handdator

Visa fullständig version : Bra mat för lite pengar?

ttoobbee
2012-08-08, 16:28
Hejsan.
I månadsskiftet 08/09 flyttar jag ut från barndomshemmet och in i egen lägenhet. Och mina inkomster kommer bestå av ett fullt studielån och lite extra jobb. Detta kommer såklart medföra mindre pengar i kassan.

Så nu hade jag verkligen velat få tips och idéer om billiga men nyttiga &(proteinrika) måltider, matprodukter.

Jag har även tänkt försöka gå upp ex antal kilon, så det är ju mycket mat jag vill ha i mig haha..

Vad har ni för tips att dela med er av?
Någon i liknande situation, hur har ni gjort?

blondyz
2012-08-08, 16:31
Ägg, mjölk, tonfisk, kvarg. Har själv varit student i 3 års tid nu, detta hittas ständigt i mitt kök. Lättlagat, smidigt, hyfsat ekonomiskt och jag tycker det smakar bra.

I övrigt är det bara att köra på husmanskost. Dra ihop en köttfärslimpa när det är extrapris, kycklinggryta om det finns till bra pris, korv stroganoff. Bara för att dra några exempel.

ttoobbee
2012-08-08, 16:33
Ägg, mjölk, tonfisk, kvarg. Har själv varit student i 3 års tid nu, detta hittas ständigt i mitt kök. Lättlagat, smidigt, hyfsat ekonomiskt och jag tycker det smakar bra.

I övrigt är det bara att köra på husmanskost. Dra ihop en köttfärslimpa när det är extrapris, kycklinggryta om det finns till bra pris, korv stroganoff. Bara för att dra några exempel.

tack så mycket för det snabba svaret =)

Kommer förmodligen bli mycket storkok när det är extra pris.

Akada
2012-08-08, 16:33
Handla i rätt butiker, gärna lidl, netto, willys etc (beroende på vilka som finns i närheten & har bra priser). Undvik att köpa kött för 80-100kr/kg. Välj frysta grönsaker framför färska (oftast, om inte alltid, billigare).

Oemotståndlig
2012-08-08, 17:33
Vi har nog liknande inkomst *gah!*

Det jag gör är att gå till lidl och köper det mesta jag kan som är bra och billigt.

Har du inte lidl så ta den affär som är billigast (men så långt har du nog tänkt ut själv ;) )

Kvarg är något jag kör på mycket samt casien protein, dels för att variera dels för att det är inte så dyrt.

ägg anser jag är "dyrt" tonfisk, ja det funkar helt klart om du har tillgång till dom billigare alternativen.

Sen kollar jag alltid efter lågdatums varor som går att frysa in (absolut inget fel på dom varorna)
Där kan du spara in endel samt kolla alltid efter butiken/ernas extra erbjudande.

Jag brukar aldrig bestämma innan vad jag ska ha för mat utan utgår från vad som finns att erbjuda för min plånbok.

Bara på det kommer du väldigt långt, sen vill du ha lite "lyxigare" får du snåla in.

Fisk anser jag egentligen att det är för dyrt, så omega 3 är väll att rekommendera, MEN brukar äta fisk 1 gång i veckan iaf dvs fet fisk men är det på extra pris (dvs ett bra pris) så köper jag upp mig :)

Men sen får du gå på dom billiga alternativen, det är inte alltid så jävla kul men vad ska man göra? du kan ju inte trolla fram pengar.

användaren
2012-08-08, 17:37
kvarg och kyckling finns billigt på lidl. kvaliten på kycklingen tycker jag också är helt ok. där har du väl två protein källor som är bra. sen kan du ju äta potatis vilket är mycket billigt och lättlagat för att få i dig kolhydrater.

tjing
2012-08-08, 17:40
Alltså ärligt talat, det är skitlätt att äta billigt och proteinrikt. Verkligen jättelätt.

Välj lågprisaffärer (Lidl, Netto etc) och kolla erbjudanden på de stora kedjorna. På 50 spänn om dagen klarar du dig lätt och det går att göra ännu billigare om man är ekonomiskt lagd och inte jättestor i maten.

50 spänn om dagen blir 1500 kr på mat i månaden. Det har man ju råd med typ oavsett inkomst och det är ändå en hyffsad budget.

lillgrabben1
2012-08-08, 17:40
Pasta, havregryn, kycklingfilé, lövbiff, vassle protein är det jag kör på och jag är långt ifrån rik.

Tediiieee
2012-08-08, 17:41
Rapsolja.

ttoobbee
2012-08-08, 17:54
Tack återigen för alla svar! Har Lidl runt hörnet vilket är superbra, äter redan mycket kvarg och det kommer jag fortsätta inhandla, så även kyckling och tonfisk.. Visste inte att ägg va dyrt det brukar morsan för handla hem, men får ta och kika på det =)

Kommer ni på fler saker så bara skriv !

KycklingBen
2012-08-08, 20:35
www.matpriskollen.se

cofffee

Oemotståndlig
2012-08-08, 20:35
Tack återigen för alla svar! Har Lidl runt hörnet vilket är superbra, äter redan mycket kvarg och det kommer jag fortsätta inhandla, så även kyckling och tonfisk.. Visste inte att ägg va dyrt det brukar morsan för handla hem, men får ta och kika på det =)

Dyrt och dyrt, jag anser det men alla är vi olika :)

Chrulle
2012-08-08, 20:37
Något jag upptäckt är att det finns lax med skinn på ena sidan, den var tydligen 20-30kr billigare, och jag frågade en polare som är kock, och han tycker nästan det är bra med skinn, då kan man genomsteka utan att det blir bränt, sen enkelt skära bort skinnet bara.

Kan väl finnas negativa saker också, men jag vet faktiskt ingen :)

användaren
2012-08-09, 03:20

skulle dock inte käka för mycket tonfisk på burk iallafall. fanns någon tråd här och artikel på diverse sidor om att burkmat inte är bra i för stor kvantitet.

Eddie Vedder
2012-08-09, 07:56
Köp senaste BODY. ;)

z_bumbi
2012-08-09, 08:05
Det finns inte helt förvånande massor av trådar på forumet och sammanfattningsvis så är det nog köp fetare livsmedel och baljväxter samt baka bröd själv.

stromming
2012-08-09, 12:25
Tips för hur du avgör om något är dyrt: jag själv räknar kalorier per krona. Min matbudget är cirka 70 kr om dan, och då räknar jag helt enkelt ut vad det skulle kosta att äta BARA t.ex. Köttbullar en dag. 50 kr per kilo, 200 kcal per 100 gram ger att köttbullar kostar cirka 3500/200*5 = 87.5 kr per dag. Inte direkt dyrt för köttvaror. Är du på deffmode kan du ju såklart räkna krona per gram protein istället.

exor
2012-08-09, 13:31
Kassler, kyckling, mjölk, griskött, nöt/fläskfärs, ägg, tonfisk.

svag74
2012-08-09, 14:51
Havregryn är typ det billigaste livsmedel du kan äta, så se till få i dig några dl varje dag ihop med någon shake (mjölk kakao glass banan vassle whatever) så har du sparat en slant där :)

robber
2012-08-09, 14:53
Lidls Milbona kvarg kan man nog leva rätt gott på.

/R

timoat
2012-08-09, 15:36
Allt på Willys:
Frukost musli;
250g russin 10
1.5 kg Fiberhavre 16
800g pumpafrön 70 kr
800g solroskärnor 30 kr
500g vetegroddar 17 kr

Resten av dagen:
800 g torkade svarta bönor 13.50
800g röda linser 19
1 kg sommargrönsaker 12.50
Kycklingfile Rose 900g 50
2 kg fullkornsris 38
1 Kg fullkornspasa 13

Bra och superbilliga basvaror. Mycket billigare än såhär kommer du inte undan.

Loccii
2012-08-09, 16:07
Köp senaste BODY. ;)

BODY är för dyrt ;)

Åsberg
2012-08-09, 16:16
BODY är för dyrt ;)

Saknar man skam kan man ju alltid skumma igenom tidningen och ta kort med mobilen. :D

Loccii
2012-08-09, 16:18
Saknar man skam kan man ju alltid skumma igenom tidningen och ta kort med mobilen. :D

Då är de ju riktigt illa, haha ! :D

Brickhead
2012-08-09, 16:23

Hahahaha, höjden av snålhet :hbang:

Fredrik_S
2012-08-09, 16:55
Vetemjöl Pasta havregryn är alla riktigt billiga livsmedel. Med extremt mycket proten per krona(mer än alla kött/mjölkprodukter) samt mycket kolhydrater så att man orkar träna ordentligt.
Väldigt viktigt att äta mycket kohydrater på en eknomiskt begränsad diet för att spara proteinet till där det verkligen behövs så att inte lika mycket slösas bort till att omvandlas till glukos i kroppen...

ttoobbee
2012-08-09, 17:46
Havregryn är typ det billigaste livsmedel du kan äta, så se till få i dig några dl varje dag ihop med någon shake (mjölk kakao glass banan vassle whatever) så har du sparat en slant där :)

Japp kommer bli mycket havregryn kan jag säga!
Tips på goda saker att blanda i brukar ha i banan skivor,

ttoobbee
2012-08-09, 17:46
Hahahaha, höjden av snålhet :hbang:

haha ja jag hoppas inte jag behöver sjunka så lågt!!

cranker
2012-08-09, 17:56
Några saker jag har använt mig av när jag stått för maten själv:
*Mjölk+oboy, bra med kalorier och protein, enkelt snabbt och gott. :)
*Tonfisk, hyfsat billigt och proteinrikt
*Kvarg, gott och mättande
*Kolla efter kycklingfärs när det är extrapris på ica tex, 400g kostar 17 spänn och det är 80g protein(!!)

ariak
2012-08-09, 17:56
har du snabbgross i närheten så kan du köpa fryst kyckling filé billigt och snabbt lagat, 5 minuter i micron och voilá

ttoobbee
2012-08-09, 18:12
Några saker jag har använt mig av när jag stått för maten själv:
*Mjölk+oboy, bra med kalorier och protein, enkelt snabbt och gott. :)
*Tonfisk, hyfsat billigt och proteinrikt
*Kvarg, gott och mättande
*Kolla efter kycklingfärs när det är extrapris på ica tex, 400g kostar 17 spänn och det är 80g protein(!!)

Det trodde jag inte om mjölk och oboy haha aldrig tänkt på det så..

Oj kyckligfärs ska verkligen kollas upp! Sådana tips jag gillar tack !

ttoobbee
2012-08-09, 18:12
har du snabbgross i närheten så kan du köpa fryst kyckling filé billigt och snabbt lagat, 5 minuter i micron och voilá

Nu e inte jag så bra i köket men e det då redan färdig stekt kycklig du menar ?

Eddie Vedder
2012-08-09, 18:39
BODY är för dyrt ;)

Jag har artikeln på hårddisken, sätt in pengarna direkt på mitt konto. 10 kronor lägre än tidningen. :D

svag74
2012-08-09, 18:43
Jag har artikeln på hårddisken, sätt in pengarna direkt på mitt konto. 10 kronor lägre än tidningen. :D

Snålt sitta och hålla på den, lägg upp den som torrent :laugh: