handdator

Visa fullständig version : Empirisk lekmannastudie

Munter
2004-02-01, 18:55
Jag har utfört en liten empirisk studie på mig själv senaste halvåret, tänkte dela med mig av resultaten. Jag har helt enkelt käkat mellan 6-10 hela ägg per dag och mätt kolestrol/triglycerider före och efter denna period (7-8 månader ungefär). Före denna period inga eller någon gula, resten vitor. Ingen annan näringsjustering av kosten. Har egentligen bara styrketränat under denna period, inte hållt på med konditionsträning i någon större utsträckning, och bulkat på mig ungefär 7-8 kg.

Före
HDL: 1.1 (normalvärde 0.7 - 2.5)
LDL: 2.4 (normalvärde 1 - 5)
Triglycerider: 0.65 (normalvärde 0.5 - 2.2)

Efter
HDL: 1.3 (normalvärde 0.7 - 2.5)
LDL: 2.3 (normalvärde 1 - 5)
Triglycerider: 0.69 (normalvärde 0.5 - 2.2)

Levervärdena var "bra" vid båda mätningarna, fick inga exakta värden. Ni får väl tolka resultaten som ni vill, men de talar rätt tydligt för att det varken gör till eller från huruvida man äter massa kolestrol. Det är ju till en viss del genetiskt också, hur mycket kolestrol man har i blodet, bör tilläggas.

Adieu, fidde

Officer
2004-02-01, 19:12
Intressant. :thumbup:

Sverker
2004-02-01, 19:13
Dina värden är i princip oförändrade. Skillnaderna faller säkert inom felmarginalen på analysen.

Du har gått upp 8 kg utan att dina blodfettsvärden påverkats och det är ju bra. Hoppas att merparten var muskler

:thumbup:

King Grub
2004-02-01, 19:16
Mycket intressant. Mina egna värden har förbättrats sedan jag var 20 år (är 30 i dag), och då har jag säkert ätit 20000 hela ägg, gulor och allt, under den perioden.

Nils
2004-02-01, 20:09
Originally posted by King Grub
Mycket intressant. Mina egna värden har förbättrats sedan jag var 20 år (är 30 i dag), och då har jag säkert ätit 20000 hela ägg, gulor och allt, under den perioden.
Men du har lite bättre kondition också nu än när du var 20 eller?
Det verkar vara en viktig parameter.

Det vore för övrigt konstigt om mängden kolesterol man äter spelar någon större roll på friska personer som ju producerar så mycket kolesterol som kroppen vill ha ändå!

Ett stort problem med tidiga kolesterolsänkare som byggde på att bara plocka ut kolesterol ur blodet genom att inte återuppta dem ur tarmen var ju att för att få bra effekt så fick man ta bort så mycket att man både fick lite tarmproblem och att det var en ordentlig avmagringskur då kroppen bara gick in på högvarv för att göra mer kolesterol!
Nils

Megatuttarna
2004-02-01, 20:11
Vilka värden man kommer ha styrs väl i störst grad av ens egna produktion?

Ens konsumtion är väl mer som "toppen på isberget"?

Munter
2004-02-01, 20:15
Får man fråga er lärda vart den här pseudoskrönan om kolestrol kommer ? Gäller det bara för genetiskt benägna eller extremt stillasittande kontorsarbetare, eller är det helt enkelt nåt som blivit alltför uppblåst generellt ? Jag kommer ihåg då jag började läsa om kost för styrketräning för massa år sedan, då fick man inte ens titta på en äggula då värdena skjöt i höjden direkt.

Megatuttarna
2004-02-01, 20:18
Originally posted by Munter
Får man fråga er lärda vart den här pseudoskrönan om kolestrol kommer ? Gäller det bara för genetiskt benägna eller extremt stillasittande kontorsarbetare, eller är det helt enkelt nåt som blivit alltför uppblåst generellt ? Jag kommer ihåg då jag började läsa om kost för styrketräning för massa år sedan, då fick man inte ens titta på en äggula då värdena skjöt i höjden direkt.

Tror bestämt att det hela är genetiskt betingat. Har för mig att jag läst det i en av syrrans medicinböcker, kommer dock ej ihåg vilken.

Herkulez
2004-02-01, 21:14
Originally posted by King Grub
Det är väl inget att skryta om...........att du är 30 asså :D

skojja ba :love:

skrönan kommer nog från alla forskningar från 70-talet när dom inte visste bättre

Peter
2004-02-02, 12:52
Det finns en formel för kolestrolnivåernas påverkan av kolestrol via maten i nordiska näringsrekommendationerna. Studien är ju inte direkt ny utan från 1965.

Där står att "serumkolesterolnivåerna ändras med kvadratroten av kolestrolintaget per 1000 kcal och att blodkolestrolnivåerna stiger med i genomsnitt 12 mg/dl för varje 100 mg kolesterol man äter. Utöver ett kolestrolintag på 0,5-0,6 g per dag kommer ytterligare kolestrol bara att medföra mkt små förändringa på blodkolesterolnivåerna."

0,6 gram blir väl två hela ägg om jag tänker rätt nu. Så det borde betyda att det är skit samma om man äter 2 eller 10 ägg per dag. Men att skillnaden ligger mellan 0-2 ägg.

Tillägg. Det finns idag ingen svensk rekommendation för hur mycket kolestrol man max bör äta. Men om vi svenskar skulle börja äta väldigt mycket ägg kanske en rekommendation skulle införas skriver dom i NNR.

Jacobg
2004-02-10, 20:34
vad ligger denna rekomenderade max gränns på då ? hur många ägg skulle det motsvara?

King Grub
2004-02-10, 20:43
Originally posted by Jacobg
vad ligger denna rekomenderade max gränns på då ? hur många ägg skulle det motsvara?

Det finns uppenbarligen ingen. Det gör ingen skillnad om du äter 3 eller 10 ägg.

jim
2004-02-18, 03:26
jag är personligen inte alls orolig för kolesterolet eftersom jag konditionstränat hela mitt liv och lär fortsätta så!

jag tänker mer på hur mycekt fett man lägger på sig av att käka massa ägg! jag har undviikt dem och sökt andra proteinkällor (tonfisk, torsk osv)... jag tränar för att öka i massa och vikt och äter därefter! men jag vill inte lägga på mig en kula i onödan! är det inte heller någon risk grub? om vi snackar +5 hela ägg / dag

Pez
2004-02-18, 03:35
Originally posted by jim
jag är personligen inte alls orolig för kolesterolet eftersom jag konditionstränat hela mitt liv och lär fortsätta så!

jag tänker mer på hur mycekt fett man lägger på sig av att käka massa ägg! jag har undviikt dem och sökt andra proteinkällor (tonfisk, torsk osv)... jag tränar för att öka i massa och vikt och äter därefter! men jag vill inte lägga på mig en kula i onödan! är det inte heller någon risk grub? om vi snackar +5 hela ägg / dag

Så feta är inte ägg.. och varför så rädd för att äta fett?
Fett är din vän - kaloririkt, gott och nödvändigt. :D

/pez

jim
2004-02-18, 03:58
pez ställer alltid upp :thumbup:

hur går träningen?

z_bumbi
2004-03-15, 16:38
Min far som har haft ett antal hjärtinfarkter och en bypassoperation samt fortfarande har höga halter dåligt kolesterol i blodet och äter medicin mot detta får numera äta upp till fem hela ägg per vecka.

Jag misstänker att man satt riktlinjerna så lågt bara för att vara på den säkra sidan men jag var inte med på genomgången så jag kunde inte fråga.

robin-
2006-08-07, 10:05
Vad jag hört, minns ej var & när, kan mycket väl vara nån som sagt det här på kolo, så är det bara 90 kcal / ägg, så det är väl ingen direkt fara att få kula om man inte käkar jääääättemånga ägg :)

kampsporttjej
2006-08-08, 16:11
men är inte det en gammal avskriven idé att kolesterol i maten
skulle höja kolesterolvärdet i kroppen, och att man då skulle vara
försiktig med ägg och räkor som innehöll mkt kolesterol?

z_bumbi
2006-08-08, 16:19
Vad jag hört, minns ej var & när, kan mycket väl vara nån som sagt det här på kolo, så är det bara 90 kcal / ägg, så det är väl ingen direkt fara att få kula om man inte käkar jääääättemånga ägg :)

Det är mer än 90 kcal/ägg och det var inte frågan om att gå upp i vikt utan vilken påverkan ägg har på blodfetter etc.

MrBoris
2006-08-08, 16:34
men är inte det en gammal avskriven idé att kolesterol i maten
skulle höja kolesterolvärdet i kroppen, och att man då skulle vara
försiktig med ägg och räkor som innehöll mkt kolesterol?

Originally Posted by King Grub
"Det senaste vad gäller ägg och kolesterol, studerat på unga friska män, säger att kylomikronmetabolismen påverkas av ett högt kolesterolintag, och 3 äggulor per dag påverkade klart faktorer vilka i sin tur kan öka riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar (J Nutr. 2006 Apr;136(4):971-6. High cholesterol intake modifies chylomicron metabolism in normolipidemic young men)."

Fartman
2006-08-08, 18:28
Bara jag som funderar över vart Munter tagit vägen när jag läser tråden?

n1tro
2006-08-08, 18:31
Bara jag som funderar över vart Munter tagit vägen när jag läser tråden?

":D" vid riktigt dålig humor. annars vet jag inte var han tagit vägen *flex*