handdator

Visa fullständig version : Kost-Program!

Dymion
2004-02-02, 16:50
Jag tänkte att jag skulle framföra en liten presentation av mig själv.

Jag kallas för Dymion, läser andra året på SP, väldigt drygt enligt somliga men vad gör man inte för att bli "smart"?;)
Mitt främsta intresse är träning och näringslära, jag tränar Boxning, Styrketräning samt konditions idrotter.
Jag har tränat kampsport de senaste 3åren och började träna styrketräning för ca 2år sedan. Så med andra ord är jag riktigt biff 182/65 haha skämt å sido så är mitt mål att bygga lite mer massa.

Mitt träningsupplägg ser ut så här på ett ungefär:

Mån: Styrketräning ; Axlar/Triceps/Rygg

Tis: Cardio ca 60min

Ons: Boxning 90min

Tors: Vila

Fredag: Förmiddag; Cardio ca 45min Kväll; ev. Boxning

Lör: Styrketräning ; Bröst/Biceps/Underarmar

Sön: Boxning 90min

Jag bör tillägga att jag tränar Mage 6dagar/V!

:hbang:

Mitt kostprogram ser ut på följande sätt en typisk dag med träning:

06:00 1port Havregrynsgröt, 3msk kruskakli, 1 osötat flerkornsmacka med makrill eller messmör (varierar) + 1glas lättmjölk (2dl)

09:30 Stort Äpple + ev. Apelsin

12:00 Skolmat

14:30 Äpple

17:00 Husmanskost tex Spaghetti Köttfärssås

Efter träning: 1glas lättmjölk, 1banan, 1-2 limpskivor med rejält med messmör + ev. lite russin

Anmärkningar?? Alltid roligt att höra synpunkter!

Det som INTE dödar HÄRDAR!! :hbang:

Solle
2004-02-02, 17:11
För det första så har du "glömt" ;) benen i ditt schema. För det andra så räcker det att träna magen tungt 1, max 2 ggr/vecka.

Ang. maten så skulle jag nog ta ditt efter träningsmål tillsammans med äpplet 14.30 och äta en rejäl måltid efter träningen.

pTr
2004-02-02, 17:14
jag tycker du borde äta mycket mer, gärna oftare, specielt vid frukosten. 1portion är inte mycket.. tryck gärna i dig dubbelt så mycket gärna ett eller ett par ägg till för att få i dig bättre sammanstättning aminosyror

09:30 Stort Äpple + ev. Apelsin
14:30 Äpple

försök få i dig inte bara kolhydrater, även protein och fett

Efter träning: 1glas lättmjölk, 1banan, 1-2 limpskivor med rejält med messmör + ev. lite russin

efter träning är kroppen relativt tömd på energi, att få i sig tillräckligt energi snabbt är en bra förutsättning för goda resultat, tryck i dig snabba kolhydrater framförallt, gärna i form av gelegodis el dylikt. Protein är även viktigt för att ge kroppen tillräckligt med byggstenar för muskelutveckling, messmör är bra men enklast och även kanske billigaste lösningen är nog att ta med sig lite proteinpulver blandat i vatten/mjölk

Ervin
2004-02-02, 17:17
ha med både protein och kolhydrat i varje måltid...

Garnax
2004-02-02, 17:17
Kost upplägget kan man kanske klaga lite på.

Efter träningen borde du nog satsta på lite snabbare kolydrater och mycket mer protein. Blanda en egen gainer funkar utmärkt
om man inte vill köpa färdigt pulver. Blanda mjölk,banan,druvsocker och lite havregryn.
och ät något proteinrikt till det...annars är det att rekomendera
ett vassleprotein tillskott.
Någon timme eller så efter träningen borde du även trycka i dig
ett redigt mål mat (naturligtvis utöver det du tar direkt efter träningen)

Jag skulle även inte bara äta frukt som mellanmål
en ide kan vara att bre ett par grova smörgåsar med
t.ex skinka på.

Du bör nog äta en gång till på dagen, t.ex lite senare innan du
går och lägger dig, gärna med mycket protein i men lite mindre kolydrater, så klart långsamma sådana.

//Garnax

Dymion
2004-02-02, 19:34
Jag glömde att skriva i att jag äter 2äggvitor till frukost varje dag, samt att jag äter rejäla mängder av grönsaker.

Kalla det inte "nybörjarbygge" bara för att jag väljer att inte träna ben med vikter. Jag är boxare så jag är påtvingad stora mängder löpträning samt hopprep till förödelse:nono:
Min tränare vill inte att jag ska förlora spänsten i benen som jag verkligen behöver för att kunna :smash: mina motståndare i ringen.

Jag försöker verkligen äta mer men problemet är bara att jag får så ont i magen om jag försöker äta så mycket mer än vad jag gör i nuläget. Det resulterar i att jag kan få ont i magen ett par dagar i sträck och det är ju ingenting som jag stortrivs med precis! Har ni något tips på vad man kan göra för att töja ut magsäcken??

Det kanske är lite fattigt med 2limpmackor + banan, mjölk men jag brukar dra i mig en halv burk tonfisk när det finns hemma, räcker det med näring då?

King Grub
2004-02-02, 19:52
Jag glömde att skriva i att jag äter 2äggvitor till frukost varje dag, samt att jag äter rejäla mängder av grönsaker.

Massor av grönsaker är bra... men 2 äggvitor är ingenting. En loska i proteinhavet.

Det kanske är lite fattigt med 2limpmackor + banan, mjölk men jag brukar dra i mig en halv burk tonfisk när det finns hemma, räcker det med näring då?

Nej, jag tycker du skulle behöva ett mål av typen normal lunch eller middag, dvs ris, pasta eller potatis med kött, fågel eller fisk + grönsaker och mjölk. Det behöver du med den träning du bedriver.