Visa fullständig version : Nackdelar med ett stort intag av nötter?
Kossa Mu
2004-02-01, 13:09
Vi ska nu ut på fältveckor som är ca 10 dar långa och jag har kommit fram till att nötter är det ultimata att ta med sig. De är energirika, kräver ingen tillagning och framförallt så tar de nästan ingen plats.
Normalt så brukar jag köra med jord och chillinötter för att de är godast. Frågan är om det är okej att äta över 100 g nötter varje dag och om man kanske ska ta äta någon annan sorts nötter?, tänkter då på vätskebristen av allt salt som finns i jordnötterna.
köp osaltade torr rostade :)
gainer pulver är också lätt att ta med sig och har man bara vatten och en sked är det simpelt att blanda och få i sig för både
långsamma och snabba kolydrater...
EDIT: nämen jösses, han före grubben igen...2 ggr samma timme.
Go Garnax Go garnax woohoo
King Grub
2004-02-01, 14:01
Originally posted by Garnax
EDIT: nämen jösses, han före grubben igen...2 ggr samma timme.
Go Garnax Go garnax woohoo
Jag har varit ute och åkt längdskidor. Jag HAR faktiskt ett liv. :booty:
cashewnötter, pistagenötter, mandel, hasselnötter, valnötter osv finns ju också...
kan ju variera med rostade sojabönor, mer protein och mindre fett...
Originally posted by King Grub
Jag har varit ute och åkt längdskidor. Jag HAR faktiskt ett liv. :booty:
Om det är vad du säger till mamma för att inte göra henne orolig
så visst grubben du har ett liv också.
Men seriöst, alla här vet att du inte har det och bara sitter och väntar på nya inlägg, det rent av rinner saliv ur mungipan
i denna väntan bara så du får trycka dit ett klokt svar...först
:booty: :notme:
Skippa jordnötterna! (ingen nöt utan en bajlväxt fullt med "räliga" lektiner)
Vad är det för fel på svenska militärens choklad? :D
/pez
Du menar förutom att den smakar apa?
Originally posted by Pez
Vad är det för fel på svenska militärens choklad? :D
/pez
Minns när min bror gjorde lumpen och kom hem med choklad som var tillverkade av Nordchoklad i Kalmar...hmmm, företaget hade bytt namn till Candelia sen en massa år tillbaka.
Skitsamma, det smakade ok, och jag tror att man i fält äter bark om man är hungrig.
(Har alltså ingen aning om lumpen då jag som diabetiker inte fick göra lumpen, vilket sög!! Min läkare sa till mig rent ut, även om du skulle få göra den så skulle det inte vara vad du vill, och du skulle må sämre....)
Det tog 10 år att komma över.....
Angående nötterna, som tidigare inlägg, köp osaltat bra fett, bra näringsvärde osv. Smuggla med några bars annars...borde inte ta någon plats...
Originally posted by Hobbes
Smuggla med några bars annars...borde inte ta någon plats...
Andra förslag..
Proteinpulver i portionsförpackningar.
Torkad frukt.
Trail mix. Torkad frukt, nötter och choklad i hackat tillstånd, bara att sleva in. Går att lägga till kokosflingor om man bara vill ha upp kalorierna.
Torkat kött. Ger något att tugga på men kräver mycket vatten vilket mitt i vintern kan bli en bristvara.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.