Visa fullständig version : Spenat/nitrat och muskler
(Vet att det redan finns trådar om ämnet men de verkar i princip stendöda så startar en ny om det är ok)
Ingen kan väll ha undgått denna artikel som syntes i hela mediasverige för ett tag sen
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5165880
Så, varför kurar ingen på nitrat? *flex* :d
I artikeln så skriver de att en människa ska äta 200-300g spenat för att få i sig motsvarande mängd nitrat, dock är det ju inte riktigt ekonomiskt försvarbart eller för den delen praktiskt att trycka i sig 300g spenat om dagen så min tanke är att helt enkelt tillsätta kaliumnitrat i kosten.
300g spenat motsvarar ca. 1680mg kaliumnitrat ( http://matkalkyl.se/se-spenat.php )
Så, vad tror ni, något att testa eller är det idioti att ens tänka tanken?
Ang. cancer som man vanligtvis förknippar nitrat/nitrit/nitrosaminer med så finns det rapporter om att det istället är bra för mag-tarmkanalen så den biten kan vi väll skippa
http://www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pmimportocharkiv/pressmeddelandenarkiv2008/nitratigronsakerskyddarmotmagsar.5.43f23345119701a e90680001400.html
http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Ekologisk-mat/Nitritseminarium/Halsoaspekter-av-nitratnitrit/
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=831192&postcount=8
Sir Beef A Lot
2012-08-06, 23:00
Har du verkligen inte råd med en 250-gramspåse med spenat för 18-20kr, som du hittar på Willys? Det blir 240kr om du käkar 3 påsar i veckan eller 600kr om du käkar det varje dag.
Sen hur du ska få i dig allt är en helt annan sak.
379kr för kosttillskottet: http://gyazo.com/ea432a081a15775ab4f4a77b8529850a.png?1344289512
Har du verkligen inte råd med en 250-gramspåse med spenat för 18-20kr, som du hittar på Willys? Det blir 240kr om du käkar 3 påsar i veckan eller 600kr om du käkar det varje dag.
Sen hur du ska få i dig allt är en helt annan sak.
379kr för kosttillskottet:
Trodde de påsarna bara innehöll ~100g men nu vart det ju inte så dyrt längre. Det hela handlar väll mer om att jag tror man tröttnar rätt fort på att trycka i sig en 250g påse om dagen *spy*
Problemet med de färdiga tillskotten är ju att de ofta innehåller en hel del annan skit med, därför min fråga om man kan inta rent kaliumnitrat istället.
Simonbaws
2012-08-07, 00:19
att det ger sån stor effekt på muskler tvekar jag på! Är väl ungefär som en pwo pump produkt ungefär i dessa höga mängder!
250g spenat är faktiskt inte speciellt mycket även om det kanske låter så. Gör en stuvning av det eller ha i köttfärs t ex. Det senare märker man inte ens att man får i sig spenat annat än att köttfärsen ser väldigt grön ut.
Latissimus Dorsi
2012-08-07, 01:09
Så Carl-Alfred och aftonbladet hade ett lite rätt iallafall.
exevision
2012-08-07, 06:19
Rödbetor går betydligt lättare att äta och är gott.
Men, man ska inte överdriva intaget av något. Varierad kost är alltid bäst.
hertzman
2012-08-07, 07:43
Någon som har koll på vilka mängder nitrat 300 gram spenat motsvarar? Trycker hellre i mig kreatin- eller argainnitrat än slevar spenat varje kväll.
hertzman
2012-08-07, 07:59
Den bästa produkten torde vara APS Nutrition Creatine Nitrate. Bara kreatinnitrat och Dikreatin malat. Inte en massa annat jox. Any thoughts?
250g spenat är faktiskt inte speciellt mycket även om det kanske låter så. Gör en stuvning av det eller ha i köttfärs t ex. Det senare märker man inte ens att man får i sig spenat annat än att köttfärsen ser väldigt grön ut.
Nu kanske jag har fått ngt om bakfoten men ska inte spenaten vara otillagad? Eller spelar det ingen roll?
I artikeln skriver reportern att man behöver äta 200-330 gram spenat för att få i sig motsvarande mängd nitrat som mössen fick. Menar han mängden relativ till kroppsvikten eller den faktiska mängden som mössen fick?
Dyrt...va? På Netto kostar det typ 13 spänn för 600 gram.
Men alltså, jag snittar 200 g spenat om dagen. Läste något om försämrad syretransport...snackar vi signifikanta skillnader?
Men alltså, jag snittar 200 g spenat om dagen. Läste något om försämrad syretransport...snackar vi signifikanta skillnader?
Martin olsson, 2.5 kilo för typ 40 spänn.
Jag köpte några burkar av Self creatine nitrate när det var ett 2 för en-pris.
hertzman
2012-08-07, 10:55
Martin olsson, 2.5 kilo för typ 40 spänn.
Jag köpte några burkar av Self creatine nitrate när det var ett 2 för en-pris.
Gav det någon märkbar förändring på styrkan?
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Och rent kaliumnitrat motsvarande samma mängd som 300g spenat innehåller kostar ~9öre..
Men åter till frågan, om man nu inte vill konvertera och bli en kanin kan man istället inta rent kaliumnitrat? Måste ju finnas folk som har provat? Eller köper folk bara färdiga kosttillskott?
Och rent kaliumnitrat motsvarande samma mängd som 300g spenat innehåller kostar ~9öre..
Men åter till frågan, om man nu inte vill konvertera och bli en kanin kan man istället inta rent kaliumnitrat? Måste ju finnas folk som har provat? Eller köper folk bara färdiga kosttillskott?
Det är inte alltid bara kan ta ett separat ämne rakt av och hoppas på samma effekt som när ämnet förekommer naturligt i en matvara.
hertzman
2012-08-07, 11:06
Det är inte alltid bara kan ta ett separat ämne rakt av och hoppas på samma effekt som när ämnet förekommer naturligt i en matvara.
Men i det här fallet så är studierna gjorda på just det ämnet, inte spenat.
Gav det någon märkbar förändring på styrkan?
Vet ej, är inte en sån som har värst koll utan jag bar kör. Köpte det för eventuell pump.
Nitrat som nitrat. Varför skulle det vara skillnad på spenat och konstgödsel ?
Vad kostar konstgödsel då?
:d
Nä men du vet vad jag menar; tänk vitaminer och andra ämnen i maten vi äter.
hertzman
2012-08-07, 22:09
Andra effekter av nitrat och nitrit som observerats hos både djur och människa är bindning av omvandlingsprodukter av nitrit till röda blodkroppar och en därmed försämrad syretransport (methemoglobinemi). En toxisk dos för människa är 2-9 g nitrat (i jonform). Små barn är speciellt känsliga för dessa effekter.
Såhär skriver livsmedelsverket. Produkten jag nämnde innehåller 3 gram kreatinnitrat. Kanske inte en så bra idé ändå.
Awesome, spenatsoppa med kokt ägg i = Winning.
Nebuchadnezzar
2012-08-07, 22:23
Såhär skriver livsmedelsverket. Produkten jag nämnde innehåller 3 gram kreatinnitrat. Kanske inte en så bra idé ändå.
3 gram kreatinnitrat ja. Inte 3 gram nitrat.
hertzman
2012-08-07, 22:28
3 gram kreatinnitrat ja. Inte 3 gram nitrat.
Blir det mindre toxiskt för att nitratet är bundet till en kreatinmolekyl?
Nebuchadnezzar
2012-08-07, 22:37
Nej, men nitratet borde väl med lite trött överslagsräkning utgöra en knapp tredjedel av massan?
Nu kanske jag har fått ngt om bakfoten men ska inte spenaten vara otillagad? Eller spelar det ingen roll?
Det kanske det skulle? Förstörs ämnet i fråga annars?
C-vitamin "funkar" väl bättre om det kommer tillsammans med en apelsin än om det kommer tillsammans med en brustablett?
Koffein verkar ju ha större effekt ensamt än om det intas som kaffe. Substanser verkar ju ha olika effekt beroende på om de förekommer ensamma eller naturligt i ett livsmedel.
^ Samt olika biologiskt aktiva former av olika vitaminer osv.
Askorbinsyra är ett reduktionsmedel. Spelar ingen roll ifall det kommer från apelsin eller en brustablett. Askorbinsyran reducerar dubbelbindningen som tvärbinder kollagenet. Vi får ett friskt och starkt tandkött.
Att apelsin kan innehålla andra antioxidanter som kan vara aktiva på andra ställen är en annan sak. Vi kan stöta och blöta den saken i all oändlighet:d
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.