Logga in

Visa fullständig version : Kalorier, träning, viktminskning

candycar
2012-07-30, 12:12
Hej,

Jag har en fråga. Gick ner i vikt från 90kg till 55 förra sommaren genom att enbart äta 5-600 kcal per dag. Detta funkade bra men när jag bestämde mig att träna kände jag att jag var tvungen att höja kaloriintaget för att orka. Under våren och sommaren har jag pga personliga händelser inte orkat ta tag i maten och därav har det blivit så att jag stoppat allt onyttigt tänkbart i min mun. Jag anser mig vara ganska bra på att uppskatta kalorier i olika livsmedel då jag sysslade med kaloriräkning förra året och tycks mig under vår/sommaren kommit upp i snitt ca 2000 kcal/dag. Max 5 träningspass à jogg 15 min per vecka. Inte varje vecka dock.

Under denna tidsepok har jag lyckats lägga på mig 10 kilo och vill så hemskt gärna droppa dessa. Igen. Jag har viljan men är ej beredd att äta 500 kcal/dag och inte heller träna som en galning.

Jag är kvinna, 20 år, 170 cm och väger fn 64 kg. Jag vill gå ner till 55 kg vilket jag låg på innan och trivs med. Min fråga är om detta är möjligt genom att äta 9-1000 kcal/dag samt promenera bort ca 300 kcal per dag och köra kondition(jogg)+styrka 4 ggr i mån? Jag har inget datum jag "måste vara klar" utan vill ta det i den takt jag känner mig bekväm i; denna. Om svaret på frågan är JA, det är möjligt att gå ned dessa kilon genom att äta 9-1000 kcal/dag och promenera/träna bort cirkus 3-400 kcal/dag, har jag en följdfråga; på ett ungefär hur lång tid kommer detta att ta? Jag kan även tillägga att jag har ett stillasittande jobb och i princip inte rör på mig alls utöver promenaderna.

Jag kommer att äta fyra mindre mål om dagen; frukost, lunch, middag, kvällsmål. Jag äter mycket kyckling, bönor, kvarg, ägg, havregryn, frukt och grönt. Har tänkt föra matdagbok/träningsdagbok under denna tiden och är hemskt tacksam för pepp! Men till att börja med; är detta öh. taget möjligt & cirka hur lång tid skulle det ta?

Långt.... Och virrigt.. Hoppas någon orkar läsa och besvara. Uppskattas enormt.

prOtotype
2012-07-30, 12:44
Om du lägger dig såpass lågt så får du en mentalt påfrestande diet. Livet fortsätter ju alltid runt dieten och risken att du får bakslag är större på så stort underskott.

Iom att du inte har något slutdatum så skulle jag rekommendera att du kollar hur mycket kcal du behöver få i dig för att vara viktstabil på 55kg och sen börjar du äta det med en diet du kan tänka dig att ha för livet. Då kommer du tappa lite snabbare i början och det kommer sakta ner och bli lättare och lättare tills du ligger på ditt mål.