många ställan ifrån 500 och uppåt skulle jag tro..
Man mäter på olika ställen samt i fiberriktningen.. Precis bredvid naveln och sen greppa 4-5cm hur har jag för mig.. Samt bröst, biceps och ???...

Aldrig gjort en sådan test..

Det är svårt att urskilja vad som e fett och muskler för den som gör testat därav bättre om den som gör det är van..