Logga in

Visa fullständig version : Arkitektur

PRound
2012-08-02, 10:11
Jag har börjat intresserad mig lite av arkitektur och jag skulle tycka det vara kul att lära mig lite mer om det. Jag är egentligen filmmakare, men jag är ett stort fan av David Lynch som ofta bygger allt från grunden för sina filmer, och det skulle vara både roligt och vara en fördel inför framtida filmprojekt.

Så, finns det några arkitekter här på kolo? :) Vad rekommenderar ni om man vi lära sig lite mer? Tidningar, forum, hemsidor etc. gärna lite inspiration också. Jag gillar absktrakta kreationer så det är inga svenska sommarstugor jag vill bygga.

PRound
2012-08-02, 17:11
Bump.

PRound
2012-08-05, 12:37
bumpeti.

kaffekopp
2012-08-05, 22:00
mjo, ska precis dra igång med sista året på min masters utbildning inom arkitektur... kanske kan ge lite tips, men du måste nog vara lite specifikare.
Är det mer konstruktion du vill lära dig? eller om olika stilar etc?
när du bygger en byggnad så utformar du byggnaden samtidigt som du updaterar och arbetar på konstruktions lösningen och allt om kring. allt går i tandem typ och varenda byggnad är lite annorlunda från den innan, det finns 1000 tals sätt att spika ihop ett hus på.

du kommer inte hitta någon bok som ger dig någon steg för steg anvisning till hur det går till, den kreativa processes som formger byggnaden är väldigt specifik och personligt utformad och kan se väldigt olika ut beroende på personen samt slutmålet.

tror det kommer bli väldigt svårt att ta upp och göra på sidan, det finns en anledning till att man måste gå igenom 5 års utbildning + 2 års praktik.
Dessutom tror jag inte lynch förväntade sig att sina byggnader ska hålla mer än någon månad.. vet inget om det han gjort men om det var ämnat för filmer så antar jag det.

jag tror det finns någon tidning i sverige som heter arkitekten ? eller något liknande.. pluggar utomlands så är inte säker på svenska tidningar.
men om du inte har något emot engelska kan du ju kolla på dessa:
architects journal
Architects review
detail magazine
http://www.bdonline.co.uk/
http://www.dezeen.com/

böcker finns det ganska många av också..

forum tror jag inte det finns några, inte som jag vet iaf. Samma med hemsidor som riktar sig på sånnt här, om det inte är tidskrifter som har något.

ett ganska tråkigt men logiskt steg vore att börja med lite basic arkitektur historia typ...