handdator

Visa fullständig version : Dadlar istället för godis? :)

b1gdude
2012-08-02, 15:51
Tja, ska påbörja min bulk och undrar om det är bättre att äta dadlar, än att slänga i sig massa godis? :)

Hur nyttiga är dadlar egentligen? om man äter ca 10-20st/dagen.

Mvh

Eddie Vedder
2012-08-02, 16:00
Torkad frukt är kalorimässigt jämförbart med vilket sockergodis som helst men innehåller ju fibrer och lite mikronutrienter. Energiinnehållet får du räkna på själv. Du har ju en hel sticky full med databaser.

King Grub
2012-08-02, 16:00
Kalorierna kommer till nära 100% från socker, men du får en del mikronäringsämnen som godis inte ger.

"Hur nyttiga" är en fråga som inte har något svar.

Doolie
2012-08-02, 16:02
Torkade dadlar har 299kcal per 100 gram så rent kalorimässigt är det inte väldigt stort skillnad, själv äter jag nog hellre lite mindre godis istället för dadlar men kör på de som funkar för dig, gillar du dadlar så smaska på :D

pclillen
2012-08-02, 16:21
Torkade dadlar har 299kcal per 100 gram så rent kalorimässigt är det inte väldigt stort skillnad, själv äter jag nog hellre lite mindre godis istället för dadlar men kör på de som funkar för dig, gillar du dadlar så smaska på :D

Dadlar som är så goda! Jag brukar köpa dadlar istället för godis till film etc ;P

Tänkte TS använda dadlar som extra energi för o hamna på överskott? Jag hade försökt äta mer mat bara, även om det säkert inte är allt för stor skillnad i slutändan.

Kalkyl
2012-08-02, 19:26
Dadlar innehåller varken några tillsatser eller färgämnen, vilket förekommer i mycket utav det godis vi brukar köpa

Fredron
2012-08-02, 19:37
Dadlar innehåller varken några tillsatser eller färgämnen, vilket förekommer i mycket utav det godis vi brukar köpa
Var det bara lite kuriosa eller menar du att det skulle vara positivt eller negativt?

Kalkyl
2012-08-02, 21:51
Var det bara lite kuriosa eller menar du att det skulle vara positivt eller negativt?

Han undrade om det var bättre att slänga i sig en massa dadlar istället för godis. Tänker man på de faktorerna så är väl dadlar att föredra enligt mig.

Spetälsk
2012-08-02, 22:10
Var det bara lite kuriosa eller menar du att det skulle vara positivt eller negativt?Det är positivt att byta ut enummer mot mikronutrienter. studie på det? behövs inte den kloke förstår ändå :)

Kalkyl
2012-08-03, 15:20
det är positivt att byta ut enummer mot mikronutrienter. Studie på det? Behövs inte den kloke förstår ändå :)

+1

Fredron
2012-08-04, 13:50
Varför pratar du om färgämnen och E-nummer om du menar att dadlar innehåller mikronutrienter som godis saknar?

Kischen
2012-08-04, 14:09

Jag förutsätter att du kan redogöra för vilka tillsatser och färgämnen och varför dessa är dåliga?

Trouble
2012-08-04, 15:02
Jag förutsätter att du kan redogöra för vilka tillsatser och färgämnen och varför dessa är dåliga?

Kan du peka på varför de torde vara ofarliga?

Sheogorath
2012-08-04, 15:06
Det är positivt att byta ut enummer mot mikronutrienter. studie på det? behövs inte den kloke förstår ändå :)

Hej! E 300 är C-vitamin.

RassK
2012-08-04, 15:16
Det är ju inte direkt nån näringsbomb.
http://matkalkyl.se/se-dadlartorkade.php

Men i förhållande till sockerspunnet godis så är väl mer eller mindre "allt" bättre.
http://matkalkyl.se/index.php?a=comp&serie=dadlartorkade-skumgodis

Sen är det ju djävulusiskt gott med gulddadlar från californien!

Kalkyl
2012-08-04, 16:41

Har vakren uttalat mig om några dåliga eller bra effekter. Det jag sa var att dadlar är fritt från detta, om man nu är mån och att undvika det.

j0hanh
2012-08-04, 17:58
ingen aning vad som är bäst, men skulle jag äta något av det varje dag så hade jag iaf tagit det jag tyckte va godast och inte brytt mig så mycket om det.

Spetälsk
2012-08-04, 18:04
Hej! E 300 är C-vitamin.Hej! jag vet det. vad var det du ville diskutera, varje enummer för sig bristen på cvitamin i dadlar eller vad?

är det någon här som vill hävda att lösgodis är nyttigare än dadlar eller ska det bara tjafsas om skitsaker på allra sämsta internetmaner?

dadlar_är_nyttigare_än_godis :)

Mercury
2012-08-04, 21:24
Varför är det så många som tränar och ändå äter godis? Jag har helt valt att utesluta godis/läsk/juice. Äter bara fikabröd/kakor/glass vid speciella tillfällen (fredagsfikat på jobbet tex).

rubusvulvan
2012-08-04, 21:37
Varför är det så många som tränar och ändå äter godis? Jag har helt valt att utesluta godis/läsk/juice. Äter bara fikabröd/kakor/glass vid speciella tillfällen (fredagsfikat på jobbet tex).
För det är gott?

Sarwien
2012-08-04, 22:14

Men gud vad nyttig du måste känna dig!

Mr.Sjöborg
2012-08-04, 22:18
Men gud vad nyttig du måste känna dig!

+1 hahaha

sen att fredagsfikat minsann var ett undantag var ju sjukt kul XD, hade förväntat mig att de skulle stå typ när Sverige vinner OS guld, solförmörkelse, double rainbow och när han tar PB i bänk... haha fredagsfikat

vicarious
2012-08-04, 22:33

Det smakar gott i munnen.

Notten
2012-08-05, 07:22
+1 hahaha

sen att fredagsfikat minsann var ett undantag var ju sjukt kul XD, hade förväntat mig att de skulle stå typ när Sverige vinner OS guld, solförmörkelse, double rainbow och när han tar PB i bänk... haha fredagsfikat

:d

Eddie Vedder
2012-08-05, 08:58
dadlar_är_nyttigare_än_godis :)

Ingen tvekan om det. Det är väl påståendet om att "den kloke förstår" som om det är en sanning a priori att allting utan tillsatser är bättre än det utan. Riktigt så enkelt är det ju inte och det är lite ad hominem över det där eftersom man redan på förhand placerar alla som eventuellt ifrågasätter i kategorin "ni som inte är kloka".

Väldigt mycket tillsatser är ofta en markör på mat av sämre kvalitet. Men inget som i sig gör livsmedel x mindre nyttigt. Tillsatsen kan ju vara skillnaden mellan ätbart och direkt farligt.

Spetälsk
2012-08-05, 16:31
Ingen tvekan om det. Det är väl påståendet om att "den kloke förstår" som om det är en sanning a priori att allting utan tillsatser är bättre än det utan. Riktigt så enkelt är det ju inte och det är lite ad hominem över det där eftersom man redan på förhand placerar alla som eventuellt ifrågasätter i kategorin "ni som inte är kloka".

Väldigt mycket tillsatser är ofta en markör på mat av sämre kvalitet. Men inget som i sig gör livsmedel x mindre nyttigt. Tillsatsen kan ju vara skillnaden mellan ätbart och direkt farligt.det här skulle man kunna utbrodera länge, utan mening. tillsatserna finns där av ett ekonomiskt skäl. det är på ett eller annat sätt ekonomiskt fördelaktigt för tillverkaren att ta med dem. förtjockningsmedel och konsistensgivare är inget jag använder när jag gör min egen chillikrydda. jag tillsätter inte askrobinsyra till mina kåldolmar. de sakerna har helt enkelt inte i de rätterna att göra. det går att förstå att man använder dem i fabriken där man tillverkar skiten. men det är fortfarande saker som jag inte tar med när jag lagar mat - trots att de var för sig är harmlösa för de allra flesta. sen att en lång elista är en markör för låg kvalitet, det är ett ordentligt under statement. det är en tydlig varningssignal. ät inte detta. det är inte bra för dig. det kommer att göra dig fet när du slutar träna (om 14 månader för den genomsnittlige koloiten, right?). klarar man inte av att äta ordentlig mat när man tränar och är intresserad av sin hälsa och kost så kommer det att bli ännu värre när man slutar. det här är en enkel fråga. man undviker fabrikstillverkad mat så långt det vardags praktiskt går. det är enkelt och man behöver inte vara extremist för det (räcker man föredrar god mat). att påstå annat är bara att ge efter för allt-ger-canser-idag tomtarna. på tal om markörer så vet du också att maten är en klassmarkör. antalet enummer i maten står i direkt omvänd proportion till social klass. det är värdelös onyttig skit man säljer till okunniga fattiga. du ser inga gorbys piroger eller grandiosa pizzor i bättre hem.

det är rätt att generalisera i denna fråga. enummer är inte bra för dig :cool:

Kischen
2012-08-05, 16:46
Kan du peka på varför de torde vara ofarliga?

Bevisbördan bör ligga på den som påstår saker eller hur?

Kischen
2012-08-05, 16:53
Det jag menade var bara att ok om man kan peka på en enskild sak, färgämne eller vad som helst som är direkt dåligt och bör undvikas. "Tillsatserna" fyller säkert en funktion och är oftast helt banala saker likaså fägämnena.

Lätt att folks fördomar får löpa amok.

Spetälsk
2012-08-05, 17:15
Det jag menade var bara att ok om man kan peka på en enskild sak, färgämne eller vad som helst som är direkt dåligt och bör undvikas. "Tillsatserna" fyller säkert en funktion och är oftast helt banala saker likaså fägämnena.

Lätt att folks fördomar får löpa amok.det är väl klart man kan peka! "säkert", "oftast"? en snabbgoogling http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ar-det-farligt-med-tillsatser-i-maten_2472993.svd

"Många tillsatser har inte omprövats sedan de godkändes för ibland 20–30 år sedan, trots ändrade konsumtionsmönster och nya rön om hälsoeffekter. På djursidan har granskningen varit hårdare och i foder tillåts bara 187 av 316 E-märkta tillsatser i vår mat." duger det inte åt en gris duger det inte år mig.

det är mycket enklare att undvika skiten än att bli hobbyexpert :)

Sniggel
2012-08-05, 17:17

Varför är det så många som äter godis som inte tränar?
Tränar man så är man mycket bättre på att hantera socker utan negativa påföljder på hälsan.

edit: apropå e-nummer kan man ju läsa på listan om kända biverkningar och se om man har några utav dessa biverkningar. Har man det kan man kolla om man får i sig de e-nummer som har dessa biverkningar och testa att utesluta dem för att se om man blir bättre.

Eddie Vedder
2012-08-05, 18:27
det är rätt att generalisera i denna fråga. enummer är inte bra för dig :cool:

Allt som inte är bra är dock inte för den delen dåligt. Du vet det.

robber
2012-08-06, 09:35
Förstår inte varför alla ska ersätta allt med något? Rökare börjar snusa, LCHFare äter massa grädde istället för sockergodis mm.

Varför inte bara sluta?

Svårt men karaktär är något fler behöver (undetecknad inkluderad)

/R