handdator

Visa fullständig version : VAd sjutton ska man tänka om det här

Beholder
2012-08-03, 16:15
Jag läste den här artikeln http://www.aftonbladet.se/kultur/article15199496.ab hos aftonbladet. Jag vet inte riktigt vad jag ska tänka och tycka. Är det osunda ideal hos elitidrottare? Om inte heller elitidrottare funkar, vilka ska vi då ha?

Spartansk
2012-08-03, 16:18
Lol, skribenten kallar baseboll för brännboll.

On topic, så ser jag inga problem med att hitta ideal. Man kan ju se ut som en friidrottare utan att träna hälften så hårt. Bara att fokusera på byggarträning och strunta i att göra friidrottsövningar.

Robbmeister
2012-08-03, 16:21
Lol, skribenten kallar baseboll för brännboll.

On topic, så ser jag inga problem med att hitta ideal. Man kan ju se ut som en friidrottare utan att träna hälften så hårt. Bara att fokusera på byggarträning och strunta i att göra friidrottsövningar.

Jag tänkte också samma. Ska man bara se ut som en så är nog hälsoriskerna aningen mindre. Man behöver ju inte precis utföra OS-prestationer för att få själva kroppen.

''Få saker är ju så skadliga för människokroppen som elitidrott.'' - vad har det med själva idealet att göra egentligen?

Beholder
2012-08-03, 16:21
Jag förstår faktiskt inte vad tanken med artikeln var

King Grub
2012-08-03, 16:25
Otränade personer irriterar sig ofta på och tycker att kroppar som dom aldrig kan få representerar "osunda ideal".

Gabriel174
2012-08-03, 16:55
Otränade personer irriterar sig ofta på och tycker att kroppar som dom aldrig kan få representerar "osunda ideal".

*kissass*

Petoria
2012-08-03, 16:58
Blev inte direkt förvånad att det var en tjej som skrev artikeln, troligtvis otränad också.

Tolkia
2012-08-03, 17:16
Vad man skall tänka? Kanske ungefär samma sak som man tänker om fetmapaniktrådarna på Kolo, d.v.s. att personen som skrev egentligen inte vet särskilt mycket om det han eller hon skriver om, men slänger ihop något som han eller hon tycker låter bra. Att elitidrott inte är någon hälsokur är väl dock inte direkt någon nyhet. Inte heller att det är en väldig skillnad mellan att vara elitidrottare och att vara en vanlig svensson (med jobb, familj och diverse att sköta UTAN hjälp från tränare, barnflickor etc.) och tro att man kan leva både svenssonlivet och elitidrottarlivet.
Blev inte direkt förvånad att det var en tjej som skrev artikeln, troligtvis otränad också.
Blev inte direkt förvånad över att det var en kille som kom med den här kommentaren.

Fyllot
2012-08-03, 17:20

http://daniel.cafe.se/files/2010/09/diesel11.jpg

Mitten.

Petoria
2012-08-03, 17:23
Blev inte direkt förvånad över att det var en kille som kom med den här kommentaren.

Det behöver du inte bli.

Enligt min erfarenhet så är det mest otränade tjejer som har såna här åsikter om träning.

Beholder
2012-08-03, 17:24
Vad man skall tänka? Kanske ungefär samma sak som man tänker om fetmapaniktrådarna på Kolo, d.v.s. att personen som skrev egentligen inte vet särskilt mycket om det han eller hon skriver om, men slänger ihop något som han eller hon tycker låter bra. Att elitidrott inte är någon hälsokur är väl dock inte direkt någon nyhet. Inte heller att det är en väldig skillnad mellan att vara elitidrottare och att vara en vanlig svensson (med jobb, familj och diverse att sköta UTAN hjälp från tränare, barnflickor etc.) och tro att man kan leva både svenssonlivet och elitidrottarlivet.

Ja det är ju jävligt många journalister som skriver saker utan att verka ha den minsta lilla kollen på ämnet i fråga. Det kanske inte är någon hälsokur. Men det är ju bra mycket nyttigare än att släpa runt på 10-20 kg extra vikt som många gör.

