Logga in

Visa fullständig version : Övervikt eller inte?

Thexxaz
2012-07-30, 23:24
Hejsan, en polare tipsade om att detta skulle vara en riktigt bra sida för att få svar på min fråga :)

Jag är 14 år och är 184-185 lång och pendlar mellan 89-94 kg.
Jag tränar ishockey 5 dagar i veckan på vintern och 3 dagar på sommaren.

Lider jag av övervikt eller ligger jag normalt till?
Har oroat mig ett tag nu då jag inte får ner vikten ( har tränat hela sommaren).
Jag vet somsagt att man inte kan punktförbränna fett men vad är bäst för att få väck mest från låren?

/Tex

sp0941
2012-07-31, 06:28
Du är 14 år (!) spela hockey och ha kul och skit i om du har övervikt eller inte. Känns ganska långsökt med träning flera dagar i veckan att du skulle "lida" av någon övervikt.

Slösa inte tid på att oroa dig, ha kul ist och låt ditt "vuxna jag" oroa sig över eventuell övervikt om några år. Jag försöker inte bagatellisera en eventuell övervikt, men det låter inte särskilt troligt med så mycket träning. Ha kul istället du är fifan bara 14 år. Låt inte din oro över "fett på låren" ta bort fokus från det viktiga, att ha roligt.

Mental
2012-07-31, 06:29
Rent krasst är du ju överviktig, om man bara ser till siffrorna. Sedan behöver det inte betyda ett dugg rent praktiskt. Det enda sättet att minska på låren vore att gå ned i vikt. Slutar du träna helt så lär lårmuskeln minska i storlek och det borde ge ett mindre låromfång, men det vore rätt korkat.

Endumen
2012-07-31, 06:32
Nej, med den träningsfrekvensen skulle jag inte påstå att du är överviktig. Är själv 187cm och väger 95kg..

Antovic12
2012-07-31, 22:27
Nej, med den träningsfrekvensen skulle jag inte påstå att du är överviktig. Är själv 187cm och väger 95kg..

Väldigt svårbedömt dock då vi inte har någon aning vad hans kalori-intag ligger på heller. Grabben kanske pressar 2-4 pizzor varje dag eller något :hbang:

abstract
2012-08-01, 10:02
Som ovanstående säger så är du väldigt ung, och att oroa sig för övervikt i den åldern är inget som man ska behöva göra. Men jag antar att tiderna är annorlunda nu, när jag var fjorton var såklart den sociala mediapressen helt obefintlig. Och nu har du börjar funderat, så rådet att "sluta fundera" känns kanske som det inte gör någon nytta.

Det finns många extremt duktiga killa, och tjejer, härinne som kan mer om träning än alla random nyhetssidor och bloggare tillsammans, så du är definitivt på rätt ställe iaf. Mitt råd är att isf lägga upp en bild (klipp vid halsen så inte ansiktet följer med) så kan dessa individer ge dig RIKTIGA råd, istället för att du ska söka dig vidare och få ohälsosamma råd någon annanstans.

Kalkyl
2012-08-03, 21:52
Hejsan, en polare tipsade om att detta skulle vara en riktigt bra sida för att få svar på min fråga :)

Jag är 14 år och är 184-185 lång och pendlar mellan 89-94 kg.
Jag tränar ishockey 5 dagar i veckan på vintern och 3 dagar på sommaren.

Lider jag av övervikt eller ligger jag normalt till?
Har oroat mig ett tag nu då jag inte får ner vikten ( har tränat hela sommaren).
Jag vet somsagt att man inte kan punktförbränna fett men vad är bäst för att få väck mest från låren?

/Tex

Med tanke på hur ofta du tränar ishockey har jag svårt att tro det är fett som är på dina lår, snarare muskler.

exevision
2012-08-03, 22:11
Med tanke på hur ofta du tränar ishockey har jag svårt att tro det är fett som är på dina lår, snarare muskler.

Han kanske är målvakt? ;)

sinaui
2012-08-05, 05:26
Ät mer av mammas mat eller liknande om du är orolig, sen kan du ju träna mer också. :) Övervikt är inte så hälsosamt så bara att få en relativ ordning på kosten är nog väldigt bra även senare i livet, då kan du ju också utesluta andra faktorer som eventuell sjukdom osv..

"Deff" osv lär ju dock inte behövas med tanke på att du är 14 och antagligen fortfarande växer? Ät bättre mat bara när det går!

Mental
2012-08-06, 08:48

Målvakter tränar hårt de med.

rooz
2012-08-06, 08:53

Ja. jag tror min målvaktskompis böjde 180, och första passet marklyft drog han 175. men det var nog bara fett:thumbup: