handdator

Visa fullständig version : Vassle vs EAA+Proteinbar som PWO

PowerSlize
2012-08-14, 17:59
Vilket anses vara "mest optimalt" att inta efter träning.. Vassle eller EAA+proteinbar?

Ska bunkra upp inför hösten/vinterns träning så funderar på vad ja ska köpa.. har tidigare kört vassle.

aldoschadewitz
2012-08-14, 18:31
spelar ingen större roll enligt mig men jag hade tagit EAAt och baren.

för att förenkla för andra den oklara rubriken så syftar PWO troligtvis på postworkout inte pre som i vanliga fall. förvirrade mig

PowerSlize
2012-08-14, 18:34
spelar ingen större roll enligt mig men jag hade tagit EAAt och baren.

för att förenkla för andra den oklara rubriken så syftar PWO troligtvis på postworkout inte pre som i vanliga fall. förvirrade mig

OK, ifall de kvittar så borde man ju ta de som e billigast.. o de borde väl bli vasslen.. (?)

Korrekt! Post-workout ska de va.

Bjern
2012-08-14, 18:54
Vilket anses vara "mest optimalt" att inta efter träning.. Vassle eller EAA+proteinbar?

Ska bunkra upp inför hösten/vinterns träning så funderar på vad ja ska köpa.. har tidigare kört vassle.

Proteinbar enbart om jag skulle välja någon av de tre. Ska vi vara ekonomiska så vassle, men då kan man ju komplettera med till exempel banan eller liknande.

Proteinbar + EAA på samma gång är bara overkill och du tjänar troligen inget på det som post-wo, utöver ett ökat protein-intag under dagen.

PowerSlize
2012-08-14, 18:57
Proteinbar enbart om jag skulle välja någon av de tre. Ska vi vara ekonomiska så vassle, men då kan man ju komplettera med till exempel banan eller liknande.

Proteinbar + EAA på samma gång är bara overkill och du tjänar troligen inget på det som post-wo, utöver ett ökat protein-intag under dagen.

okej. men om man intar EAA, väntar 10min o sedan tar proteinbaren då? Blir debättre då? För man ska väl inta någon föda strax efter man intagit EAA?

vicarious
2012-08-14, 18:59
okej. men om man intar EAA, väntar 10min o sedan tar proteinbaren då? Blir debättre då? För man ska väl inta någon föda strax efter man intagit EAA?

Ska och ska. Med EAA:t så har du stimulerat proteinsyntesen så du står dig i minst 1-2h iaf.

Bjern
2012-08-14, 19:00

Om vi säger att du endast intar EAA direkt efter träning så bör du självklart sedan äta mat, ja. Måste du ha EAA och proteinbar skulle jag satsat på 10g EAA direkt efter träningen, sedan proteinbar 45min-60min efter.

Men varför inte bara ta vassle/aminosyror och sedan åka hem och äta? Använd proteinbar som ett mellanmål istället

vicarious
2012-08-14, 19:12
Men varför inte bara ta vassle/aminosyror och sedan åka hem och äta? Använd proteinbar som ett mellanmål istället

Eller spar slantarna. Bars är dyrt proteinberikat godis.

Bjern
2012-08-14, 19:16
Eller spar slantarna. Bars är dyrt proteinberikat godis.

Det kan jag hålla med om, men TS verkar uppenbarligen vilja använda proteinbars dock.

alikiss
2012-08-14, 19:48
Varför skulle du inte kunna ta eaa och vassle? Eller bara eaa? Eller bara vassle?

King Grub
2012-08-14, 19:51
Ska och ska. Med EAA:t så har du stimulerat proteinsyntesen så du står dig i minst 1-2h iaf.

En kanske, men inte två.

http://ajpendo.physiology.org/content/286/3/E321/F4.expansion

vicarious
2012-08-14, 20:05
En kanske, men inte två.

http://ajpendo.physiology.org/content/286/3/E321/F4.expansion

Ok intressant.

blondyz
2012-08-14, 22:44
Vassle hade jag kört på, och mat så fort som möjligt efter det.

De flesta "goda" bars jag testat är mest hydrolyserat gelatin. Av någon anledning känns vassle mer bekvämt.

Om jag fick välja fritt hade jag tagit Xtend (bcaa) pga. smaken, tycker deras smaker/konsistens gör sig bra som uppfriskande dryck före och efter passet. Mer som saft/läsk utan kolsyra än mjölkigt.

krubkungen
2012-08-14, 23:59
Vassle innan och EAA/Bcaa + kolhydrater(malto/vitargo/glukos godis) efter träningen. Sen duscha och fixa mat hemma (höjdpunkten på dagen för en som kör PF) :)