handdator

Visa fullständig version : Komplettera med proteinbars?

alexelias
2012-08-03, 20:07
Hej!

Jag har kommit till 'insikten' att mitt proteinintag är för lågt, eller i varje fall är det för dåligt utspritt om dagen. Kan ju ge er en kort bakgrund så att vi kan skapa en bättre kontext kring 'problemet'.

Tidigare var jag student vilket medförde en stor flexibilitet för matlagning, matintagning, osv.

Denna vardagen har bytts om till ett 8h kontorsjobb + 1h pendling. Som det ser ut nu är jag redan kontorets rebell genom att ha med egen lunchlåda varje dag, och även försöker jag ha en mindre matlåda extra ifall jag går till gymmet direkt efter arbetstid. Motivationen eller smidigheten för ytterliggare lagning av matlådor finns inte riktigt..

Det blir alltså en väldigt lång arbetsdag, där jag egentligen bara äter frukost och lunch - och sen något stort efter träningen på 'kvällen'.

Detta skapar ju en viss hunger under dagen, och rätt vad det är så nallar man på det outtömliga kontorsfikat och/eller kaffemaskinen..

Tanken är att jag ska komplettera med bars som har hög andel protein och låg andel kolhydrater.

Tycker ni det är rimligt? Går det motivera ekonomiskt eller är dessa bars dyra i förhållande till protein-ratio? Tips på bars? Andra reflektioner? :)

Spartansk
2012-08-03, 20:09
Bars är dyra för sitt proteinvärde. Det är nog bättre om du dricker proteindeinkar eller äter kvarg.

Albin Eriksson
2012-08-03, 20:10
proteindrink och frukt?

Latissimus Dorsi
2012-08-03, 20:34
proteindrink och frukt?

1+ en proteindrink skulle vara mer opti, ur synpunkten att det är extremt mycket billigare.

TREX
2012-08-03, 20:38
Vassleshake och ett äpple.

Ondskapelsen
2012-08-04, 15:17
Shake + äpple eller banan är min standard. Varje arbetsdag innan träning.

Kalkyl
2012-08-04, 16:49
Kan passa på och fråga er som kan här på kollo. Är proteinbars som säljs på ställen som Intersport bra varor eller är pulver att föredra?

Sheogorath
2012-08-04, 16:53
Kan passa på och fråga er som kan här på kollo. Är proteinbars som säljs på ställen som Intersport bra varor eller är pulver att föredra?

Många proteinbars har protein av väldigt låg kvalité (gelatin exempelvis) för att tillverkaren ska kunna skriva "30 g protein per bar!" och samtidigt hålla nere priset. Många innehåller också socker eller glukos-fruktos-sirap vilket man kanske inte alltid vill stoppa i sig.

Du får titta på innehållsförteckningen helt enkelt. Innehåller de gelatin, kollagen, socker, fruktos eller glukos-fruktossirap (utöver det som finns i chokladöverdraget) hade jag tittat på en annan sort.

earf
2012-08-05, 10:49
Har samma problem. Startar dagen med en proteinshake innan jobbet. Sedan frukost i form av mackor runt 9. Sedan drar jag en till protte vid 12 å sedan middag runt 4 hemma. Inte riktigt opti men det funkar för mig iaf.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Kalkyl
2012-08-05, 11:03
Många proteinbars har protein av väldigt låg kvalité (gelatin exempelvis) för att tillverkaren ska kunna skriva "30 g protein per bar!" och samtidigt hålla nere priset. Många innehåller också socker eller glukos-fruktos-sirap vilket man kanske inte alltid vill stoppa i sig.

Du får titta på innehållsförteckningen helt enkelt. Innehåller de gelatin, kollagen, socker, fruktos eller glukos-fruktossirap (utöver det som finns i chokladöverdraget) hade jag tittat på en annan sort.

Okej bra att veta, tack så mycket

Thrower
2012-08-05, 15:33
Hur ligger BS proteinbar till vad gäller kvalité? 206 kcal per bar: Protein: 20,6g, kolhydrater 18,7g, fett: 5,4g.Har för mig att några av de ingredienserna som du nämnde står med på innehållsförteckningen... dock ej socker om jag minns rätt.

z_bumbi
2012-08-05, 15:38
Om en bar t ex innehåller 30 g kolhydrater från socker så är det hela 15 g fruktos... dvs inget att bry sig om.

robindenise
2012-11-09, 13:51
Jag tycker väldigt mycket om de här: http://www.robindenise.se/2012/11/goodlife-caramel-coco.html
God smak, och funkar lika bra innan/efter träning som soffmys på kvällen. Dessutom inte dyra!

Pretorian
2012-11-09, 14:49

Oh darn... jag som trodde mina SWEBARs var ett kap:
Vassle protein isolat, Fruktossirap, Glykossirap,

Sheogorath
2012-11-09, 14:58
Oh darn... jag som trodde mina SWEBARs var ett kap:
Vassle protein isolat, Fruktossirap, Glykossirap,

Den höga proteinhalten gör ju att de är "bättre" än godis om man vill ha t.ex. ett litet mellanmål som ska mätta lite etc, men det finns ju bars som har bättre sammansättning kan jag tycka. Dock är ju Swebar godast men det är väl kanske just därför: de är mest lika godis. Sen ska man ju komma ihåg att det knappast är några problematiska mängder fruktos under normala omständigheter...

Doolie
2012-11-09, 15:18
Är starbars bra då?

nitz
2012-11-09, 15:28
Är starbars bra då?
Såg inget negativt ang. proteinet när jag kollade innehållsförteckningen, sedan får man själv avgöra vad man tycker om sockermängd, näringsvärde, osv

Buuzz1k
2012-11-09, 15:28
Ett sjukt enkelt mellanmål är:

500g kvarg (jag använde lidl's lättkvarg)
3 teskedar cacao
1 dl blåbärssoppa

Om du gillar/vill kan du blanda i lite krossade hasselnötter.

nitz
2012-11-09, 15:29
Ett sjukt enkelt mellanmål är:

500g kvarg (jag använde lidl's lättkvarg)
3 teskedar cacao
1 dl blåbärssoppa

Om du gillar/vill kan du blanda i lite krossade hasselnötter.

Fast bar "on the go" är ju redigt praktiskt egentligen.

Fredriiik
2012-11-09, 17:00
jag käkar en probite varje arbetsdag. Är det inte på kontoret så är det i bilen mellan möten och så vidare. Det är så jäkla mycket smidigare att bara slänga med sig en bar och äta när man vill.

exevision
2012-11-09, 17:51
Om en bar t ex innehåller 30 g kolhydrater från socker så är det hela 15 g fruktos... dvs inget att bry sig om.

+1 Inte så farligt.