Logga in

Visa fullständig version : 15 kg på 15 veckor

Ha5nna
2012-08-08, 21:24
Tja!
Har varit duktig och gått ner från 120 kg till 79, men nu vill jag tappa sista innan jul. Dags att trimma fläsket istället.
Dock har jag helt och hållet tappat suget och vill ha lite tips på hur jag ska äta, och hur mkt jag ska träna.
Har tänkt mig, MAT: Frukost fullkornbröd, 2 ägg och pålägg, Lunch protein+sallad, mellis kesella alt yoghurt med frukt och nötter, middag gröt lr protein m lite kolhydrater och grönt.
Träning: 5 morgonpromenade per vecka, 3 friskispass och 2 löppass.
Är det här ett bra upplägg?

Totalt slackat under sommaren, för mkt öl och glass.:smash:

LilMack
2012-08-08, 21:37
Öl är fruktansvärt gott :)

Gröt till middag känns dumt. Så lite kolisar som möjligt till middag. Se till att få i dig energi efter träningspassen.

Fishtank
2012-08-08, 21:50
Varför så lite kolisar som möjligt till middag?

Det andra stämmer däremot, försök käka efter du tränat.
Börja styrketräna är också ett bra tips annars riskerar du att bli smalfet och inte fit som du säkert siktar på.

ducedo
2012-08-08, 22:55
Personligen så skulle jag plockat bort brödet och pålägg vid frukosten till förmån för något annat som mättar bättre och inte är lika kaloritätt. Nu är bröd visserligen min akilleshäl men kalorierna springer snabbt iväg om man tar två eller tre mackor.

Rahf
2012-08-09, 00:53
Vad sägs om gröt till frukost? Mättar väldigt bra.

Just nu ser ditt lilla matschema väldigt trist ut. Varierar du dig någonting, eller är detta normen, dag ut och dag in?

Mala
2012-08-09, 02:05
Öl är fruktansvärt gott :)

Gröt till middag känns dumt. Så lite kolisar som möjligt till middag. Se till att få i dig energi efter träningspassen.

Förstår inte varför du anser att man ska äta lite kolisar till middag?

abstract
2012-08-09, 06:38

Min gissning, inte alls för att det är dåligt, utan antagligen för att det inte finns så mycket utrymme för kolhydrater när man som tjej ska ligga på 1000kcal i underskott, ha bra mättnad och samtidigt få i sig runt 160g protein.

Är det någon gång man kanske får dra ner på kolhydraterna är det nog under dessa förutsättningar, och försöka hitta ev förlorad energi från andra källor.

AronP
2012-08-09, 07:14
Förhöjda insulinnivåer, resulterar i fettinlagring under natten, samt reducerad GH-utsöndring under natten, resulterar i sänkt proteinsyntes och fettförbränning + lite mer dåliga saker. Är väl det man brukar prata om. Avgör själv hur stor värdering du vill lägga i det.

Anton Fräs
2012-08-09, 07:16
Tja!
Har varit duktig och gått ner från 120 kg till 79, men nu vill jag tappa sista innan jul. Dags att trimma fläsket istället.
Dock har jag helt och hållet tappat suget och vill ha lite tips på hur jag ska äta, och hur mkt jag ska träna.
Har tänkt mig, MAT: Frukost fullkornbröd, 2 ägg och pålägg, Lunch protein+sallad, mellis kesella alt yoghurt med frukt och nötter, middag gröt lr protein m lite kolhydrater och grönt.
Träning: 5 morgonpromenade per vecka, 3 friskispass och 2 löppass.
Är det här ett bra upplägg?

Totalt slackat under sommaren, för mkt öl och glass.:smash:

Det ser bra ut. Är det en måltidsplan du kan hålla? Det är nämligen det absolut viktigaste.

Överanalysera inte ditt kostintag och kör på något du kan hålla är min bästa rekommendation.

Ha5nna
2012-08-09, 09:12
Det är ju så mkt info från alla håll. Hade en PT (som jag inte alls trivdes med visserligen) som bara tjatade om kost och ingenting om träning.
Jag anser att jag ska gå ned i vikt med hjälp av träning och viss kosthållning.
Men jag kommer från ett umgänge av överätning, därför jag vill ha lite tips, eftersom det här med mat inte är helt lätt för mig.

Men okej. Gröt och ägg till frukost. Är ju lite sådär galen i bröd, så jag vill ha min macka för att inte förbjuda saker, det blir bara fel i min hjärna då ;)
Kanske kan klämma in den efter träningen ;)

Vart hittar man en riktigt bra PT som inte tar 500 i timmen för å rita på ens matschema? Tycker det är en svår djungel det här ;)

Reaper123
2012-08-09, 10:26
Det är ju så mkt info från alla håll. Hade en PT (som jag inte alls trivdes med visserligen) som bara tjatade om kost och ingenting om träning.
Jag anser att jag ska gå ned i vikt med hjälp av träning och viss kosthållning.Men jag kommer från ett umgänge av överätning, därför jag vill ha lite tips, eftersom det här med mat inte är helt lätt för mig.

Men okej. Gröt och ägg till frukost. Är ju lite sådär galen i bröd, så jag vill ha min macka för att inte förbjuda saker, det blir bara fel i min hjärna då ;)
Kanske kan klämma in den efter träningen ;)

Vart hittar man en riktigt bra PT som inte tar 500 i timmen för å rita på ens matschema? Tycker det är en svår djungel det här ;)Ang det festilade...

Man kan gå ned i vikt utan att träna, vilket då betyder att vad är viktigast? Jo koll på kosten. Träning anser jag vara ett verktyg för att:

- Må bra
- Bibehålla styrkan/muskelnmassan vid ev deff
- Öka kcalförbränning (och kunna äta mer)

Det du behöver lära dig är att räkna kalorier, lägga upp en kcalbudget och försöka följa den och se vart utvecklingen bär av. Kan vara svårt i början, men när du väl fått klämm på detta kommer allt bli så mycket enklare!

Mvh
Fd tjockis

Ha5nna
2012-08-09, 10:35
Ang det festilade...

Man kan gå ned i vikt utan att träna, vilket då betyder att vad är viktigast? Jo koll på kosten. Träning anser jag vara ett verktyg för att:

- Må bra
- Bibehålla styrkan/muskelnmassan vid ev deff
- Öka kcalförbränning (och kunna äta mer)

Det du behöver lära dig är att räkna kalorier, lägga upp en kcalbudget och försöka följa den och se vart utvecklingen bär av. Kan vara svårt i början, men när du väl fått klämm på detta kommer allt bli så mycket enklare!

Mvh
Fd tjockis

Räkna kalorier, räkna ut hur mycket kalorier min kropp behöver och så känns som att jag har kläm på. Men jag kan ju äta ca 1500 kcal och bara äta choklad, jag vill veta vad som gör mig stark och som passar att äta ihop med den träning jag kommer att köra. Så att jag orkar liksom.

Tycker det är så mycket råd och rön därute. Skippa kolhydrater/Skippa fett/Skippa socker/Svält dig/ Ät allt du vill när du vill/ mfl.

Tycker det är trevligare att höra av folk som tränar och fd tjockisar som ger en mer verklighetsförankrade tips ;)

Anton Fräs
2012-08-09, 10:39
Jag tycker du ska äta en blandad kost, gärna allmänt "nyttiga" livsmedel. Gärna hålla ett något högre proteinintag. I övrigt tycker jag inte du skall bekymra dig över detaljer.

Du verkar vara på god väg med de förslag du skrivit. :)

RykteT
2012-08-09, 10:40
Förhöjda insulinnivåer, resulterar i fettinlagring under natten, samt reducerad GH-utsöndring under natten, resulterar i sänkt proteinsyntes och fettförbränning + lite mer dåliga saker. Är väl det man brukar prata om. Avgör själv hur stor värdering du vill lägga i det.

Följdfråga: Om jag tar en gainer efter mitt träningspass (som slutar runt 19.00) så borde jag alltså förlora på det i jämförelse med om jag skulle starta tränigen 3 timmar tidigare?

Reaper123
2012-08-09, 10:43
Räkna kalorier, räkna ut hur mycket kalorier min kropp behöver och så känns som att jag har kläm på. Men jag kan ju äta ca 1500 kcal och bara äta choklad, jag vill veta vad som gör mig stark och som passar att äta ihop med den träning jag kommer att köra. Så att jag orkar liksom.

Tycker det är så mycket råd och rön därute. Skippa kolhydrater/Skippa fett/Skippa socker/Svält dig/ Ät allt du vill när du vill/ mfl.

Tycker det är trevligare att höra av folk som tränar och fd tjockisar som ger en mer verklighetsförankrade tips ;)Låter bra det, då har du det mesta vunnet! :)

Hur du ska fördela dina kalorier är väl egentligen ingen annan än du som kan ta reda på, du har bra riktlinjer i deffguiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881), men krasst sätt skulle jag säga att om du äter mat som får dig att må bra så kommer det vara en kosthållning du kan hålla långsiktigt vilket är vad du egentligen söker! Sen justerar du storleken på portionerna enligt antalet kcal du har att äta!

Personligen cyklar jag min kost, normalt äter jag alltid proteinrikt. Men på träningsdagarna är det mycket kolhydrater och lite fett medans på vilodagarna är det omvända, alltså snålar in (lite) på kolhydrater och lägger till någon extra fettkälla!

Har lärt mig att sluta upp att förbjuda saker, vill jag äta en godisbit så ger jag plats för det och kanske måste gå ut på en extra promenad. Sen kan jag såklart inte äta godis/pizza varje dag... men att totalförbjuda allt "gott" får mig iaf att få sjuka cravings och jag äter upp en veckas kcalunderskott på en urspårad "ätardag"...

AronP
2012-08-09, 10:45
Följdfråga: Om jag tar en gainer efter mitt träningspass (som slutar runt 19.00) så borde jag alltså förlora på det i jämförelse med om jag skulle starta tränigen 3 timmar tidigare?
Att ens försöka sätta dom saker i jämförelse är helt orimligt. Sluta noja över sådan saker. Men jag gissar att du inte sover direkt, troligtvis hinner insulinet gå ned så att det inte är någon fara. Sen behöver du energi för att bygga. Alltså det är inte att allt bara kastas överbord för att man äter lite.

Ett gammalt, och lite bortglömt, uttryck är KISS - Keep It Simple Stupid! Träna ordentligt, ät ordentligt, sov ordentligt. Gör du dom 3 sakerna så kommer du växa.

RykteT
2012-08-09, 10:49
Att ens försöka sätta dom saker i jämförelse är helt orimligt. Sluta noja över sådan saker. Men jag gissar att du inte sover direkt, troligtvis hinner insulinet gå ned så att det inte är någon fara. Sen behöver du energi för att bygga. Alltså det är inte att allt bara kastas överbord för att man äter lite.

Ett gammalt, och lite bortglömt, uttryck är KISS - Keep It Simple Stupid! Träna ordentligt, ät ordentligt, sov ordentligt. Gör du dom 3 sakerna så kommer du växa.

Tack!

Det var bara en teorietisk fråga, inget jag skulle ändrat på vad svaret än blivit. Bara kul att öka på sin kunskapsbas då och då! ;)

Ha5nna
2012-08-09, 10:51
Låter bra det, då har du det mesta vunnet! :)

Hur du ska fördela dina kalorier är väl egentligen ingen annan än du som kan ta reda på, du har bra riktlinjer i deffguiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881), men krasst sätt skulle jag säga att om du äter mat som får dig att må bra så kommer det vara en kosthållning du kan hålla långsiktigt vilket är vad du egentligen söker! Sen justerar du storleken på portionerna enligt antalet kcal du har att äta!

Personligen cyklar jag min kost, normalt äter jag alltid proteinrikt. Men på träningsdagarna är det mycket kolhydrater och lite fett medans på vilodagarna är det omvända, alltså snålar in (lite) på kolhydrater och lägger till någon extra fettkälla!

Har lärt mig att sluta upp att förbjuda saker, vill jag äta en godisbit så ger jag plats för det och kanske måste gå ut på en extra promenad. Sen kan jag såklart inte äta godis/pizza varje dag... men att totalförbjuda allt "gott" får mig iaf att få sjuka cravings och jag äter upp en veckas kcalunderskott på en urspårad "ätardag"...

