handdator

Visa fullständig version : Egen potatissallad till laxfilé?

svag74
2012-08-01, 16:14
Funderar på att införa en ny middag till arsenalen, en extra nyttig, även om det blir dyrare.
Finns relativt "billiga" frysta laxfiléer, praktiskt och bra. Är ju mycket mer kcal än rött kött, och även kyckling, så blir ju inte SÅ dyrt i jämförelse.
Är väl bara köra in i ugn med lite olja, salt och peppar, så bör laxen gå att äta.
Eventuellt gömma den i folie?

Men istället för att äta den med torr äcklig potatis, eller dyr färdig halväcklig potatissallad fylld med tillsatser, så kan man väl göra egen?

Blir det bra med några kokta, kalla tärnade potatisar, 1-2dl gräddfil/yoghurt, lite majo, salt/peppar, kanske lite senap, och persilja eller dill?
Verkar som man kan ha tärnat äpple i med, vilket låter fräscht och nyttigt, men vet inte om det passar till lax, eller mer om man bara äter salladen med något tilltugg ute en varm sommardag ...

Någon som är bra på lax och potatissallad?

svag74
2012-08-01, 16:25
Kanske göra middagen supernyttig och tärna i en avokado i potatissalladen med?
Aaarrgh vad dyrt, och blir ju ännu fetare då med, men kanske gott vad vet jag :D

Lychgate
2012-08-01, 16:31
Potatis, strimlad vitkål/morot, Fettfri majonnäs(55kcal /100g), kvarg, senap, en skvätt citron och salt & peppar brukar jag köra. Blir en nyttig coleslaw/potatissallad.

svag74
2012-08-01, 16:39
Fungerar det med vanlig enkel senap, sådan man alltid har hemma, eller är det som i alla recept att det mååååååste vara dijon eller fransk senap?

Fettfri majo skippar jag, fetast möjligt ska det vara, mest bang for the bucks :D

Inte så sugen på att köpa massa vitkål som inte går åt, men äpple eller avokado kanske kan gå att dryga ut salladen med, om det passar sig till laxen ...

EDIT: Oj, man kan ha broccoli i ugnen tillsammans med laxen - vet inte om det blir så nyttig middag att man dör då :D

Saga
2012-08-01, 18:02
Funderar på att införa en ny middag till arsenalen, en extra nyttig, även om det blir dyrare.
Finns relativt "billiga" frysta laxfiléer, praktiskt och bra. Är ju mycket mer kcal än rött kött, och även kyckling, så blir ju inte SÅ dyrt i jämförelse.
Är väl bara köra in i ugn med lite olja, salt och peppar, så bör laxen gå att äta.
Eventuellt gömma den i folie?

Men istället för att äta den med torr äcklig potatis, eller dyr färdig halväcklig potatissallad fylld med tillsatser, så kan man väl göra egen?

Blir det bra med några kokta, kalla tärnade potatisar, 1-2dl gräddfil/yoghurt, lite majo, salt/peppar, kanske lite senap, och persilja eller dill?
Verkar som man kan ha tärnat äpple i med, vilket låter fräscht och nyttigt, men vet inte om det passar till lax, eller mer om man bara äter salladen med något tilltugg ute en varm sommardag ...

Någon som är bra på lax och potatissallad?

Om du köpet lax med skin, tina laxen, lägg den med skinsidan ned på en bädd av grovsalt. Detta mest för att skinnet inte ska fastna i plåten. Krydda med citronpeppar, alt. salt, peppar, alt. lime, salt och sambal olek. Kryddning valfri alltså. Olja behövs inte! Lax är fett i sig självt. In i ugnen 175-200g. Den är klar när köttet lossnar från skinnet. 20-30 minuter beroende på storlek.

Potatissallad. Jag föredrar hemmagjord med vinegrett.
Koka en fast potatis, helst bara tvättad med skinnet kvar. Låt svalna, tärna till önskad storlek. Hacka lök, jag föredrar röd lök. Blanda önskad mängd i potatisen.

Blanda olja (jag föredrar kallpressad rapsolja), vinäger (Äppel-, vitvins-, rödvins-, eller balsamvinäger. Lite lime eller citronsaft. Lite sött, som socker, sweet chillisås, honung, sirap. Kanske lite senap. Krydda med salt, peppar, basilika, eller annan ört. Smaka av! Späd ut med vatten. Jag brukar göra i en burk så jag kan skaka blandningen ordentligt och sedan spara till dressing om det blir över. När du är nöjd, slå över potatisen, blanda och låt den stå några timmar i kylen och gona till sig.

Busenkelt, nyttigt och godare än gott!

Saga
2012-08-01, 18:06
Glömde,
Om du lägger fisken i folie blir den kokt och inte ungsbakad. Inget fel med det, men helt onödigt.

Äpple i potatissalladen går utmärkt! Passar bra till lax.

svag74
2012-08-01, 18:10
Glömde,
Om du lägger fisken i folie blir den kokt och inte ungsbakad. Inget fel med det, men helt onödigt.

Äpple i potatissalladen går utmärkt! Passar bra till lax.

