Visa fullständig version : hjälp!
sockervadd
2012-07-30, 21:03
Hej!
Nu har jag följt era spännande och oerhört intressanta diskussioner och tagit lärdom av detta genom "google" och skapat denna sida för att alla här verkar vara extremt kunniga och har massor med tips och råd.
Min situation är följande:
Jag har jämt varit överviktig,har inte kunnat något annat då hela min familj är likadan. Jag fick min son i oktober och med graviditeten m.m så la jag på mig ännu mer och bestämde en dag att sätta stopp.
- jag började viktminskning i februari (169cm och 94kg!) låg på 1500/1800 kcal dagligen,ingen som helst träning.
-idag är mitt behov efter mat som bortblåst egentligen, aptiten är inte densamma (vilket jag är glad för) men detta innebär ju också att jag inte äter mer än 800/1000kcal om dagen.
-har infört löpning för 1,5 vecka sedan.
Jag orkar inte jogga mer än högst 4km om dagen (30min), kommer detta anpassa sig? Och finns det något svar på ungefärligen hur lång tid det kan ta? JAg har förövrigt gått ner 21 kg sedan jag startade i februari (heja mig!) men nu har det satt stopp och jag känner att träningen är ett måste,något jag vill bli lika beroende av som jag var utav allt ätande! Efter graviditet och viktupp och nedgång så vill jag hemskt gärna bygga muskler/bli tightare,speciellt mage och lår.
Men främst är ju målet att gå ner 10-15 kg till.
Äter jag för för lite?förväntar jag mig för mycket av löpningen när jag hoppas på någorlunda resultat inom 3 mån? borde jag träna mer eller något annat?Kan kroppen verkligen sluta "gå ner" för att man äter för lite - inte för att detta är min plan utan bara en fundering.
(döm nu inte en korkad liten flicka, gör mig vis!)*gah!*
edasvangen
2012-07-30, 21:16
för mycket joggande och kraftigt kaloriunderskott är aldrig att rekommendera tillsammans, låter andra förklara varför, kommer säkert en massa folk med varningar och förklaringar snart! :P
Limpan86
2012-07-30, 21:19
Först och främst bör du räkna ut ditt dagliga behov , sedan ligga på ett kaloriunderskott av ca 500 kalorier om dagen för att det ska vara mer hälsosamt för dig. (dvs 500 minus ditt dagliga behov) Ligger du på ett för lågt dagligt intag av kalorier så finns risken att din kropp ställer in sig på att du får lite mat och ställer ner din förbränning , vilket resulterar i att när du börjar äta någorlunda normalt så är risken stor att du kanske går upp lite i vikt igen
Sen om du inte tycker att löpningen fungerar så funkar det precis lika bra att promenera i rask takt. Och skulle du slänga in nått gympass också per vecka så vore det ett plus i kanten :) Plus att när du joggar så har kroppen en tendens att bränna muskler istället för fett om du tar ut dig för mycket , speciellt om du äter för lite protein= Sämre ämnesomsättning , Så Raska promenader är mitt tips
Kika på deff-guiden som finns på den här sidan , där står det mycket bra !
sockervadd
2012-07-31, 08:55
tack för kloka svar!:) lite mer funderingar-
2365 kcal enligt Harris Benedict(då räknade jag ju in den dagliga aktiviteten
Jag vill och har just nu).
Det skulle alltså vara bättre, om jag försöker hålla strikt på 1865?det låter för mycket för att fortsätta gå ner relativt snabbt i vikt?
Men 1500 kanske jag bör upp i igen.
Skulle detta funka bättre:
1500kcal var dag med 146g protein,
Löpning 4 dagar veckan (4-5km)
Lätt styrketräning 3 dagar i veckan.
Men jag kan Ingenting om styrketräning, vad man borde börja med,hur långa pass osv.
centralt
2012-07-31, 09:16
tack för kloka svar!:) lite mer funderingar-
2365 kcal enligt Harris Benedict(då räknade jag ju in den dagliga aktiviteten
Jag vill och har just nu).
Det skulle alltså vara bättre, om jag försöker hålla strikt på 1865?det låter för mycket för att fortsätta gå ner relativt snabbt i vikt?
Men 1500 kanske jag bör upp i igen.
Skulle detta funka bättre:
1500kcal var dag med 146g protein,
Löpning 4 dagar veckan (4-5km)
Lätt styrketräning 3 dagar i veckan.
Men jag kan Ingenting om styrketräning, vad man borde börja med,hur långa pass osv.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071
Ett rekommenderat nybörjarpass, finns inga "mirakel-scheman" men detta ska funka bra och är uppskattat. Läs på mer om träning, hitta en proteinrik-kost som du trivs med och på gymmet: "Go hard or go home!".
Bra jobbat med dom 21 kilona!
Formler som H&B ger dig bara en ungefärlig uppskattning, aktivitetsfaktorn är inte särskilt lätt att få rätt, men en sån uppskattning så har du en startpunkt som du sen kan justera ifrån beroende på hur det utvecklas i spegeln, på vågen eller kroppsliga mått. Ha inte för bråttom bara, du ska inte gå runt och må skit!
Om du gillar att jogga så kör på det men annars satsa på något du tycker är roligt, klart kondisen kommer med tiden men äter du alldeles för lite så kommer det ta ut sin rätt på välmåendet, stort underskott i kombination med mycket motion så kommer du inte må särskilt bra. Du behöver absolut inte motionera i huvudtaget för att gå ner i vikt även om måttlig motion är bra för hälsan, men det kanske du redan visste. ;)
Håller med om styrketräningen, det ger en väldigt mycket, ge det en chans även om det just nu är främmande för dig, det är inte så svårt att komma igång och kanske är oväntat roligt när du lärt dig grunderna. 5x5 upplägget som centralt länkade ovan är bra för nybörjare, om du har möjlighet och tillgång prata med någon du känner som styrketränar eller en PT som kan visa dig lite grundutförande alternativt kolla lite på youtube hur man utför övningarna, den officiella sidan för 5x5 har en del matnyttigt att läsa om övningarna också. :)
sockervadd
2012-07-31, 12:51
Det är ju just det som är grejen, jag tycker verkligen om att jogga, jag önskar bara att jG orkade springa längre,snabbare utan att lungorna kollapsar:/
Men nu vart jag lite orolig över tidigare svar om att jag äter för lite därmed bränner muskler istället för fett när jag springer, så jag får se över vad jag äter så jag hamnar på 1500. Jag känner inte alls att jag har bråttom, utan vill göra detta till en livsstil. ( vill ju på sikt ha en riktigt trimmad kropp och mycket muskler) men en sak i taget och det är ju vikten.
Men efter läst i trådarna ni tipsat om så har jag förstått det såhär
Styrketräning under viktnedgång gynnar endast på det sätt att du behåller musklerna?
Så endast konditions träning bränner alltså muskler+fett?
Det tjänar man väl ingeting på eftersom desto mer muskler du har-desto mer energi går åt dom? Har jag förstått rätt?
Förövrigt tror jag att det där 5x5 schemat Låter riiiiktigt läskigt, mest för att jag har noll koll på vad någon av övningarna egentligen är, så jag får nog höra av mig till någon mer erfaren vän och be om hjälp och assistans i början.
Meeeen, om jag käkat 1500kcal, tränat bort, ja säg, 500 kcal, innebär detta att jag måste fylla på med yttligare 500 kcal då?
Kände själv att detta blev lite rörigt och tokigt skrivet.
Himla massa tack för alla svar!
Det handlar inte om att "bränna" muskler, kroppen omsätter massa hela tiden, både fett och muskler, när du ligger på kaloriunderskott så är omsättningen större än inlagringen därför "tappar" du massa och går ner i vikt. Om du styrketränar så signalerar det till kroppen att musklerna behövs och då vill den gärna behålla dom i den mån möjligt, det vill säga du tappar mer fett än muskler om du styrketränar på ett kaloriunderskott eftersom kroppen då prioriterar att bygga upp musklerna trots kaloriunderskottet. Om du endast konditionstränar så signalerar det inte samma sak, då vill kroppen förbättra syresättningen till musklerna, detta tar också prioritet i viss grad över effekterna från styrketräningen.
