handdator

Visa fullständig version : Tid för kroppen att få en normal omega-3 omega-6 balans?

fenzyn
2012-08-01, 19:57
Om man vet att man har hemskt dålig omega-3:omega-6-balans i kroppen och man börjar äta mat med en bra balans på kanske 1:1 för att försöka återställa balansen i kroppen. Hur snabbt går det egentligen?
Veckor? Månader? år?

Beelz
2012-08-01, 20:42
När min tjej hade fått magnesium- och zinkbrist tog det någon vecka för henne att återhämta sig tror jag

Aping
2012-08-01, 21:19
Bumpar och lägger in en gissning på storleksordningen veckor till månader beroende på vilka effekter du hoppas få. Alltid mindre än ett halvår skulle jag säga om du vill hinna byta ut fetter i cellmembran, i storleksordningen dagar-veckor om det handlar om att få de eventuella första antiinflammatoriska effekterna.

Old Nick
2012-08-01, 21:43
Hur kan man veta vilken balans av omega3/6 man har i kroppen?

Aping
2012-08-01, 21:48
http://www.lio.se/pages/105380/info_vitD_O3_100309.pdf verkar vara ett sätt. Om de fortfarande gör analysen vet jag inte!

Old Nick
2012-08-01, 22:01
Ser man på. Det var något jag aldrig hade hört talas om.

Jag känner förstås till omega3 och 6 och har hört att man skall äta en föda med en viss fördelning av dessa men att det finns ett test där man kan se vad man fått i sig var nyheter för mig. Är det här någonting som är bra att kolla upp eller är det bara för kostnördar som vill veta allt utan någon egentlig anledning?

Aping
2012-08-01, 22:39
Käkar du fet vildfångad fisk några gånger i veckan är du mitt i sweetspot skulle de flesta hålla med om. Annars ligger du med all säkerhet lågt.

Om omega-3 halter ö h t spelar någon märkbar roll för din hälsostatus om du i övrigt är frisk är mer tveksamt skulle jag säga. Här är tre abstracts från reviews om omega-3 publicerade i år:
Omega-3 fatty acids EPA and DHA: health benefits throughout life. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22332096)
Pleiotropic effects of omega-3 fatty acids. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22280222)
Fish oil and omega-3 fatty acids in cardiovascular disease: do they really work? (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21933782)

Finns vissa indikationer på att tränande kan ha nytta av tillskott, googla och läs leangains artikel!

Anton Fräs
2012-08-02, 07:12
Ser man på. Det var något jag aldrig hade hört talas om.

Jag känner förstås till omega3 och 6 och har hört att man skall äta en föda med en viss fördelning av dessa men att det finns ett test där man kan se vad man fått i sig var nyheter för mig. Är det här någonting som är bra att kolla upp eller är det bara för kostnördar som vill veta allt utan någon egentlig anledning?

Käkar du fet vildfångad fisk några gånger i veckan är du mitt i sweetspot skulle de flesta hålla med om. Annars ligger du med all säkerhet lågt.

Det behöver inte vara mer komplicerat än så. :)

z_bumbi
2012-08-02, 07:29
Hur kan man veta vilken balans av omega3/6 man har i kroppen?

Den stora frågan är snarare hur vet man vad som är balans då det inte direkt är glasklart vad som är "optimalt" i dagsläget. Att man bör äta fet fisk (odlad funkar också, visst en del har lägre halt omega-3 men den innehåller det fortfarande i de flesta fallen) några gånger i veckan eller få i sig animaliskt omega-3 från andra källor lika ofta eller i motsvarande mängd finns det ganska så bra skäl att stödja men sedan är frågan var omega-6 kommer in i bilden.

Sverker
2012-08-02, 17:45
När man gör studier på olika fettsyror brukar man vänta ( ska vänta ) 8 - 10 veckor innan man kan mäta effekten. Det är den tiden det tar att få ut fettsyrorna i kroppen och inbyggda i olika membran. Det är först då som fettsyran blir aktiv för att bilda någon prostaglandin eller tromboxan.

Givetvis är tiden beroende på mängden fett. Megadoser och effekten kan säkert mätas upp efter 4 - 6 veckor.

fenzyn
2012-08-03, 13:10
När man gör studier på olika fettsyror brukar man vänta ( ska vänta ) 8 - 10 veckor innan man kan mäta effekten. Det är den tiden det tar att få ut fettsyrorna i kroppen och inbyggda i olika membran. Det är först då som fettsyran blir aktiv för att bilda någon prostaglandin eller tromboxan.

Givetvis är tiden beroende på mängden fett. Megadoser och effekten kan säkert mätas upp efter 4 - 6 veckor.

Tack :)

Old Nick
2012-08-04, 16:37

Finns det folk som gör det? Själv äter jag förstås fet fisk då och då men då är det laxsida från stormarknaden eller burkmakrill i tomatsås. Den enda vildfångade firren man äter är väl någon abborre då och då och den är ju knappast fet. Och det blir då definitivt inte flera gånger i veckan.