handdator

Visa fullständig version : Vila mellan axlar och bröst?

Rawsteel
2012-08-05, 19:10
Kör man bröst och axlar på separata dagar, hur länge bör man då vila mellan dessa pass då främre delen av axlarna får rätt bra med stryk i bänk och lutande pressar?
Har alltid kört bröst och axlar tillsammans men jag känner att jag vill prioritera mina axlar nu då min utveckling på brösten är långt före axlarna och det börjar se dumt ut.
Jag tänkte en split som nedan

Dag 1 - Bröst, armar
Dag 2 - Ben, mage
Dag 3
Dag 4 - Rygg, axlar, vader
Dag 5
Dag 6
Dag 7 - repeat

För bröst skulle det köras runt 8 set pressande (4 plan och 4 incline).
Axlarna skulle få en 6-7 set, 3-4 militärpress och 3 set sidolyft.
Samtliga sets slutar jag 1 rep från failure i, kanske failure i dom 1-2 sista setsen för varje muskel.
Så vad tror ni, blir det för mycket för axlarna och tjänar jag kanske mer på att träna dom tillsammans med bröst om storlek är vad jag är ute efter?
Bör man kanske skippa incline för brösten och istället kanske köra plan bänk följt av plan hantelpress för att involvera axlarna mindre?

AronP
2012-08-05, 19:14
1-2 dagar.
Oftast så behöver man inte träna framsida axel direkt mkt på axelpasset och kan därför placera dom tätare.
Jag tycker inte splitten ser så vettig ut, sen ser jag ingen träning för baksida axel. Med den där volymen så tror jag inte du behöver oroa dig speciellt mkt för överträning.

Rawsteel
2012-08-05, 19:41
1-2 dagar.
Oftast så behöver man inte träna framsida axel direkt mkt på axelpasset och kan därför placera dom tätare.
Jag tycker inte splitten ser så vettig ut, sen ser jag ingen träning för baksida axel. Med den där volymen så tror jag inte du behöver oroa dig speciellt mkt för överträning.

Baksida axlar tränas tillsammans med med ryggen, skrev inte med det dock:p
Och vad är det för fel på splitten? Har du något bättre alternativ att dela med dig av?:)
Tränar helst inte varje muskel specifikt mer frekvent än var 4e dag då jag vill kunna hålla mig till en lagom volym med sets tagna till gränsen.

AronP
2012-08-05, 19:51
Aha.

Jag tycker det är för lite träning.

Internet svämmar över av program.

Rawsteel
2012-08-05, 19:52
Aha.

Jag tycker det är för lite träning.

Internet svämmar över av program.

Skulle du säga att en p/p/l 5 dagar i veckan är ett vettigare alternativ?
Ge mig gärna ett förslag på en vettig split:)

r1kkie
2012-08-05, 22:10
DU kan ju börja köra axlar istället för bröst först...

Klappat och klart...

Rawsteel
2012-08-05, 22:31
DU kan ju börja köra axlar istället för bröst först...

Klappat och klart...

Har gjort det ett rätt bra tag.
Och i grunden så borde det ju inte göra någon skillnad då dom åker på dom tyngre vikterna i bröspressar om man startar med bröst.