handdator

Visa fullständig version : Lätta måltider med protein/kcal

sk1tz
2012-08-02, 21:04
Hej!

Jag håller på att funderar och funderar över vad jag ska få i mig under dagarna. Och jag är nybörjare och har precis börjat träna hårt igen (har väl tränat ca 2 månader nu)

Mitt mål är att träna 4 dagar i veckan och äta 6 måltider per dag.

Alltså:

Frukost

Mellanmål

Lunch

Mellanmål

Middag

Träning

Kvällsmål

Frågan är dock om jag ska äta middag FÖRE eller EFTER träningen?

Det jag har problem med är att få till dessa mellanmål. Vad bör jag äta där? jag vill kunna göra något lätt som är snabbt och bra och som innehåller mycket protein.

Fick höra av en vän att jag behöver få i mig ca 30gram protein per måltid.

Kollade på innehållsförtäckningen på t.ex. ett krovpaket, där står det att det är 7,5gram protein per 100gram, det är ju SJUKT lite, blev nästan överraskad!

Trodde detta var en bra måltid att få i sig snabba och enkla proteiner, men icke!

Så.. HAR ni några BRA och enkla, snabba tips på ENKLA maträtter som går att göra SNABBT under dagen, dvs inte tar tid och är jobbiga att laga?

Det jag har kommit fram till hittills är att kyckling är grymt bra att göra, och äta ägg. Men även här, med äggen.. är jag lite orolig pga. kolesterolen och gaser i magen vilket inte är så trevligt.. vad säger ni? hur många ägg kan man äta typ per dag som max?

Lax verkar också bra och steka hamburgare var inte så pjåkigt med proteiner heller. Blandfärs/nötfärs var rätt OK också.

Fler tips utöver dessa?

Är det protein som är det viktigaste för mig att hålla koll på vad jag ska få i mig? jag vill även gå upp i vikt lite, men inte genom att äta massa skit och fett. Dvs. jag vill ligga på lite överskott över min kaloribalans.

Tacksam för svar!

sk1tz
2012-08-02, 21:10
Sedan äter jag ju keso och kvarg/kesella också. Det är också bra med protein, havregrynsgröt med. Men utöver detta? i och med att jag inte är van att stå i köket så behöver jag all tips jag kan få!

LilMack
2012-08-02, 21:55
Det varierar givetvis i köttmängd när det gäller korv. Ju mer kött desto högre protein. Korv innehåller en hel del fett. Bättre att få i sig fett ifrån nötter och fisk.

sk1tz
2012-08-05, 01:22
Jo visst är det så, men det är väl bättre att välja mat som innehåller mer protein även under mindre mängder?