Exakt, det är väl det som lite är tricket för att lyckas hålla sig nere på den vikt man lyckats nå ner till, att undvika de där förbaskade ätardagarna, för de blir bara fel ändå, jag lyckas aldrig hålla en unnardag till en chokladbit direkt ;)

Tompann
2012-08-09, 10:59
Exakt, det är väl det som lite är tricket för att lyckas hålla sig nere på den vikt man lyckats nå ner till, att undvika de där förbaskade ätardagarna, för de blir bara fel ändå, jag lyckas aldrig hålla en unnardag till en chokladbit direkt ;)

Ätardagar kan förstöra mycket. Skulle råda dig till att hålla dig borta från dom om du inte vet hur dom ska hanteras. Jag brukar kunna få i mig upp emot två veckors underskott på sådana dagar då allt spårar ur. När man deffar är choklad fan värre än heroin.

Har du en målvikt du väldigt gärna vill nå på en viss tid kan det vara bra att skippa alkohol i så stor mån det går också. Det är väldigt kcal-rikt och jag personligen brukar inte ha något problem med att äta 2-3 gånger på väg hem från krogen efter några öl. Dessutom är man så less på sig själv dagen efter att man bara måste tröstäta en pizza.

Ha5nna
2012-08-09, 11:03
Ätardagar kan förstöra mycket. Skulle råda dig till att hålla dig borta från dom om du inte vet hur dom ska hanteras. Jag brukar kunna få i mig upp emot två veckors underskott på sådana dagar då allt spårar ur. När man deffar är choklad fan värre än heroin.

Har du en målvikt du väldigt gärna vill nå på en viss tid kan det vara bra att skippa alkohol i så stor mån det går också. Det är väldigt kcal-rikt och jag personligen brukar inte ha något problem med att äta 2-3 gånger på väg hem från krogen efter några öl. Dessutom är man så less på sig själv dagen efter att man bara måste tröstäta en pizza.

Dricker enbart alkohol under mästerskapen, det är billigare med bärs än vatten oftast ;)
Så där är inte mitt problem. Jag älskar däremot nötter, chips, godis och glass. Det är mina stoooora cravings. Och pommes frites ;)
Men jag håller med du, det får såklart bli tvärnej.

Varför kan ingen komma på typ ett kul sätt att banta?

Tompann
2012-08-09, 11:48
Dricker enbart alkohol under mästerskapen, det är billigare med bärs än vatten oftast ;)
Så där är inte mitt problem. Jag älskar däremot nötter, chips, godis och glass. Det är mina stoooora cravings. Och pommes frites ;)
Men jag håller med du, det får såklart bli tvärnej.

Varför kan ingen komma på typ ett kul sätt att banta?

Du får väl se till att göra en lek av måltiderna. Ät en tugga för varje rätt fråga på ett quiz!

Sen kan man ju alltid träna roligt på det.

http://www.youtube.com/watch?v=-AuIURhCoAA

TomasB
2012-08-09, 13:10

Du förstod inte att personen ifrågasatte ditt tidigare påstående med ett exempel för att illustrera att du ev. har fel?

http://www.sciencedaily.com/releases/2006/02/060202080832.htm

AronP
2012-08-09, 13:20
Du förstod inte att personen ifrågasatte ditt tidigare påstående med ett exempel för att illustrera att du ev. har fel?

http://www.sciencedaily.com/releases/2006/02/060202080832.htm
Fast nu frågade han ju för att han undrade, för det första.

För det andra, jag har inte sagt vad som rätt eller fel. Jag gav bara en förklaring till varför man rekommenderar att äta carbs på kvällen.

För det trejde, jag äter själv massa carbs på kvällen. Eller rättare sagt; jag äter alla mina carbs på kvällen. Jag anser dock inte att jag behöver brodera ut en sådan utläggning i svaret ovan då det är mestadels spekulationer.

Och för det sista lilla, vill du visa motsatsen till det jag sa så finns det betydligt bättre studier än en studie som handlar om en högfettsdiet när vi pratar om kolhydrater på kvällen.

Mala
2012-08-09, 13:53

Lägger inte alls stor värdering i det eftersom det verkar som att det finns studier som pekar åt andra hållet också. Men tack för förklaringen till varför många menar att man inte ska ta kolisarna sent. Själv tror jag inte så värst mycket på det och äter kolisarna när som helst, oftast på kvällen:)

TomasB
2012-08-09, 15:20
Fast nu frågade han ju för att han undrade, för det första.

För det andra, jag har inte sagt vad som rätt eller fel. Jag gav bara en förklaring till varför man rekommenderar att äta carbs på kvällen.

För det trejde, jag äter själv massa carbs på kvällen. Eller rättare sagt; jag äter alla mina carbs på kvällen. Jag anser dock inte att jag behöver brodera ut en sådan utläggning i svaret ovan då det är mestadels spekulationer.

Och för det sista lilla, vill du visa motsatsen till det jag sa så finns det betydligt bättre studier än en studie som handlar om en högfettsdiet när vi pratar om kolhydrater på kvällen.

Kanske är jag som misstolkade både honom och dig. Isf ber jag om ursäkt.

Studien visade på det felaktiga i hypotesen att äta sent skulle vara ogynnsamt för fetma eller fettinlagring. Vi diskuterade väl inte direkt på en hög vetenskaplig nivå så jag tyckte den var passande.

robber
2012-08-09, 15:23
500g milbona kvarg och funlight alt lite jordgubbar i mixern har jag käkat i ca 2 månader nu varje morgon.

Bra med protein och lite kolisar samt billigt och man ät mätt ett tag.

Gick fö ned 13kg på en månad 2007. Käkade hamburgerkött till lunch och middag sen ägg och bacon till frukost varje dag samt gick minst en timme om dagen. Det gjorde iaf susen för mig :)

/R

AronP
2012-08-09, 15:23
Studien visade på det felaktiga i hypotesen att äta sent skulle vara ogynnsamt för fetma eller fettinlagring. Vi diskuterade väl inte direkt på en hög vetenskaplig nivå så jag tyckte den var passande.
Fast studien handlar fortfarande om fett. Fett har inte insulinsättande egenskaper i samma grad som kolhydrater.

Mala
2012-08-09, 19:08
500g milbona kvarg och funlight alt lite jordgubbar i mixern har jag käkat i ca 2 månader nu varje morgon.

Bra med protein och lite kolisar samt billigt och man ät mätt ett tag.

Gick fö ned 13kg på en månad 2007. Käkade hamburgerkött till lunch och middag sen ägg och bacon till frukost varje dag samt gick minst en timme om dagen. Det gjorde iaf susen för mig :)

/R

13kg kan verka för mycket på 1 månad, men antar att du var väldigt överviktig?

LilMack
2012-08-09, 22:40
Varför så lite kolisar som möjligt till middag?

Det andra stämmer däremot, försök käka efter du tränat.
Börja styrketräna är också ett bra tips annars riskerar du att bli smalfet och inte fit som du säkert siktar på.

Det är så jag äter numera. Tänkte mig inte för när jag skrev. Viktiga är kalori in kalori ut.

Exdiaq
2012-08-09, 23:03
Du har gått ner 41kg. Berätta för mig igen varför du vill ändra på vad du har gjort tidigare samt ha femtioelva tyckare och tänkare som säger vad du ska göra?

robber
2012-08-10, 06:37
13kg kan verka för mycket på 1 månad, men antar att du var väldigt överviktig?

Vägde 88kg innan och 75kg efter rätt stor och uppblåst framförallt bara fett nada muskler. Detta på mina 184cm

/R

Ha5nna
2012-08-11, 10:45
Du har gått ner 41kg. Berätta för mig igen varför du vill ändra på vad du har gjort tidigare samt ha femtioelva tyckare och tänkare som säger vad du ska göra?

Jag vill ha tips att plocka 15 snabbt, har gått ner det andra i omgångar under typ 6 år, det är lättare att gå ner när man är ordentligt tjock. Har aldrig varit såhär liten förut så det är kämpigt att gå mer, man ska äta så himla lite och träna så himla mycket, därför vill jag ha effektivaste sättet, som ändå är hållbart i längden;)