handdator

Visa fullständig version : Kinesiology tape

mini
2012-08-05, 21:44
Någon som har erfarenheter att berätta om? Jag förstår inte riktigt hur det funkar, men eftersom så oerhört många har det känns det som att det borde finnas någon slags funktion.

Morty
2012-08-05, 21:47
Har tittat mycket på det och kommer att pröva i veckan. Iom hur vanligt det är så måste det fungera, är min teori.

Tricklew
2012-08-05, 21:52
Har tittat mycket på det och kommer att pröva i veckan. Iom hur vanligt det är så måste det fungera, är min teori.

Magiska magnetarmband samt homeopati håller med dig.

Tolkia
2012-08-05, 21:57
Jag har använt den som stödtejp på fötterna. Kan inte säga att jag tycker att den utmärker sig mer än andra tejpsorter, men det kan också vara jag som har för liten erfarenhet av tejpning. Fördelar: Elastisk och formbar (bra om man tejpar fötter), sitter fast, finns i roliga färger. Nackdelar: Skitdyr.

Morty
2012-08-05, 22:02
Magiska magnetarmband samt homeopati håller med dig.

Hur vanligt det är bland absoluta eliten, kanske jag skulle sagt.

I övrigt, what's your issue? Tycker du detsamma om gips, stödbandage, plåster, etc? Sporttejp mot skador är inget nytt under solen. Do you even lift?

killenigrillen
2012-08-05, 22:10
Lyssnar man på de som säljer och utbildar så är det rena rama mirakeltejpen.
Ta det för vad det är, en elastisk tejp som kan bäras i flera veckor och ge lite extra proprioceptiv feedback. Bra om man vill korrigera hållning till exempel. Tejpen kan även användas för värmeökning vid läkning av vissa lokala skador, kan alltså teoretiskt ge lite smärtlindring.

Jag har gått grundkursen men inte använt tejpen kliniskt ännu så kan inte uttala mig så mycket mer.

tntballe
2012-08-05, 22:15
Enda förklaringen jag hittat är att huden lyfts och underlättar rörelse för det under. Är en smula skeptisk till att det skulle göra mer än att finta hjärnan.
Postat via en mobil enhet

Jazen
2012-08-05, 22:15
lite intressant läsning
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703465204575208193178227952.html

Mental
2012-08-05, 22:16
Kinesologi tycks vara rena trollkosnterna dock, men det säger ju inte att tejpen inte fungerar bra.

filmjölk
2012-08-05, 22:32
Får man använda sådan tejp på (ipf) tävling? har du ingen större skada kanske det är en dum "krycka" att vänja sig vid på träning?

L-Sami
2012-08-06, 10:08
Jag använder kinesiotejp som avlastande och rörelsefrämjande. De flesta som jag har tejpat tycker att det fungerar, jag har tejpat främst akillessenor, benhinnor, ryggar, hamstrings, axlar och knän.

Catstyle
2012-08-06, 10:19
Säkert en bra tejp men det är så mycket kvacksalveri kring den att jag blir lite avskräckt från användning.

Ignatius72
2012-08-06, 10:22
Hur vanligt det är bland absoluta eliten, kanske jag skulle sagt.

I övrigt, what's your issue? Tycker du detsamma om gips, stödbandage, plåster, etc? Sporttejp mot skador är inget nytt under solen. Do you even lift?

Typ näsplåster som varenda tjomme ett tag hade på snoken. Placeboeffekten skall dock inte underskattas.

Kischen
2012-08-06, 10:26
Säkert en bra tejp men det är så mycket kvacksalveri kring den att jag blir lite avskräckt från användning.

+1 på tankesättet.

Morty
2012-08-06, 11:37
Typ näsplåster som varenda tjomme ett tag hade på snoken. Placeboeffekten skall dock inte underskattas.

Fast det var ju jävla skumt, när man tränar hårt så andas man ju genom munnen framför allt.

Mart|n
2012-08-06, 11:39
Det finns även något som heter VooDoo Floss Band. Känner bara till namnet, men inte vad det används till.

Grahn
2012-08-06, 11:43
Det finns även något som heter VooDoo Floss Band. Känner bara till namnet, men inte vad det används till.

Med hjälp av en snarlik docka kan du då tandtråda åt dina bekanta om de slarvar.

Mental
2012-08-06, 11:59
Det var ju inte länge sedan varenda jävel och hans moster låg på spikmatta, och idag är det knappt någon som erkänner att de var en del av hypen :D

Mart|n
2012-08-06, 12:08
Med hjälp av en snarlik docka kan du då tandtråda åt dina bekanta om de slarvar.

Aha! :)

Madame
2012-08-06, 12:16
Jag har använt kinesiotejp med gott resultat på min axel som gick ur led i höstas.

Jag sjukgymnastiserade ett bra tag för att få ordning på axeln, största problemet var dock inte att där inte fanns muskler, utan att axelns rörelsebanor rent allmänt på fritiden och jobbet inte var riktigt bra. Därför blev det inte riktigt bra med axeln av sjukgymnastiken. På fritiden och jobbet är det ju inte så man går runt och fokuerar på rörelserna hela tiden 24/7 och då provocerde jag axeln igen.

Sen fick jag den tejpad med blå tejp, och varje gång jag rörde axeln på ett sånt sätt som gjorde att jag fick problem från början, så gav tejpen respons direkt. Jag upptäckte rätt många situationer och rörelser på jobbet som tejpen ryckte till i huden och jag korrigerade rörelsen instinktivt. Efter två dagar med tejp hade jag grym träningsvärk i hela skulderpartiet av att för första gången på länge ha hållt och rört hela alltet i en bättre position än på länge. Samma vecka kunde jag börja göra dips för första gången utan ont på 4 månader.

Sniggel
2012-08-06, 12:50
Det var ju inte länge sedan varenda jävel och hans moster låg på spikmatta, och idag är det knappt någon som erkänner att de var en del av hypen :D

Den är ju fortfarande skön att använda om man har spänningar i ryggen. Sen om det ger någon effekt på lång sikt vet jag inte. Men något som är skönt och avslappnande är ju värt den lilla summa pengar det kostar.

Morty
2012-08-06, 13:06
Den är ju fortfarande skön att använda om man har spänningar i ryggen. Sen om det ger någon effekt på lång sikt vet jag inte. Men något som är skönt och avslappnande är ju värt den lilla summa pengar det kostar.

Jag använder den när jag napar på dagen. Superskönt.

Madame
2012-08-06, 13:17
Jag använder också spikmattan. Asnajs! ;)

Angel
2012-08-06, 14:12
Jag ligger ofta på spikmattan i soffan på kvällarna. Dels för lite smärtlindring men även för att de faktiskt tvingar mig att ligga stilla.

Angel
2012-08-06, 14:13
Jag skulle vilja testa tejpen. Ingen i GBG som vill tejpa mig?

Ignatius72
2012-08-06, 14:19
Fast det var ju jävla skumt, när man tränar hårt så andas man ju genom munnen framför allt.

Magiska tejper är inte skumt? Näplåstret är bevisligen helt meningslöst "alla" använde det (fortfarande en del), folk har en tendens att springa i grupp åt samma håll. Många betyder inte per automatik att det är något bevis på något. Inte annat än att många tror på det.

Morty
2012-08-06, 14:54
Magiska tejper är inte skumt? Näplåstret är bevisligen helt meningslöst "alla" använde det (fortfarande en del), folk har en tendens att springa i grupp åt samma håll. Många betyder inte per automatik att det är något bevis på något. Inte annat än att många tror på det.

Sporttejp är inte särskilt skumt nej.

Ignatius72
2012-08-06, 15:08
Sporttejp är inte särskilt skumt nej.

Nä, vanlig sporttejp är välbeprövat.

killenigrillen
2012-08-06, 20:45
Mixa inte sporttejp och kinesiotejp dock, två väldigt olika produkter med helt olika syften.