Visa fullständig version : Tjejen deffar men det ger motsatt effekt
Hon började för två veckor sedan och ligger på minus 1000kcal bortsett från i lördags där blev det troligen balans men hon har gått upp 4kg sen deffstart och flera byxor kommer hon inte i längre.
Kosten består av mycket ägg, lax, fläskfilé, kvarg sen grönsaker som broccoli, tomater och paprika.
Nån som har nån idé.
Antagligen så fuskar hon på sin diet bakom din rygg eller så räknar hon kalorier fel.
Jag var med och räkna och är säker på att hon inte fuskar, hon går in för deffen väldigt seriöst.
Jag var med och räkna och är säker på att hon inte fuskar, hon går in för deffen väldigt seriöst.
Hon äter för mycket, så enkelt är det. Om man inte nog med att bara står still i vikt, utan även går upp i vikt på deff så gör man något seriöst fel.
Äh ge det någon vecka till iaf. Om hon en gång vägt sig på kvällen, och sedan på morgonen en annan gång, så kan det lätt skilja 4 kg även efter 2 veckors deff.
I tisdags vägde jag lika mycket som för 4 veckor sedan, trots lite drygt 1000 kcal underskott. Sedan idag hade jag "tappat" 3.6 kg. Trots att jag vägde mig på morgonen båda dagarna.
dom brukar räkna fel, hetsäta ibland då dieten blir för jobbig, och äta mycket nötter för det är nyttigt.. fast dom är fruktansvärt energitäta.
4kg på två veckor är mycket, speciellt om hon inte är allt för stor.
Om vi utgår ifrån att hon inte är sjuk eller liknande, så är antingen dieten way off eller så fuskäter hon som sagt.
Äh ge det någon vecka till iaf. Om hon en gång vägt sig på kvällen, och sedan på morgonen en annan gång, så kan det lätt skilja 4 kg även efter 2 veckors deff.
Nja, jag skulle inte säga att det "lätt" kan skilja 4kg, speciellt när hon sannolikt äter ganska lite mat.
Dessutom borde hon ha gått ner 2-3kg redan, vilket innebär att det skulle skilja 6-7kg mellan morgon- och kvällsvikt isåfall.
Hon kanske dricker sina kalorier? Om hon dricker Cola, Mjölk etc..... Som ni inte räknar in?
Eftersom 33 cl har 137 kalorier om jag inte har fel...
Och 3 dl röd mjölk har 180 kalorier.
Nja, jag skulle inte säga att det "lätt" kan skilja 4kg, speciellt när hon sannolikt äter ganska lite mat.
Dessutom borde hon ha gått ner 2-3kg redan, vilket innebär att det skulle skilja 6-7kg mellan morgon- och kvällsvikt isåfall.
Nej förmodligen har hon inte gått ner 3-4kg, menade mest att hon inte alls behöver ha gått upp i vikt.
Hon dricker aldrig sockerläsk och gillar inte mjölk, fun light och ev cola zero men mest vatten är det som dricks.
Jag är helt hundra på att hon inte fuskar, hon sa att hon åt lite vindruvor nån dag fast det inte ingick i schemat men annars är hon duktig och motiverad.
Hon ligger på 11E% KH, 2,2g protein/kg, fettet minns jag inte för tillfället.
Jag misstänker att det är nån hormongrej.
Ristretto
2012-08-10, 20:54
Saltar hon maten mer? Om man byter vanlig svenssonmat mot mer ägg, kött och fisk är det lätt att man får i sig mer salt, vilket i sin tur kan binda extra vätska (framförallt tills kroppen vant sig vid intaget).
Hon dricker aldrig sockerläsk och gillar inte mjölk, fun light och ev cola zero men mest vatten är det som dricks.
Jag är helt hundra på att hon inte fuskar, hon sa att hon åt lite vindruvor nån dag fast det inte ingick i schemat men annars är hon duktig och motiverad.
Hon ligger på 11E% KH, 2,2g protein/kg, fettet minns jag inte för tillfället.
Jag misstänker att det är nån hormongrej.
Förmodligen någon hormongrej. Hinner inte gå in på det men sånt kan hända när man tränar alldeles för mycket och äter alldeles för lite. Vikten är vätska, hon kan testa att ta det lite lugnare med underskottet.
Vad har ni uppskattat energiförbrukningen till? Längd + vikt + ålder + aktivitetsnivå?
Simonbaws
2012-08-10, 22:57
to much lakrits kanske?
Littlefinger
2012-08-10, 23:43
Förmodligen någon hormongrej.
+1
Nu vet jag inte hur det är med hormoner vid deff specifikt, men många tjejer skiftar en del upp och ner i vikt beroende på vilken vecka i månaden det är. *gah!*
2012-08-15, 21:34
en kompis till mig gick upp i vikt rätt fort. Hon började springa mer och tränade inför stockholm marathon som en tok. Testade att äta på underskott med fortsatte att gå upp. Gick till läkaren och de konstaterade att hon hade fel ämnesomsättningen. Det var någon av körtlarna som inte fungerade. Bukspott eller om det var den andra sköldkörteln vet jag inte men hon har fått medicin i alla fall. Tappar inte fettet dock.
Så gå till doktorn om det fortsätter. För jag antar att ni har räknat på kaloribehovet och dragit av runt 500 kcal?
Min brutta gick upp från 48 till 55 när hon började med p-piller. Hormoner är inge kul...
Kanske är du som räknar fel?
Sen tycker jag inte ni behöver räkna öht. Se bara till att äta mindre portioner, och mindre energität mat. Gör det inte svårare än vad det är.
Vad har ni uppskattat energiförbrukningen till? Längd + vikt + ålder + aktivitetsnivå?
En förbrukning av 2500kcal, äter 1500kcal, jag misstänker att hon kanske kan förbruka mer, kanske uppåt 2800kcal men jag satte 1500kcal som ett riktmärke för att se vad som "händer" samt för att få en bra start med resultat.
+1
Nu vet jag inte hur det är med hormoner vid deff specifikt, men många tjejer skiftar en del upp och ner i vikt beroende på vilken vecka i månaden det är. *gah!*
Ja nu var det så att hon fick mens första gången på 7 år, äter minipiller vilket gör att hon inte har nån mens men nu kom den ändå en snabb sväng 2-3 dagar över helgen.
Nu efter nästan 3v deff ligger hon fortfarande på +1kg från start. Jag tycker det är konstigt, har aldrig sett nåt liknande, hur man kan äta så lite men inget händer, vad får hon bränsle ifrån...
Sen tycker jag inte ni behöver räkna öht. Se bara till att äta mindre portioner, och mindre energität mat. Gör det inte svårare än vad det är.
Vill man ha garanterade resultat till en dead line så är räkning the shit annars finns det risk för fusk eller äter för lite för att man tror man ätit för mycket. Och räkna är lättare än att höfta imo.
vicarious
2012-08-16, 08:02
Vad väger hon och hur lång? Rent spontant så känns det som att felet är att du/ni överskattar hennes förbrukning eller att hon eventuellt äter/dricker saker utöver det planerade intaget.
Sjukdomar som påverkar ämnesomsättning är som jag har förstått det ganska ovanligt. Att vikten kan fluktuera är helt normalt men eftersom du säger att hon inte får på sig byxorna längre känns det som att hon ökat i fettvikt.
Ignatius72
2012-08-16, 08:15
Rent allmänt så är det sällan några Dr House förklaringar som ligger bakom. Skulle det vara rubbningar av olika slag så borde det ju märkts tidigare, inte för att man käkar lite mindre.
Reaper123
2012-08-16, 08:29
Nu vet jag inte vad hon väger eller vad ni räknat på för aktivitetsfaktor för att få 2500 kcal ut, men låter mest troligt som att 1500 kcal (då -1000) oavsett hur fel 2500 är ger ett underskott...
Så något är knas, är kosten helt omgjord eller äter hon bara mindre av den mat hon tidigare åt? Något spökar ju och är det inte hormoner eller vätska så är det ju tyvärr skära ner på kcal'en som är nästa steg *screwy*
Nu vet jag inte vad hon väger eller vad ni räknat på för aktivitetsfaktor för att få 2500 kcal ut, men låter mest troligt som att 1500 kcal (då -1000) oavsett hur fel 2500 är ger ett underskott...
Jag använde mig av Uppladdnings sajt, vet att den är bristfällig men som du säger så ligger hon garanterat på minus. Jag räkna på 8h sömn, 10h arbeta stående, 6h sitta still, = 24h.
Då har jag inte räknat med gymmet eller andra aktiviteter hon ibland utför så jag har räknat lågt, speciellt pga att få fart på deffen så hon märker att det funkar, det är hennes första planerad deff och det är ganska trist att det INTE funkar.
65kg, 33 år, 167cm.
Pretorian
2012-08-16, 09:09
Vill man ha garanterade resultat till en dead line så är räkning the shit
Tydligen inte.
Öka förbränningen eller minska på maten. Tror det är det enda som kommer fungera.
Macroman
2012-08-16, 09:14
En förbrukning av 2500kcal, äter 1500kcal, jag misstänker att hon kanske kan förbruka mer, kanske uppåt 2800kcal men jag satte 1500kcal som ett riktmärke för att se vad som "händer" samt för att få en bra start med resultat.
Jag använde mig av Uppladdnings sajt, vet att den är bristfällig men som du säger så ligger hon garanterat på minus. Jag räkna på 8h sömn, 10h arbeta stående, 6h sitta still, = 24h.
Då har jag inte räknat med gymmet eller andra aktiviteter hon ibland utför så jag har räknat lågt, speciellt pga att få fart på deffen så hon märker att det funkar, det är hennes första planerad deff och det är ganska trist att det INTE funkar.
65kg, 33 år, 167cm.
Tror nog att du ska se över dessa siffror ändå. Min förbränning är drygt 1800 (180/75/45 år) utan träning och med skrivbordsjobb och det verkar stämma ganska bra. Jag tror ni lgger på mindre minus än vad ni tror + att hormonerna spökar lite.
Tydligen inte.
Öka förbränningen eller minska på maten. Tror det är det enda som kommer fungera.
Så det hade gått bättre om vi höftat?
Ja hon har ju minskat på maten inte ökat den och inte minskat på aktivitet.
Tror nog att du ska se över dessa siffror ändå. Min förbränning är drygt 1800 (180/75/45 år) utan träning och med skrivbordsjobb och det verkar stämma ganska bra. Jag tror ni lgger på mindre minus än vad ni tror + att hormonerna spökar lite.
Hennes basala ligger på 1400kcal, det borde räcka med 1500 för att droppa vikt.
