handdator

Visa fullständig version : Tjejen klagar på mig p.ga. lightläsk-drickande.

1911
2012-08-06, 01:22
Hola kolozzeum.

Min tjej har idag varit på gnällhumör och klagat på att jag dricker lightläsk (vilket jag gör när jag deffar). Det som var utlösande var att jag tidigare i veckan hade druckit det på morgonen (till "frukost"). Hon menar att det är sjukt jävla onyttigt och att jag misshandlar min kropp med dålig kost (lightläsk och t.ex. rökt skinka). Jag menar att det inte är farligt då jag har en god hälsa i övrigt och tränar kondition i snitt kanske 8 timmar i veckan och utöver detta styrketränar. För att krydda debatten så påpekade jag att min hälsa är oerhört (och ofantligt) mycket bättre än hennes (som icke-tränande), även om hon kanske äter aningen nyttigare. Men hon menar att min kropp mår väldigt dåligt av konstgjorda ämnen och snus (1 dosa per vecka ungefär).

Hon menar att mitt lightläskdrickande (max 1,5l per dag) är oerhört dåligt för kroppen, och att hennes icke-motion motsvarar att jag tränar mycket men dricker lightläsk. Och att vi därför är lika ohälsosamma, fast på två olika sätt. Något som jag inte ville köpa. Och vi fick avsluta vår debatt. Jag ska inte återuppta den, då det hade orsakat kalabalik (hon är en känslig och lättprovocerad kvinna), men jag vill veta er åsikt om detta?

Sen vill jag utöver att be om er åsikt fråga; hur mycket lightläsk kan jag dricka varje dag utan att det är skadligt? Hittar bara massor skit från "träningsbloggar" och aftonbladet, helt utan källor. Alla "vet" ju att aspartam är farligt, men det är ju inte farligt om man inte dricker kolossala mängder? Det är ju fan bevisat - Annars skulle det ju inte säljas? (HEHE(!))

Latissimus Dorsi
2012-08-06, 01:25
Men förihelvete be henne hålla käften, kvinnor kan i regel inte ett skit om kost och näring. Känner på mig en örfil kommandes från Tolkia eller någon annan feminist, men det är sanningen.

Du som hobbymotionär är hundratals gånnger hälsosammare än henne. Och snus är inte riktigt farligt, och påverkar kroppen minimalt negativt EDIT: Ur hälsoperspektiv då, det kan ha andra negativa effekter tror jag att jag läst.

yEk
2012-08-06, 01:29
Men förihelvete be henne hålla käften, kvinnor kan i regel inte ett skit om kost och näring.

Värt att bråka om light-läsk....

Rahf
2012-08-06, 01:32
Ställ följande fråga och kräv att hon ska svara med en detaljerad beskrivning. "Det bara är så" gills inte:

1. Exakt hur är light-läsk och mycket konditionstränande likvärdigt med ingen träning och ingen light-läsk? Be henne undersöka det svar hon har givit dig och sen återkomma.

PS: Snus är knappast bra för dig ;). "Det är bättre än att röka" är inte godkänt som ursäkt.

1911
2012-08-06, 01:33
PS: Snus är knappast bra för dig ;). "Det är bättre än att röka" är inte godkänt som ursäkt.

Det är dock jävligt macho att lägga in en prilla efter ett gympass. Ibland får man ta smällen av att vara hård och tuff!

1911
2012-08-06, 01:48
Har nu hittat en sida som påstår att man kan dricka 7 liter coca cola light varje dag innan man uppnår ADI. Alltså borde min 1,5l under deff vara jävligt lugnt.

rubusvulvan
2012-08-06, 02:22
Låter som en riktigt efterbliven! Dumpa henne bror

Sarwien
2012-08-06, 02:26
Låter som en riktigt efterbliven! Dumpa henne bror

+1

var inte en yngelman lo

Jokester
2012-08-06, 03:11
Lingonvecka?

Forqie
2012-08-06, 04:23
Men förihelvete be henne hålla käften, kvinnor kan i regel inte ett skit om kost och näring. Känner på mig en örfil kommandes från Tolkia eller någon annan feminist, men det är sanningen.

Du som hobbymotionär är hundratals gånnger hälsosammare än henne. Och snus är inte riktigt farligt, och påverkar kroppen minimalt negativt EDIT: Ur hälsoperspektiv då, det kan ha andra negativa effekter tror jag att jag läst.

Jag avundas av din förmåga att skriva så självsäkert och komma med de mest förvridna kommentarerna som om de vore sanning?

Nikotin inte farligt? Inga kvinnor kan "i regel" inte ett skit om kost och näring?