Om du tänker så här, om du vill ha muskler måste du använda dom. ;)
Edit: OM du vill veta mer om ovanstående har du en bra artikel på träningslära: http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/
Limpan86
2012-08-01, 11:20
Det är ju just det som är grejen, jag tycker verkligen om att jogga, jag önskar bara att jG orkade springa längre,snabbare utan att lungorna kollapsar:/
Men nu vart jag lite orolig över tidigare svar om att jag äter för lite därmed bränner muskler istället för fett när jag springer, så jag får se över vad jag äter så jag hamnar på 1500. Jag känner inte alls att jag har bråttom, utan vill göra detta till en livsstil. ( vill ju på sikt ha en riktigt trimmad kropp och mycket muskler) men en sak i taget och det är ju vikten.
Men efter läst i trådarna ni tipsat om så har jag förstått det såhär
Styrketräning under viktnedgång gynnar endast på det sätt att du behåller musklerna?
Så endast konditions träning bränner alltså muskler+fett?
Det tjänar man väl ingeting på eftersom desto mer muskler du har-desto mer energi går åt dom? Har jag förstått rätt?
Förövrigt tror jag att det där 5x5 schemat Låter riiiiktigt läskigt, mest för att jag har noll koll på vad någon av övningarna egentligen är, så jag får nog höra av mig till någon mer erfaren vän och be om hjälp och assistans i början.
Meeeen, om jag käkat 1500kcal, tränat bort, ja säg, 500 kcal, innebär detta att jag måste fylla på med yttligare 500 kcal då?
Kände själv att detta blev lite rörigt och tokigt skrivet.
Himla massa tack för alla svar!
Om vi säger så här , orkar du bara jogga i 500m-1km och sen känner dig helt slut så ger det mycket mer för förbränningens skull om du skulle gå 6km i rask takt
Japp ju mer muskler du har desto högre förbränning har du eller dagligt behov :P därför ska du försöka behålla så mycket av musklerna du kan medans du går ner i vikt :) Och det där med kalorierna , tränar du mycket så har du ett högre dagligt behov på dom dagar du tränar och ev dagen efter om du t.ex har gymmat dagen innan. Men se till att håll dig till 1500 kalorier om dagen endå om du räknat ut att ditt dagliga behov är 2000. Ja muskelceller bränns snabbare än fettceller men jag är lite osäker på hur mycket av musklerna som faktist bränns bort vid en viktnedgång om du endast löper. Det får någon annan svara på :P
Du är på rätt väg min vän. Fortsätt kämpa och behåll glöden!
Jag håller inte riktigt med om att promenader kan ersätta joggen, dock. För mig och mina uträkningar gäller detta. Om jag går 6 km, som tar ca en timma, då bränner jag ca 200 kcal. Om jag springer samma sträcka på 40 minuter, då bränner jag ca 390 kcal. Nästan dubbelt alltså.
Styrketräning kräver mycket mindre energi än man tror men gör enromt mycket för förbränningen på lång sikt, och kroppen mår grymt bra av den.
Jag räknar inte promenader som träning utan som motion. Promenerar gör jag när jag vilar och känner att kroppen behöver återhämta sig från löpningen. (som för närvarande är rätt obefintlig) Promenader är guld för kroppen och perfekt när man vill komma igång. Men fall inte i fällan att räkna promenader som någon vidare träning. Två hårdmackor med ost och du har ätit ikapp det du förbrukade på en promis.
Min åsikt, mina funderingar. Lycka till.
Japp ju mer muskler du har desto högre förbränning har du eller dagligt behov
Obefintlig extra förbränning av några kilo muskelmassa kontra fettmassa. Träningen men mest av allt kosten avgör.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.