handdator

Visa fullständig version : Två frågor om näringsupptag.

Saga
2012-08-02, 20:09
Fråga 1.

En mening i en bok fick mig att höjja på ögonbrynen. Så här står det;
" Ingen tror längre att potatis (och spagetti och bröd) är fettbildande, vi vet att stärkelserika livsmedel ger energi och inte lagras som kroppsfett, vilket fet och fet mat ju gör."

Författaren lämnar ingen källa på detta påstående.

Har jag fått allt om bakfoten när jag fått för mig att all näring jag stoppar i mig blir till fett (och muskler) om det är ett överskott av mitt behov? Oavsett om jag äter godis eller potatis?

Fråga 2.

Energin vi äter lagras i fett och muskler. Men hur kommer den dit? Gissar jag rätt om det forslas genom blodet ut till glykogendepåer och fettceller?

Följdfrågor. Förbrukar vi enbart den energi som lagras i muskler och fett? Eller använder vi oss av blodsockret också?

mattilainen
2012-08-02, 20:26
du har rätt. Ett överskott är ett överskott, vilket resulterar i fettinlagring.

Du har rätt. Det används i celler för att dom ska leva vidare.

Jeneric
2012-08-02, 20:57
Det är väl i första hand fettet man konsumerar som lagras som fett vid överskott, oavsett vad det är som orsakar överskottet.

?

vicarious
2012-08-02, 20:58
Det är väl i första hand fettet man konsumerar som lagras som fett vid överskott, oavsett vad det är som orsakar överskottet.

?

Ja.

King Grub
2012-08-02, 21:00
Kolhydrat hämmar fettförbränningen i stället och bidrar indirekt till en ungefär lika stor kroppsfettökning som samma kalorimängd fett vid överätning.

Old Nick
2012-08-02, 21:21
Fråga 1.

En mening i en bok fick mig att höjja på ögonbrynen. Så här står det;
" Ingen tror längre att potatis (och spagetti och bröd) är fettbildande, vi vet att stärkelserika livsmedel ger energi och inte lagras som kroppsfett, vilket fet och fet mat ju gör."

Författaren lämnar ingen källa på detta påstående.

Vad är det för bok?

Fyllot
2012-08-02, 21:31
Kolhydrat hämmar fettförbränningen i stället och bidrar indirekt till en ungefär lika stor kroppsfettökning som samma kalorimängd fett vid överätning.

Så egentligen behöver man bara ha koll på att proteinet är tillräckligt högt och fylla ut resterande kcal-behov med valfri näringsämne (fett/kolhydrat)?

Jag har svårt med för mycket kolhydrater och alltid tyckt fett är enklare att tillföra. Kan sova gott?

Saga
2012-08-03, 23:25
Vad är det för bok?

Ät för styrka/ rätt mat för att orka mer, av Janette Marshall. Jag är skeptisk till mycket jag läst i boken. Men en del nya livsmedel har den inspirerat mig till att prova.

Sheogorath
2012-08-03, 23:33
Så egentligen behöver man bara ha koll på att proteinet är tillräckligt högt och fylla ut resterande kcal-behov med valfri näringsämne (fett/kolhydrat)?

Jag har svårt med för mycket kolhydrater och alltid tyckt fett är enklare att tillföra. Kan sova gott?

Ja.

slimdog
2012-08-05, 20:55
Låter som att TS påstående kommer från starch diet http://www.youtube.com/watch?v=4XVf36nwraw
En miljard kineser och andra asiater äter vitt ris utan att bli överviktiga. Jag vill lära mig mer om stärkelsedieten.