Kom igen nu..

mattilainen
2012-08-06, 05:45
Light är i vissa folks tankar(okunniga) dåligt för oss. Frågar man dom varför så kan dom inte svara för "Det är bara det" eller "Det är cancerframkallande" och var dom har hört det kan du ju tänka själv "En kompis berättade..." eller "På tv sa dom..." när hon säger mycket så är inte 1.5 l mycket (enligt mig ofc..) då man kan som 70 kg man dricka 4 L light produkter och det är fortfarande på ADI (accepterat dagligt intag). Hon har väl sett på tv/läst i random skittidning hur dåligt lightprodukter är. Speciellt Anna skipper eller aftonbladet/insert random tjejtidning.

Så skit totalt i det. Det skulle inte jag klara av. Jag skulle förklarat eller helt enkelt be henne förklara VARFÖR det är så farligt. Hur man misshandlar sin kropp med vatten och sötningsmedel. Störande att folk ska lägga sig i vad man stoppar i sig. Du klagar troligtvis INTE på vad hon stoppar i munnen? För då blir hon väl sur?

Mr.Sjöborg
2012-08-06, 05:45
LD briljerar som vanligt...

Träningslära har en bra artikel på ämnet

timoat
2012-08-06, 07:31
Har hon inget vettigare att klaga på? Känns som hon inte gillar förändringarna du gör i ditt liv så hon har hittat nått att hacka på. Typiska brud/polarfasoner när någon vill förändra sitt liv till det bättre.

Chrulle
2012-08-06, 07:36
Jag hade förstått om du satt och krökade på morgonen, men lightläsk.. Då har man inget vettigt att gnälla om :)

Eddie Vedder
2012-08-06, 08:01

Du kanske inte ska böla över "åsikter du inte får ha" när du säger såna här saker. Jag känner väldigt många tjejer som slår dig på fingrarna (och det är ju inte direkt svårt att göra) när det gäller kunskaper om kost och träning.

On topic: Din flickvän säger dels saker som inte stämmer och dessutom överdriver hon väldigt. Det är klart att man kan argumentera för att läskdrickande till frukost, lunch och middag är sämre än att exempelvis dricka vatten men inget stöd finns alls för den skräck vissa känner inför lightläsk. Om den här höga konsumtionen dessutom är begränsad till deffen är det ju ännu mindre att oroa sig över.

Tolkia
2012-08-06, 08:08

Vi skall alla minnas detta briljanta inlägg nästa gång du gråter ut i allmänt om det orättvisa i att ingen tar dig på allvar, trots att du är så smart och kunnig.

TS: Prata om problemet vid ett neutralt tillfälle, d.v.s. inte vid matbordet och inte när ni redan retat upp varandra till vansinne och egentligen hellre vill jävlas med varandra än nå samförstånd. Undvik kommentarer av den typen som kommer här i tråden, att hon är korkad, att kvinnor inte kan något om kost (lol), frågor om hon har mens. Undvik argumentation av typen "amendurå!!", t.ex. att dra upp att hon tränar mindre än du eller på annat sätt är mindre "optimal" än du. Det leder ingenstans. Ta helt enkelt ett snack om lightläsk och sötningsmedel och hur det egentligen förhåller sig. Och innan det: LÄS PÅ. Det finns ungefär en miljon inlägg om aspartam och lightläsk i det här forumet, bara att sätta igång och söka.

Sedan är inte allt nyttigt bara för att det inte är dödligt, men det är ju en annan diskussion.

RassK
2012-08-06, 08:18
Det är ju inte direkt några sunda vanor du håller på med heller så du kan inte vara överraskad.
Det finns ju inte mycket vettigt med 1,5L lightläsk (koffein och sötningsmedel) och rökt skinka (nitrit). Ersätt vanorna med något smart istället och ta vara på ditt förhållande.

Zorban
2012-08-06, 08:30
Det är ju inte direkt några sunda vanor du håller på med heller så du kan inte vara överraskad.
Det finns ju inte mycket vettigt med 1,5L lightläsk (koffein och sötningsmedel) och rökt skinka (nitrit). Ersätt vanorna med något smart istället och ta vara på ditt förhållande.
Koffein gör dig pigg. Lightläsk är användbart under deff. Ser inte problemet, bara för att det inte är är äckligt och sprängfyllt med protein :) Vilket på sikt säkert kan vara betydligt sämre än light-läsk.

exevision
2012-08-06, 08:46
Koffein gör dig pigg. Lightläsk är användbart under deff. Ser inte problemet, bara för att det inte är är äckligt och sprängfyllt med protein :) Vilket på sikt säkert kan vara betydligt sämre än light-läsk.

Ett problem som kan tänkas finnas:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=182453

Zorban
2012-08-06, 08:55
Ett problem som kan tänkas finnas:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=182453
Jag skulle aldrig använda det som underlag för att rekommendera folk att inte dricka lightläsk under deff. I sammanhanget fattar jag inte varför man ens drar in koffein och sötningsmedel. Misstänker att TS flickvän inte skulle ha samma problem med kaffe till frukost.

olle lindblad
2012-08-06, 09:10

Ett av de mer tragikomiska inlägg jag läst här. Man kan ju tro att du redan fått en och annan örfil när du skriver sånt trams.

Ts: 1,5 liter lightläsk om dagen låter äckligt, men det är ju en smaksak. I övrigt har Tolkia vettiga synpunkter.

dizzle
2012-08-06, 09:16

För det första, vad fan vet du om kvinnor? Du är ju en liten pojk.

För det andra så förstår jag inte hur någon som du har mage att yttra dig om saker hit och dit på forumet som om du var erfaren?

RykteT
2012-08-06, 10:19
Min första reaktion är ju att det här är ett extremt onödigt ämne (för er båda) att bråka om. Hon gör det antagligen bara för att hon bryr sig om dig och du gör det för att du vet att du har rätt.

Hennes uppsåt är gott och ditt uppsåt är gott så varför inte kompromissa om en lösning helt enkelt istället för att man måste ha rätt?

tjing
2012-08-06, 10:32
Jag avundas av din förmåga att skriva så självsäkert och komma med de mest förvridna kommentarerna som om de vore sanning?

Nikotin inte farligt? Inga kvinnor kan "i regel" inte ett skit om kost och näring?

Kom igen nu..

Vad är så farligt med nikotin menar du? Det verkar tvärtom ha en del intressanta hälsomässiga effekter i moderat dos. D v s inte en dosa om dagen kanske men ja.

ducedo
2012-08-06, 11:29
Tja, hon har en poäng i att det inte alls är bra för tänderna oavsett mängden konditionsträning.

Knatcharn
2012-08-06, 11:48
Tja, hon har en poäng i att det inte alls är bra för tänderna oavsett mängden konditionsträning.

Det vore väl det isåfall... Men det är sjukt hur svårt det är att övertyga människor att det de läst på aftonbladet inte stämmer. Därför är det bara att lägga ner i de flesta fallen. Dra till med ett "Det är inte mitt jobb att utbilda dig, tro vad du vill". Handlar det däremot om närstående som nu så kanske du får be henne läsa på lite istället så att hon förstår vad det handlar om. Länka henne lite vettig läsning så kommer hon antingen förstå eller inte orka läsa, i vilket fall som helst så har du "vunnit" diskussionen.

Gober
2012-08-06, 11:49
Tack för ditt inlägg LD, fick mig att skratta lite på denna grå och regniga förmiddag. Sen att man skrattar åt dig och inte med är ju lite sorgligt, för dig alltså.

Morty
2012-08-06, 12:10

http://images5.fanpop.com/image/photos/26100000/I-aint-even-mad-random-26190640-384-216.gif

Latissimus Dorsi
2012-08-06, 12:11

Kom igen nu..
Nikotin i form av snus är inte nära cigaretters på ljusår, bland dem större nackdelarna jag ser är att det är minst lika beroendeframkallande. Sedan tror jag att jag läst något om att styrketräning och snus inte går hand i hand.

LD briljerar som vanligt...

Träningslära har en bra artikel på ämnet
Självklart gode kamrat.

Du kanske inte ska böla över "åsikter du inte får ha" när du säger såna här saker. Jag känner väldigt många tjejer som slår dig på fingrarna (och det är ju inte direkt svårt att göra) när det gäller kunskaper om kost och träning.

Och sen så känner du också en hel del kvinnor som förespråkar om massor med hokus pokus utan någon vettig källa, och är tvärsäkra på att dom har rätt.

Vi skall alla minnas detta briljanta inlägg nästa gång du gråter ut i allmänt om det orättvisa i att ingen tar dig på allvar, trots att du är så smart och kunnig.

Där kom den. Som sagt medelsnittskvinnan är väääldigt förvirrad när det gäller kost och näring. Om jag plockar ut 100 kvinnor på stan och frågar någon random fråga om typ att göra situps varje dag är ett effektivt sätt att bränna bort bilringarna. Kommer majoriteten att svara -ja.
Ett av de mer tragikomiska inlägg jag läst här. Man kan ju tro att du redan fått en och annan örfil när du skriver sånt trams.

Ts: 1,5 liter lightläsk om dagen låter äckligt, men det är ju en smaksak. I övrigt har Tolkia vettiga synpunkter.
Ta ut huvudet ur röven, du vet också att du känner för många förvirrade kvinnor.

För det första, vad fan vet du om kvinnor? Du är ju en liten pojk.

För det andra så förstår jag inte hur någon som du har mage att yttra dig om saker hit och dit på forumet som om du var erfaren?
Har hört mycket vad kvinnor säger, och läst en del på familjeliv (lol) det är historier som ger mig återkommande mardrömmar.

Tack för ditt inlägg LD, fick mig att skratta lite på denna grå och regniga förmiddag. Sen att man skrattar åt dig och inte med är ju lite sorgligt, för dig alltså.

Tack för att jag bidrar med glädje.

Aftonbladet, tvins, tv-shop e.t.c massa blaskor har redan insett det jag insett, vissa är mer lättlurade och lättare att manipulera.

Gober
2012-08-06, 12:15
Där kom den. Som sagt medelsnittskvinnan är väääldigt förvirrad när det gäller kost och näring. Om jag plockar ut 100 kvinnor på stan och frågar någon random fråga om typ att göra situps varje dag är ett effektivt sätt att bränna bort bilringarna. Kommer majoriteten att svara -ja.

Ta ut huvudet ur röven, du vet också att du känner för många förvirrade kvinnor.

Har hört mycket vad kvinnor säger, och läst en del på familjeliv (lol) det är historier som ger mig återkommande mardrömmar.

Tack för att jag bidrar med glädje.

Du får alltså din syn på kvinnor utav att läsa på familjeliv? Antar att du inte rör dig så mycket ute i verkligheten?

Fråga 100 random män angående kost och träning så får du nog se att okunskapen är ungefär lika utbredd där.

Latissimus Dorsi
2012-08-06, 12:20
Du får alltså din syn på kvinnor utav att läsa på familjeliv? Antar att du inte rör dig så mycket ute i verkligheten?

Fråga 100 random män angående kost och träning så får du nog se att okunskapen är ungefär lika utbredd där.

Folk här är bara koloskadade, på kolozzeum är majoriteten av kvinnorna riktigt vassa. Väck dom mitt i natten och fråga vad höftböjaren heter på latin och du får ett blixtsnabbt svar.

Men sanningen är att det inte är så i verkligheten, kolla omkring i din kompiskrets och folk du känner. Min tes kommer då bevisas om och om igen.

olle lindblad
2012-08-06, 12:21
Nej, jag känner inte många förvirrade kvinnor. Född diplomat förstår jag?

Rikard Jansson
2012-08-06, 12:22
LD; ett tips om du vill bli tagen seriöst är att inte göra folk förbannade :) Även om det du säger skulle vara sant, vilket jag inte tror att det är, killar IRL är också jävligt efterblivna när det kommer till kost, så vore det ingen bra sak att prata om. Som bäst skulle du få ett par ryggdunkningar av ett par pers samtidigt som du ställer dig emot hela den kvinnliga populationen på kolo = not win

bara ett vänligt tips :)

Latissimus Dorsi
2012-08-06, 12:26
LD; ett tips om du vill bli tagen seriöst är att inte göra folk förbannade :) Även om det du säger skulle vara sant, vilket jag inte tror att det är, killar IRL är också jävligt efterblivna när det kommer till kost, så vore det ingen bra sak att prata om. Som bäst skulle du få ett par ryggdunkningar av ett par pers samtidigt som du ställer dig emot hela den kvinnliga populationen på kolo = not win

bara ett vänligt tips :)

Mjao du har en poäng, att vara lite för arrogant går nog inte hem någonstans. Tackar för tipset, ryggdunkningar är jag inte ute efter ville bara slänga ur mig min åsikt och den var lite för ofilad :D

Morty
2012-08-06, 12:26

http://images5.fanpop.com/image/photos/26100000/I-aint-even-mad-random-26190640-384-216.gif?1344252304557

Blev visst fel länk. Vi prövar igen.

Gober
2012-08-06, 12:47
Folk här är bara koloskadade, på kolozzeum är majoriteten av kvinnorna riktigt vassa. Väck dom mitt i natten och fråga vad höftböjaren heter på latin och du får ett blixtsnabbt svar.

Men sanningen är att det inte är så i verkligheten, kolla omkring i din kompiskrets och folk du känner. Min tes kommer då bevisas om och om igen.

Min umgängeskrets är ganska allmänbildad så jag delar inte din åsikt. Men visst är det säkert så att många kvinnor går på myter och försäljningsknep, inte så märkligt med tanke på den press om att se bra ut funnits i alla tider. Det har ju dock vänts även mot män numera. Ta en titt på hur mycket kosttillskotts branschen tjänar på alla tusentals individer som lägger alla sina pengar på tillskott som man inte har en aning om vad det faktiskt är, hur det fungerar och om det överhuvudtaget fungerar. Vilket kön är överrepresenterade i det exemplet?

Eddie Vedder
2012-08-06, 12:51
Mjao du har en poäng, att vara lite för arrogant går nog inte hem någonstans. Tackar för tipset, ryggdunkningar är jag inte ute efter ville bara slänga ur mig min åsikt och den var lite för ofilad :D

Det ofilade är vad som gör dig patetisk. Själva sakfrågan är en helt annan sak. Jag tror inte att genomsnittskillen född 1995 är sådär jättevass i ämnet heller och inte den mest okritiske till vad vederbörande läser.

RandomC
2012-08-06, 13:57

Som en som har rört sig inom den akademiska världen i drygt 8 år kan jag upplysa dig om att en majoritet av mina kollegor som forskar, undervisar och arbetar kliniskt inom nutrition är kvinnor. Sen är det ju lite lustigt att du inte inser att du själv tillhör den kunskapslösa massan som du klagar på.

Juxta
2012-08-06, 15:06

Haha, vad i helvete. Kanske ska sluta skriva inlägg halv 3 på natten? Du framstår som en arrogant idiot.
Vem vill be sin flickvän hålla käften för att hon i grund och botten bryr sig om hennes partners hälsa, hur fel den än skulle vara?

Ser fram emot dina inlägg i relationstråden. Ser framför mig många historier om sympati, empati och allmänna inlägg om försök att få kärleken att fungera.

tjing
2012-08-06, 15:09

Många killar kan ju inte ett skit om träning heller, fastän de tror sig kunna det.

Skojar du vad mycket broscience som män hittar på jämt och ständigt.

Sniggel
2012-08-06, 15:10
många killar kan ju inte ett skit om träning heller, fastän de tror sig kunna det.

+1

Man gör bäst i att undvika diskussioner om träning och kost 24/7 om det inte är med någon som man vet kan lite.

Latissimus Dorsi
2012-08-06, 15:22
Min umgängeskrets är ganska allmänbildad så jag delar inte din åsikt. Men visst är det säkert så att många kvinnor går på myter och försäljningsknep, inte så märkligt med tanke på den press om att se bra ut funnits i alla tider. Det har ju dock vänts även mot män numera. Ta en titt på hur mycket kosttillskotts branschen tjänar på alla tusentals individer som lägger alla sina pengar på tillskott som man inte har en aning om vad det faktiskt är, hur det fungerar och om det överhuvudtaget fungerar. Vilket kön är överrepresenterade i det exemplet?
Mjao, men det är i kvinnorna dom stora hackorna ligger. Tvins och tv-shop skrattar sig lyckliga. Dom vet vilken målgrupp som är mest motaglig, det verkar ni förneka.

Som en som har rört sig inom den akademiska världen i drygt 8 år kan jag upplysa dig om att en majoritet av mina kollegor som forskar, undervisar och arbetar kliniskt inom nutrition är kvinnor. Sen är det ju lite lustigt att du inte inser att du själv tillhör den kunskapslösa massan som du klagar på.
Har ingen slags relevans, se utanför boxen. Medelsnittskvinnan skiljer sig enormt från din umgängeskrets. Har minimalt med kunskaper, men en hel del åsikter..

Haha, vad i helvete. Kanske ska sluta skriva inlägg halv 3 på natten? Du framstår som en arrogant idiot.
Vem vill be sin flickvän hålla käften för att hon i grund och botten bryr sig om hennes partners hälsa, hur fel den än skulle vara?

Ser fram emot dina inlägg i relationstråden. Ser framför mig många historier om sympati, empati och allmänna inlägg om försök att få kärleken att fungera.
Ta allt med en nypa salt.
Menade inte att vår gode vän TS skulle tejpa fast sin fru i väggen och slå sönder henne med ett basebollsracket medans hans kompis på en storskärm googlar ASPARTAM hälsorisker och hon tvingas memorera varenda google-länk t.o.m den på sista sidan.
Många killar kan ju inte ett skit om träning heller, fastän de tror sig kunna det.

Det ena rättfärdigar inte det andra. Som sagt inse det som blaskorna och tv-shop insåg för 15 år sen, det finns en viss målgrupp som är väldigt motaglig.

Mr.Sjöborg
2012-08-06, 15:23
Mjao du har en poäng, att vara lite för arrogant går nog inte hem någonstansD

Att du tänker med arslet och sen slänger ur dig det har absolut ingenting med arrogans att göra.

Jokovic
2012-08-06, 15:27
LD är king +1

Zibbe
2012-08-06, 15:30
Är LD ens seriös med det han skriver? Får slipa på min trollradar.

http://www.combatgold1.co.uk/images/funny/misc/how-trolls-really-work.png

RykteT
2012-08-06, 15:30
Jag blir spyfärdig av den här diskussionen!

Hur kan man, i dagens jämställda samhälle, tycka att medelkvinnan är obildad? Det bevisar nog mer åsiktsinnehavarens intelligensnivå än något annat.

Spartansk
2012-08-06, 15:34
Köp ett stort fång rosor, en ask Alladin och en flaska bubbel till henne. Ge henne sedan en ryggmassage och säg hur vacker hon är och hur mycket du älskar henne. Säg sedan "du vet, det ÄR faktiskt inte så farligt att dricka lightläsk. Kan jag inte få fortsätta med det?"

AronP
2012-08-06, 15:45

Hur kan man, i dagens jämställda samhälle, tycka att medelkvinnan är obildad? Det bevisar nog mer åsiktsinnehavarens intelligensnivå än något annat.

Jag tycker medelhennen är obildad när det kommer till kost, eftersom hon är en subgrupp av hen så är det ju inget direkt fel i påståendet :)

RykteT
2012-08-06, 15:47
Jag tycker medelhennen är obildad när det kommer till kost, eftersom hon är en subgrupp av hen så är det ju inget direkt fel i påståendet :)

Men du uttrycker dig mycket mer diplomatiskt genom att säga att medelmänniskan är obildad när det kommer till kost (hur det nu kan räknas som diplomatiskt :d) istället för att peka ut en viss grupp människor! :)

RandomC
2012-08-06, 15:48
Har ingen slags relevans, se utanför boxen. Medelsnittskvinnan skiljer sig enormt från din umgängeskrets.

Ah, ok, vad praktiskt att just din umgängeskrets är representativ för den väldigt homogena delen av vår kvinnliga befolkning. Och jag som använt mig av dyra kohorter på hundratusentals kvinnor i mitt arbete *slap*

...Har minimalt med kunskaper, men en hel del åsikter..

I loled :d

Frantic
2012-08-06, 15:50
Har minimalt med kunskaper, men en hel del åsikter..

Varför känner du ett behov av att ha en åsikt om allt när du inte har någon kunskap eller erfarenhet över huvudtaget att backa upp det med?

ChuckTesta
2012-08-06, 16:06
Det är dock jävligt bögigt att lägga in en prilla efter ett gympass. Ibland får man ta smällen av att vara hård och tuff!

Fixed.

Snus är inte tufft, herregud. *whatever*

Hamsterkakan
2012-08-06, 16:34
Köp ett stort fång rosor, en ask Alladin och en flaska bubbel till henne. Ge henne sedan en ryggmassage och säg hur vacker hon är och hur mycket du älskar henne. Säg sedan "du vet, det ÄR faktiskt inte så farligt att dricka lightläsk. Kan jag inte få fortsätta med det?"

Hahahah spikat! 1+

Spetälsk
2012-08-06, 16:47
Medelsnittskvinnan skiljer sig enormt från din umgängeskrets.Du skiljer dig rätt mycket från min umgängeskrets :)

WOLFENSTEIN
2012-08-06, 18:53
Sitter alla (utom LD) här och skriver att TS är tillsammans med en kvinna med kunskaper under medelkvinnan? Vad taskigt :(

rubusvulvan
2012-08-06, 18:56

Eller så dricker han bara sin jävla läsk

Onigiri
2012-08-06, 20:16
LD tagga ner annars kommer du bara klanta dig så du åker ut till slut.

Din flickvän kommer alltid vara one step ahead eftersom du snusar och inte hon ;)

Latissimus Dorsi
2012-08-06, 20:28
LD tagga ner annars kommer du bara klanta dig så du åker ut till slut.

Din flickvän kommer alltid vara one step ahead eftersom du snusar och inte hon ;)

Nu blir jag milt irriterad gode vän. Har inte begått något regelbrott på något vis så åka ut vet jag inte, du vill bara vara tuff och joina ryggdunkargänget som faktiskt mellanåt har vettiga argument som jag försöker argumentera emot.

Err
2012-08-06, 20:35

För att det kanske förhåller sig så? Och bara för att kvinnor vore obildade så betyder ju inte det att män är mer bildade. Det är väl lite ad-hominem att säga att hans argument är ogiltiga för att han inte uttrycker acceptsans för vad som är politiskt korrekt?

Jag håller dock inte med honom. Jag lär mig saker av kvinnor och av män. Dock så finns det ju en särskild mängd broscience som riktar sig mot kvinnor. T ex att de ska "tona" och att de blir som diskuskastare om de luktar på en stång. Det är alltså inte dedikerat arbete i flera år samt mer testosteron som gör att vissa män blir biffiga. Tyvärr får man väl säga att jag ser fler drivna män i gymmet än vad jag gör gällande kvinnor. Om man är driven skaffar man sig kunskap. Genomsnittsdamen har inte koll på kost och träning men det har inte genomsnittsmannen heller.

Latissimus Dorsi
2012-08-06, 20:36
för att det kanske förhåller sig så? Och bara för att kvinnor vore obildade så betyder ju inte det att män är mer bildade. Det är väl lite ad-hominem att säga att hans argument är ogiltiga för att han inte uttrycker acceptsans för vad som är politiskt korrekt?

Jag håller dock inte med honom. Jag lär mig saker av kvinnor och av män. Dock så finns det ju en särskild mängd broscience som riktar sig mot kvinnor. T ex att de ska "tona" och att de blir som diskuskastare om de luktar på en stång. Det är alltså inte dedikerat arbete i flera år samt mer testosteron som gör att vissa män blir biffiga. Tyvärr får man väl säga att jag ser fler drivna män i gymmet än vad jag gör gällande kvinnor. Om man är driven skaffar man sig kunskap. Genomsnittsdamen har inte koll på kost och träning men det har inte genomsnittsmannen heller.

1+!

cero
2012-08-06, 20:43
Med risk för att mata troll: Min uppfattning är att medelmänniskan öht är okunnig när det gäller kost. "Sötningsmedel" är det många som förknippar med bl a cancer.

Och för att svara på trådstartarens fråga; om inte annat så lär det ju inte vara särskilt bra för tandhälsan. Och då pratar jag inte om bara karies, utan allmänt slitage.

deadich
2012-08-06, 21:24
Din tjej påminner om min morsa. Jag tränar fan nästan varje dag och hon klagar på mig och min kost trots att hon helt saknar kunskap och är tjock. Hon vet aldrig varför saker är dåligt utan bara gissar eller har hört det, precis som någon skrev "Frågar man dom varför så kan dom inte svara för "Det är bara det" eller "Det är cancerframkallande" och var dom har hört det kan du ju tänka själv "En kompis berättade..." eller "På tv sa dom..."
Dessutom så belönar hon sig själv med en kexchoklad efter varje träningspass (typ 1 pass i månaden).

Summa summarum, låtsas lyssna på henne men ignorera hennes åsikter.

Rawsteel
2012-08-06, 21:34
Tar och ställer en fråga, jag har druckit runt 0,8-1l cola zero dagligen i över 2 år och undrar om det finns några direkta hälsorisker utöver slitage för tänderna?

Wiizra
2012-08-06, 21:39
Tar och ställer en fråga, jag har druckit runt 0,8-1l cola zero dagligen i över 2 år och undrar om det finns några direkta hälsorisker utöver slitage för tänderna?

Nej.

Latissimus Dorsi
2012-08-06, 21:46

Tror att du t.o.m slipper slitaget på tänderna om du dricker med sugrör.

cero
2012-08-06, 21:52
Tror att du t.o.m slipper slitaget på tänderna om du dricker med sugrör.

Det tvivlar jag på. Om man kör ned sugröret i halsen så kanske man kan undvika att läsken får kontakt med tänderna, åtminstonde de främre, men jag skulle nog tro att läsken blandas ut med salivet som i sin tur får kontakt med tänderna. Det hjälper nog i alla fall.

Latissimus Dorsi
2012-08-06, 21:55
Det tvivlar jag på. Om man kör ned sugröret i halsen så kanske man kan undvika att läsken får kontakt med tänderna, åtminstonde de främre, men jag skulle nog tro att läsken blandas ut med salivet som i sin tur får kontakt med tänderna. Det hjälper nog i alla fall.

Man får logiskt sett kortare kontakt med tänderna, tror jag läst att tandläkare rekomenderat om man ska dricka så är det trots allt lite bättre med sugrör.

mattilainen
2012-08-06, 22:00

som jag skrev tidigare så har grub skrivit att en medelman på 70 kg har ett ADI på ca 4 L lightläsk per dag. Väger du mer kan du alltså dricka mer.

Fyllot
2012-08-06, 22:50

Sugrör och inte "gurgla" runt läsken i munnen är avgörande. Det bästa är om man har som ett stuprör som går hela vägen ner till halsmynningen...kanske något man kan tjäna en hacka på.

Forqie
2012-08-07, 04:19
Vad är så farligt med nikotin menar du? Det verkar tvärtom ha en del intressanta hälsomässiga effekter i moderat dos. D v s inte en dosa om dagen kanske men ja.
Alltså, om jag inte misstar mig helt är det väl ett beroendeframkallande gift som ger fysiska abstinensbesvär samt samma bieffekter som andra former av niktotin? Det är inte alls lika farligt som cigaretter, som bildar cancerogena ämnen vid förbränning och underskott av syre. Men nikotinet drar fortfarande ihop blodkärlen och ökar risken för hjärt- och kärlproblem.
Nikotin i form av snus är inte nära cigaretters på ljusår, bland dem större nackdelarna jag ser är att det är minst lika beroendeframkallande. Sedan tror jag att jag läst något om att styrketräning och snus inte går hand i hand.

Samma som ovan, bara för att det inte är lika farligt som cigaretter betyder det inte att det är helt ofarligt som du fick det att framstå som.

Eddie Vedder
2012-08-07, 06:58
Nu blir jag milt irriterad gode vän. Har inte begått något regelbrott på något vis så åka ut vet jag inte, du vill bara vara tuff och joina ryggdunkargänget som faktiskt mellanåt har vettiga argument som jag försöker argumentera emot.

Nej du kommer inte varnas, det är inget regelbrott från din sida hittills. Att din trovärdighet ligger i botten är ju tack vare din egen insats.

