handdator

Visa fullständig version : Benpress - korrekt utförande (video)

wcanka
2012-07-30, 21:02
Har lite funderingar hur man utför benpress korrekt, kan någon se om det är korrekt utfört i videon nedan?

?v=30N6fKpuTNo

mvh

TorbjornFred
2012-07-30, 21:39
men jävlar vilken tv-shops-benpress han i videon hade då! flashig!

Tycker man ser halvkasst i videon men de saker jag tänker noga på när jag kör i benpressen är:
*hela fötterna ska vara i plattan under hela pressen
*aldrig gå förbi "raka" ben i ytterläget så knäna kan vika sej inåt, om dom nu kan det :o
*gå så djupt det går utan att nedre delen av ryggen/rumpan inte släpper i bottenläget utan ligger stumt emot ryggstödet hela tiden.
*mjuk och fin rörelse med jämn fart, ingen studs i bottenläget

wcanka
2012-07-30, 21:41
men jävlar vilken tv-shops-benpress han i videon hade då! flashig!

Tycker man ser halvkasst i videon men de saker jag tänker noga på när jag kör i benpressen är:
*hela fötterna ska vara i plattan under hela pressen
*aldrig gå förbi "raka" ben i ytterläget så knäna kan vika sej inåt, om dom nu kan det :o
*gå så djupt det går utan att nedre delen av ryggen/rumpan inte släpper i bottenläget utan ligger stumt emot ryggstödet hela tiden.
*mjuk och fin rörelse med jämn fart, ingen studs i bottenläget

Är en benpress av märket lifefitness, friskis & svettis har typ bara maskiner av det märket :D
men i alla fall, Jag undrar hur man ska placera fötterna, Ska det vara en rak linje mellan knäet & fotleden, eller kan det vara en diagonal linje mellan fotleden & knäet? :D

benaciii
2012-07-30, 21:48
Är en benpress av märket lifefitness, friskis & svettis har typ bara maskiner av det märket :D
men i alla fall, Jag undrar hur man ska placera fötterna, Ska det vara en rak linje mellan knäet & fotleden, eller kan det vara en diagonal linje mellan fotleden & knäet? :D

Knäna ska gå åt samma vinkel som tårna.

wcanka
2012-07-30, 22:01
Knäna ska gå åt samma vinkel som tårna.

Så det spelar ingen roll hurvida linjen mellan knä & fotled är paralell med golvet? :)

frong
2012-07-31, 08:36
Tänk att du ska köra böj

Zizou
2012-07-31, 09:12
Har en liknande här. Jag försöker helt enkelt gå så djupt jag kan utan att få ryggen att tappa kontakten med ryggstödet (har rak rygg, inte böjd som en banan). Spänner även magen under utförandet. Sen försöker jag ha fötterna så långt ner jag kan, utan att hälen tappar kontakten med fotstödet under hela rörelsen. Försöker alltså pressa med hälarna/hela foten och inte bara tårna.

Rätt/Fel tänk vet jag inte, men det känns bra och har ökat bra sedan jag började med övningen.

wcanka
2012-07-31, 09:44
Har en liknande här. Jag försöker helt enkelt gå så djupt jag kan utan att få ryggen att tappa kontakten med ryggstödet (har rak rygg, inte böjd som en banan). Spänner även magen under utförandet. Sen försöker jag ha fötterna så långt ner jag kan, utan att hälen tappar kontakten med fotstödet under hela rörelsen. Försöker alltså pressa med hälarna/hela foten och inte bara tårna.

Rätt/Fel tänk vet jag inte, men det känns bra och har ökat bra sedan jag började med övningen.

okej :)

så att linjen mellan fot & knä behöver inte vara paralell med golvet? :d

TorbjornFred
2012-07-31, 10:52
okej :)

så att linjen mellan fot & knä behöver inte vara paralell med golvet? :d

Jag förstår inte helt vad du menar för linje men har det du tänker på att göra med höjden på fotplaceringen? Eller har det med bredden mellan fötterna att göra?

wcanka
2012-07-31, 11:21
Jag förstår inte helt vad du menar för linje men har det du tänker på att göra med höjden på fotplaceringen? Eller har det med bredden mellan fötterna att göra?

Höjden på fötterna :)

killenigrillen
2012-07-31, 12:26
Det är omöjligt att veta vad du menar med "höjden på fötterna" osv när man inte ser det i verkligheten.
Du ska ha hela foten i och pressa med hälen kan man säga, vill du ha fötterna högt upp eller långt ner bestämmer du själv men jag kör ganska långt ner på fotplattan.
Ländryggen ska vara i ryggstödet under hela rörelsen.
Ha fötterna så brett du har när du kör knäböj.

Zizou
2012-07-31, 13:00
Det är omöjligt att veta vad du menar med "höjden på fötterna" osv när man inte ser det i verkligheten.
Du ska ha hela foten i och pressa med hälen kan man säga, vill du ha fötterna högt upp eller långt ner bestämmer du själv men jag kör ganska långt ner på fotplattan.
Ländryggen ska vara i ryggstödet under hela rörelsen.
Ha fötterna så brett du har när du kör knäböj.

Menar förmodligen att toppen av tårna, ska vara i en lodrät linje med högsta punkten av knäna, som är parallellt i linje med golvet ^^

Som jag tror att han menar; (riktigt bra paint)
Rätta mig om jag har fel wcanka.

Edit; Kör där du tycker det är skönt, så att du pressar med hela foten, och har ländryggen mot sätet hela tiden. Och gå så djupt du kan utan att hälen lyfter sig. Det är mitt råd :)

wcanka
2012-08-01, 01:11
exakt så menar jag Zizou, så linjen mellan knä
& tå behöver inte vara lodrät? :)

Rahf
2012-08-01, 01:17
Nej, men det verkar lite läskigt att pressa ifrån sig en tung vikt med en kraftigt framåtlutande vinkel på fötterna.

Zizou
2012-08-01, 06:42
Nej, men det verkar lite läskigt att pressa ifrån sig en tung vikt med en kraftigt framåtlutande vinkel på fötterna.

Haha, förstod att någon skulle kommentera min fina bild :P självklart ska ju fotstödet vara rakt i princip, orkade bara inte rita så noga