Visa fullständig version : Koppling mellan fast/flytande föda, och kiss/bajs i andra änden?
Är det så att allt som är hyfsat lättflytande, mjölk, havredryck, juice, lämnar kroppen via blåsan, eller kan det bidra till andra änden också?
Känner mig ofta rätt full i systemet, och får tömma på toa rätt ofta - kan det hända att byte till lite mer flytande föda då ger att kalorier/näring kan intas så att det mest rinner genom kroppen istället?
Känner mig ofta rätt full i systemet, och får tömma på toa rätt ofta - kan det hända att byte till lite mer flytande föda då ger att kalorier/näring kan intas så att det mest rinner genom kroppen istället?
Det beror ju på vad orsaken är. Om det, för att ta ett hypotetiskt exempel, skulle vara laktosintolerans som är problemet kommer du ju inte att bli mindre "full i systemet" av att byta fast föda mot mjölk, trots att den är flytande.
Orsaken är väl att han äter mycket fast föda?
Orsaken är väl att han äter mycket fast föda?
Hur vet vi det utan att han beskrivit problemet?
Hur vet vi det utan att han beskrivit problemet?
Man kan väl anta det med tanke på att han inte nämnt något annat..
För att svara på din fråga utan några vetenskapliga belägg, ja, dricker du mer lär det med stor sannolikhet gå ut i pisset och inte till din avföring
Det beror ju på vad orsaken är. Om det, för att ta ett hypotetiskt exempel, skulle vara laktosintolerans som är problemet kommer du ju inte att bli mindre "full i systemet" av att byta fast föda mot mjölk, trots att den är flytande.
Frågeställningen är ju intressant som sådan, i vilket fall?
Laktos får jag i mig väääldigt lite, men gluten kanske jag ska kolla upp.
Ofta lite känsla av uppsvälld mage, har nog ovanligt hög energibalans för min nätta vikt, och lite småtrubbel med mage/avföring, men kan ju vara helt normalt med (har väl vissa nervösa besvär), men vore skönt att ha mindre fast föda i sig för jämnan kan jag personligen tycka.
Testa att äta glutenfritt :)
Frågeställningen är ju intressant som sådan, i vilket fall?
Jo, men det finns inte alltid ETT patentsvar som gäller i alla lägen. Det är klart att om du lever på dropp kommer du inte att skita mycket, men det är ju en extrem som knappast är aktuell.
Laktos får jag i mig väääldigt lite, men gluten kanske jag ska kolla upp.
Alltså, jag menade "skriv upp hur du äter en typisk dag". Det kan säkert vara så att du äter monstermängder fibrer, det vore du inte den första här att göra, men det går ju inte att säga något utan att veta.
Alltså, jag menade "skriv upp hur du äter en typisk dag". Det kan säkert vara så att du äter monstermängder fibrer, det vore du inte den första här att göra, men det går ju inte att säga något utan att veta.
En väldigt typisk dag ser ut såhär:
3.3 dl havregryn
½ L havredryck
2½ dl fruktsoppa
lite kokosfett och olivolja
1.2 dl vispgrädde
2 knäckebröd med lätta och kaviar
en gnutta sallad (tomat/isbergs/paprika)
½ dl malto
4 msk kakao
20g vasslepulver
2 stora ägg
en frukt (äpple/nektarin/kiwi)
50-100 kcal jordnötsringar/pringles/godis
Sedan har vi middagen, och vanligaste middagen är (enooormt billig per kcal):
Fiskpinnar (konsums "gratis-pinnar"), pulvermos, frysgrönsaker, 80% majo, morot, 50cl folköl 2.8%
Annars kan middagen vara:
Stuvade makaroner med mjöl och mjölk och falukorv (max 1ggr/vecka), chili con carne, eller varmkorv, eller ostkaka, eller gravad lax på rostbröd, eller bruna bönor och potatis och spenat och ägg. Alltid öl till, utom om ostkaka :D
Oj jäklar, typ alla mina middagar innehåller ju gluten.
Fiskpinnar, stuvade makaroner (obviously), varmkorv med bröd, gravad lax på rostbröd, spaghetti/köttfärssås.
Ska jag sluta med gluten helt, vilket man kanske inte måste men lek med tanken, det blir enorma problem för någon med min aptit och viktbekymmer att leva på ris och kött.
Ligger redan uppåt 50E% fett, och en hel del flytande föda, och jag känner att det är gränsfall att jag orkar uppehålla mina 65kg@190cm.
Bort med gluten? I så fall kapitulerar jag och går ner mot 60kg för lägre kcal-balans.
Alternativt dränker mig i fett, men vill helst inte bli mer smalfet än jag är.
EDIT: Om nu inte uteslutande av gluten gör att jag tillgodogör mig maten mycket bättre, och inte behöver 3200-balans för att hålla 65kg på hyfsat inaktiva dagar ...
mattilainen
2012-07-31, 19:23
dricker du tillräckligt? ser ut att bli en del fibrer också.
Annars kan man ofta tro att man har gluten/laktos när det kan vara IBS också.
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/IBS---kanslig-tarm/
http://www.magbesvar.se/ibs-irritable-bowel-syndrome/
Är du glutenintolerant och äter gluten bryts tarmarna ner och du tar inte upp all mat du äter, testa käka ris/potatis alternativt köp glutenfri pasta och bröd etc, tänk på att glutenintolerans även kan innefatta havre :)
dricker du tillräckligt? ser ut att bli en del fibrer också.
Annars kan man ofta tro att man har gluten/laktos när det kan vara IBS också.
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/IBS---kanslig-tarm/
http://www.magbesvar.se/ibs-irritable-bowel-syndrome/
Kan vara, fast det är tydligen också relaterat till kost, och man kan väl gissa sig till att gluten är en av sakerna som kan hjälpa att utesluta där?
Är du glutenintolerant och äter gluten bryts tarmarna ner och du tar inte upp all mat du äter, testa käka ris/potatis alternativt köp glutenfri pasta och bröd etc, tänk på att glutenintolerans även kan innefatta havre :)
Utan havre klarar jag mig inte. Det är det billigaste man kan äta, och att byta det mot något annat (antagligen 5ggr dyrare samt mindre lättätet), nej då får de lägga in mig på dropp!
Jag klarar mig heller ej på ris/potatis/kött, när jag åt så för många år sedan snittade jag väl 56kg@190, för det är vad min aptit/mage pallar med.
Att jag ligger så "högt" som ~65kg nu är för att jag äter lättätna billiga saker som havre, bröd, mycket fett o.s.v.
Fan t.o.m. vita bönor i tomatsås verkar kunna ha gluten i sig, och ostkaka, det finns fan inget att äta utan gluten.
Och om det räcker med minsta lilla glutenpartikel så verkar det ju som ris och kött är det enda som återstår :(
Har sådana problem med rygg/axlar att jag aldrig kommer kunna jobba mer än halvtid, och då blir det inte pengar över än till allra billigaste maten. Och byta till glutenfritt av allt, och äta dyrt kött/fisk, det är inte ett rimligt alternativ.
Kvarstår rejäl viktminskning, tråkigt men realistiskt, och säkert inte ohälsosamt i vilket fall.
Ska nog gå till läkaren och be om test, ändå fått frikort nyss.
Välkommen till mitt liv, bor dock fortfarande hemma :)
Ska nog gå till läkaren och be om test, ändå fått frikort nyss.
Typiskt min läkare har semester denna vecka *gah!*
Fast kanske ändå inte går lita på test/blodprov, vad vet jag.
Kanske lätt testa alla vitaminer/mineraler bara, och om de är ok så borde man rimligen inte ha problem med näringsupptag.
Men är det alltid/oftast antingen eller med gluten?
Att man måste äta 100% strikt om man har problem?
Eller kan det vara så att man minskar sitt glutenintag till 50% och mår bättre, och liksom är lite "halvintolerant"???
Enligt min doktor skiljer det väldigt mycket person till person, vissa kan nästan bli av med det om de följer en strikt glutenfri kost, andra har det livet ut. Man är olika känslig, jag t.ex. märker knappt av om jag råkar äta fel längre, däremot slits tarmluddet bort och om jag skulle äta fel kost över en lång tid skulle tarmarna förlora sin funktion, detta gäller nog alla, en längre tid av fel kost dvs. Däremot läker tarmen om man äter rätt igen.
Glutenintolerans testades på mig genom en slang ner i tarmen där de klippte av en liten bit för observation, vet inte om det kan testas med ett enkelt blodprov
Edit: om du äter fel kost för länge kommer tarmen inte att läka och du kommer få nån slags utombordig funktion för att ta upp näring
(allt jag skrivit är vad jag snappat upp av min doktor och dietist, inte säkert att allt stämmer till 100% men någorlunda rätt är det iaf)
Nu berättar en kompis om en släktings unga dotter som fått diagnosen nyligen.
Hon var illröd i ansiktet, skrek av smärta, rasade plötsligt i vikt, och hade rejält uppsvälld mage.
Kanske ingen fara för mig då ändå :)
Om man nu inte kan dra ned på intaget och må lite bättre, utan att för den skull vara helt intolreant och dö av minsta glutenpartikel som kan ha fastnat på ett havregryn bara för det växt ihop med vete.
Enligt min doktor skiljer det väldigt mycket person till person, vissa kan nästan bli av med det om de följer en strikt glutenfri kost, andra har det livet ut. Man är olika känslig, jag t.ex. märker knappt av om jag råkar äta fel längre, däremot slits tarmluddet bort och om jag skulle äta fel kost över en lång tid skulle tarmarna förlora sin funktion, detta gäller nog alla, en längre tid av fel kost dvs. Däremot läker tarmen om man äter rätt igen.
Glutenintolerans testades på mig genom en slang ner i tarmen där de klippte av en liten bit för observation, vet inte om det kan testas med ett enkelt blodprov
Aha, ajdå. Så oavsett hur mycket man tycker gluten i kosten påverkar, så är det antingen eller för själva tarmen, och 100% uteslutning är det enda rätta för hälsan?
Fast andra kanske kan få problem av gluten, utan att det är ren glutenintolerans? Så att man kan äta normalt, bara dra ned lite på det?
Vill inte ha några slangar upp i röven som ska klippa, hoppas blodprov räcker.
Annars lär ju många leva i livsfara (tarmnedbrytning låter inte hälsosamt), om symptomen kan vara så vaga som lite magproblem, och så ska man in med slangar och skit ...
Jag sätter min tilltro till att man kan ha lite orolig mage, frekventare toalettvanor än vissa andra, småont ibland, och detta utan att man måste utesluta gluten helt och äta 4ggr dyrare glutenfria alternativ resten av livet :D
Aha, ajdå. Så oavsett hur mycket man tycker gluten i kosten påverkar, så är det antingen eller för själva tarmen, och 100% uteslutning är det enda rätta för hälsan?
Fast andra kanske kan få problem av gluten, utan att det är ren glutenintolerans? Så att man kan äta normalt, bara dra ned lite på det?
Vill inte ha några slangar upp i röven som ska klippa, hoppas blodprov räcker.
Annars lär ju många leva i livsfara (tarmnedbrytning låter inte hälsosamt), om symptomen kan vara så vaga som lite magproblem, och så ska man in med slangar och skit ...
Så är det nog tyvärr, åtminstone för min del..
Kanske det kanske, finns även glutenallergi som skiljer sig mot intolerans, tänkt på att bara testa att inte äta det som får dig att känna dig uppsvälld? Eller det är generellt med all mat?
Slang genom munnen tror jag faktiskt det var, var nedsövd så har faktiskt ingen aning, var dock 8 när jag testades..
Vad jag vill minnas hade jag bara diarre rätt ofta och var allmänt trött, stannade i växten och vägde väldigt lite.
Jag sätter min tilltro till att man kan ha lite orolig mage, frekventare toalettvanor än vissa andra, småont ibland, och detta utan att man måste utesluta gluten helt och äta 4ggr dyrare glutenfria alternativ resten av livet :D
Hittade detta
När det gäller gluten är det extra viktigt att inte experimentera med kosten på egen hand, eftersom det inte går att ställa diagnosen celiaki (glutenintolerans) om man redan börjat äta glutenfritt. För att testa för celiaki tas i första hand ett blodprov. Utifrån svaret på blodprovet, symtom och ärftlighet bedöms sedan om man skall gå vidare med en tunntarmsbiopsi. Eftersom celiaki är livslångt är det viktigt att få korrekt diagnos."
Man får även bidrag och recept utskrivet som är markant billigare tills man är 20, finns säkert något annat roligt bidrag man kan få
Hittade detta
Man får även bidrag och recept utskrivet som är markant billigare tills man är 20, finns säkert något annat roligt bidrag man kan få
Ok, tackar.
Får väl gå och fråga läkare.
Fast känns ju som att om gluten är så himla farligt (för de intoleranta) att minsta partikel som kan ha råkat kontaminera ett havregryn gör att havre ej är säkert att äta, då måste man ju fan dö om man äter normalt, för då får man ju i sig 1000ggr mer gluten.
Jäkla skumt. Borde väl vara ganska linjärt, symptom vs intag, kan man tycka rent logiskt.
En matsked vetemjöl borde väl motsvara 100kg vanliga havregryn :D
Haha, inte ens vita eller bruna bönor är safe, eller blodpudding :D
Nej man får nog käka på i vilket fall, jag lär leva längre med gluten + intolerans, än 100% utan gluten, då jag skulle dö av näringsbrist och undervikt :D
Nebuchadnezzar
2012-07-31, 21:38
Det är ju inte ett dugg svårt att höra av sig till vårdcentralen angående ett celiakiprov.
Herrejösses, verkar som en del får grova symptom bara de får i sig en brödsmula.
Eller någon petat med sina bestick i deras mat, utan att tänka på att någon mikroskopisk liten gluten kan föras över på kuppen.
Men aja, har frikort, så kostar ju inget besöka farbror doktor.
En del har det så, jag däremot kan få i mig en hel del som sagt, tror att det är betydligt vanligare
En del har det så, jag däremot kan få i mig en hel del som sagt, tror att det är betydligt vanligare
Mmm, fast det är ändå lika "farligt" för dig att äta gluten ju ... knepigt.
Jag får hoppas att det är såhär istället, då jag har en del nervösa besvär.
Från ett annat forum där folk verkar diskutera nervösa problem och annat.
Ytterligare en förklaring kan vara colon irritabile. På Comunicera träffar vi ofta personer som lider av ångest och som kan ha problem med sin mage. Magbesvär kan yttra sig bl a som diarré, förstoppning, knip i magen, dålig aptit, illamående, uppkördhet och ökad gasbildning. Colon irritabile eller irriterad tjocktarm som det ibland kallas är ett relativt vanligt tillstånd. Det är ett ofarligt tillstånd där rörelsen och känsligheten i tarmen är ändrad. Det ger ofta magsmärtor och diarré eller hård mage. Ofta visar sig symtomen då man upplever någon form av stress, oro eller efter en måltid. Kvinnor drabbas tre gånger så ofta som män och runt 20 procent av befolkningen har symtom. Ännu vet man inte säkert vilka orsaker som ligger bakom men symtomen uppstår normalt i sena tonåren och varar ofta i månader eller år. Stress och hög anspänning kan utlösa eller förvärra tillståndet.
Vi får hoppas på de! :) Livshotande är det inte direkt, min doktor tyckte att jag skulle prova på att äta vanlig mat i tre månader för att se om jag fortfarande var intolerant, han tyckte jag hade haft en väldig förbättring men testen kom tillbaks positiva men det var inte mer med det, fick börja äta glutenfritt igen bara
Vi får hoppas på de! :) Livshotande är det inte direkt, min doktor tyckte att jag skulle prova på att äta vanlig mat i tre månader för att se om jag fortfarande var intolerant, han tyckte jag hade haft en väldig förbättring men testen kom tillbaks positiva men det var inte mer med det, fick börja äta glutenfritt igen bara
Aha, otur då, fast du kanske är så inne i det ändå och fixat situationen.
Funderar lite, om det allra säkraste symptomet är viktminskning, så borde jag vara lugn. Har nog haft samma energibalans de senaste 5-10 åren, även om jag bara räknat och haft riktig koll senaste 3 åren ungefär.
Ingen akut ändring där överhuvudtaget!
Men vem vet, man kanske kan ha intolerans halva livet utan att veta om det, och få det bekräftat först när man inte har någon tarm kvar :D
Nebuchadnezzar
2012-07-31, 22:38
Du säger ju att du får kämpa för att trycka i dig det du behöver för energibalans. Tänk då att de flesta inte hade gjort det och alltså hade gått ner i vikt.
Tror faktiskt inte du behöver oroa dig, gör ett test o se vad de säger annars försök lägga om kosten o se om du kan hitta vad det kan vara bara :) koffein har ju t.ex. en tendens att röra om i magen
Du säger ju att du får kämpa för att trycka i dig det du behöver för energibalans. Tänk då att de flesta inte hade gjort det och alltså hade gått ner i vikt.
Jag har alltid vägt enormt mycket mindre än jag borde, och alltid kämpat med maten. Osäker på om jag förstår din poäng här?
Bör jag oroa mig?
Att jag har lite dålig aptit, och tycker 3200kcal/dag i snitt är ett elände att få ned, kanske inte måste betyda att jag är glutenintolerant sedan 10-20-30 år tillbaks?
Tror faktiskt inte du behöver oroa dig, gör ett test o se vad de säger annars försök lägga om kosten o se om du kan hitta vad det kan vara bara :) koffein har ju t.ex. en tendens att röra om i magen
Mmm. Funderade på att dra ner på mitt höga fettintag, men jag kanske ska dra ned på havregryn och knäckebröd istället, och kompensera med mer fett då ...
Aldrig tänkt på att vete kan vara problematiskt, på flera olika sätt, man kan ju tydligen vara allergisk mot vete eller något, vilket inte har med gluten och tarmar att göra.
Hmm, inte tänkt på förrän nu, men frågan är ju om man har oregelbundna symptom vid intolerans, eller om det är konstant samma problem hela tiden?
För de flesta äter nog en hel del gluten varje dag, rätt regelbundet.
Jag har rätt oregelbundna problem med magen, lite oväntat ont/knip ibland, som det knyter ihop sig och rör sig i buken liksom, eller oväntat dålig i magen en dag eller så utan att jag ätit något speciellt, och så typ helt borta sedan efter en dag.
Lite random mage helt enkelt, men oftast känns den onödigt full, som jag åt för mycket, vilket jag väl gör jämfört med hur jag åt under mina första 35 år på jorden.
Kämpar också med kalorierna, det han menade var nog att du inte har en viktminskning eftersom du tvingar i dig kalorierna, något en person som inte tränar inte hade gjort
Kämpar också med kalorierna, det han menade var nog att du inte har en viktminskning eftersom du tvingar i dig kalorierna, något en person som inte tränar inte hade gjort
Men i så fall snackar vi mååånga år av intolerans, för jag har inte upplevt någon ändrad balans direkt.
Däremot tar det emot mer nu när jag äter lite mer "fettsnålt" och betydligt mindre socker, samt nästan inga mjölkprodukter.
Så magen blir nog mer full med mat nu när jag väger 65, än för några år sedan när jag kortvarigt var uppe över 70 på mjölk/ost och ren skräpmat, godis/saft/kakor.
forslund
2012-08-01, 07:40
Alltså, frågan är om du inte drar i lite väl höga växlar här. Vid gluteninotelerans snackar vi mycket mer än en lite irriterad mage och frekventa toabesök.
Kolla in avföringen. Den brukar vara markant mörkare vid Celiaki, näst intill svart.
Fixa ett test på vårdcentralen om du är orolig men... är du intolerant mot gluten märker du att något är väldigt fel.
Alltså, frågan är om du inte drar i lite väl höga växlar här. Vid gluteninotelerans snackar vi mycket mer än en lite irriterad mage och frekventa toabesök.
Kolla in avföringen. Den brukar vara markant mörkare vid Celiaki, näst intill svart.
Fixa ett test på vårdcentralen om du är orolig men... är du intolerant mot gluten märker du att något är väldigt fel.
Det var inte jag som drog upp spåret med intolerans, jag hade aldrig tänkt tanken innan.
Jag bara undrade om "magen" kan bli lite mindre full/ansträngd om man byter lite mer fast föda mot flytande.
Svart brukar det inte vara, mer ljusare brunt och ofta lite halvlöst, och kanske 2-4 ggr/dag, ibland trycker det på väääldigt plötsligt, ofta efter en måltid.
Läser nu om en som blivit diagnostiserad, som hade brist på b12, vilket tydligen är väldigt vanligt om man har obehandlad celiaki.
Jag testade bl.a. b12 för några veckor sedan, i jakt på annat bekymmer, och både det, samt de övriga fåtal utvalda vitaminer/mineraler, samt något blodvärde av något slag, kalkbalans kanske det var, var fullt normala.
forslund
2012-08-01, 08:19
Jag tycker mest dina problem låter som en kropp som stretar mot en viktuppgång.
Prova att byta ut en del mot flytande, precis som du tänkt.
Jag tycker mest dina problem låter som en kropp som stretar mot en viktuppgång.
Prova att byta ut en del mot flytande, precis som du tänkt.
Mmm, gud hade aldrig några planer på att min kropp skulle bli stor, eller ens i närheten av normalstor :D
Varit hos doktorn, då jag ändå haft lite akuta magsmärtor/magknip som kommit och gått senaste 2-3 dagarna, särskilt när jag äter, så bra kolla det inte är blindtarm eller annat dumt.
Gluten verkade inte vara hennes specialistområde, hon tyckte jag kunde testa sluta äta havregryn och bröd några veckor och se om det blir bättre, men det är ju gluten i allt, och man ska väl heller inte experimentera på egen hand så.
Så jag tjatade till mig ett blodprov, när jag nu ändå skulle göra ett CRP (?) för magsmärtorna jag haft sista dagarna.
Blev rätt sura miner, hon tyckte jag skulle vänta 3-4 månader på bokad tid och utreda, men fan heller att jag gör det när ni nu skrämt upp mig med gluten.
Så jag fick göra provet till slut, så blev två fyllda tuber, och svar nästa vecka hoppas jag :)
Hon tyckte förövrigt inte det lät som gluten, då jag har perioder utan direkt bekymmer, och framförallt perioder med normal avföring. Som intolerant är det visst mer konstanta/kroniska bekymmer.
Såg förresten en broschyr på mottagningen där det stod "Get vaccinated for TBE" eller så.
Såg först bara de två första orden, "get vaccinated", och tänkte det på svenska för en sekund, och undrade vad fan getvaccination kunde vara för något nytt :D
Getinfluensa kanske, istället för fågelinfluensa :D
Spartansk
2012-08-01, 11:32
Jag upplever att om jag dricker för mycket (mer än min törst säger åt mig) så tenderar jag att bli lösare i magen.
Googlat lite och det enda jag hittar är lös och gul.
Tror aldrig jag upplevt det som särskilt gult, men är oftast lite lösare i magen, men kan vara mitt höga fettintag kanske, eller allmänt nervös mage.
Hos vuxna verkar det som man kan ha hur diffusa problem som helst, och att många säkert är drabbade utan att veta om det.
Aja, får se vad det där blodprovet visar sedan, dröjer väl ett tag ...
Ondskapelsen
2012-08-04, 15:24
Gå till doktorn kommer inte göra någon skada.
Jag tror inte det är gluten men symptomen är vääääldigt olika från person till person.
/ en med 2 glutenintoleranta familjemedlemmar.
Varit hos doktorn, då jag ändå haft lite akuta magsmärtor/magknip som kommit och gått senaste 2-3 dagarna, särskilt när jag äter, så bra kolla det inte är blindtarm eller annat dumt.
Gluten verkade inte vara hennes specialistområde, hon tyckte jag kunde testa sluta äta havregryn och bröd några veckor och se om det blir bättre, men det är ju gluten i allt, och man ska väl heller inte experimentera på egen hand så.
Så jag tjatade till mig ett blodprov, när jag nu ändå skulle göra ett CRP (?) för magsmärtorna jag haft sista dagarna.
Blev rätt sura miner, hon tyckte jag skulle vänta 3-4 månader på bokad tid och utreda, men fan heller att jag gör det när ni nu skrämt upp mig med gluten.
Så jag fick göra provet till slut, så blev två fyllda tuber, och svar nästa vecka hoppas jag :)
Glutenprovet visade ingenting, så jag antar att jag därmed inte kan vara glutenintolerant :)
Frågan är om, nu när jag blivit uppskrämd av denna hemskt knepiga åkomma, om man kan undvika att utveckla det i framtiden genom att dra ned på mjöl/bröd och sådant? Eller har konsumtionen av veteprodukter, i de stora mängder det normalt handlar om, ingen betydelse utan det är andra faktorer (typ gener) som avgör?
Xenomore
2012-08-08, 13:26
Har flera i släkten med förhöjd sköldkörtel-funktion, både dom med akuta besvär och dom som har det periodvis, oftast i samband med nån typ av stress.
Om du fortfarande tror att nånting är galet så kolla om du kan testa det kanske?
Några symptom brukar vara viktnedgång, lättretlighet och kass mage.
Har flera i släkten med förhöjd sköldkörtel-funktion, både dom med akuta besvär och dom som har det periodvis, oftast i samband med nån typ av stress.
Om du fortfarande tror att nånting är galet så kolla om du kan testa det kanske?
Några symptom brukar vara viktnedgång, lättretlighet och kass mage.
Testat sköldkörtel och den var ok, fast det var iofs typ 10 år sedan.
Men kan ju vara ett tips, fast inget jag gör akut närmsta tiden, kan ju avvakta lite där, men tack för tips :)
Får man problem där av att vara stressad/orolig till vardags, eller är det symptom man plötsligt kan få av problem med sköldkörteln?
Hur gick vi från lite problem med lös avföring pga ett intag som bestod mestadels av flytande föda till laktosintolerans och problem med sköldkörteln? Vad missade jag i tråden?
Hur gick vi från lite problem med lös avföring pga ett intag som bestod mestadels av flytande föda till laktosintolerans och problem med sköldkörteln? Vad missade jag i tråden?
Var någon som genast tog upp glutenintolerans, och sedan rullade det på :hbang:
Xenomore
2012-08-08, 17:06
Testat sköldkörtel och den var ok, fast det var iofs typ 10 år sedan.
Men kan ju vara ett tips, fast inget jag gör akut närmsta tiden, kan ju avvakta lite där, men tack för tips :)
Får man problem där av att vara stressad/orolig till vardags, eller är det symptom man plötsligt kan få av problem med sköldkörteln?
Vad jag förstod av vad mor berättade så kunde stress utlösa problemen, om man har anlag för det och irritation/lättretlighet blir ett symptom...och hon var riktigt lättretad då hon var sjuk.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.