Logga in

Visa fullständig version : Fjäääääällbrynt!

Trytter
2004-02-02, 16:23
Den senaste tiden har jag börjat käka en hel del fjällbrynt efter träningen och använt den som främsta kolhydratskälla.
Nu är det lätt vi snackar så fettinnehållet är ju inte så högt.
Har hört att kolisarna i messmör främst är mjölksocker.
Är det för långsam att käka efter träning??
Har ingen aning om GI på fjällbrynt.
Läste någonstans att det aldrig testats

King Grub
2004-02-02, 16:33
Vassleprotein och långsamma kolhydrater! :thumbup: När Aftonbladet och andra tidningar skriver "60 sockerbitar i en burk Messmör" och liknande räknar de alla sockerarter som strösocker av någon underlig anledning. Det är bara några få gram sackaros per 100 gram messmör. Perfekt! Min favorit är faktiskt, för en gångs skull, lätt-varianten, som smakar friskare än standardsorten.

Trytter
2004-02-02, 17:55
Finns det någon websida eller bok man kan låna var det står lite om vilka olika sockerarter som diverse livsmedel innehåller förresten?

King Grub
2004-02-02, 18:02
Livsmedelsverket:

http://www.slv.se/templatesSLV/ldb_search____6242.asp

Du kan ställa in vilka näringsdata som skall visas.

Dymion
2004-02-02, 19:39
Messmör är riktigt gott, kan nästan klassa mig själv som beroende! :D

King Grub
2004-02-02, 19:50
Jag äter messmör med sked. :em:

Crystal
2004-02-02, 19:50
Originally posted by King Grub

Hahaha! :hbang:

Trytter
2004-02-02, 19:56
Bara att ta en halvfull fjällbrynt, fylla på med yogurt och kanel!!
:cheers: :cheers: :eating:
Man tackar för länken, kan komma väl tillhands..

murmeldjur
2004-02-02, 22:08
allvar? det låter skit äckligt!!;)

Trytter
2004-02-02, 22:14
Dom sa förmodligen precis detsamma till den som fick iden att mala ner en böna i mjölk och kalla det choklad.
If you build it, they shall come!:eek:

krakowww
2004-02-03, 01:44

Jag får erkänna att jag också gör det:em:

Tolkia
2004-02-03, 07:51
King Grub: Jag äter messmör med sked.
Krakowww: Jag får erkänna att jag också gör det

Dito (mmmummmms). Faktum är att jag nästan undviker att köpa det eftersom jag har så svårt att låta bli det om det finns hemma ... :em:

Stenberg
2004-02-03, 09:14
Hur är det med sportvarianten utav Fjällbrynt messmör? Den verkar ju innehålla endast fruktsocker och bara 2%. Betyder det att det är långsammare än vad Lätt-varianten är???

Sport Messmör

Fetthalt: 2%
Ingredienser per 100g: Vassle, fruktsocker (2 %), järn (5 mg).
Näringsvärde per 100g: Energi 1000 kJ / 240 kcal, Protein 7,5 g, Kolhydrat 48 g, Fett 2 g, Kalcium 260 mg (32% *), Järn 5 mg (35% *).

Lätt Messmör

Fetthalt: 2%
Ingredienser per 100g: Vassle, socker (4,5 %), vanillinsocker, järn (5 mg).
Näringsvärde per 100g: Energi 1000 kJ / 240 kcal, Protein 7 g, Kolhydrat 49 g, Fett 2 g, Kalcium 260 mg (32% *), Järn 5 mg (35% *).
* Andel av rekommenderat dagligt intag (RDI).

Nate
2004-02-03, 09:27
Originally posted by Tolkia

Dito (mmmummmms). Faktum är att jag nästan undviker att köpa det eftersom jag har så svårt att låta bli det om det finns hemma ... :em:

Me to. Köper jag en burk är den slut på någon dag för då är jag där och smuttar hela tiden. En tesked hit, en tesked dit och ooops sen var det slut.

Lellan
2004-02-03, 10:30
Är det nån mer än jag som tycker det är gott med torkat messmör? Dvs lite seg-hårt (sista i burken)? Å med flit lämnar den utan lock.. :em: :notme: :eating:

King Grub
2004-02-03, 12:02
Originally posted by Lellan
Är det nån mer än jag som tycker det är gott med torkat messmör? Dvs lite seg-hårt (sista i burken)? Å med flit lämnar den utan lock.. :em: :notme: :eating:

Du är inte ensam. :D

King Grub
2004-02-03, 12:03
Originally posted by Stenberg
Hur är det med sportvarianten utav Fjällbrynt messmör? Den verkar ju innehålla endast fruktsocker och bara 2%. Betyder det att det är långsammare än vad Lätt-varianten är???

I teorin, men det är bara några gram fruktsocker per 100 gram messmör det är frågan om, så det gör nog varken till eller från.

Stenberg
2004-02-03, 14:18
Jo det är ju en ganska liten mångd. Och det verkar ju vara det enda sockret i den också....

Tolkia
2004-02-03, 22:41
Är det nån mer än jag som tycker det är gott med torkat messmör? Dvs lite seg-hårt (sista i burken)?
Oui - smakar nästan som mesost (aaahh ...).

Trytter
2004-02-04, 09:17
Köpte ett paket Sport för någon månad sen.
Det var ju vidrigt!!
Nä då gillar jag nog lätt bättre.
De enda jag inte testat än är gammaldags (för att jag inte vågat:D ) och den osötade för den har jag aldrig hittat.
Någon som testat gammaldags?

shirunai
2004-02-04, 09:45
japp den skiljer inte lika mycket, den är brunfärgad lite klibbigare

Dymion
2004-02-05, 18:12
Det är originalet som gäller!! :eating:

Stenberg
2004-02-05, 19:44
Tycker nog att gammeldags smakar lite saltare, annars ingen stor skillnad.

Sport tycker jag är kanongod, men har iofs inte provat Lätt. Nån som har provat den med kolasmak??

King Grub
2004-02-05, 19:49
Tycker nog att gammeldags smakar lite saltare, annars ingen stor skillnad.

Sport tycker jag är kanongod, men har iofs inte provat Lätt. Nån som har provat den med kolasmak??

Kola? Finns det verkligen? :MrT: Citron har jag sett, men kola...

Edit: finns inte uppräknad på Fjällbrynts produktlista i alla fall. Tack och lov.

Adrian
2004-02-05, 20:08
King grub. Yes den finns. såg den första gången på ett mjölkpaket i fjällen (branäs)för ett par dagar sen men har hittils inte sett den i affärerna, ska bli roligt å se om det smakar gott

MVH Adrian

Trytter
2004-02-05, 20:40
Citron och fjällbrynt!!!??
Fan där är något som lyckligtvis undgått mig..
Kola låter däremot inte helt ute på cykelstigen!

King Grub
2004-02-05, 20:46
Originally posted by Trytter
Citron och fjällbrynt!!!??
Fan där är något som lyckligtvis undgått mig..
Kola låter däremot inte helt ute på cykelstigen!

Ta-daa:

http://www.fjallbrynt.nu/grafik/citron.jpg

Trytter
2004-02-05, 20:51
Usch, lika sadistiskt påhitt som att smaksätta mjölkchoklad med apelsin.
förstör både frukten och produkten om man ska vara lite käck och rimma såhär på torsdagskvällen!

Langster
2004-02-05, 21:17
Jag kommer ihåg choklad-messmöret iaf, det var riktigt vidrigt. Och Mesbjörns Messmör, som vuxna inte fick smaka! :hbang:

Danne
2004-02-05, 23:08
Hmmm. man kanske måste smaka mes-smör :D igen det var väl en 15 år sen man smakade det sist och tyckte det var äckligt.

Lalla
2004-02-06, 06:50
Dagens frukost:
Keso, hemgjord äppelmos, lättmessmör(den godaste), kanel, torkad frukt, rågflingor o sötningsmedel...rör ihop o ät!
Ett par skivor hembakt fullkornsrågbröd med rökt skinka 10%ost o tomat.
En hink kaffe;) , 1/2l vatten o victell elite...
:hbang: :eating:

Stenberg
2004-02-06, 07:59
Angående kolan så står det "lätt kolasmak" på förpackningen så man kanske inte känner så mycket =). Men jag ska nog prova nån gång iaf, kör Sport nu.....

skaparn
2004-02-06, 08:33
Kul att se så många som bekänner sig till den rätta läran; Messmör. Kan för dom som undrar över smaker ge en liten summering, dock en högst personlig.