Ditt verkade för avancerat och kalorisnålt, och nu har jag redan varit dumdristig och köpt på mig allt jag planerat. Snabba ryck :D
Det blir ~150g potatis, ett äpple, 2dl creme fraiche, ~1 msk majo, dill, lite senap, salt/peppar.
I ugnen blir det laxfilé med salt/peppar och broccoli.
Tar nog lite olja ändå för att pressa redan höga pris/kcal.
Lite spännande ;)

svag74
2012-08-01, 18:35
Aaarrgh vad har jag gett mig in på - kommer detta ens gå att äta !?!?! :smash:

Eddie Vedder
2012-08-01, 18:55
Majonnäs, grekisk yoghurt, purjolök, lite hackad rödlök och lite citron tycker jag. Och så svartpeppar.

EDIT: Potatis också.

svag74
2012-08-01, 19:09
Majonnäs, grekisk yoghurt, purjolök, lite hackad rödlök och lite citron tycker jag. Och så svartpeppar.

EDIT: Potatis också.

Rödlök blir lite slösaktigt då det bara går åt lite, och jag använder det aldrig annars. Typ som vitkål som föreslogs ovan.
Därför detta är så bra (i teorin) med äpple, fryst dill, frysta laxfiléer, fryst broccoli o.s.v. Inget går till spillo, eller måste konsumeras i rask takt :)
Smakupplevelsen får jag återkomma med lite senare :em:

Köpte mellangrovmalen svartpeppar idag också, tror det är bättre/roligare än finmalen, men får se.

Silveta
2012-08-01, 19:14
Godaste potatissalladen är

småpotatis av valfri sort. halverade eller klyftade till lagom storlek som ska kokas
Vinegrätt på olja, vitvinsvinäger, dijonsenap, vitlök, svartpeppar salt och oregano
rödlök strimlad
kapris

blanda ihop vinegrätten och lägg i en bunke med kapris och rödlök, så fort potatisen kokt klart så häller du av vattnet och sen ner i bunken, vänd det några gånger så potatisen kan suga upp all smak.

Delicious till allt

Saga
2012-08-01, 20:30
Godaste potatissalladen är

småpotatis av valfri sort. halverade eller klyftade till lagom storlek som ska kokas
Vinegrätt på olja, vitvinsvinäger, dijonsenap, vitlök, svartpeppar salt och oregano
rödlök strimlad
kapris

blanda ihop vinegrätten och lägg i en bunke med kapris och rödlök, så fort potatisen kokt klart så häller du av vattnet och sen ner i bunken, vänd det några gånger så potatisen kan suga upp all smak.

Delicious till allt

Ska garanterat provas! Låter smaskens!

svag74
2012-08-01, 20:49
Ditt verkade för avancerat och kalorisnålt, och nu har jag redan varit dumdristig och köpt på mig allt jag planerat. Snabba ryck :D
Det blir ~150g potatis, ett äpple, 2dl creme fraiche, ~1 msk majo, dill, lite senap, salt/peppar.
I ugnen blir det laxfilé med salt/peppar och broccoli.
Tar nog lite olja ändå för att pressa redan höga pris/kcal.
Lite spännande ;)

DET GICK ATT ÄTA !!!
Var hyfsat gott med. Perfekt med ugnsstekt broccoli till, och friskt och härligt med äpple i salladen.
Någon skum bismak jag ej gillar i salladen, kan vara från dillen, brukar inte gilla dill (skulle kört persilja istället kanske), eller om det kan vara majon eller något ...

EDIT: För jäkla mäktigt mycket att äta, men så är det rätt precis 1000kcal med, vilket är stor middag för mig.
1150 med ölen till ... ingen deffmat :D

svag74
2012-08-01, 21:08
Laxen var brutalt fin, mycket bättre än färsk lax jag köpt för länge sedan.
Ändå var det billigaste frysta varianten på prisxtra.
För jäkla bra grejer, superfin, och inga ben :)
Här är den.

http://www.mathem.se/varor/laxfile-fryst/fryst-laxfile-4x125g-omega

svag74
2012-08-02, 13:01
Räknat supernoga nu, blev min dyraste maträtt hittills :(
2kr/50kcal - dyrare än fläskkotlett med klyftpotatis och bearnaise, och dyrare än gravlaxmackor, som var i topp sedan tidigare.
Men faaan så nyttigt, så det får det ändå vara värt någon gång i månaden!
Ska nog försöka hitta mer recept på lax i ugn, eftersom den var så fin.
Kanske något lite billigare/enklare.

Knatcharn
2012-08-02, 13:10
Nu var ju salladen du ville ha hjälp med men jag kan tipsa om att dra på olja, söt soja och honung på laxen. Tillsätt lite vatten så att den nästan badar i vätskan så blir det riktigt saftigt. Bara att köra in i ugnen sen!

svag74
2012-08-02, 13:17
Nu var ju salladen du ville ha hjälp med men jag kan tipsa om att dra på olja, söt soja och honung på laxen. Tillsätt lite vatten så att den nästan badar i vätskan så blir det riktigt saftigt. Bara att köra in i ugnen sen!

Denna superlax blev saftig ändå :)
Fast hade ju lite olja på laxen och över broccolin.
Soja upplever jag som lite scary, och honung låter lite udda på laxen :em: