Visa fullständig version : Angående koffein på morgonen.
Mackan58
2012-08-07, 10:26
Jag läste en artikel som avrådde från intag av koffein på morgonen (tror att det var på SimplyShredded).
Resonemanget var att de höga testosteronnivåerna som man har på morgonen motverkades av det kortisol (stressande hormoner ?) som koffeinet bidrog med.
Är detta resonemang korrekt eller har jag fått det hela om bakfoten?
King Grub
2012-08-07, 10:29
Koffein ökar både testosteron- och kortisolnivåer. Kortisonnivåerna stiger ungefär lika mycket som testosteronnivåerna och verkar ungefär "nollställa" ration, så effekten av koffeinet på den hormonella anabola effekten blir +-0. Däremot antagligen inte så mycket att det har ytterligare effekt och påverkar det faktum att testosteronnivåerna är högre på morgonen.
Jag läste en artikel som avrådde från intag av koffein på morgonen (tror att det var på SimplyShredded).
Resonemanget var att de höga testosteronnivåerna som man har på morgonen motverkades av det kortisol (stressande hormoner ?) som koffeinet bidrog med.
Är detta resonemang korrekt eller har jag fått det hela om bakfoten?
Dock är det inte nödvändigtvis så att en kopp kaffe höjer kortisolet särskilt mycket. Det är ju inviduellt och framförallt dosberoende. En kopp kanske är egalt, medan tre gör en stor skillnad.
Men visst, att dricka mängder av kaffe tidigt på morgonen höjer kortisolet rätt markant. Särskilt eftersom kortisolnivåerna redan är (relativt) höga på morgonen.
Även insulinkänsligheten går ned, vilket, enligt ett generellt perspektiv, är dåligt.
Mackan58
2012-08-07, 14:13
Ok
Tack för svaren!
Hur ställer ni er till koffein innan träning? Obs- Jag optinojjar inte utan är bara intresserad av de hormonella processerna.
Ok
Tack för svaren!
Hur ställer ni er till koffein innan träning? Obs- Jag optinojjar inte utan är bara intresserad av de hormonella processerna.
Optimalt. För att få upp drivet vid intensiv träning vill ha man få upp halterna av katekolaminer i blodet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.