Visa fullständig version : Deffa eller bulka ? (bilder)
Sayonara
2012-08-10, 09:13
Hej, har ett dilemma, vet inte om jag skall fortsätta att deffa eller börja bulka, tror jag ligger runt 13%bf, och planerar att ligga runt 10-8% tills nästa sommar.
Tycker ni jag borde forsätta deffa ? eller bulka nu och deffa till våren ?
Imo ett riktigt bra utgångsläge för bulk?
Deffa inför solperioden som typ alltid kommer i augusti, sen drar du igång bulken när det mulnar. ;)
Deffa inför solperioden som typ alltid kommer i augusti, sen drar du igång bulken när det mulnar. ;)
Det handlar om typ en månad där vädret ändå inte kommer vara bra hela tiden.
Bulka imo om du vill det. Hade varit en annan femma om det var maj eller juni nu.
Vem påbörjar en deff i slutet av sommaren förutom någon som ska tävla? Det är dags att bli grov.
Beror lite på hur du känner. Jag hade nog prioriterat att först pressa ner fettprocenten ytterligare. Man vill väl inte bara vara i toppform på sommaren utan året runt :)
Sayonara
2012-08-12, 19:04
Alright tackar, men om jag ska bulka, hur mycket kcal över skall jag lägga mig ? tänkte i sådana fall bulka fram till februari och sen deffa fram till juni, om jag lägger mig på 500+ lär jag väll öka till en 15-16%bf minst va ? på den långa tidsperioden
funderar på om det inte vore bättre att deffa ett tag till ner till en 11% och sedan bulka framm till februari ?
Fredrik_S
2012-08-13, 00:13
i teorin kan 500 plus vara lätt men äter man 500 kcal mer än det man tror är ens ballans så är det sjukt lätt att man blir mer aktiv utan att tänka på det.. så det kan krävas ytterligare kcal....
hursomhelst se till att bulka på mycket kolhydrater och protein så att musklerna är sprängfyllda med glykogen och energi hela tiden...
Sayonara
2012-08-13, 09:46
i teorin kan 500 plus vara lätt men äter man 500 kcal mer än det man tror är ens ballans så är det sjukt lätt att man blir mer aktiv utan att tänka på det.. så det kan krävas ytterligare kcal....
hursomhelst se till att bulka på mycket kolhydrater och protein så att musklerna är sprängfyllda med glykogen och energi hela tiden...
aa okej tackar, vad hade du gjort i mitt läge ? hade du deffat yttligare till en 10% och sedan bulkat ? eller bulkat nu ?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.