Visa fullständig version : Funderingar kring mängden protein i samband med olika kosthållningar
Martin123
2012-08-09, 07:57
Hej
Har lite funderingar som jag gärna skulle få input på, hoppas ni kan följa mitt resonemang (Och kolla om min matte stämmer).
Generellt verkar det som att de flesta rekommenderar att man äter 2gr protein/kg kroppsvikt för att öka i muskelmassa. För mig som väger 80kg innebär det alltså 160gr.
Jag försöker följa Crossfits rekommendationer på en fördelning mellan näringsämnen som ser ut såhär: 40% kolhydrater, 30% Fett, 30% protein.
Jag har också använt http://matkalkyl.se/ för att beräkna att jag behöver ca 3500kcal/dag för viktökning. Vad jag kan utläsa ger 1gr protein 4kcal.
30% protein av 3500kcal skulle ge 262,5gr protein per dag, alltså snarare 3gr/kg kroppsvikt.
Vad har ni för tankar kring detta? Jag är novis på det här med att räkna kalorier och gram mm. så mina slutsatser kan eventuellt vara helt tokiga.
Eddie Vedder
2012-08-09, 08:02
Det är mer lämpligt med gram per kg kroppsvikt än energiprocent. Tycker i alla fall jag.
Att kombinera olika riktlinjer för hur man ska äta fungerar sällan då dom bygger på olika grunder.
Att äta 3g/kgkv kommer inte skada dig men kommer kanske inte ge så mycket extra.
Du får välja vilka riktlinjer du värderar högst helt enkelt.
Martin123
2012-08-09, 08:04
Det är mer lämpligt med gram per kg kroppsvikt än energiprocent. Tycker i alla fall jag.
Om du har lust får du gärna utveckla det? Tolkar jag det rätt om du menar att jag ska styra fördelningen mellan näringsämnena utifrån hur många gram protein jag bör få i mig? dvs minska på proteinmängden?
Eddie Vedder
2012-08-09, 08:09
Om du har lust får du gärna utveckla det? Tolkar jag det rätt om du menar att jag ska styra fördelningen mellan näringsämnena utifrån hur många gram protein jag bör få i mig? dvs minska på proteinmängden?
Jag menar att gram näringsämne multiplicerat med ens kroppsvikt är ett bättre riktmärke än att försöka sikta på specifika procentsatser. Procentsatserna leder ju till större fluktuationer baserat på energiintag. Procentsatser känns mer som något man gör för att hålla det så enkelt som möjligt när man diskuterar större grupper.
Reaper123
2012-08-09, 08:40
Jag menar att gram näringsämne multiplicerat med ens kroppsvikt är ett bättre riktmärke än att försöka sikta på specifika procentsatser. Procentsatserna leder ju till större fluktuationer baserat på energiintag. Procentsatser känns mer som något man gör för att hålla det så enkelt som möjligt när man diskuterar större grupper.Kan inte annat än hålla med...
För känns onödigt att bulka på 3xkv i protein, då skulle jag personlingen (!) lägga minst 0,5xkv av detta på kolhydrater om fettintaget känns tillräckligt :)
Martin123
2012-08-10, 07:08
Tack för tipsen! Ska testa vidare och se vad som passar.
Att äta 3g/kgkv kommer inte skada dig men kommer kanske inte ge så mycket extra.
Det är dock ingen som vet på sikt. Men på kort sikt så förefaller det inte skada, nej.
Det är fortfarande mycket protein att få i sig dagligen.
Det är dock ingen som vet på sikt. Men på kort sikt så förefaller det inte skada, nej.
Det är fortfarande mycket protein att få i sig dagligen.
Korrekt, men finns det någon studie som ens ger indikationer på att det skulle kunna vara farligt?
Inga bieffekter funna, visserligen "bara" sex månader och råttor men ändå. http://ajpregu.physiology.org/content/287/4/R934.short
Korrekt, men finns det någon studie som ens ger indikationer på att det skulle kunna vara farligt?
Inga bieffekter funna, visserligen "bara" sex månader och råttor men ändå. http://ajpregu.physiology.org/content/287/4/R934.short
Nope, det finns ju inte det men om njurarna blir "slitna" eller vad annat man hypotetiskt kan tänka sig på sikt, går tyvärr inte att säga i dagsläget.
Studier på 3 g / kg kroppsvikt i ett par veckor hos tränande unga män visar inte på något problem heller.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.