Visa fullständig version : Är jag så jäkla nyttig här egentligen?
Barbastark
2012-08-15, 09:43
Jo har nu det senaste börjat äta ganska mycket rotfrukt och andra grönsaker. Kan bli ett par måltider per dag där egentligen alla kolhydrater kommer från tex kålrot, rödbeta, wokmix (broccoli, vattenkastanj, morot, minimajs osv) morot, lök.
Det är ju en HEL del socker i denna typ av kost. Så, rekommenderas att kanske sänka lite på intaget? Kommer säkert upp i 80g socker totalt samt en massa fibrer på det.
Vad säger ni?
King Grub
2012-08-15, 09:56
...
Ja, överintag av socker från grönsaker är säkert en rätt vanlig riskfaktor.
Eller inte.
Rekommendationerna för sockerintag gäller raffinerat socker.
Barbastark
2012-08-15, 09:58
...
Ja, överintag av socker från grönsaker är säkert en rätt vanlig riskfaktor.
Eller inte.
Rekommendationerna för sockerintag gäller raffinerat socker.
Trodde det var socker som socker?
Så varför gör man skillnad på det?
Reaper123
2012-08-15, 09:59
Om du får i dig runt 80g socker (eller syftar du på kolhydrater?) via grönt, exakt hur mycket äter du då? För låter som en väldans massor (över 1kg?)
Om du äter varierat och bra i övrigt så ser jag inga problem med detta, för det följer ju med en massa nyttigheter om du äter rotfrukter och grönt i övrigt. Men du lär ju troligen ligga en bra bit över RDI på det mesta gällande vitaminer och mineraler, så knappast ett problem att skära ner lite på dessa livsmedel om du själv oroar dig över ditt intag av socker
Edit: jaha, här var man inte snabb nog
Barbastark
2012-08-15, 10:03
Om du får i dig runt 80g socker (eller syftar du på kolhydrater?) via grönt, exakt hur mycket äter du då? För låter som en väldans massor (över 1kg?)
Kanske inte riktigt så mkt, men upp emot 7-800g i alla fall. Ä menar socker. Kolhydrater i sig blir ju mer från det intaget.
Jo har nu det senaste börjat äta ganska mycket rotfrukt och andra grönsaker. Kan bli ett par måltider per dag där egentligen alla kolhydrater kommer från tex kålrot, rödbeta, wokmix (broccoli, vattenkastanj, morot, minimajs osv) morot, lök.
Det är ju en HEL del socker i denna typ av kost. Så, rekommenderas att kanske sänka lite på intaget? Kommer säkert upp i 80g socker totalt samt en massa fibrer på det.
Vad säger ni?
På tal om tråden om ortorexi ovan...
prOtotype
2012-08-15, 10:46
Jag käkar 3-500g lösgodis vid säkert 2 tillfällen per vecka. Det däremot kan nog vara negativt.
Lychgate
2012-08-15, 10:54
Nojja sig för "socker" i grönsaker? Wut. Enda som eventuellt är risk är väl överdriven konsumption av dom "sötare" som majs.
Jag käkar 3-500g lösgodis vid säkert 2 tillfällen per vecka. Det däremot kan nog vara negativt.
Tveksamt ;) det är ju gott
Pretorian
2012-08-15, 11:55
Kanske inte riktigt så mkt, men upp emot 7-800g i alla fall. Ä menar socker. Kolhydrater i sig blir ju mer från det intaget.
Äter du tex 700 gram potatis får du i dig ca 110 gram kolhydrater så det kan inte vara så mycket socker från dina grönsaker ändå. Nu spelar det ingen roll ändå men men.
Jag trodde faktiskt du hade fått lite bättre perspektiv vid det här laget.
När blev socker ett problem för vissa individer i västvärlden?
Morot 100g
Sackaros 2,6g
Fruktos 1,4g
Glukos 1,4g
Kålrot 100g
Sackaros 0,3g
Fruktos 1,2g
Glukos 2,4g
Rödbeta 100g
Sackaros 6,5g
Fruktos 0,1g
Glukos 0,2g
Barbastark
2012-08-15, 12:38
Jag trodde faktiskt du hade fått lite bättre perspektiv vid det här laget.
När blev socker ett problem för vissa individer i västvärlden?
Hepp, har inte läst något om socker egentligen. Vet bara det jag hör från media att "allt socker är farligt". Sen har jag sållat lite till att det kanske är främst fruktos man bör se upp med, om något. Och det är ju ganska mycket fruktos i grönsaker och frukt.
Så upplys mig gärna kring fenomentet socker (är på väg att dyka ner i kurslitteratur om nutrition osv, men tar väll ett par veckor till innan jag tagit mig igenom det jag vill, så snabbare kondenserat info är välkommet).
Pretorian
2012-08-15, 13:02
Och det är ju ganska mycket fruktos i grönsaker och frukt.
Njaaa...
Morot 100g
Sackaros 2,6g
Fruktos 1,4g
Glukos 1,4g
exevision
2012-08-15, 13:07
Enda som eventuellt är risk är väl överdriven konsumption av dom "sötare" som majs.
Jaså?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=186261
Commando1980
2012-08-15, 13:18
Hepp, har inte läst något om socker egentligen. Vet bara det jag hör från media att "allt socker är farligt". Sen har jag sållat lite till att det kanske är främst fruktos man bör se upp med, om något. Och det är ju ganska mycket fruktos i grönsaker och frukt.
Så upplys mig gärna kring fenomentet socker (är på väg att dyka ner i kurslitteratur om nutrition osv, men tar väll ett par veckor till innan jag tagit mig igenom det jag vill, så snabbare kondenserat info är välkommet).
