handdator

Visa fullständig version : Nötfärs för fett?

andrew
2004-02-01, 18:20
Tja
Har en fråga angående deff.
Går nötfärs helt bort om man ska försöka komma i badbyxorna i sommar?!

Som min kost ser ut nu, så äter jag nötfärs i olika former minst en gång om dagen. Detta är iofs det enda "dåliga" fettet jag får i mig, men ändå?
Ska jag utesluta det helt från kosten ellr är det ok?? Brukar käka runt 200-300 gram med en fettprocent på 10%.

En normal dag ser ut som följer:
proteindrink innan morgonpromenad
Frukost efter promenad: Havregrynsgröt o 4-5 äggvitor
lunch: Nötfärs och fullkornsris
mellanmål innan träning: lite havregrynsgröt o ett stort glas mjölk
efter träning: proteindrink
middag: kycklingfilé o linser
en burk tonfisk eller proteindrink som kvällsmål

allt som steks steks i olivolja och käkar multivitamintabletter och dricker vatten med äppelcidervinäger till lagade måltider för att sänka GI:t

King Grub
2004-02-01, 18:25
Visst kan du ha med nötfärs som en del av en fettminskningsdiet. Nötfärs ger lågt insulinpåslag, så där påverkar den inte fettinlagringen negativt, och om nötfärsintaget i sig inte driver upp ditt energiintag över din beräknade nivå kommer en mindre mängd mättat fett inte ha någon negativ inverkan på dieten i praktiken.

Om ditt kostschema innebär att du äter mer än du gör av med går du inte ner överhuvudtaget, men nötfärsen i sig är i så fall inte boven, annat än på så sätt att den är rätt kaloririk.

z_bumbi
2004-02-01, 18:38
andrew: Utesluter du nötfärsen får du ju inget fett alls kvar i dieten.. du äter ju redan nu väldigt lite fett per dag och bör nog istället öka fettintaget istället för att leta sätt att sänka det.