Rusk
2012-08-07, 10:31
Ska ni undvika allt som inte är 100% super duper för hälsan så kommer ni båda förmodligen att leva väldigt långa och tråkiga liv.
Det känns som det har gått för långt när det kommer till att leva hälsosamt i erat fall.

ChrillyMcFrill
2012-08-07, 13:17
Sitter på mobilen under min lunchrast och hinner inte gå igenom alla inlägg, men aspartam har väl bara bevisats framkalla cancer hos RÅTTOR. Än så länge har ingen dödsorsak hos människor varit orsakade av ett högt aspartamvärde i kroppen, men man TROR att det kan senare kan utvecklas till cancer.

Ronn
2012-08-07, 13:30
Sitter på mobilen under min lunchrast och hinner inte gå igenom alla inlägg, men aspartam har väl bara bevisats framkalla cancer hos RÅTTOR. Än så länge har ingen dödsorsak hos människor varit orsakade av ett högt aspartamvärde i kroppen, men man TROR att det kan senare kan utvecklas till cancer.

I väldigt stora mängder ja, precis som många ämnen i stora mängder ökar riskerna markant eller är direkt skadligt, speciellt på råttor, det är därför vi har ett rekommenderat ADI.

Risken för just cancer verkar ju förefalla större om man t.ex. äter rött kött eller charkuterivaror.. hur många tror du tänker på det I huvudtaget? Hur många äter inte charkuterivaror ofta?

Morty
2012-08-07, 13:57
Ska ni undvika allt som inte är 100% super duper för hälsan så kommer ni båda förmodligen att leva väldigt långa och tråkiga liv.
Det känns som det har gått för långt när det kommer till att leva hälsosamt i erat fall.

Bra att du har hittat din nivå, så får vi hitta vår. Ok?

Robbmeister
2012-08-07, 14:08

Som jag har uppfattat det är aspartam så grundligt undersökt att det borde vara ganska riskfritt.

Och rekommenderat maximalt intag per dag (eller vad det kallas) är väl många gånger mindre än vad som krävs för att man ska ta skada? Eller är det bara något jag fått för mig? :)

Och kvinnor är knappast särskilt mycket okunnigare än medelmannen när det gäller träning för det finns ju en anledning till att 70% av alla män ser likadana ut och är lika svaga efter år av träning. Inte är det för att dom kan bättre än kvinnor inte.

King Grub
2012-08-07, 14:46
aspartam har väl... bevisats framkalla cancer hos RÅTTOR.

Nej.

Råttorna i studierna led av mycoplasma pulmonis och det var det som misstogs för tumörer.

the rats used in these bioassays likely had M pulmonis disease and that lesions of the disease were plausibly interpreted as lymphoma. Subsequently, they analyzed the nonneoplastic lesion data from these bioassays for occurrence of inflammatory lesions and found that 2,267 of 2,960 rats (76.6%) were reported to have bronchitis, the signature lesion of M pulmonis disease, and that 633 rats (21.4%) were reported to have otitis, another common lesion of the disease. Also, documentation is now available containing serologic evidence of mycoplasma infection in the rats. In contrast, the reports of 6 National Toxicology Program bioassays based on specific pathogen–free Sprague–Dawley rats listed no instances of bronchitis or otitis. These findings provide substantial additional evidence that the bioassays in question were compromised by M pulmonis disease. Therefore, the reported induction of lymphoma in these studies should not be considered in cancer risk assessments.

http://vet.sagepub.com/content/48/2/420.long

http://vet.sagepub.com/content/46/5/952.long

Sniggel
2012-08-07, 16:55

Om man är så nitisk att man letar upp all typ av livsstilsföring som gynnar långt liv har man förmodligen inte en tillräckligt bra mental hälsa för att få ett så långt liv som möjligt.
Inställningen till livet påverkar nog livslängden en hel del.
Dessutom ;)

xlucasx
2012-08-07, 17:38
Om man är så nitisk att man letar upp all typ av livsstilsföring som gynnar långt liv har man förmodligen inte en tillräckligt bra mental hälsa för att få ett så långt liv som möjligt.

Om vi ska vara lite nyanserade så kommer det åtminstone att kännas väldigt långt, alltid något.

Ondskapelsen
2012-08-07, 19:13
Nej.

Råttorna i studierna led av mycoplasma pulmonis och det var det som misstogs för tumörer.

http://vet.sagepub.com/content/48/2/420.long

http://vet.sagepub.com/content/46/5/952.long

Så aspartam har aldrig bevisats cancerframkallande hos något djur?

King Grub
2012-08-07, 19:17
Acute, subacute and chronic toxicity studies with aspartame, and its decomposition products, conducted in mice, rats, hamsters and dogs have consistently found no adverse effect of aspartame with doses up to at least 4000 mg/kg bw/day.

http://informahealthcare.com/doi/pdf/10.1080/10408440701516184