Visa fullständig version : Ang. Bordssötningsmedel
Tobias5511
2012-08-12, 17:27
Mor min köper "Willys Bordssötningsmedel", och på baksidan står det att per tsk så är det 5kcal.
Men det känns ändå lurigt på något sätt då allt blir så jävla gott.
Därför vänder jag mig till er, vad är det som är så lurigt med det?
Det innehåller sötningsmedel för sötma och något annat för volym, t.ex. maltodextrin.
Tycker du att lightläsk också är för bra för att vara sant?
Det innehåller sötningsmedel för sötma och något annat för volym, t.ex. maltodextrin.
Hur ska de kunna använda malto för "volym" om det har 5kcal per 100 gram?
King Grub
2012-08-12, 17:42
5 kcal per tesked... inte per 100 gram.
per tesked.
Tobias5511
2012-08-12, 17:42
Ursäkta frågan, men gör detta att bordssötningsmedel är dåligt för mig under deff?
Till din fråga; japp det gör jag! Dessutom powerkingen "No sugar" som ger 4kcal per 100ml.
Och ännu en fråga, kaffe. Är det onyttigt (mkt kcal osv), eller bara bra för kroppen?
1. Maltodextrin är väldigt vanligt som utfyllnad i sötningsmedel.
2. 5kcal/100g, wtf? Det står tsk.
De flesta sötningsmedel har ~350kcal/100g, men en hel burk ligger på kanske 70-80g.
King Grub
2012-08-12, 17:43
Nej, någa kcal från bordssötningsmedel gör varken hit eller dit.
Kaffe ger i princip inga kalorier alls, och har fler positiva effekter på hälsan än negativa.
Ursäkta frågan, men gör detta att bordssötningsmedel är dåligt för mig under deff?
Beror ju på hur mycket du använder, men troligtvis lär det inte göra någon skillnad.
Till din fråga; japp det gör jag! Dessutom powerkingen "No sugar" som ger 4kcal per 100ml.
Vad innehåller drickan enligt innehållsförteckningen?
Och ännu en fråga, kaffe. Är det onyttigt (mkt kcal osv), eller bara bra för kroppen?
Svart kaffe lär öka din förbränning iom koffeinet det innehåller. Det är mjölken, sockret etc du ev. lägger till som kan sega ner deffen.
Tobias5511
2012-08-12, 18:34
Nej, någa kcal från bordssötningsmedel gör varken hit eller dit.
Kaffe ger i princip inga kalorier alls, och har fler positiva effekter på hälsan än negativa.
Beror ju på hur mycket du använder, men troligtvis lär det inte göra någon skillnad.
Vad innehåller drickan enligt innehållsförteckningen?
Svart kaffe lär öka din förbränning iom koffeinet det innehåller. Det är mjölken, sockret etc du ev. lägger till som kan sega ner deffen.
Okej tack för alla svar.
Använder kanske några teskedar per dag isådana fall. Men inte kalorierna som hade stört mig, var bara ifall det var något innehåll som kanske var dåligt. Men då vet jag! Tack.
Angående power kingen så kan jag kolla någon dag jag köper en!
healthexpressen
2012-08-15, 22:16
Min läkare rekommenderar äkta socker istället för Canderel eller annat sötningsmedel. Men gissar att små mängder sötningsmedel är OK.
hai_mundas
2012-08-15, 22:41
Min läkare rekommenderar äkta socker istället för Canderel eller annat sötningsmedel. Men gissar att små mängder sötningsmedel är OK.
Har din läkare gett någon motivering varför socker är bättre? Socker = naturligt, men mer kcal
Sötningsmedel = mindre kcal men kan i vissa fall göra att man äter mer har jag för mig.
Beror väl på vad man är ute efter som bestämmer vad som är bäst
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Old Nick
2012-08-18, 10:01
Vad är poängen med sådana här sötningsmedel? Socker är godare, kaloriinnehållet är inte speciellt mycket lägre och innehåller det malto lär det ju typ vara sämre än sukros för diabetiker?
Vad är poängen med sådana här sötningsmedel? Socker är godare, kaloriinnehållet är inte speciellt mycket lägre och innehåller det malto lär det ju typ vara sämre än sukros för diabetiker?
Kaloriinnehållet är GRYMT mycket lägre om du ska baka en sockerkaka med sötningsmedel istället för socker, kan jag lova dig! Men jag förstår du poäng annars!
vicarious
2012-08-18, 10:27
Jo.
Att läkaren rekommenderar socker kan ju ha att göra med att socker inte anses vara några problem i måttliga doser. Samtidigt som det saknas långtidsstudier på många sötningsmedel vilket kan göra folk oroliga.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.