Varför ska folk ägna tid åt dina hjärnspöken? Det är väl bättre att du får professionell hjälp med dina mentala problem. Annars kommer du bara att fortsätta med det du håller på med oavsett hur mycket information du får här på brädan.
Vad säger ni?
dels har du fel och dels nojjar du över skitsaker.
tigerofsweden
2012-08-15, 13:30
Känns som en ny "pommes på nyår-tråd" :D
Sir Beef A Lot
2012-08-15, 13:37
1300 inlägg och du är rädd för "sockret" i grönsaker? Troll?
Anton Fräs
2012-08-15, 13:40
dels har du fel och dels nojjar du över skitsaker.
+1 på detta
Varför ska folk ägna tid åt dina hjärnspöken? Det är väl bättre att du får professionell hjälp med dina mentala problem. Annars kommer du bara att fortsätta med det du håller på med oavsett hur mycket information du får här på brädan.
och +1 på detta.
Skaffa dig lite perspektiv innan saker går helt åt helvete barbastark.
Du får det att låta som om socker, oavsett mängd och aktivitet är onyttigt, och du vet att inte ens media försöker påstå något sådant. Kanske i vissa extremfall ja, men allting handlar om mängd. Socker blev farligt när folk började få så stor tillgång till det att de kunde överkonsumera det. Det kan man inte med grönsaker. Med frukt är det osannolikt om man inte "äter 25 apelsiner om dagen" och i övrigt är inaktiv som någon bantare försökte göra.
Om du inte kan förstå det här med "lagom" så kan du ju lika gärna gå hela vägen och undvika kalorier eftersom de som blivit "morbidly obese" har ätit massvis med sådana. Då kan ju inte kalorier vara bra?
Du hör hur dumt det låter va?
KycklingBen
2012-08-15, 17:00
Ända förändringen i det där till det bättre är väl kanske om du börjar se över hur det är odlat och äta mer färska oraffinerade grönsaker.
Tex käka ekologiska rödbetor från gröntdisken istället för inlaggda på burk. Göra egna wookmixer på färska grönsaker etc.
Mineral/vitamin halterna kan skilja sig rätt ordentligt då mycket idag är odlat i väldigt näringsfattig jord vilket påverkar grödorna.
Hemska värld där mycket grönsaker idag faktiskt inte inhåller "mycket" mer än kcal och vatten..... Men fortfarande miles better än annat du kan stoppa i dig.
Spartansk
2012-08-15, 17:02
Tycker ni är lite orättvisa mot TS, jag kan förstå hans förvirring, speciellt med tanke på att man från många håll får höra att sockret i frukt är dåligt.
Pinarello
2012-08-15, 17:58
Nu är till och med alkoholen förgiftad med socker. Hur ska detta sluta??? http://www.expressen.se/halsa/blev-det-for-mycket-vin-under-semestern/
exevision
2012-08-17, 11:41
Nojja sig för "socker" i grönsaker? Wut. Enda som eventuellt är risk är väl överdriven konsumption av dom "sötare" som majs.
Vill forfarande veta vad du grundar påståendet att majs skulle vara dåligt på det sättet.
Tycker ni är lite orättvisa mot TS, jag kan förstå hans förvirring, speciellt med tanke på att man från många håll får höra att sockret i frukt är dåligt.
Menar du verkligen att frukt är dåligt?
Spartansk
2012-08-17, 12:04
Nää... Men man får höra det ibland.
Tex käka ekologiska rödbetor från gröntdisken istället för inlaggda på burk. Göra egna wookmixer på färska grönsaker etc.
Är det nåt fel på inlagda grönsaker? Surkål t ex ska ju vara toknyttigt och det är ju inte "färskt".
Som spartansk säger så får man höra roliga påståenden om man läser tidningar, ser på tv, och umgås med folk. Detta bör undvikas :P
Skämt åsido så är allt onyttigt vid överkonsumtion. Därför kan man inte säga att frukt är dåligt för det är inte meningen att man ska överäta det. Samma sak kan man säga om grönsaker. För mycket är inte bra, förmodligen inte pga av sockret utan pga för mycket fiber isåfall.
KycklingBen
2012-08-17, 19:25
[QUOTE=Sniggel;5932295]Är det nåt fel på inlagda grönsaker? Surkål t ex ska ju vara toknyttigt och det är ju inte "färskt".QUOTE]
Att det är mycket sämre säger jag inte, men det är oftast bättre näringsvärde på ekologiskt odlat som inte varit nedfryst etc än konserverade/frysta wookmixar etc.
Stor skillnad är det tex på en ekologiskt odlat tomat än vissa sorter som igentligen bara ser ut som tomater om man skall vara ärlig.
Men det betyder ju inte att man måste välja bort detta, men det var ett förslag till TS om hur man nu vill göra intaget av frukt/grönt bättre om man nu vill det.
Att det är mycket sämre säger jag inte, men det är oftast bättre näringsvärde på ekologiskt odlat som inte varit nedfryst etc än konserverade/frysta wookmixar etc.
Stor skillnad är det tex på en ekologiskt odlat tomat än vissa sorter som igentligen bara ser ut som tomater om man skall vara ärlig.
Men det betyder ju inte att man måste välja bort detta, men det var ett förslag till TS om hur man nu vill göra intaget av frukt/grönt bättre om man nu vill det.
Är det inte så att frysta grönsaker i regel innehåller mer näringsämnen? :coffee:
KycklingBen
2012-08-18, 07:44
Är det inte så att frysta grönsaker i regel innehåller mer näringsämnen? :coffee:
Du har kikat på för mycket findus reklamer
Du har kikat på för mycket findus reklamer
Bara för att det sägs i reklam behöver inte betyda att det inte är rätt :P
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.