Logga in

Visa fullständig version : Träna "hårt" under deff?

hidden
2012-07-31, 10:02
Jag har ofta funderat kring muskelförlust under deff. Många verkar dra ner sin träning ganska mycket, till typ 3 styrkepass i veckan + några promenader. Detta verkar optimalt (?).

Men själv känner jag att träning som är jobbig för kroppen är rolig. Tycker om att gå till gymmet och köra 1,5h styrketräning tills musklerna är dunderpumpade och knappt kan röra på sig. Det händer även ibland att jag drar till lokala spåret efter styrketräningen och kör ett mindre löppass + promenad på det. Det känns som att det blir lite tråkigt med bara 3 pass i veckan under en sån lång tid.

Jag vet att frågan är svår att svara på, men egentligen, hur mycket större är risken att man förlorar muskler om man tränar 7+ pass per vecka? Man ger all out under styrkepassen och under konditionen kanske man löper lugnt i 5km. Själv kör jag för tillfället rullande 4-splitt.

Schemat ser ut ungefär såhär:
Dag. 1 - Axlar, traps, underarmar
Dag. 2 - Ben, vader, mage
Dag. 3 - Aktiv vila (löpning), eller Dag 4 endast, eller dag 4 + aktiv vila.
Dag. 4 - Bröst, triceps, obliques
Dag. 5 - Rygg, biceps.
Dag. 6 - Aktiv vila/ett extra benpass eller en muskelgrupp jag känner mig fräsch i.
Dag. 7 - Repetera.

Löpning kan förekomma på styrkedagarna om jag känner mig fräsch och taggad! Utöver detta så cyklar jag / promenerar jag ca 1 mil till jobbet 5 dagar i veckan. Det finns såklart jobbigare träningsscheman, men det är ungefär såhär jag tränar och jag anser i alla fall att det kan kännas lite jobbigt (skönt) i kroppen!

Anledningen till att det kan se ut såhär är för att jag har massor fritid helt enkelt och tycker om att träna.

Kosten ser helt enkelt ut att jag äter 200g protein per dag, för att sedan fylla ut resten av kcal behovet med mestadels kolhydrater. Höftar på att på en aktiv dag så äter jag runt 2500 kcal.

AronP
2012-07-31, 10:07
Med lite stress i vardagen, god natts sömn och ett inte allt för stort underskott så är nog risken väldigt liten. Du verkar ju ha möjlighet att vila och inte allt för mkt stress, underskottet kanske är lite stort med tanke på träningsmängden. Styrketräning och cardio direkt efter påverkar nog mer då.

Att dra ned till 3 pass per vecka tror jag det är få som gör. Jag drar ned på volymen per pass lite men kör ett 3-1-3-schema (som ofta blir 4/5-1-4/5 eller liknande).

Ronn
2012-07-31, 10:42
Jag vet att frågan är svår att svara på, men egentligen, hur mycket större är risken att man förlorar muskler om man tränar 7+ pass per vecka? Man ger all out under styrkepassen och under konditionen kanske man löper lugnt i 5km. Själv kör jag för tillfället rullande 4-splitt.

Personligen skulle jag aldrig orka träna sådär mycket, med löpning och allt, under en deff (tveksamt ens under en bulk), jag skulle inte orka lyfta lika tungt och det är ju den största avgörande faktorn för muskelmassan skulle jag gissa på.

Vad är själva syftet? Tränar du för att du älskar att träna kanske passar för dig ändå? Men om du tränar för att du tror att det upplägget är bättre för din muskelutveckling så tror jag inte att det är optimalt direkt.

hidden
2012-07-31, 10:53
Personligen skulle jag aldrig orka träna sådär mycket, med löpning och allt, under en deff (tveksamt ens under en bulk), jag skulle inte orka lyfta lika tungt och det är ju den största avgörande faktorn för muskelmassan skulle jag gissa på.

Vad är själva syftet? Tränar du för att du älskar att träna kanske passar för dig ändå? Men om du tränar för att du tror att det upplägget är bättre för din muskelutveckling så tror jag inte att det är optimalt direkt.

Jag presterar än så länge likadant varje pass, så länge jag lyckas göra det så borde det väl vara "ok?" Syftet är att jag älskar träning helt enkelt, och kan avvara massor tid till det just nu under sommaren. När plugget börjar lär det blir lite mindre, men jag vill gärna hålla mig till åtminstone 7-pass per vecka känner jag!

Under bulk, skulle väl det här fungera för att bygga muskler även om det inte är optimalt eller?

Med lite stress i vardagen, god natts sömn och ett inte allt för stort underskott så är nog risken väldigt liten. Du verkar ju ha möjlighet att vila och inte allt för mkt stress, underskottet kanske är lite stort med tanke på träningsmängden. Styrketräning och cardio direkt efter påverkar nog mer då.

Att dra ned till 3 pass per vecka tror jag det är få som gör. Jag drar ned på volymen per pass lite men kör ett 3-1-3-schema (som ofta blir 4/5-1-4/5 eller liknande).

Tack för svaret :) Kanske borde äta lite mer än jag gör nu :)
Vill du dela med av ditt schema förresten?

AronP
2012-07-31, 11:00
Tack för svaret :) Kanske borde äta lite mer än jag gör nu :)
Vill du dela med av ditt schema förresten?
Kolla vikten, kolla hur du mår. Går vikten ned i lagom takt (dvs mindre än 0.5kg/v i ditt fall) och du mår bra (dvs få skador och liknande) så skulle jag inte oroa mig.

Inte så mkt att dela med sig av då det är väldigt lite nedplitat.

Ben
Rygg/biceps
Axlar/bröst/triceps

Är dom tre passen jag kör, så fort mage eller vader är fräscha så lägger jag till dom på passet. Sedan kör jag ben och axlar/bröst/triceps oftare än vad jag kör rygg då ryggen ligger före. Väldigt sällan marklyft då korsryggen är genomarbetad och får sitt i böj och raka mark (som jag kör frekvent). Sen är det tunga set, högreppare, dropset, rest-pause i en härlig blandning beroende på vad jag känner för för dagen. Vila när jag är sliten. Kör deloadpass när jag är sliten men ändå borde träna. Håller volymen moderat, ca 30 set.

hidden
2012-07-31, 19:23
Kolla vikten, kolla hur du mår. Går vikten ned i lagom takt (dvs mindre än 0.5kg/v i ditt fall) och du mår bra (dvs få skador och liknande) så skulle jag inte oroa mig.

Inte så mkt att dela med sig av då det är väldigt lite nedplitat.

Ben
Rygg/biceps
Axlar/bröst/triceps

Är dom tre passen jag kör, så fort mage eller vader är fräscha så lägger jag till dom på passet. Sedan kör jag ben och axlar/bröst/triceps oftare än vad jag kör rygg då ryggen ligger före. Väldigt sällan marklyft då korsryggen är genomarbetad och får sitt i böj och raka mark (som jag kör frekvent). Sen är det tunga set, högreppare, dropset, rest-pause i en härlig blandning beroende på vad jag känner för för dagen. Vila när jag är sliten. Kör deloadpass när jag är sliten men ändå borde träna. Håller volymen moderat, ca 30 set.

Tack för svaret :) Får se hur långt kroppen orkar, just idag åkte jag in i väggen! Så blir vila i 1-2 dagar.