Visa fullständig version : Jobba med träningsrelaterade saker
Latissimus Dorsi
2012-08-02, 21:35
Vilka yrken finns det som berör träning?
T.e.x naprapat, PT e.t.c Hur är lönerna? För jag gillar verkligen träning, och tänker att om jag får ett träningsrelaterat jobb kommer jag må riktigt bra. Kanske några på forumet jobbar med träning, dela med er av era erfarenheter. Vilka utbilningar man bör gå e.t.c
Tack i förväg
Vilka yrken finns det som berör träning?
T.e.x naprapat, PT e.t.c Hur är lönerna? För jag gillar verkligen träning, och tänker att om jag får ett träningsrelaterat jobb kommer jag må riktigt bra. Kanske några på forumet jobbar med träning, dela med er av era erfarenheter. Vilka utbilningar man bör gå e.t.c
Tack i förväg
Yrken som BERÖR träning kan vara många olika. PT (givetvis), gyminstruktör, naprapat, sjukgymnast, kiropraktor, läkare är alla yrken som utan större ansträning kan kopplas till träning på något sätt. Dock så är det bara PT och gyminstruktör som är renodlade träningsjobb, de andra är primärt vårdjobb som inte på något sätt behöver vara starkt kopplade till den typ av träning som jag antar du är intresserad utav.
Alla de utbildningar som jag nämnt har ju sin respektive utbildning så vill man jobba som något av det så finns det ju egentligen bara en väg :)
När du säger att du vill ha ett träningsrelaterat jobb, baserar du det på din egen träningsglädje? Att träna andra och att träna själv är ju ganska olikt.
Latissimus Dorsi
2012-08-02, 21:54
Yrken som BERÖR träning kan vara många olika. PT (givetvis), gyminstruktör, naprapat, sjukgymnast, kiropraktor, läkare är alla yrken som utan större ansträning kan kopplas till träning på något sätt. Dock så är det bara PT och gyminstruktör som är renodlade träningsjobb, de andra är primärt vårdjobb som inte på något sätt behöver vara starkt kopplade till den typ av träning som jag antar du är intresserad utav.
Alla de utbildningar som jag nämnt har ju sin respektive utbildning så vill man jobba som något av det så finns det ju egentligen bara en väg :)
När du säger att du vill ha ett träningsrelaterat jobb, baserar du det på din egen träningsglädje? Att träna andra och att träna själv är ju ganska olikt.
Att bara vara i en miljö med träning, och att lära sig saker inom träning. T.e.x anatomi och dylikt.
Arne Persson
2012-08-02, 21:55
Att bara vara i en miljö med träning, och att lära sig saker inom träning. T.e.x anatomi och dylikt.
Hur lär man sig anatomi där?
Latissimus Dorsi
2012-08-02, 21:56
Hur lär man sig anatomi där?
Utbildningen för just det jobbet?
Fundera lite extra på om du verkligen vill jobba med din hobby, det kan ibland ta det roliga ur det.
Latissimus Dorsi
2012-08-02, 22:00
Fundera lite extra på om du verkligen vill jobba med din hobby, det kan ibland ta det roliga ur det.
If you work with something you love, you never work a day in your life.
If you work with something you love, you never work a day in your life.
OJ OJ OJ, vad fel det där är. Att gilla sitt jobb är förstås helt klart att föredra framför att hata det, men det jobb man inte hatar åtminstone någon gång finns ju inte. För att inte tala om hur ett jobb man gillar verkligen kan ta musten ur en.
Jag älskar mat, men inte fan vill jag bli kock för det :]
gratefuldead
2012-08-02, 22:47
OJ OJ OJ, vad fel det där är. Att gilla sitt jobb är förstås helt klart att föredra framför att hata det, men det jobb man inte hatar åtminstone någon gång finns ju inte. För att inte tala om hur ett jobb man gillar verkligen kan ta musten ur en.
Håller med dig helt och hållet Tolkia, du har alldeles rätt!
Även om du, Latissimus Dorsi skulle trivas med jobbet kommer du aldrig kunna hitta samma glädje i träningen som du kanske känner just nu. Kanske tåls att tänka på. Har själv jobbat med ett av mina största intressen och glöden försvann, tog något år att få tillbaks den efter att jag hade slutat med det jobbet.
Även om du, Latissimus Dorsi skulle trivas med jobbet kommer du aldrig kunna hitta samma glädje i träningen som du kanske känner just nu.
Det beror ju iofs lite på hur man jobbar också. Som någon skrev ovan är det ganska stor skillnad mellan att träna själv och att träna andra (vilket man ju dessutom kan göra på väldigt många sätt). För att dra till med ett övertydligt exempel så om hurril skulle jobba som sjukgymnast på en kardiologavdelning (mobilisera personer som hjärtopererats) skulle det skilja så mycket från hans egen träning att det ju är på en helt annan planet.
Men det är viktigt att man inser just att det är skillnad mellan att träna själv, eller för den delen att träna andra som är precis som man själv, och att träna andra i största allmänhet, som oftast inte är som man själv.
gratefuldead
2012-08-02, 23:05
Det beror ju iofs lite på hur man jobbar också. Som någon skrev ovan är det ganska stor skillnad mellan att träna själv och att träna andra (vilket man ju dessutom kan göra på väldigt många sätt). För att dra till med ett övertydligt exempel så om hurril skulle jobba som sjukgymnast på en kardiologavdelning (mobilisera personer som hjärtopererats) skulle det skilja så mycket från hans egen träning att det ju är på en helt annan planet.
Men det är viktigt att man inser just att det är skillnad mellan att träna själv, eller för den delen att träna andra som är precis som man själv, och att träna andra i största allmänhet, som oftast inte är som man själv.
Jo absolut, det är klart att dom flesta träningsrelaterade yrkena skiljer från ens egen träning. Men jag tror det har mycket att göra med miljön också. Att man hela tiden vistas på ett gym som PT exempelvis. Det jag tycker är skönt ofta med träning är miljöombytet, att sticka ned till gymmet, andas in svett och andra odörer som ofta känns fantastiskt uppiggande. Men allt beror väl på hur man är som person också.
Latissimus Dorsi
2012-08-02, 23:22
Frågan va vilka yrken det fanns, inte huruvida det va kul. Verkar inte som att TS bestämmer trådens ämne längre..
gratefuldead
2012-08-02, 23:24
Frågan va vilka yrken det fanns, inte huruvida det va kul. Verkar inte som att TS bestämmer trådens ämne längre..
Du frågade ju också om egna erfarenheter.
Jag skulle rekommendera sjukgymnast, verkar ett mycket trevligt yrke. Är själv intresserad av att studera till det. Verkar vara en 180p högskoleutbildning, alltså 3 år.
Företagare, återförsäljare, i kombination med instruktion mm.
Arne Persson
2012-08-03, 05:12
Utbildningen för just det jobbet?
Då skrapar du bara på ytan... tro mig.
Latissimus Dorsi
2012-08-03, 23:18
Då skrapar du bara på ytan... tro mig.
Mjo men om vi säger såhär.
Pelle är intresserad av gitarrer.
Han vill jobba i en miljö med gitarrer, allt ifrån till att jobba konstruera gitarrer till att jobba i en musikaffär, men även musiklärare, vara coach för ett band, eller något annat jag inte har tänkt på för tillfället. Alla dessa jobb är inte relaterade till Pelles gitarrspelande, men de inkluderar gitarr som han älskar.
Med det sagt, några specifika grundutbildningar, eller ämnen man bör läsa för träningsrelaterade yrken.
Sjukgymnast med inriktning på ortopedi, idrottsmedicin, funktionsanalyser tex. Givetvis är det inte sä lätt att alltid landa det jobbet man vill direkt i början men det är en bra start. Tycker jag.
chamuyero
2012-08-05, 11:59
Gymnastiklärare i en grundskola tror jag skulle passa dig utmärkt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.