handdator

Visa fullständig version : Lågt i fett i början av diet?

RealElwood
2004-02-01, 14:22
Ska man gå ut lågt i början med rel. lite fett, för att sedan öka på mer eftersom???

Eftersom det var Kick-Off idag så börjar ju funderingarna komma upp. Man försöker ju bli bättre på detta år för år. Stora skillnaden i år kommer att bli att jag kommer använda mig av linfröolja.

P36E% 250g
F19E% 59g
K45E% 319g

Så här ser första dagen ut, landar på 2800Kcal, men funderar på om man ska ha mer fett kanske? Är ju så lätt att dosera när man har oljan...

Edit stats. 23 år, 183cm, 87kg, mätte med kaliper til 19,4%bf.

En annan kul sak är att allt fett sitter i navelhöjd i år, har mindre på bic. samt tri., 1mm mer på skuldra och 19mm mer på midjan jämfört med slutresultatet förra året. Ska bli intressant detta...

Edit2: Slutresultatet förra året blev 11,5bf%

z_bumbi
2004-02-01, 14:56
Varför ska du öka fettet ju längre dieten pågår? Finns det någon tanke bakom det?

owster
2004-02-01, 15:27
Originally posted by z_bumbi
Varför ska du öka fettet ju längre dieten pågår? Finns det någon tanke bakom det?

Kanske om viktminskningen blir för stor i början. Då är det ju lätt att öka kalorintaget med olja?

RealElwood
2004-02-01, 16:55
Originally posted by owster

Kanske om viktminskningen blir för stor i början. Då är det ju lätt att öka kalorintaget med olja?

Ska inte öka något kaloriintag, skulle isf dra ner på kolhydrater och öka på fettet.

Min tanke var att i början, ligga hyffsat lågt runt 18-20E% om man kan räkna det som lågt, för att sedan strypa åt kolisarna, alltså samma mängd F och P hela tiden.

Z_bumbi----> Tanken var väl att "lura" kroppen när förbr. stagnerar genom att ge den mer fett...

z_bumbi
2004-02-01, 20:46
Testa och se vad som händer, jag skulle tro att det är bättre att ligga på en lite högre dos fett från början men vet inte säkert.

Jag tror det är bättre att ge kroppen signaler om att den får fett och därför kan göra sig av med fettet men vet inte om kroppen är så slug. :)

RealElwood
2004-02-01, 21:27
Vad anses lågt kontra högt då, Okej 10E% är lågt, men 20, det borde väl vara i mitten..... Eller??