handdator

Visa fullständig version : Låter detta intag verkligen rimmligt? (Nojjar som fan)

swaggedout
2012-08-11, 19:04
Vill satsa på att öka 0,5 kg i veckan (obs! till att börja med kan tänka mig att minska ner med tiden).

Jag är 25år gammal
190 cm lång
Väger 76,6 Kg

På dagarna jobbar jag inom industrin, jag monterar och själva jobbet är rörligt men absolut inte tungt fysiskt. Till/från jobbet cyklar jag 15min och hemma väntar en vild 1,5 årig son :)
Blir en hel del jagande om dagarna och ibland går jag ut och går, leker i parken och sånt man som farsa gör,

På detta tränar då denna farsa 4 gånger gym i vecka 60min/passet.

Mitt Grundvärde för att öka i vikt innebär = 4200 kcal dag
En dag jag tränar lägger jag på 500kcal vilket alltså blir 4700 på träningsdagar

Här har jag räknat på kalorier, känns som en väldigt seriös källa
http://www.health.harvard.edu/newsweek/Calories-burned-in-30-minutes-of-leisure-and-routine-activities.htm

Om ni tittar på "Weight Lifting: vigorous" så ligger jag mellan mitten och högra spalten vilket ger mig 240+240 (1 timme som mina pass är) 480 gör jag av med på gymmet? Eller fattar jag fel, är det 30min med BARA lyft lyft lyft som gäller? Alltså kanske 60min träning blir typ 30min aktiv tid och kalorierna brända innebär 240 totalt för 1 timmes gym?.

Jag har testat själv mot vågen, men jag får inte till någon rhytm går upp och ner liksom ostrukturerat.
Det jag undrar med er är vad ni får för spontana tankar, hur känner ni när ni läser om mig? Tänker ni liksom "ja men fan det verkar stämma" eller "Det låter ju som han äter åt helvete för lite/mycket!"

Ta som idag till exempel då har jag ätit
Frukost 700kcal
Lunch 800
Kvällsmat 1000
Det blir ju bara 2500, alltså har jag typ hela 2000kcal till mellanmål och skit? Det låter ju åthelvete vad skulle det bestå utav? Ska jag behöva äta ihjäl mig verkligen för jag vill äta nyttigt och inte så fett (typ dricka grädde och allt sjukt man hört folk gör)

Finns det inga fler tunnisar här på 190/76 :em:

Zarfot
2012-08-11, 19:28
Jag får ditt basala energibehov till ungefär 1900kcal och för att komma upp i den höga siffran som du har fått, så krävs en aktivitetsfaktor på ungefär 1,95 och den är troligtvis lägre än så. Förbränningen under gympassen är med största sannolikhet lägre än 500kcal.

swaggedout
2012-08-11, 19:37
Jag får ditt basala energibehov till ungefär 1900kcal och för att komma upp i den höga siffran som du har fått, så krävs en aktivitetsfaktor på ungefär 1,95 och den är troligtvis lägre än så. Förbränningen under gympassen är med största sannolikhet lägre än 500kcal.

Det är möjligt, lyssna gärna på detta och se om ni kan hjälpa mig.

1. 10 maj började jag räkna mina kalorier via "Shapeup" en mobilapp som är ganska bra, kontrollerade allting i början mot innehållsförpackning och det stämmer alltid väldigt bra, ofta på pricken med kalorierna.

Vägde 71,5 kg när jag började, jag har alltså gått upp 5kg på 3 månader 1,6kg per månad / 0,4 kg i veckan

då åt jag 4000kcal, så det verkar stämma men tycker det är sjukt hur jag kan behöva 4000 för enbart 0,5 kg vecka. Då borde jag ligga på 3500 i bara balans, är inte det lite väl högt?

Är det för jag är så lång?

Graafen
2012-08-11, 19:40
Lägg dig på 3000kcal/dag och kör så en vecka och se vad vågen visar. Sedan justera så det passar dig och testa en till vecka. Fick göra så en månad typ för att få reda på min balans osv

FredO
2012-08-11, 20:43
då åt jag 4000kcal, så det verkar stämma men tycker det är sjukt hur jag kan behöva 4000 för enbart 0,5 kg vecka. Då borde jag ligga på 3500 i bara balans, är inte det lite väl högt?

Har du gått upp 0.4 kg/vecka på 4000 kcal bör du ju käka lite mer än så för att gå upp 0.5 kg/vecka om det nu är ditt mål. Du vet ju redan var du ska ligga för att gå upp i vikt - det är mycket bättre än uppskattningar från diverse ekvationer.

Zarfot
2012-08-11, 20:43
Det är möjligt, lyssna gärna på detta och se om ni kan hjälpa mig.

1. 10 maj började jag räkna mina kalorier via "Shapeup" en mobilapp som är ganska bra, kontrollerade allting i början mot innehållsförpackning och det stämmer alltid väldigt bra, ofta på pricken med kalorierna.

Vägde 71,5 kg när jag började, jag har alltså gått upp 5kg på 3 månader 1,6kg per månad / 0,4 kg i veckan

Är det för jag är så lång?

Att du är lång drar upp dit energibehov, men det påverkar inte jättemycket. Det måste vara din aktivitetsnivå som drar upp det såpass mycket. Räknade du allt du åt exakt?

swaggedout
2012-08-11, 20:56
Att du är lång drar upp dit energibehov, men det påverkar inte jättemycket. Det måste vara din aktivitetsnivå som drar upp det såpass mycket. Räknade du allt du åt exakt?

Jag räknade verkligen exakt allt, varje glas juice, varje ägg, vägde det t.om

4200 "normalt" och ca 4500 vid träning var det som fick mig att öka 0,5kg vecka, den stora frågan med tråden är väl allmänt

Hur FAN kan jag behöva äta mer än dubbelt så mycket som alla andra för att öka ynka 0,5 kg vecka?

Oemotståndlig
2012-08-11, 21:29
Jag räknade verkligen exakt allt, varje glas juice, varje ägg, vägde det t.om

4200 "normalt" och ca 4500 vid träning var det som fick mig att öka 0,5kg vecka, den stora frågan med tråden är väl allmänt

Hur FAN kan jag behöva äta mer än dubbelt så mycket som alla andra för att öka ynka 0,5 kg vecka?

http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

använd den och räkna om så får vi se hur mycket du hamnar på.

swaggedout
2012-08-11, 21:36
http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

använd den och räkna om så får vi se hur mycket du hamnar på.

Ditt totalt energiintag för att Öka i vikt är 3442 kcal per dag.

Men detta är inte hela verkligheten, dom frågar aldrig.

Hur tar du dig till jobbet? gå/spring/bil/cykel?
Hur mycket rör du dig på jobbet?
har du ett stillasittande jobb?
Hur mycket sover du per dygn?

Det finns ju massa sånna här saker som kan påverka flera 100,200,300 kcal per dygn, dom frågar alltid bara efter hur mycket man tränar.

Latissimus Dorsi
2012-08-11, 21:42

Det finns ju massa sånna här saker som kan påverka flera 100,200,300 kcal per dygn, dom frågar alltid bara efter hur mycket man tränar.

Nej exakt, så lägg dig på cirkus 3000 kalorier per dag i en vecka så ser du vad som händer på vågen. Eller så har du matdagbok en hel vecka, bokför allting. Sen kollar du i slutet av veckan om du gått upp/ner av så mycket du ätit, det är de enda sättet att verkligen vara säker på sitt dagliga kalorihehov.

swaggedout
2012-08-11, 21:50
Nej exakt, så lägg dig på cirkus 3000 kalorier per dag i en vecka så ser du vad som händer på vågen. Eller så har du matdagbok en hel vecka, bokför allting. Sen kollar du i slutet av veckan om du gått upp/ner av så mycket du ätit, det är de enda sättet att verkligen vara säker på sitt dagliga kalorihehov.

Eller om jag bara kör på 4000 och ger mig när jag tycker jag börjar bli för fläskig i spegeln?

Oemotståndlig
2012-08-12, 08:53

Fast fortfarande så har det med din aktivites nivå att göra.

1,2 står ju klart och tydligt att du har lite eller INGEN mortion.

"Aktivitetsnivå Värde
Lite eller ingen motion 1.2
Lätt motion (träning 1-3 dagar per vecka) 1.375
Medel motion (träning 3-5 dagar per vecka) 1.55
Tung motion (träning 6-7 dagar per vecka) 1.725
Mycket tung motion (2 gånger per dag, extra tungt) 1.9"

sen ang hur mycket du sover per dygn spelar ju mindre roll.. du bör ju inte vara vaken mindre för det? Om du inte har en sjukdom som gör att du kan sova upp mot en vecka. Men då pratar vi EXTREM fall.

Släpp nojjan och testa dig fram, ska du ha sådan nojja att du behöver ha allt på silverfat så kan du lika gärna ge upp.

Alla är unika och det finns ingen som kommer kunna säga till dig exakt hur du ska göra.

Du får göra som alla andra, testa dig fram.

swaggedout
2012-08-12, 11:12
Får testa Väga mig samma tid på gymmet veckovis helt enkelt

Oemotståndlig
2012-08-12, 14:19
Får testa Väga mig samma tid på gymmet veckovis helt enkelt

Yeah, glömt inte mäta också samt kolla dig i spegeln, ett annat tips :)

swaggedout
2012-08-12, 16:41
Japp :)

LarsLasr
2012-08-14, 13:14
Du får tänka på att det är skillnad på att gå upp och att gå ner i vikt, det krävs ett större energiöverskott att gå upp 1kg muskler än det krävs underskott att gå ner 1kg fett då det krävs energi för att bilda ny vävnad.

Så länge du inte blir tjock och dallrig behöver du inte noja över att du äter för mycket. Är själv 1,92 på ~85 kg och dom gånger jag gymmar som mest kan jag snitta 5000kcal per dag över 4-6 veckor och fortfarande ha synliga muskler på magen hela tiden.