Visa fullständig version : Att avsluta en diet - Med vilken marginal (viktklasser) och tillvägagångssätt
Jag har läst runt lite på kolozzeum men har inte hittat någon klockren tråd. Jag är en fet styrkelyftare som gått från -93 till -74 under några månaders tid (:smash:).
Morgonvikten är nu på runt 74,5-75 kg och då äter jag en kost utan någon större mängd kolhydrater (oftast under 50g om dagen) och totalt runt 1500-1800 kalorier per dag. En gång i veckan har jag försökt hålla ett lite högre intag, dock har det varit relativt moderata intag även då.
Min önskan är att initialt hålla en morgonvikt runt 74 kg under en tid vid kaloribalans. Hur bör jag resonera när jag väljer en vikt att avsluta viktnedgången vid? Hur mycket vätska kan jag räkna med att dra på mig när jag äter runt kaloribalans (utfyllt med mer kolhydrater) Finns det någon vettig riktlinje?
Hur hanterar/rekommenderar ni övergången från diet till balans går till, höja med ett antal hundra kalorier på en gång eller småfjutta över några veckors tid?
Hur mycket vätska kan jag räkna med att dra på mig när jag äter runt kaloribalans (utfyllt med mer kolhydrater) Finns det någon vettig riktlinje?
Hur hanterar/rekommenderar ni övergången från diet till balans går till, höja med ett antal hundra kalorier på en gång eller småfjutta över några veckors tid?
Runt ett kilo kan du nog räkna med om du börjar fylla ut med kolhydrater.
Jag ser personligen ingen anledning till att krångla till det med en flera veckors lång övergång. Enklast är om du över några dagar höjer upp ditt intag till en tänkt kaloribalans när du väl nått ditt mål.
Nu spekulerar jag lite fritt här vi kan ta allt med en nya salt. Varje gram kolhydrat kan lagra 2.7g vatten, du kan trycka in ungefär 550g kolhydrater i kroppen Så rent spekulativt så blir det ca 1.5kg. Sen kommer du ju inte trycka in allt det här direkt eftersom du ändå vill börja äta moderat och därmed in fylla upp nivåerna direkt. Sen tillkommer ju ytterligare saker som mer tarminnehåll och liknande. Så dryga 2kg första veckan kan du säkert räkna med. Så jag skulle gå ned några till ca 72kg för att hamna kring 74 när jag slutar deffen.
Jag hanterar personligen inte övergången nå bra, jag bara laddar på för att jag får äta :) Men skulle jag försöka göra det smart så skulle jag kolla hur mkt jag hade gått ned den senaste veckan, räkna med att allt var fett och lite grovt räkna ut hur stort underskott det här blir, sedan lägga till det underskottet plus lite till (man förbrukar lite mer när man äter). Alltså senaste veckan har du gått ned 400g fett + vatten, alltså 2800kcal per vecka eller 400kcal/dag. Öka därför intaget med 400-500kcal och se hur kroppen svarar. Sen beror det ju lite på hur lång tid du har på dig också, har du marginal så kan du ju börja äta, råka skjuta över i några veckor och sen ta ned dig och stabilisera dig. Har du en väldigt precis tid att träffa så skulle jag inte höja intaget lika mycket.
Men som sagt, jag har inte gjort sakerna i verkligheten utan spekulerar bara. Någon som faktiskt gjort det praktiskt får gärna fylla på. Eller ser någon miss i min beräkning.
Nu spekulerar jag lite fritt här vi kan ta allt med en nya salt. Varje gram kolhydrat kan lagra 2.7g vatten, du kan trycka in ungefär 550g kolhydrater i kroppen Så rent spekulativt så blir det ca 1.5kg. Sen kommer du ju inte trycka in allt det här direkt eftersom du ändå vill börja äta moderat och därmed in fylla upp nivåerna direkt. Sen tillkommer ju ytterligare saker som mer tarminnehåll och liknande. Så dryga 2kg första veckan kan du säkert räkna med. Så jag skulle gå ned några till ca 72kg för att hamna kring 74 när jag slutar deffen.
Jag hanterar personligen inte övergången nå bra, jag bara laddar på för att jag får äta :) Men skulle jag försöka göra det smart så skulle jag kolla hur mkt jag hade gått ned den senaste veckan, räkna med att allt var fett och lite grovt räkna ut hur stort underskott det här blir, sedan lägga till det underskottet plus lite till (man förbrukar lite mer när man äter). Alltså senaste veckan har du gått ned 400g fett + vatten, alltså 2800kcal per vecka eller 400kcal/dag. Öka därför intaget med 400-500kcal och se hur kroppen svarar. Sen beror det ju lite på hur lång tid du har på dig också, har du marginal så kan du ju börja äta, råka skjuta över i några veckor och sen ta ned dig och stabilisera dig. Har du en väldigt precis tid att träffa så skulle jag inte höja intaget lika mycket.
Men som sagt, jag har inte gjort sakerna i verkligheten utan spekulerar bara. Någon som faktiskt gjort det praktiskt får gärna fylla på. Eller ser någon miss i min beräkning.
Det kanske hänger på den där nypan salt. Så länge saltbalansen bibehålls tror jag fortfarande det ligger närmare ett drygt kilo än två. Några hundra kcal ökning ger ju väldigt små ökningar av tarminnehåll om det fylls med kolhydrater.
Sedan tror jag inte att glykogenlagren fylls på till max, mer rimligt att räkna på ca 300 än >500 g.
Men det går ju att spekulera hej vilt utan att vi kommer närmare vad som händer i verkligheten. ;)
Man tackar! Jag använder nog 72-72,5 kg som utgångspunkt för att vara säker, det är ju ingen katastrof om jag ligger 0,5-1kg för lågt i början. Efter ha läst vissa trådar med personer som påstod att de gått upp 5 kg på några dagar (ej tävlingsdiet) så har jag varit lite smånojjig.
Varför spelar det roll för dig ifall du lägger på dig ett par kg vätska?
Varför spelar det roll för dig ifall du lägger på dig ett par kg vätska?
Jag är begränsad till viktklass -74 kg, dvs jag måste väga under 74,0 för att få tävla i den klassen.
Jag är begränsad till viktklass -74 kg, dvs jag måste väga under 74,0 för att få tävla i den klassen.
Usch vad seg man kan vara. Läste viktklasser i trådtiteln, styrkelyftare i trådstarten men hjärnan lyckades ändå inte koppla.
Usch vad seg man kan vara. Läste viktklasser i trådtiteln, styrkelyftare i trådstarten men hjärnan lyckades ändå inte koppla.
Med tanke på forumsdelen så är du ursäktad om du inte kopplade ihop allt på en gång.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.