Så midjemåttet har gått upp tillsammans med vikten? Vad har hänt med extremiteterna och resten av bålen då?
Midjemått och vikt ökar oförklarligt....Gravid?
Så midjemåttet har gått upp tillsammans med vikten? Vad har hänt med extremiteterna och resten av bålen då?
Är osäker på måtten, jag ville mäta midja och lår vid deffstart för att jämföra men det ville inte hon, nu kommer hon inte i några byxor hon hade innan.
Kan kortisoldämpande tillskott funka?
Hon började för två veckor sedan och ligger på minus 1000kcal bortsett från i lördags där blev det troligen balans men hon har gått upp 4kg sen deffstart och flera byxor kommer hon inte i längre.
Kosten består av mycket ägg, lax, fläskfilé, kvarg sen grönsaker som broccoli, tomater och paprika.
Nån som har nån idé.
Hon kan inte ligga på minus och gå upp i vikt. Då ligger hon inte på minus (omsättningssjukdom typ nedsatt sköldkörtelfunktion, fusk med kost, eller felkalk av KCAL intag):
OM hon skulle göra det skulle nämligen hela energiprincipen slås omkull och all forskning de senaste 100 åren ink. alla nobelpris inom området vara värdelösa.
prOtotype
2012-08-16, 09:39
Hon kan inte ligga på minus och gå upp i vikt. Då ligger hon inte på minus (omsättningssjukdom typ nedsatt sköldkörtelfunktion, fusk med kost, eller felkalk av KCAL intag):
OM hon skulle göra det skulle nämligen hela energiprincipen slås omkull och all forskning de senaste 100 åren ink. alla nobelpris inom området vara värdelösa.
Klart hon kan, det räcker med något som får henne att binda upp 0kcal vätska i kroppen, se på sheo's tjej som gick upp typ 6kg på en vecka av att hon blev lakritsförgiftad.
Jag väger ett eller ett par kilo mindre än din tjej och tränar ca fyra dagar i veckan. Jag måste ner på 1200-1300 för att det ska hända något alls. En gissning är att ni har överskattat hennes förbrukning och underskattar vad hon äter. Eftersom du dock verkar så säker på att det är något annat får man gissa på att det är något medicinskt fel och då bör hon snarast söka läkare för utredning.
Pretorian
2012-08-16, 09:49
Så det hade gått bättre om vi höftat?
Det vet jag inte men du skrev "Vill man ha garanterade resultat... " och den garantin verkar inte vara så bra.
Ät mindre och sluta leta efter andra fel. Inte för att vara hård men i de flesta fall är det det enda som hjälper. Och om det nu är något med hormoner eller något annat som spökar tror jag inte den rätta hjälpen kan fås här.
Klart hon kan, det räcker med något som får henne att binda upp 0kcal vätska i kroppen, se på sheo's tjej som gick upp typ 6kg på en vecka av att hon blev lakritsförgiftad.
Så du menar att en person genom att tillföra mindre energi än den gör av med kan lagra energi som inte finns?
Ditt exempel var löjligt för övrigt och hör inte hit.
Väger ni all mat samt har koll på hur mycket olja/fett ni använder vid matlagningen?
prOtotype
2012-08-16, 09:53
Så du menar att en person genom att tillföra mindre energi än den gör av med kan lagra energi som inte finns?
Ditt exempel var löjligt för övrigt och hör inte hit.
Nej det menar jag inte, och det skrev jag inte heller, jag skrev att man kan lagra vätska. Oavsett hur mycket vatten man dricker så bidrar det med 0kcal, men kroppen kan av olika anledningar binda upp det.
Mitt exempel var relevant, någon låg på underskott och gick ändå upp i vikt pga bunden vätska, och ditt sätt att argumentera genom att tillskriva mig en åsikt jag aldrig uttryckt är däremot löjligt.
1500kcal är ganska mycket för vissa tjejer. Om hon bantade förut, har inte så mycket muskler eller dålig ämnesomsättning och mycket stillasittande så kan det vara för mycket. En extra läsk på det kan bli viktuppgång.
Jag ligger på balans vid 1500 kcal (53/ 163) .
Prova att lägga till lite mer träning, jogging, promenader etc, för att dra ner på maten kan bli för jobbigt.
EDIT: annars så några dagar före mens brukar tjejer samla på sig mycket vätska, några kilo upp är inget ovanligt, kolla vikten om några dagar.
Fredrik_S
2012-08-16, 11:21
Viktigaste när man använder en våg är att förstå att man inte kan använda enskillda vägningar då variansen är för stor. Man MÅSTE verkligen MÅSTE väga sig varje dag eller minst 5 dagar per vecka och dra ett snitt. SPECIELLT som tjej då hormonerna svänger mycket där.
Det finns inget annat, kör man veckovisa vägningar och försöker dra slutsatser från det är man rökt så det skriker om det och ens beslut blir felaktiga
En gissning är att ni har överskattat hennes förbrukning och underskattar vad hon äter. Eftersom du dock verkar så säker på att det är något annat får man gissa på att det är något medicinskt fel och då bör hon snarast söka läkare för utredning.
Om det är medicinskt så skulle det ha märkts innan deffen.
Det vet jag inte men du skrev "Vill man ha garanterade resultat... " och den garantin verkar inte vara så bra.
Ät mindre och sluta leta efter andra fel.
Hur vet man att man äter "mindre" om man inte räknar?
1500kcal är ganska mycket för vissa tjejer. Om hon bantade förut, har inte så mycket muskler eller dålig ämnesomsättning och mycket stillasittande så kan det vara för mycket. En extra läsk på det kan bli viktuppgång.
Jag ligger på balans vid 1500 kcal (53/ 163) .
Prova att lägga till lite mer träning, jogging, promenader etc, för att dra ner på maten kan bli för jobbigt.
EDIT: annars så några dagar före mens brukar tjejer samla på sig mycket vätska, några kilo upp är inget ovanligt, kolla vikten om några dagar.
Men om hon nu på deff ligger på kcal-balans hur kunde hon då hålla vikten när hon åt adlib?
Och som sagt så har jag räknat förbrukning exklusive träning för att ha marginal för nåt som råkar slinka ner eller en inaktiv dag etc.
Hon börja på 65kg, gick upp till 68kg v.2, nere nu på 66kg. Jag hade hoppats på 61kg vid nästa helg.
Jag är nog helt säker på att det är nåt hormonellt, ev kortisol pga stress eller nåt.
Albin Eriksson
2012-08-16, 11:45
Viktigaste när man använder en våg är att förstå att man inte kan använda enskillda vägningar då variansen är för stor. Man MÅSTE verkligen MÅSTE väga sig varje dag eller minst 5 dagar per vecka och dra ett snitt. SPECIELLT som tjej då hormonerna svänger mycket där.
Det finns inget annat, kör man veckovisa vägningar och försöker dra slutsatser från det är man rökt så det skriker om det och ens beslut blir felaktiga
Såvida man inte är kille, känner sin kropp bra och äter väldigt strikt enligt ett och samma kostschema.
Jag kan gå efter 1-2vägningar i veckan, tops...
Pretorian
2012-08-16, 12:01
Hur vet man att man äter "mindre" om man inte räknar?.
JAG vet om jag äter mindre UTAN att räkna. Jag hatar att räkna. Mycket skönare att uppskatta ungefär hur mycket man stoppar i sig och sen ser man på vågen om det går åt rätt håll. Vågen är det bästa kvittot på om man gör rätt eller fel.
Jag har inte sagt till TS att han ska sluta räkna men enligt honom så kan man endast "garantera resultat" genom att räkna. Men han räknar och det blir ändå fel.. hmmm :confused:
JAG vet om jag äter mindre UTAN att räkna. Jag hatar att räkna. Mycket skönare att uppskatta ungefär hur mycket man stoppar i sig och sen ser man på vågen om det går åt rätt håll. Vågen är det bästa kvittot på om man gör rätt eller fel.
Jag har inte sagt till TS att han ska sluta räkna men enligt honom så kan man endast "garantera resultat" genom att räkna. Men han räknar och det blir ändå fel.. hmmm :confused:
Det låter på dig att så fort man slutar räkna så går man ner i vikt bara man äter mindre än något annat vad det nu är.
Så man ska höfta i 1-2v sen kolla om det funka, sen justera igen och se om det funka så till slut kan det ha tagit 4v och man är nästa +-0.
Nä det kanske inte är så kul att räkna men vad ska man göra för att veta vad som är "mindre" och inte "för lite" eller "inte tillräckligt lite".
Själv brukar jag beräkna min förbrukning, lägga mig på antingen balans eller 1000 mindre, kolla vad som hänt efter en vecka, korrigera efter resultatet dvs om jag tappat 0.5 så stryper jag mer eller tvärt om. Sen gör man veckokontroller och justerar.
Pretorian
2012-08-16, 12:33
Först och främst så, än en gång, så säger jag inte att man inte ska räkna. Det är upp till var och en. Men ska man räkna så bör man göra det korrekt. Och med tanke på alla trådar som kommer upp om folk som "böör gå ner" för man ligger på 1000 i underskott men ändå inte gör det så är det nog många som gör fel.
Jag väger mig dagligen. Går jag ner för snabbt (vågen visar om jag gör det) så justerar jag genom att äta mer. Jag kanske lyxar till det och lägger till en näve (uppskattningsvis) ris till maten efter träningspasset eller så tar jag dubbla mängden bröd till mina burgare. Jag vet inte hur många gram kolhydrater extra jag får från det men jag vet att jag äter mer. Märker jag sen att vikten fortfarande går ner så har jag uppskattat fel (sånt kan hända) och dåg tar jag ÄNNU mer mat på kvällen. Det kan vara en extra bit fläskkarré eller en till burgare, kanske tre riskakor what ever.
Så svårt är det inte.
speedy83
2012-08-16, 12:44
Får nog börja med detta, jag har haft för vana att väga mig en gång/v max två och det diffar nuförtiden väldigt. Kan skilja 1-1.5kg mellan vägningarna och får då för mig att jag går upp ett kilo om jag ätit lite mer/sämre en dag, detta borde rimligvis inte stämma.
Fredrik_S
2012-08-16, 13:27
Får nog börja med detta, jag har haft för vana att väga mig en gång/v max två och det diffar nuförtiden väldigt. Kan skilja 1-1.5kg mellan vägningarna och får då för mig att jag går upp ett kilo om jag ätit lite mer/sämre en dag, detta borde rimligvis inte stämma.
Det är fåtal vägningar som leder till ätstörningar felbeslut och nojja. Varje dag vägningar med beräknat veckosnitt leder till trygghet stabilitet och rätt beslut.