Tolkia
2012-08-03, 17:25
Ja det är ju jävligt många journalister som skriver saker utan att verka ha den minsta lilla kollen på ämnet i fråga. Det kanske inte är någon hälsokur. Men det är ju bra mycket nyttigare än att släpa runt på 10-20 kg extra vikt som många gör.
Och där kom den.

Eddie Vedder
2012-08-03, 17:31
Och där kom den.

Ja den kom snabbare än väntat till och med. Nu fattas bara att det snackas om doping vs. alkohol så är allt i sin ordning.

Mental
2012-08-03, 17:31

Elitsatsning på OS nivå hälsosammare än 10-20kg övervikt?

Nix, det köper jag inte. Du anar inte hur många som släpar på den typen av övervikt och klarar det bra, mot hur många som blir skadade/sjuka av att träna på yttersta elitnivå.

Beholder
2012-08-03, 17:32
Och där kom den.

Vi pratar trots allt om ideal. Det här är ett ideal som är bra mycket bättre än de flesta. Så vad var felet i det jag sa?

Beholder
2012-08-03, 17:32
Elitsatsning på OS nivå hälsosammare än 10-20kg övervikt?

Nix, det köper jag inte. Du anar inte hur många som släpar på den typen av övervikt och klarar det bra, mot hur många som blir skadade/sjuka av att träna på yttersta elitnivå.

http://www.dn.se/livsstil/halsa/fetare-och-fetare--med-trasiga-knan

Men vi pratar ändå om ideal. Att elitidrottare är ett dåligt ideal vilket nog inte många håller med om.

Eddie Vedder
2012-08-03, 17:34
Vi pratar trots allt om ideal. Det här är ett ideal som är bra mycket bättre än de flesta. Så vad var felet i det jag sa?

Du sa "nyttigt". Att det är nyttigare att träna sig till irreversibel benskörhet som tonåring ser jag inte som nyttigare än övervikt.

Och angående idealet så är det helt enkelt bara irrelevant att ständigt komma med klyschan om de dekadenta tjockisarna så fort chansen ges. Fler än ett ideal kan vara osunt (jag har inte läst artikeln utan diskuterar fenomenet).

Beholder
2012-08-03, 17:38
Du sa "nyttigt". Att det är nyttigare att träna sig till irreversibel benskörhet som tonåring ser jag inte som nyttigare än övervikt.

Och angående idealet så är det helt enkelt bara irrelevant att ständigt komma med klyschan om de dekadenta tjockisarna så fort chansen ges. Fler än ett ideal kan vara osunt (jag har inte läst artikeln utan diskuterar fenomenet).

Brukar du klistra på folk åsikter i största allmänhet eller är det bara vid väl valda tillfällen?

Tolkia
2012-08-03, 17:39
Brukar du klistra på folk åsikter i största allmänhet eller är det bara vid väl valda tillfällen?
Brukar du uttrycka åsikter och inte våga stå för dem i största allmänhet, eller är det bar vid väl valda tillfällen?

Beholder
2012-08-03, 17:42
Brukar du uttrycka åsikter och inte våga stå för dem i största allmänhet, eller är det bar vid väl valda tillfällen?

Väx upp kära du. Du har ingen aning om vilka åsikter jag har om fetma. Det har inte någon annan på det här forumet heller.

Tolkia
2012-08-03, 17:50
Väx upp kära du.
Oh, jag är förkrossad.

Beholder
2012-08-03, 17:54

Onödigt hårt svar av mig. Dock är det inte fetman som är problemet. Utan ett underkännande av ett ideal som troligen är bra mycket bättre än de flesta andra som existerar i dagens samhälle. Dock tas det till överdrift av vissa. Men om elitidrottare ska underkännas som ideal, vad ska man då ha för ideal som folk faktiskt behöver sträva och kämpa för att uppnå? (andra osunda ideal tas upp i artikeln därför de inte nämndes.)

Matsa
2012-08-03, 18:04
Jag tycker att artikeln är lite dum på så vis att man knappast behöver träna som en idrottare på olympisk nivå för att få en vältränad kropp. De flesta eftersträvar ju inte en likvärdig prestationsförmåga utan bara utseendet. Av alla de som sitter hemma och blir sugna på att träna upp sig på grund av Lochte eller Ennis är det nog ytterst få som faktiskt kommer att börja träna som dem, de flesta kommer väl snarare att börja gymma och löpträna lite. Kanske börja med Crossfit eftersom det är inne och verkar lite idrottslikt. Det kommer knappast att ge samma konsekvenser som en superduperelitsatsning i valfri friidrottsgren.

cero
2012-08-03, 18:11
Håller med Matsa. Det är ju det visuella idealet som ofta eftersträvas av allmänheten. Känns som att skribenten missat detta helt?

"[...] så måste den som vill se ut som en OS-kandidat offra inte bara tid och pengar – utan även sin goda hälsa."

Men å andra sidan kan man tro att det krävs OS-prestationer för att få en "OS-kropp" om man inte är insatt i kost och träning. Är väl inte så ovanligt med: "Han sprintar så mycket, det är därför han har fått en sådan kropp!" eller "Ser du hur fin kropp man får av längdhopp?"

Beholder
2012-08-03, 18:17
Jag tycker att artikeln är lite dum på så vis att man knappast behöver träna som en idrottare på olympisk nivå för att få en vältränad kropp. De flesta eftersträvar ju inte en likvärdig prestationsförmåga utan bara utseendet. Av alla de som sitter hemma och blir sugna på att träna upp sig på grund av Lochte eller Ennis är det nog ytterst få som faktiskt kommer att börja träna som dem, de flesta kommer väl snarare att börja gymma och löpträna lite. Kanske börja med Crossfit eftersom det är inne och verkar lite idrottslikt. Det kommer knappast att ge samma konsekvenser som en superduperelitsatsning i valfri friidrottsgren.

Det här är ju faktiskt något som går att använda på alla ideal. Men ja ni har nog rätt. Vilket på ett sätt bara är positivt då undviks många av skadorna som elitidrottandet medför. Problemet kommer ju för de unga som på något vis galna föräldrar som sätter sina barn under all för stor press. Så som Eddie Vader nämnde.

Matsa
2012-08-03, 18:20
Håller med Matsa. Det är ju det visuella idealet som ofta eftersträvas av allmänheten. Känns som att skribenten missat detta helt?

"[...] så måste den som vill se ut som en OS-kandidat offra inte bara tid och pengar – utan även sin goda hälsa."

Men å andra sidan kan man tro att det krävs OS-prestationer för att få en "OS-kropp" om man inte är insatt i kost och träning. Är väl inte så ovanligt med: "Han sprintar så mycket, det är därför han har fått en sådan kropp!" eller "Ser du hur fin kropp man får av längdhopp?"

Det fetmarkerade håller jag med om, men samtidigt har det väl alltid varit gott om nybörjare som går ut för hårt eller tränar fel för sina mål. Om idealet som eftersträvas är en "OS fysik" eller random fitnessmodellkropp tror jag inte förändrar speciellt mycket. Förhoppningsvis är det ju bara det första steget till att träna och vid ett eventuellt intresse kommer man att uppsöka kunskap och fortsätta på den vägen. Annars falnar nog intresset innan de flesta har hunnit träna sig till några kroniska skador.

Även om nu någon tror att de kan få en kropp som Ennis av att leka lite spjutkastning så kommer förmodligen det värsta som händer vara att de blir besvikna. Såvida de inte lyckas spetsa sig själva eller någon annan förstås... :D

Ristretto
2012-08-03, 18:21
Och där kom den.

http://i1192.photobucket.com/albums/aa324/badwolf10/Michael-Thatswhatshesaid.gif

filmjölk
2012-08-03, 19:35
Varför tar alltid kvinnor till sig extrema ideal? Antingen skall det vara size zero auschwitz-looken eller muskelpaket...vad hände med gamla hederliga runda höfter, stor bak och jättesilikontuttar-idealet?

Spartansk
2012-08-03, 19:36
vad hände med gamla hederliga runda höfter, stor bak och jättesilikontuttar-idealet?

Vissa kör på det, du har väl sett Brazzers?

filmjölk
2012-08-03, 19:57
Vissa kör på det, du har väl sett Brazzers?

Vad är det?

Spartansk
2012-08-03, 19:59
Vad är det?

Okej, måste erkänna att jag inte vet själv, försökte bara verka bildad.

Prost
2012-08-03, 20:18

Det där var lite för nära sanningen, jag misstänker att du är en sån där nazist som skriver sanningen bara sådär.. :-)

Eddie Vedder
2012-08-04, 07:37
Men om elitidrottare ska underkännas som ideal, vad ska man då ha för ideal som folk faktiskt behöver sträva och kämpa för att uppnå?

För mig är det obegripligt varför elitidrottare skulle vara ett allmänt ideal. Elitidrottare är ideal för andra elitidrottare eller idrottare som vill bli elit. Men hursomhelst finns ingen anledning att ta in övervikt/fetma i diskussionen för det är då rakt inget ideal, feta/överviktiga är ju nästan lika stigmatiserade som rökare.

Och angående det här med att träna skadad and beyond så ser jag det även som direkt destruktiv även för idrotten. Oavsett hur hårt och ofta talanger måste träna för att nå långt så når de ju inte långt om de är skadade jämt och ständigt.

Angående artikeln (som jag nu läst) kan jag dock köpa att det är löjligt att klaga på att kropparna skulle vara så osunda ideal. Särskilt med hur olika de ser ut. :Virro Men just det där kortsiktiga med att träna och tävla skadad och aldrig vila är nog något som idrotten bör se över.

Trouble
2012-08-04, 08:16

Jag tolkar ditt inlägg som att du inte tycker att det är särskilt ohälsosamt/osunt. Vill du utveckla?

johanhej
2012-08-04, 08:53
Jag tolkar ditt inlägg som att du inte tycker att det är särskilt ohälsosamt/osunt. Vill du utveckla?

Varför skulle det vara ohälsosamt/osunt att träna sig till en kropp likt de som nämns i artikeln? De är knappast några monster vad gäller muskelmassa, och fettprocenten är långt ifrån vad som kan räknas skadligt.

Rent kroppsligt ser exempelvis Ryan Lochte ut som en välutvecklad hobbygymmare. Rent visuellt inget extremt alltså.

Jag håller med King Grub, men vet inte riktigt hur man ska uttrycka det. Människor vill jämföra sig med andra, vara sitt bästa jag, och för att intyga sig själva om att de inte är "sämre" i någon aspekt så blir det då lättare att kritisera.

Det är lite samma fenomen som när en vältränad (deffad) person avböjer någon godsak vid fikabordet. Då blir det vanligtvis ett jävla liv om hur man behöver det osv, bara för att motparten ska kunna rättfärdiga sitt egna snaskande.

Kwon
2012-08-04, 08:56
Grofv fysik!

78 kg elitidrottande Judoka
http://www.teenvogue.com/images/connect/01-Kayla-Harrison.jpghttp://files.2012.nbcolympics.com/mm/photo/sport/general/39/84/00/398400_m21.jpg

Trouble
2012-08-04, 09:11
Varför skulle det vara ohälsosamt/osunt att träna sig till en kropp likt de som nämns i artikeln? De är knappast några monster vad gäller muskelmassa, och fettprocenten är långt ifrån vad som kan räknas skadligt.

Rent kroppsligt ser exempelvis Ryan Lochte ut som en välutvecklad hobbygymmare. Rent visuellt inget extremt alltså.

Jag håller med King Grub, men vet inte riktigt hur man ska uttrycka det. Människor vill jämföra sig med andra, vara sitt bästa jag, och för att intyga sig själva om att de inte är "sämre" i någon aspekt så blir det då lättare att kritisera.

Det är lite samma fenomen som när en vältränad (deffad) person avböjer någon godsak vid fikabordet. Då blir det vanligtvis ett jävla liv om hur man behöver det osv, bara för att motparten ska kunna rättfärdiga sitt egna snaskande.

Jag var mest nyfiken på vad grubben hade att säga om saken. Jag tror att det är hälsosammare att vara "motionär" på hög nivå med en aktiv vardag än elitidrottare men att en random tjockis på gatan skulle ha mindre men, nutida och framtida, än gemene elitidrottare - det köper jag inte.

Vinter
2012-08-04, 09:34
Jag var mest nyfiken på vad grubben hade att säga om saken. Jag tror att det är hälsosammare att vara "motionär" på hög nivå med en aktiv vardag än elitidrottare men att en random tjockis på gatan skulle ha mindre men, nutida och framtida, än gemene elitidrottare - det köper jag inte.

Det skrev han aldrig heller, det är så du valt att tolka det.

Det tar tid och energi att lägga grunden för en bra fysik och sund livsstil, något som gemene man inte prioriterar. Men dom vill gärna ha den där vältränade kroppen ändå. Men som sagt du behöver knappast pressa dig sälv som en elitidrottare, det räcker ganska bra med diciplin och dedikerad träning.

Trouble
2012-08-04, 09:54
Det skrev han aldrig heller, det är så du valt att tolka det.

Det tar tid och energi att lägga grunden för en bra fysik och sund livsstil, något som gemene man inte prioriterar. Men dom vill gärna ha den där vältränade kroppen ändå. Men som sagt du behöver knappast pressa dig sälv som en elitidrottare, det räcker ganska bra med diciplin och dedikerad träning.

Vem är han? Grub eller johanhej? Jag har sovit 4 timmar.

Aping
2012-08-04, 10:50

Ovan är svaret på vad sjutton man ska tänka om artikeln eftersom det författaren hävdar i citatet nedan inte stämmer IMO.

För precis som den taniga modellkroppen kräver en kombination av exceptionell genetik och helt orealistiska uppoffringar, som självsvält och operationer, så måste den som vill se ut som en OS-kandidat offra inte bara tid och pengar – utan även sin goda hälsa.

Spartansk
2012-08-04, 10:53
så måste den som vill se ut som en OS-kandidat offra inte bara tid och pengar – utan även sin goda hälsa.

Ja, vill man ha hål i benet som Kallur så stämmer det ju faktiskt.

Aping
2012-08-04, 10:59
Ja, vill man ha hål i benet som Kallur så stämmer det ju faktiskt.
Helt rätt, mod får gärna ta bort min post.

Beholder
2012-08-04, 12:59
För mig är det obegripligt varför elitidrottare skulle vara ett allmänt ideal. Elitidrottare är ideal för andra elitidrottare eller idrottare som vill bli elit. Men hursomhelst finns ingen anledning att ta in övervikt/fetma i diskussionen för det är då rakt inget ideal, feta/överviktiga är ju nästan lika stigmatiserade som rökare.

Och angående det här med att träna skadad and beyond så ser jag det även som direkt destruktiv även för idrotten. Oavsett hur hårt och ofta talanger måste träna för att nå långt så når de ju inte långt om de är skadade jämt och ständigt.

Angående artikeln (som jag nu läst) kan jag dock köpa att det är löjligt att klaga på att kropparna skulle vara så osunda ideal. Särskilt med hur olika de ser ut. :Virro Men just det där kortsiktiga med att träna och tävla skadad och aldrig vila är nog något som idrotten bör se över.

ja jag var väl lite upprörd när jag skrev det. Artikeln var så jävla konstig så jag inte visste vad jag skulle tänka och tycka.