Original
The Bomb, som ni alla verkar veta

Citron
Oätlig, man tror ju att den ska vara sådär sötsur men den är bara sursur och sliskig

Lätt
Lite för söt i smaken, kanske mest beroende på att jag måste ta dubblet så mycket för att få den rätta kicken

Gammeldags
Var fjärde burk kan med lätthet vara gammeldags för omväxlingens skull. Mycket mustigare och lite mindre vanlij-söt än originalet

Osötad
Varför!!?? Osötat messmör är saltare än salt och beskare än nånting som är riktigt beskt (kom inte på nåt på rak arm). Kanske är tänkt att reda såser med eller nåt, definitivt inte som pålägg.

Fjällbrynt Mesost
Underskattad. Om jag fick som jag ville skulle denna serveras som snacks på alla fester. En hit, helt klart.

Hoppas att ni alla är med i Fjällbryntklubben och samlar streckkoder, då kan man få käcka bonusprylar. Själv har jag ett pennskrin, en badboll och ett armbandsur med fjällbryntloggan på.

King Grub
2004-02-06, 08:41
Skaparn: har du någon recension av Sport och Natur också?

Stenberg
2004-02-06, 08:43
...och kanske kola?

skaparn
2004-02-06, 09:07
Sport har jag aldrig provat faktiskt. Skämmes.

Natur är den osötade.

Kola förnekar jag, är revisionist då det gäller sådana ordentliga snedsteg

/skaparn - kanske inte så allvetande som han gör sken av...

King Grub
2004-02-06, 15:47
Nu har Kola dykt upp hos ICA här! Jag tror bestämt det får bli ett rejält smakprov på kvällsmackan!

Dymion
2004-02-06, 16:05
Har inte hittat den i min matbutik än men den kommer troligtvis snart,,Allt ska testas :eating:

AcidSleeper
2004-02-06, 16:41
Messsmör blir det varje morgon och varje kväll.....

Det finns ju inget godare! :kickass:

Trytter
2004-02-06, 17:28
Nu har Kola dykt upp hos ICA här! Jag tror bestämt det får bli ett rejält smakprov på kvällsmackan!

En uppföljande recension vill vi ha!!:hbang:

Stenberg
2004-02-06, 19:18
Ja vi måste ju få höra hur det smakar, och det stod förresten "mild kolasmak" och inte lätt som jag skrev förut.

Off topic: håller på och testar Kavlis och Milkos bredbara lättostar mot varandra nu.... :eating:

King Grub
2004-02-06, 19:32
Ja vi måste ju få höra hur det smakar, och det stod förresten "mild kolasmak" och inte lätt som jag skrev förut.

Off topic: håller på och testar Kavlis och Milkos bredbara lättostar mot varandra nu.... :eating:

Det får bli i morgon; jag äter inget som messmör passar till i kväll, trots allt. Och när det gäller messmör måste förutsättningarna vara optimala!

Milko! :eating: Både godare och billigare.

Tolkia
2004-02-06, 22:29
Mitt högst personliga tillägg till Skaparns högst personliga summering:

Hemkokt getmese: Väl egentligen den (eller den ena av två; det lär ju finnas en "hemkörd" kovariant också, även om jag aldrig smakat den) produkt som borde bära titeln "original". Enda nackdelen att det är så gott att man äter alldeles för mycket - när magen är ovan kan överkonsumtion ha både den ena och den andra oönskade effekten ...

Mesost: Håller helt med. Finns inte många pålägg som är godare, i synnerhet inte många pålägg som är godare att äta utan bröd under. :D Konstigt nog verkar en massa folk inte ens veta om att den finns ...

Lellan
2004-02-08, 17:00
Lite off-topic; bjud inte någon laktosintolerant på messmör.. om du inte planerar att lämna personen åt sitt öde utan tänker umgås efteråt iaf.. proteinfjärtar är inget i jämförelse! :D

Kimo
2004-02-08, 23:48
Köpte min första förpackning Fjällbrynt häromdagen och blev helt såld. Tjatade lite på flickvännen att hon också skulle smaka men hon tyckte att det var så äckligt att hon fick knottror på armarna(!?!) och sen slog hon lite på mig för att jag fått henne att smaka. :D

the OnE
2004-02-09, 08:52
kan någon förklara för mig när man ska äta detta messmör lr fjällbryn som det heter?? har det nån insulinpåverkan vikket gi?? är det bra att äta på deff?? thx:eating:

King Grub
2004-02-09, 09:00
Du kan använda messmör som pålägg när du vill. Kolhydraterna är långsamma (lågt GI) och insulinsvaret är inte speciellt högt. 240-270 kcal per 100 gram, beroende på sort, men brer du på normalt mycket på mackan blir det ju inte större mängder. Problemet kan vara just att bre på "normalt", eftersom det är så GOTT! :D

skaparn
2004-02-09, 09:06
Vill inte verka tjatig men jag väntar med spänning på en recension av kola. Även om jag förnekar den så vill jag nästan veta ändå.....

kan någon förklara för mig när man ska äta detta messmör
Ja. Förutom det uppenbara svaret "alltid" så kan jag tipsa om att det funkar bra att reda av en sås med.

Är dessutom obligatoriskt i renskav, vilket man ofta, efter en lång dag på jobbet/skolan, ställer sig och tillagar.

King Grub
2004-02-09, 09:11
Kola: inget vidare. Rätt smaskig med sked, om man i förväg vet om och föväntar sig den sötsliskiga kolasmaken, men på bröd... nja. Möjligen på vitt, sött formbröd, som redan har sötman, men på rågbröd blir det en kraftig smakbrytning som får mina smaklökar att reagera negativt.

Miranda
2004-02-09, 22:05
Originally posted by Adrian
King grub. Yes den finns. såg den första gången på ett mjölkpaket i fjällen (branäs)för ett par dagar sen men har hittils inte sett den i affärerna, ska bli roligt å se om det smakar gott

MVH Adrian

BRANÄS! "Fjällen"!!! ha ha ha :laugh: :laugh: :laugh:

Smickrad värmländska
Miranda

Trytter
2004-02-10, 07:32
Branäs är för hårdingar:D .
Har ett 30 cm ärr på ryggen från när jag var 13 och lärde mig åka bräda.
Gjorde lite fel bara eftersom jag trillade, tröjan åkte upp och jag gled nerför en februari isig backe på bara skinnet.
Yeah man:naughty:

Adrian
2004-02-10, 08:53
Jaja kanske det inte är fjällen för dig men eftersom jag bor i GBG så klassas Branäs som lyx för mig :em: med andra ord Fjällen

MVH Adrian

AcidSleeper
2004-02-10, 12:02
Originally posted by the OnE
kan någon förklara för mig när man ska äta detta messmör lr fjällbryn som det heter??

Man kan som ovan sagt alltid äta det men på mjukbröd och knäckebröd är det gott, samt äta det med sked... *mums* :eating:

Miranda
2004-02-10, 17:00
Originally posted by Adrian
Jaja kanske det inte är fjällen för dig men eftersom jag bor i GBG så klassas Branäs som lyx för mig :em: med andra ord Fjällen

MVH Adrian

Rodna inte sådär... jag blir ju helt rörd... klart det är jättefint och trevligt för er stackars flatlanders (och GBG dessutom, herregud, värsta klimatet i sverige ;) ) att få komma till Värmland och åka skidor... men "fjäll"... näää... där går gränsen... ha ha...

Miranda

calas
2004-02-16, 20:12
jag köpte mesOST häromdan för att testa, ojojoj vikket misstag. det var bara ut genom fönstret direkt.

Trytter
2004-02-16, 21:56
Någon som vågat sig på att blanda fjällbrynt i prottedrinken?
Har övervägt det ett tag nu men jag velar fortfarande.:naughty:

mooch
2004-02-17, 09:16
Registered: Feb 2004

jag köpte mesOST häromdan för att testa, ojojoj vikket misstag. det var bara ut genom fönstret direkt.

Va?! Mesost äger ju! Det är ju lite fetare, men ack så gott. Särskilt på knäckebröd

El Diablo
2004-02-25, 15:36
testade kola varianten. Jag tyckte den var god på lite grov toast.mycket god tom. Ganska söt, men det gillar vi.

Nate
2004-02-25, 15:54
Köpte hem kolavarianten för några dagar sedan... tycker att den smakar ungefär som delikatess yoggi, den där kola-cappuccino varianten. Fast med sur eftersmak då... nja, jag hejjar nog på lätt messmör faktiskt, den vinner smakkampen!