Så sjuuuuuukt vanligt att folk drar dumma slutsatser och ändrar kost mitt i allt bara för de råka tajma vägningarna så att det ser ut som dom gått upp i fettvikt fast det bara handlar om tarminnehåll/vätska/hormonändringar/saltballans etc etc
Reaper123
2012-08-16, 13:31
Det är fåtal vägningar som leder till ätstörningar felbeslut och nojja. Varje dag vägningar med beräknat veckosnitt leder till trygghet stabilitet och rätt beslut.
Så sjuuuuuukt vanligt att folk drar dumma slutsatser och ändrar kost mitt i allt bara för de råka tajma vägningarna så att det ser ut som dom gått upp i fettvikt fast det bara handlar om tarminnehåll/vätska/hormonändringar/saltballans etc etcFet +1 på detta!
Ps. Hade jag kört på 1-2ggr i veckan skulle jag tro att jag var helt ute och cyklade för kan diffa flera kilo över en vecka beroende på bla mitt kolhydratintag. Snitt/median över x antal veckor ger en mer kött på benen och en trygghet! Ds.
speedy83
2012-08-16, 13:33
Så sjuuuuuukt vanligt att folk drar dumma slutsatser och ändrar kost mitt i allt bara för de råka tajma vägningarna så att det ser ut som dom gått upp i fettvikt fast det bara handlar om tarminnehåll/vätska/hormonändringar/saltballans etc etc
Tack som sagt för denna info, känns som att det var av stor vikt för min framtida träning och kost. Inser ju även nu hur dumt det kan bli med bara någon vägning per vecka.
mattilainen
2012-08-16, 13:38
min flickvän ligger på ca 1300 - 1400 kcal per dag och hon går ner högst 0.25 kg per vecka. Hon väger 58 kg och tränar styrketräning några gånger i veckan.
Tror absolut ni räknat fel i hennes energibehov. Lättast är när man räknar på jobb och det tror man blir jättehögt när det oftast inte blir så högt man tror.
min flickvän ligger på ca 1300 - 1400 kcal per dag och hon går ner högst 0.25 kg per vecka. Hon väger 58 kg och tränar styrketräning några gånger i veckan.
Tror absolut ni räknat fel i hennes energibehov. Lättast är när man räknar på jobb och det tror man blir jättehögt när det oftast inte blir så högt man tror.
Hur har du räknat ut hennes basala?
mattilainen
2012-08-16, 14:04
Hur har du räknat ut hennes basala?
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)
Sen har vi utgått från en aktivitetsfaktor på 1.4 för att sedan istället lägga till det hon gör. Mycket rättvisare och lättare än att hitta en bra gällande snitt rakt över en vecka (eller annan tidsperiod).
Annars tycker jag ni ska använda shapeupclub som är en bra sida för att bara skriva in sin vikt sin längd etc och sen skriva in hur mycket man äter.
Dock känner jag att det ska vara mycket till för att man ska gå upp fyra kilo (som inte bara är vätskevikt) på två veckor? Det är mycket kcal extra varje dag för att lyckas med det. Är ni säkra på att hon inte är gravid eller liknande? Kan ju även vara mens som stör upp totalt.
Klart räkning garanterar viktnedgång. Så länge man justerar om det inte funkar. Nu funkar det inte, alltså vet ni att hon äter för mycket. Sänk kaloriintaget, eller höj aktiviteten, svårare än så är det inte.
Fredrik_S
2012-08-16, 14:25
Klart räkning garanterar viktnedgång. Så länge man justerar om det inte funkar. Nu funkar det inte, alltså vet ni att hon äter för mycket. Sänk kaloriintaget, eller höj aktiviteten, svårare än så är det inte.
de vet dom inte alls. de har använt för kort mätperiod och fel mätmetod på kroppsvikten
de vet dom inte alls. de har använt för kort mätperiod och fel mätmetod på kroppsvikten
Så kan man säga. Men det är osannolikt att att det är ett underskott med tanke på magnituden på viktökningen.
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)
Ja precis så jag räkna, hennes basala c:a 1400kcal.
Jag beräkna förbrukning exklusive träning till 2500kcal, intaget la jag på 1500kcal, ska inte understiga det basala och lägre än -1000 bör man inte ligga.
Februari
2012-08-16, 15:04
Ja precis så jag räkna, hennes basala c:a 1400kcal.
Jag beräkna förbrukning exklusive träning till 2500kcal, intaget la jag på 1500kcal, ska inte understiga det basala och lägre än -1000 bör man inte ligga.
Hur förbrukar hon 2500 kcal exklusive träning?
Hur förbrukar hon 2500 kcal exklusive träning?
1600 menar du?
Arbetar stående inklusive transport till och från jobbet 10h, sover 8h och random inaktivitet 6h.
Februari
2012-08-16, 15:17
Nej, du skriver ju "Jag beräkna förbrukning exklusive träning till 2500kcal"?
Nej, du skriver ju "Jag beräkna förbrukning exklusive träning till 2500kcal"?
Ja men eftersom jag nämnt det basala så tog jag för givet att du menar vad hon gör för att förbruka resterande 1600.
Ja men eftersom jag nämnt det basala så tog jag för givet att du menar vad hon gör för att förbruka resterande 1600.
Tror nog att du har räknat lite fel..
mattilainen
2012-08-16, 16:06
men du ser ju felet ganska tydligt? Du räknar alldeles för högt energiåtgång. Varför inte helt enkelt sätta hennes kaloribehov till en hel del mindre för ni räknar ju fel, eftersom hon går upp? Antingen äter hon inte 1500 eller så rör hon sig ännu mindre än vad ni tror. Eller en kombination av dessa.
Tror nog att du har räknat lite fel..
Ok? Utveckla gärna.
men du ser ju felet ganska tydligt? Du räknar alldeles för högt energiåtgång. Varför inte helt enkelt sätta hennes kaloribehov till en hel del mindre för ni räknar ju fel, eftersom hon går upp? Antingen äter hon inte 1500 eller så rör hon sig ännu mindre än vad ni tror. Eller en kombination av dessa.
Även om jag uppskattat fel så borde hon gå ner, även om hon äter nån frukt på jobbet utan att säga det eller räkna in den så bör det finnas marginal för det, innan så åt hon i mina ögon det dubbla av vad hon äter i dag och varit viktstabil i så länge jag minns.
Det måste vara nån hormonpåverkan, frågan är vad och varför.
Februari
2012-08-16, 16:42
Okej. Jag tror att ni kan ha räknat lite högt?
Okej. Jag tror att ni kan ha räknat lite högt?
Så du menar att hennes totala förbrukning är 1500kcal om dagen varav 1400 är basala?
Februari
2012-08-16, 17:16
Så du menar att hennes totala förbrukning är 1500kcal om dagen varav 1400 är basala?
Va? När har jag skrivit det?!
Jag jämför bara med mig själv. Jag har i ett par månader ätit ganska precis 2000 kcal om dagen och vikten har varit stabil. I de 2000 är mitt basala behov, träning och allt annat inräknat. Då cyklar jag ca 4-5 mil i veckan, åker inlines 2-4 mil, springer ca en mil och styrketränar 4 gånger i veckan. För övrigt jobbar jag som sjuksköterska vilket innebär en hel del rörelse. Visst din tjej väger lite mer men jag förstår inte hur hon skulle kunna förbruka så mycket mer, alltså 2500 plus allt hon förbränner genom träning?
Käkar hon 1500 kcal per dag och skulle ha gått upp 2-4 kg på två veckor innebär det ju ett enormt överskott per dag. Antingen är den teorin fel eller så smygäter hon en kebabpizza per dag ;)
Tror nog att det är vattenvikt eller något sådant som försvinner vad det lider. Kanske startvikten råkade bli ett extremlågt värde av någon anledning. Nu är hon ju på rätt väg och har börjat tappa igen. Ge det lite mer tid.
MrBulk. Jag blir inte klok på hur ni räknar, vissa inlägg är motsägelsefulla. Skulle du kunna säga hur stort själva kaloriintaget är satt till?
Hur räknar du ut att hon verkligen äter 1500 kcal/ dag?
Väger ni maten?
Det är kanske där problemet ligger....
Macroman
2012-08-16, 19:21
MrBulk. Jag blir inte klok på hur ni räknar, vissa inlägg är motsägelsefulla. Skulle du kunna säga hur stort själva kaloriintaget är satt till?
Basal förbrukning: 1500
Träning, stå på jobbet: +1000
Detta ger 2500 kcal i förbränning varje dag (balans).
Så har jag förstått kalkylen. Hur mkt mer förbränning ger ett jobb där man står upp? Tror att 1000 kcal är ganska mkt i överkant men han hävdar att hon låg i balans på 2500 kcal innan deffen. Personligen tror jag att 1500 kcal bara är några 100 kcal i underskott och vissa dagar är det tom i balans.
Siffror hit eller dit, det finns bara två alternativ här, antingen äter hon mer än hon behöver äta för att gå ner eller så har hon någon allvarlig sjukdom som ger henne nedsatt ämnesomsättning och om ni verkligen misstänker det så bör hon ju uppsöka läkare.
Sen är jag lite nyfiken på ett par saker, hur vet du vad din tjej äter på jobbet? Varför postar inte hon här själv så att hon kan bemöta frågeställningarna som dyker upp? Det blir lite märkligt när du agerar mellanhand tycker jag.
Stefan J
2012-08-16, 20:24
Även om jag uppskattat fel så borde hon gå ner, även om hon äter nån frukt på jobbet utan att säga det eller räkna in den så bör det finnas marginal för det, innan så åt hon i mina ögon det dubbla av vad hon äter i dag och varit viktstabil i så länge jag minns.
Det måste vara nån hormonpåverkan, frågan är vad och varför.
Ja det måste givetvis vara en hormonpåverkan!
Din tjej var viktstabil tills du räknade ut hur mycket hon skulle äta. Då plötsligt började hon istället att gå upp i vikt. Det kan ju inte vara så enkelt att hon äter mer kalorier än vad hon gjorde innan. Helt omöjligt. Den enda förklaringen måste således vara att hormonerna (som även de säkerligen varit på stabila nivåer flera år) tröttnat på den outhärdliga monotonin som stabilitet innebär och istället pratat sig samman och beslutat sig för att i sann hormonell komisk anda spela er ett litet spratt för att bryta vardagstristessen. Ack ja hormoner, vilka små skämtsamma rackare de är!
Ja det måste givetvis vara en hormonpåverkan!
Din tjej var viktstabil tills du räknade ut hur mycket hon skulle äta. Då plötsligt började hon istället att gå upp i vikt. Det kan ju inte vara så enkelt att hon äter mer kalorier än vad hon gjorde innan. Helt omöjligt. Den enda förklaringen måste således vara att hormonerna (som även de säkerligen varit på stabila nivåer flera år) tröttnat på den outhärdliga monotonin som stabilitet innebär och istället pratat sig samman och beslutat sig för att i sann hormonell komisk anda spela er ett litet spratt för att bryta vardagstristessen. Ack ja hormoner, vilka små skämtsamma rackare de är!
+1 Dog en smula av skratt!
Xtreme-G
2012-08-16, 21:08
Hur är det med hungern? Rimligtvis äter hon väl saker som mättar bättre nu men 1000 kcal underskott bör inte gå helt obemärkt förbi? Om hon legat på överskott är det väl rimligt att hon kunnat märka det också.
mattilainen
2012-08-16, 23:10
jag har frågat och frågar igen. Är hon gravid? Har hon sin period i månaden?
Om inte. Du säger att du räknat för henne och hon har dödskoll på intaget. Ändå lägger du till "Hon kanske äter någon frukt" eller "Hon kanske äter något hon inte berättar" fast du ändå säger att hon inte gör det. Vad tränar hon som gör att hon gör av med 1000 kcal extra varje dag? Förutom jobbet menar jag.
Kan du inte posta vad hon äter och hur mycket hon äter? Är det inte vätskevikt är det konstigt.
Något är inte rätt.
Tror du har räknat för högt eller så smygäter hon.
Va? När har jag skrivit det?!
Du har inte skrivit det utan det har jag gjort och du tror att det är för högt räknat och då frågar jag dig om du verkligen förstått vad jag skrivit.
Hennes basala är 1400, intaget är 1500, beräknad total förbrukning 2500.
Hur räknar du ut att hon verkligen äter 1500 kcal/ dag?
Väger ni maten?
Det är kanske där problemet ligger....
Hur räknar man annars?
Basal förbrukning: 1500
Träning, stå på jobbet: +1000
Detta ger 2500 kcal i förbränning varje dag (balans).
Så har jag förstått kalkylen. Hur mkt mer förbränning ger ett jobb där man står upp? Tror att 1000 kcal är ganska mkt i överkant men han hävdar att hon låg i balans på 2500 kcal innan deffen. Personligen tror jag att 1500 kcal bara är några 100 kcal i underskott och vissa dagar är det tom i balans.
1000kcal är exklusive träning.
Leva 24h varav 10h arbetsrelaterat.
Hur är det med hungern? Rimligtvis äter hon väl saker som mättar bättre nu men 1000 kcal underskott bör inte gå helt obemärkt förbi? Om hon legat på överskott är det väl rimligt att hon kunnat märka det också.
Hon klagar väldigt mycket på hunger, jag har sagt att det ger med sig lite efter 2v (egen erfarenhet) men det tycker inte hon, nästan värre.
jag har frågat och frågar igen. Är hon gravid? Har hon sin period i månaden?
Om inte. Du säger att du räknat för henne och hon har dödskoll på intaget. Ändå lägger du till "Hon kanske äter någon frukt" eller "Hon kanske äter något hon inte berättar" fast du ändå säger att hon inte gör det. Vad tränar hon som gör att hon gör av med 1000 kcal extra varje dag? Förutom jobbet menar jag.
Kan du inte posta vad hon äter och hur mycket hon äter? Är det inte vätskevikt är det konstigt.
Det har jag redan skrivit i tråden och vi har nog kommit fram till att det är en tillfällig hormon-grej.
Något är inte rätt.
Tror du har räknat för högt eller så smygäter hon.
Eller hormoner.
Varför frågar du om du redan bestämt dig för att det är hormonellt?
Hur räknar man annars?
Jag menar - väger du alltid hennes mat? Även det hon äter på jobbet?
Varför frågar du om du redan bestämt dig för att det är hormonellt?
Inget jag bestämt mig för, bara något jag misstänker och frågan ställde jag innan jag börja misstänka hormonsymptom.
Hur räknar man annars?
Jag menar - väger du alltid hennes mat? Även det hon äter på jobbet?
Ja vi gör matlådor, en till lunch och en till kväll, där emellan blir det ägg till frukost, kvarg på förmiddagen, protein innan träning.
gratefuldead
2012-08-17, 10:16
Ligg inte på sånt stort underskott. -1000 exklusive träning kan med lätthet bli 1500. Öka.
Ligg inte på sånt stort underskott. -1000 exklusive träning kan med lätthet bli 1500. Öka.
Hehe va? Hon går inte ner och då är ditt förslag att äta mer? Snacka om skruvad broscience. :)
Det har jag redan skrivit i tråden och vi har nog kommit fram till att det är en tillfällig hormon-grej.
Eller hormoner.
Har du skäl att tro att hon har sköldkörtelhormonfel då? Eller är det vätska hon har gått upp? Vad är symptomen som får dig att misstänka hormonfel?
Har du skäl att tro att hon har sköldkörtelhormonfel då? Eller är det vätska hon har gått upp? Vad är symptomen som får dig att misstänka hormonfel?
Ja nu var det så att hon fick mens första gången på 7 år, äter minipiller vilket gör att hon inte har nån mens men nu kom den ändå en snabb sväng 2-3 dagar över helgen.
Och angående sköldkörtel så borde det ha synts innan deffen.
gratefuldead
2012-08-17, 11:31
Hehe va? Hon går inte ner och då är ditt förslag att äta mer? Snacka om skruvad broscience. :)
Jepp. Har hänt flera gånger genom åren att folk på brädan har ätit för lite och på så sätt lyckats gå upp något kilo. Troligtvis någon typ av hormonförändring, dock säkerligen högst tillfälligt.
Går liksom inte att svälta ihjäl sig.
Ligg på -500 kcal ett tag och se.
Jepp. Har hänt flera gånger genom åren att folk på brädan har ätit för lite och på så sätt lyckats gå upp något kilo. Troligtvis någon typ av hormonförändring, dock säkerligen högst tillfälligt.
Ligg på -500 kcal ett tag och se.
Sorry men det där är en myt, om man legat på väldigt stort underskott ett längre tag så kan man bli spontant slöare/tröttare därmed röra på sig mindre och möjligtvis behåller kroppen mer vätska så att viktutvecklingen på vågen blir långsammare eller stannar upp ett tag, men man går inte upp ett par kilo för att man ligger på ett stort underskott..
Rekommendationen max -500 kommer från att man vill minimera risken för muskelförlust så mycket som möjligt.
thebandit
2012-08-17, 11:51
Nä man har ju sett tjockismagarna på "svältande" afrikanska barn. Vilket fail lol!
mattilainen
2012-08-17, 12:54
Nä man har ju sett tjockismagarna på "svältande" afrikanska barn. Vilket fail lol!
Detta tycker jag är intressant :) Det har att göra med att man vanligtvis har lite större proteiner i blodbanan som gör att vätskan som pressas ut från blodbanan ut bland cellerna i kroppen ska kunna återgå till blodbanan genom diffusion. På dessa barn äter dom så lite och är så undernärda att dessa proteiner börjar spjälkas för att ha råd att överleva. När dessa inte finns kvar i blodbanan i lika stor utsträckning kommer vätskan som ska återgå genom diffusion inte gå tillbaka och det bildas ödem i buken. Detta har naturligt vis inte något med frågan att göra men om någon undrar så kanske detta hjälper till :)
Jag har mätt min ämnesomsättning hos läkare ett par gånger och när jag åt 1200 kcal om dagen minskade min förbränning markant. Nu när jag börjat äta mer igen har jag normala värden. Så.. Myt eller inte, kroppen jobbar bättre med energi i kroppen.
Sorry men det där är en myt
+1
Myten kommer av att dels så ljuger bantare (medvetet och/eller omedvetet) om vad de äter inför sina coacher/vänner för att de inte vill skämmas och/eller så är de dåliga på att analysera sin viktkurva och har på tok för dålig koll på kalorierna och glömmer bort en massa kalorier och/eller räknar ut saker på på tok får små tidsintervall.
Att bantare "ljuger" finns det gott om stöd för i studier. Det behöver inte vara med flit, oftast är det inte med flit heller. Men en felmarginal på +100% / -50% är inte helt ovanlig. Är man mer erfaren kan den klart sjunka men ändå vara väldigt stor. Det är bara när man är nitisk med allt och har tålamod att vänta 2-3 veckor innan man räknar på om man är på balans/underskott/överskott som man kan få nåt så när bra siffror på var man ligger.
Givetvis måste man fortsätta räkna varje dag efter dessa veckor för att få en mer noggrann siffra pga av vätskefluktuationer som kan ske vecka 1-2. Är man tjej har man dessutom ännu mer vätskefluktuationer och kanske måste köra 5 veckors diet där man räknar varenda ingrediens man stoppar in i munnen innan man kan avgöra nåt så när var kaloribalansen ligger, + eller - och hur många hundra?
Undantag är väl ifall man planerat ett underskott men går upp kraftigt i vikt vecka 1+2. Då kan man nästan utesluta att det är ett underskott man ligger på. Saker som kan spöka är att alla kalorier som äts inte registreras, att man räknat för högt, eller ovanliga omständigheter (hormoniella som redan nämnts) eller att man tror man förbränner mer än man gör.
Ett exempel på när "folk som ätit för lite och därmed ökat i vikt men börjar tappa när de ökar kalorierna" är följande:
Individ följer en strikt diet och fuskar pga detta, men säger inget om detta eftersom det är pinsamt. "Coachen" säger åt individen att öka kalorierna och nämner från vilka källor (bra mat) och individen börjar äta mer av dessa källor. Detta leder till att individen inte fuskar och räknar man på det så har kalorierna faktiskt sänkts. Individen är säkerligen medveten om sitt fusk men kommer ändå att tänka "men jag äter ju mycket mer nu" eftersom de flesta har så dålig koll på vad kalorier är och ser bara "all jävla potatis" på tallriken och kan inte föreställa sig att en liten snickers här och där kan innehålla så mycket kalorier. Speciellt inte med tanke på hur mätt individen numera är av all volym mat.
Jag har mätt min ämnesomsättning hos läkare ett par gånger och när jag åt 1200 kcal om dagen minskade min förbränning markant. Nu när jag börjat äta mer igen har jag normala värden. Så.. Myt eller inte, kroppen jobbar bättre med energi i kroppen.
Nog ingen som säger emot det där. Men ju lägre kaloriintag desto högre kaloriunderskott. Om man från kaloribalans minskar sitt kaloriintag med 500 kcal kanske man hamnar på ett underskott på 400 kcal. Om man sedan därifrån sänker med ytterligare 500 kcal (total sänkning 1000) så kanske underskottet blir 700 kcal.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.