Visa fullständig version : Folk som har bra gehör - se hit
Scratch89
2012-08-14, 23:36
Är det någon som kan lista ut hur stämman sjungs här? Jag har suttit och plinkat en del på gitarren men jag blir inte klokare. Det är alltså (under)stämman jag letar efter, inte den höga melodin. Det är jobbigt att höra, då det blir olika slags stämmor för varje gång (oktav, kvint och ters, låter det som, men jag är inte så bra), samt att det i slutet av varje takt ligger ytterligare en överstämma.
Och ja, det är blink-182 som vanligt. Snygga stämmor är det i alla fall.
0:05-0:23
oVQayksnSys
Här finns det en när han sjunger själv, men jag tror inte att det är den slutgiltiga stämman, men kanske hjälper med progressionen.
1:41-1:48.
2M3c1T73Yyk
Latissimus Dorsi
2012-08-14, 23:47
Som jag får det till är det 9 och 7 på D strängen följt av 8 och 4 på D strängen. Sedan 4 och 1 på G strängen följt av 1 på G strängen och 2 på D strängen.
Hm verkar dock vara fel tonart, ska lira vidare på det men någonting i den stilen. Försök kasta in lite vibrato så låter det mer likt.
Scratch89
2012-08-14, 23:54
Ska testa imorgon och se hur det låter. Grejen är att vi ofta spelar den här låten och när jag sjunger sen stämman kör jag safe och bara kör oktaven (ess, ciss) till melodin, men det låter så mycket fräckare att byta stämma för varje gång som det sjungs, samtidigt som melodin istället är likadan.
Understämman sjungs likadant i repeat. Det är (jag gör om det till en vanlig gitarrtab):
G: 4 - - 4 3 - (3)4 - - - - - -
D: - 4 - - - - - - - - 6 - 6 4 -
Med "(3)4" menar jag att han gör en "slide" med rösten från från A# till B.
Det kan säkert låta som att personen som sjunger understämman varierar lite i sången i slutet av halva refrängen, men det är bara för att han blir lite överröstad av de andra två som sjunger.
Scratch89
2012-08-15, 08:41
Understämman sjungs likadant i repeat. Det är (jag gör om det till en vanlig gitarrtab):
G: 4 - - 4 3 - (3)4 - - - - - -
D: - 4 - - - - - - - - 6 - 6 4 -
Med "(3)4" menar jag att han gör en "slide" med rösten från från A# till B.
Det kan säkert låta som att personen som sjunger understämman varierar lite i sången i slutet av halva refrängen, men det är bara för att han blir lite överröstad av de andra två som sjunger.
*cupid*
Det här låter ju rätt så awesome. Just 4-3 var det jag inte förstod mig på. Fick du det från när han sjunger ensam eller från klippet där alla stämmor ligger på? Jag tycker det låter som om han sjunger betydligt högre då, men det kan ju som sagt vara alla andra stämmor som ligger (det ligger även flera olika gitarrstämmor som låter).
*cupid*
Det här låter ju rätt så awesome. Just 4-3 var det jag inte förstod mig på. Fick du det från när han sjunger ensam eller från klippet där alla stämmor ligger på? Jag tycker det låter som om han sjunger betydligt högre då, men det kan ju som sagt vara alla andra stämmor som ligger (det ligger även flera olika gitarrstämmor som låter).
Hörde det från första klippet, lyssnade inte ens på andra ^^ Men jag har perfekt gehör så det kommer ganska enkelt för mig, plus att jag spenderade en stor del av mina tonår med att tabba låtar. Vill du att jag ska säga vad de andra sjunger också? Sitter på jobbet nu men kan göra det när jag kommer hem.
Scratch89
2012-08-15, 20:27
Hörde det från första klippet, lyssnade inte ens på andra ^^ Men jag har perfekt gehör så det kommer ganska enkelt för mig, plus att jag spenderade en stor del av mina tonår med att tabba låtar. Vill du att jag ska säga vad de andra sjunger också? Sitter på jobbet nu men kan göra det när jag kommer hem.
Du är en bra människa. :)
Ja gärna. Kommer säkert fler låtar jag vill ha stämmor på framöver också.
Du är en bra människa. :)
Ja gärna. Kommer säkert fler låtar jag vill ha stämmor på framöver också.
Hehe ok ^^ ty. Är ju inte världens största grej så klart man kan hjälpa till. Hatar dock sån här musik så kanske inte kan hjälpa med allt xD
Main vocals:
B: - - - - - / - - - - - - - - - - - - 5 - - / - - - - - - - - - - (4)5 - - /
G: 4 6 4 6 / 8 6 - 8 6 - (6)8 6 - - 4 - / 8 6 - 8 6 - 8 6 - - - - 4 - /
High pitched backing vocals, kommer in i slutet av halva refrängen:
B: (...) - 7 - 9 7 - 7 - / 7 7 - 7 7 - 7 7 - 9 7 - 7
G: (...) 8 - - - - - - - /
Typ. Slarvigt skriven tab men du fattar nog :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.